Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 30.6.2015

Audio

Fennovoima jätti lupahakemuksen viime hetkillä

Fennovoiman konttori Pyhäjoella.
Fennovoima haluaa rakentaa ydinvoimalan Pyhäjoelle. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva
Fennovoima on jättänyt hakemuksen ydinvoimalan rakentamisesta. Hakemus saapui työ-ja elinkeinoministeriöön viime hetkillä. Fennovoima sanoo, että firma on saanut uuden omistajan Kroatiasta. Ydinvoimalalla pitää olla vähintään 60 prosentin kotimainen omistus, jotta voimala saa luvan. Omistajien pitää olla joko Suomesta tai EU-alueelta. 

Hakemus menee seuraavaksi viranomaisten tarkasteluun. Asiaa käsitellään ainakin kaksi (2) vuotta.

Ydinvoimala rakennetaan Pyhäjoelle Pohjois-Pohjanmaalle, jos ydinvoimala saa rakentamisluvan. Ydinvoimala tuottaa sähköä vasta vuonna 2024.

Kreikassa jonotetaan rahaa

Pankkiautomaaattijono.
Eläkeläiset pääsevät keskiviikkona pankkiin. Kuva: Alexandros Vlachos / EPA
Kreikassa on pulaa rahasta. Pankit ovat edelleen kiinni ja ihmiset eivät saa rahaa. Kreikka aikoo avata osittain noin tuhat (1000) pankkikonttoria keskiviikkona, jotta eläkeläiset saavat rahaa. Kreikan pankit pysyvät kiinni ainakin sunnuntaihin saakka. Tällä hetkellä rahaa saa vain joistakin pankkiautomaateista, joissa on pitkät jonot.

Suomen Kreikan-suurlähetystö sanoo, että matkailijoiden kannattaa ottaa rahaa mukaan Suomesta, koska luottokortit eivät välttämättä toimi Kreikassa.

Kreikalla on vaikeuksia, koska se ei pysty maksamaan velkojaan. Kreikan pitää tiistaina maksaa 1,5 miljardia euroa Kansainväliselle valuuttarahastolle IMF:lle. Kreikka ei aio maksaa velkaansa.

Kohuliikemies Donald Trump joutui boikottiin

Liikemies Donald Trump puhui republikaanisen puolueen vieraille Des Moines`ssa, Iowan osavaltiossa, 16. toukokuuta.
Donald Trump vaalitilaisuudessa Yhdysvalloissa. Kuva: Scott Olson / AFP / Lehtikuva
Amerikkalainen liikemies ja televisiotähti Donald Trump on suututtanut ihmisiä vaalipuheellaan. Trump väitti vaalitilaisuudessa, että meksikolaiset siirtolaiset ovat raiskaajia ja huumeiden salakuljettajia. Trump haluaa Yhdysvaltain presidentiksi ja pyrkii republikaanien presidenttiehdokkaaksi.

Televisioyhtiöt eivät pidä Trumpin puheista ja lopettavat yhteistyön liikemiehen kanssa. Esimerkiksi televisioyhtiö NBC ei enää näytä liikemiehen Diili-ohjelmaa. Donald Trump haastaa ehkä televisioyhtiön oikeuteen.

Hyvistä poliisihevosista pulaa

Ratsupoliiseja valmiudessa Töölön Kisahallin vierellä ennen jalkapallon Veikkausliigan ottelua HIFK-HJK Helsingissä torstaina 23. huhtikuuta.
Ratsupoliiseja käytetään urheilutapahtumissa ja mielenosoituksissa. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva
Helsingin ratsupoliisi etsii uusia hevosia. Kaksi (2) poliisihevosta jäi keväällä eläkkeelle. Ratsupoliisilla on vaikea löytää uusia hevosia, koska sopivia hevosia on vähän.

Poliisi etsii hevosia, jotka ovat rauhallisia ja rohkeita. Hevosten pitää totella ratsastajaa. Poliisihevosen pitää olla myös sosiaalinen. Parhaat hevoset ovat 8-9-vuotiaita, jotka pitävät ihmisistä ja muista hevosista.

Poliisi kokeilee aina uutta hevosta kaupungissa ja päättää vasta sen jälkeen hevosen kouluttamisesta poliisihevoseksi.

Suomessa ratsupoliiseja on vain Helsingissä ja Turussa.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä