Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 24.5.2016 (tv)

Itävallan presidentinvaalit jakavat maata. Suomessa on paljon yhden hengen koteja. Yo-kirjoitusten uusi laudatur-ennätys. Villit eläimet. Sää.

Tiistai 24.5.2016 (radio)

Vanhuksien kohtelu on usein huonoa

Vanhus istuu pyörätuolissa.
Valviran kysely kertoo, että vanhuksia kohdellaan usein kaltoin esimerkiksi vanhainkodeissa. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Iso tutkimus antaa julman kuvan vanhusten hoidosta.

Valvova viranomainen Valvira selvitti vanhusten kohtelua kyselyssä. Kyselyyn vastasi yli 7000 työntekijää.

Lähes kaikki vastaajat kertovat, että he ovat havainneet jonkinlaista vanhusten kaltoinkohtelua. 25 prosenttia sanoo, että karkeaa, epäasiallista tai lapsenomaista kieltä käytetään toistuvasti.

20 prosenttia kertoo, että vanhuksia määräillään, rangaistaan ja moititaan.

Yhä useampi suomalainen asuu yksin

Nainen rappukäytävässä.
Suomalaisista kodeista jo 42 prosenttia on yhden hengen talouksia. Eniten kasvaa yksinäisten vanhuksien osuus. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Jo yli 40 prosenttia suomalaisista kodeista on yhden (1) henkilön koteja. Tilastokeskus kertoo, että koteja oli viime vuoden lopussa yhteensä 2,6 miljoonaa. Niistä 42 prosenttia oli yhden (1) henkilön koteja.

Yksin asuvia oli 14 000 enemmän kuin vuonna 2014. Eniten kasvoi yli 65-vuotiaiden yksin asuvien määrä.

Posti alkaa kuljettaa myös ruokaa

Postiauto
Posti aloittaa ruoankuljetuksen aluksi Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Pohjois-Savossa ja Keski-Suomessa.

Suomessa on kadonnut alaikäisiä turvapaikanhakijoita

Alaikäinen turvapaikanhakija.
Suomessa on kadonnut 30 ilman huoltajaa tullutta alaikäistä. Kadonneet ovat olleet 14–17-vuotiaita, ja heistä suurin osa on poikia. Kuva: Yle

Maahanmuuttovirasto sanoo, että Suomessa on kadonnut alaikäisiä eli alle 18-vuotiaita turvapaikanhakijoita. Vuodesta 2014 alkaen Suomessa on kadonnut 30 alaikäistä, joilla ei ole huoltajaa. Suurin osa on teini-ikäisiä poikia.

Syy katoamisille on pelko käännyttämisestä toiseen maahan tai huoli kielteisestä turvapaikkapäätöksestä.

Maahanmuuttovirasto haluaa selvittää kadonneet. Virasto haluaa myös estää mahdolliset rikokset, esimerkiksi ihmiskaupan.

Euroopan poliisivirasto Europol kertoo, että ainakin 10 000 yksin Eurooppaan tullutta alaikäistä on kadonnut.

Uusi laudatur-ennätys on 12

Vikke Elfving.
Mikkeliläinen Vikke Elfving rikkoi entisen ennätyksen, joka oli 11 laudaturia. Kuva: Yle

Ylioppilaskirjoituksissa on tehty uusi ennätys. Mikkeliläinen Vikke Elfving sai parhaan arvosanan eli laudaturin 12 oppiaineessa. Aikaisempi ennätys oli 11 laudaturia. Elfving suoritti kirjoitukset kolmessa (3) osassa.

Hän aikoo opiskella diplomi-insinööriksi Aalto-yliopistossa. Elfving sanoo, että kirjoitukset olivat hänelle testi itseä varten.

Ylioppilaskirjoitukset pidetään kaksi ( 2) kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä