Yle Uutiset selkosuomeksi

Sunnuntai 21.12.2014

Audio

Yhdysvalloissa ammuttiin kaksi poliisia

Kaksi poliisia.
Poliisit tutkivat paikkaa, jossa oli viikonloppuna ampumistapaus. Kuva: Spencer Platt / AFP

Yhdysvalloissa on ollut vakava ampumistapaus. Mies ampui kaksi (2) poliisia New Yorkissa. Poliisit kuolivat. Ampuja tappoi myös itsensä.

Ennen ampumista ampuja kertoi internetissä, että hän aikoo tappaa poliiseja. Ampuja sanoi, että hän haluaa kostaa mustan Eric Garnerin kuoleman. Garner kuoli, kun poliisi pidätti hänet. Monet amerikkalaiset ovat suuttuneet, koska poliisi ei saa rangaistusta Garnerin kuolemasta.

Yhdysvaltojen presidentti Barack Obama sanoo, että oli väärin ampua poliiseja. Obaman mielestä ihmisten täytyy kunnioittaa poliiseja, jotka tekevät tärkeää ja vaarallista työtä.

Sikojen kasvattajilla ei mene hyvin

Sikoja.
Sikoja kasvatetaan sikatiloilla. Kuva: Yle

Kinkku on suomalaisen joulupöydän tärkein herkku. Suomalaiset syövät jouluna jopa seitsemän (7) miljoonaa kiloa kinkkua, joka on sianlihaa.

Vaikka suomalaiset ostavat paljon joulukinkkuja, sikojen kasvattajilla ei mene hyvin. Sikatilojen kustannukset nousevat, mutta sianlihan hinta pysyy melkein samana.

Maa- ja metsätaloustuottajien Keskusliitto uskoo, että sikatilojen määrä vähenee. Vuonna 2020 sikoja kasvatetaan enää noin 750 sikatilalla, vaikka nyt sikatiloja on noin 1500. Samalla sikatiloista tulee isompia, koska sikojen kasvattaminen pienillä sikatiloilla ei enää kannata.

Suomalaiset rakastavat vanhoja joululauluja

Joululaulun nuotit.
Jouluna myös suomalaiset haluavat laulaa. Kuva: Yle

Suomessa on taas paljon joululaulutilaisuuksia. Suomalaiset laulavat mielellään vanhoja ja tuttuja joululauluja. Ne tuovat mieleen lapsuuden joulut.

Vanhat suomalaiset joululaulut ovat usein vähän surullisia. Ne ovat erilaisia kuin esimerkiksi iloiset amerikkalaiset joululaulut, jotka soivat joulunaikaan kaupoissa.

Monien suomalaisten suosikkijoululaulu on "En etsi valtaa loistoa". Jean Sibelius sävelsi sen yli 100 vuotta sitten. Laulun sanat on tehnyt Zachris Topelius, joka kirjoitti ne ruotsiksi.

Osa vanhoista joululauluista on tullut Suomeen ulkomailta. Esimerkiksi "Jouluyö, juhlayö" on alun perin saksankielinen joululaulu. Se tehtiin noin 200 vuotta sitten Itävallassa.

Jouluna on kylmää ja kaunista

Luminen Itä-Pasila.
Sunnuntaina myös Helsinki sai lumipeitteen. Kuva: Yle

Jouluviikon sää on kylmä ja luminen. Koko Suomi on nyt valkoinen, kun lunta satoi sunnuntaina myös Etelä-Suomeen. Maanantaina lunta sataa lisää.

Lumi myös pysyy maassa, koska sää kylmenee. Keskiviikkona eli jouluaattona pakkasta on ainakin 10 astetta. Kaunis talvisää jatkuu koko joulun.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä