Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 29.4.2016 (tv)

Pohjois-Suomessa juodaan alkoholia enemmän kuin Etelä-Suomessa. Afrikassa yritetään suojella norsuja. Vauva ymmärtää huumoria. Teekkariopiskelijoille vappu on tärkeä juhla. Sää on lämmintä.

Perjantai 29.4.2016 (radio)

Nato-työryhmän raportti on valmis

Tiedotustilaisuus.
Työryhmä ja ulkoministeri Timo Soini (keskellä). Kuva: Yle

Suomen ja Ruotsin on hyvä päättää yhdessä, menevätkö ne mukaan sotilasliitto Natoon. Näin sanoo työryhmä, joka antoi raportin ulkoministeri Timo Soinille perjantaina.

Työryhmä arvioi raportissa, että Venäjä suuttuu, jos Suomesta tulee Naton jäsen.

Suomi ja Ruotsi eivät kuulu Natoon, mutta niillä on yhteistyötä Naton kanssa.

Norjassa tapahtui onnettomuus

Norjan kartta johon merkattu koneen mahdollinen putoamispaikka lähellä Bergeniä.
Onnettomuus tapahtui rannikolla lähellä Bergenin kaupunkia. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Helikopteri on pudonnut maahan Norjassa. Helikopterin kyydissä oli noin 15 ihmistä. Kaikki todennäköisesti kuolivat.

Onnettomuus tapahtui merenrannalla. Helikopteri oli matkalla öljynporauslautalta maata kohti, kun se putosi pienen saaren rannalle.

Onnettomuuspaikka on lähellä Bergenin kaupunkia.

Alkoholin käyttö on erilaista maan eri osissa

Vapun viinejä
Etelä-Suomessa juodaan viiniä, mutta Pohjois-Suomessa vahvoja alkoholijuomia. Kuva: Yle

Suomalaiset juovat alkoholia eri määriä eri puolilla Suomea.

Pohjois-Suomessa juodaan alkoholia enemmän kuin Etelä-Suomessa. Lapissa alkoholia kuluu melkein 12 litraa aikuista kohti vuodessa, kun se lasketaan sataprosenttisena alkoholina. Etelässä Ahvenanmaalla alkoholia kuluu vain vähän yli 6 litraa aikuista kohti.

Alueiden välillä on eroja myös siinä, mitä juodaan. Pohjoisessa juodaan vahvoja alkoholijuomia. Etelässä juodaan viiniä.

Norsujen salametsästys halutaan lopettaa

Salametsätäjiltä takavarikoituja norsujen syöksyhampaita polttorovioissa, jotka poltetaan lauantaina.
Salametsästäjiltä on kerätty pois suuret määrät norsunluuta, joka poltetaan lauantaina. Kuva: Daniel Irungu / EPA

Afrikassa yritetään suojella norsuja.

Norsut voivat jopa kadota Afrikasta, koska niitä metsästetään salaa. Salametsästäjät tappavat noin 30 000 norsua vuodessa. He myyvät norsunluuta, vaikka norsunluun kauppa on kielletty.

Afrikan mailla on nyt kokous Keniassa. Maat etsivät keinoja lopettaa norsunluun kauppa.

Kokouksessa poltetaan lauantaina yli 100 000 kiloa norsunluuta, jonka poliisi on kerännyt salametsästäjiltä.

Vappu on opiskelijoiden juhla

Naisopiskelija haalareissa vappuna ylioppilashattu päässään. Hymyilee. Vierellään ilmapallo.
Kuva: YLE

Viikonloppuna on vappu. Lauantaina on vappuaatto ja sunnuntaina on vappupäivä.

Suomessa vappu on tärkeä juhla opiskelijoille. Opiskelijat kulkevat vappuna kaupunkien kaduilla ja juhlivat puistoissa. Opiskelijoilla on ylioppilaslakki päässä.

Helsingissä opiskelijat panevat ylioppilaslakin myös Havis Amandan päähän. Havis Amanda on patsas Helsingin Kauppatorilla. Havis Amanda eli Manta saa ylioppilaslakin vappuaattona kello 18.

Kevään uusi lämpöennätys syntyi

Video: Lumi sulaa Rovaniemellä.
0:10
Lumi sai kyytiä ennätyslämpötilassa. Video: Raimo Torikka / Yle

Perjantai on ollut lämmin päivä. Eniten lämpöä oli pohjoisessa. Ilomantsissa mitattiin tämän kevään lämpöennätys, joka on 19,5 astetta. Rovaniemellä mitattiin tasan 19 astetta. Pohjoisessa on vielä lunta, joka sulaa nyt kovaa vauhtia.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä