Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 1.10.2014

Audio

Taas on kerrottu uusista irtisanomisista

Tieto Oyj:n pääkonttori Helsingissä.
Tietotekniikkapalveluja hoitava Tieto ilmoitti keskiviikkona jälleen irtisanomisista. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Tietotekniikkafirma Tieto aikoo vähentää työntekijöitä. Noin 300 työntekijää menettää työpakkansa Suomessa. Lisäksi Tieto vähentää työntekijöitä Keski-Euroopasta ja Aasiasta. Tieto on irtisanonut aikaisemmin Suomesta tänä vuonna jo 400 työntekijää.

Myös maitofirma Valio ilmoitti, että se vähentää työntekijöitä. Työpaikkoja vähenee noin 200. Syynä on se, että Venäjä ei osta maitotuotteita EU-maista Ukrainan kriisin takia. Myös suomalaiset ostavat maitotuotteita tällä hetkellä vähemmän.

Japanin tulivuorelta löytyi lisää kuolleita

pelastajajoukko kiipeää jonossa vuorelle
Pelastajia Ontake-tulivuorella 28.9. Kuva: Epa / Japanin puolustusministeriö

Japanissa tulivuori Ontaken rinteiltä on löydetty lisää kuolleita. Keskiviikkona pelastajat löysivät 12 ihmisen ruumiit. Kuolleita on nyt 48.

Ontake-tulivuori purkautui viikonloppuna, kun siellä oli satoja retkeilijöitä. Yli 3000 metriä korkea vuori alkoi yhtäkkiä puskea ilmaan tuhkaa ja myrkyllisiä kaasuja. Viranomaiset pelkäävät, että kuolleita voi vielä löytyä lisää.

Hongkongin mielenosoitukset jatkuvat

Mielenosoittajien rakentama barrikadi Hongkongin keskustassa.
Mielenosoittajat rakensivat barrikadin Hongkongin keskustaan 30.9. Kuva: Alex Hofford / EPA

Hongkongissa jatkuvat mielenosoitukset demokratian puolesta.

Mielenosoituksiin on osallistunut keskiviikkona tuhansia ihmisiä. Keskiviikkona on ollut ehkä mielenosoitusten suurin päivä, koska oli Kiinan kansallispäivä, ja monilla oli töistä vapaata.

Mielenosoituksissa on mukana paljon opiskelijoita. He vaativat, että Hongkongin johtaja eroaa torstaihin mennessä. Jos hän ei eroa, opiskelijat valtaavat monia tärkeitä hallintorakennuksia. Mielenosoitukset alkoivat, kun Kiina ilmoitti, että se päättää Hongkongin johtajasta. Asukkaat haluavat itse päättää johtajasta.

Britannia antoi Hongkongin takaisin Kiinalle vuonna 1997. Silloin Kiinan johtaja lupasi Hongkongille paljon vapauksia.

Äidinmaitoa kuljetetaan taksilla Joensuussa

Luovutettua äidinmaitoa pakastusrasioissa.
Äidinmaitoa kerätään pakasterasioihin sairaalassa. Kuva: YLE

Äidinmaitoa kuljetetaan taksilla Joensuussa Itä-Suomessa. Pohjois-Karjalan keskussairaalassa riittää nyt hyvin äidinmaitoa kaikille vastasyntyneille.

Äidinmaidon varastot ovat kasvaneet, koska maidonluovuttajat voivat lähettää maidon kotoaan taksilla sairaalaan. Äidinmaito on tärkeä ravinto vastasyntyneille. Koska kaikilta äideiltä ei tule maitoa, pienelle vauvalle voi antaa muiden äitien  maitoa.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä