Yle Uutiset selkosuomeksi

Lauantai 22.11.2014

Audio

Puolueet antoivat lupauksia suomalaisille

SDP:n puheenjohtaja, valtiovarainministeri Antti Rinne saapumassa SDP:n puoluevaltuuston kokoukseen Kotkan Konserttitaloon lauantaina.
Antti Rinne on SDP:n puheenjohtaja. SDP lupaa auttaa ihmisiä, jotka tekevät pätkätöitä. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Puolueet kertoivat lauantaina, mitä ne tekevät, jos ne menestyvät ensi kevään eduskuntavaaleissa ja pääsevät hallitukseen.

Keskusta-puolue sanoo, että se yrittää tehdä Suomeen 200 000 uutta työpaikkaa. Keskusta sanoo myös, että Suomen täytyy ottaa velkaa vähemmän kuin nykyään. Keskusta on suosituin puolue Suomessa tällä hetkellä.

Sosialidemokraattinen puolue, eli SDP, sanoo, että se auttaa ihmisiä, jotka tekevät pätkätöitä. Pätkätyö on sellaista, että työnantaja antaa ihmiselle työtä vain vähäksi aikaa. SDP sanoo myös, että naisten täytyy saada lisää palkkaa.

Euroopan parlamentin mielestä Google-yhtiöllä on liikaa valtaa

Mies kävelee ohi seinässä olevan Googlen logon.
Kuva: Boris Roess / EPA

Euroopan parlamentti haluaa pilkkoa Google-yhtiön. Euroopan parlamentin mielestä Google-yhtiöllä on Euroopassa liian paljon valtaa. Parlamentti haluaa, että Googlen hakukone ja muut osat ovat eri yhtiöissä.

Amerikkalainen Google on tosi iso yhtiö. Google on melkein ainoa internetin hakukone, jota eurooppalaiset käyttävät. Lisäksi Google omistaa esimerkiksi Youtube-internetsivun ja Android-ohjelman, jota monet puhelimet käyttävät.

Poliisi etsii rattijuoppoja

Takseja jonossa.
Ota taksi, jos olet ottanut pikkujouluissa alkoholia. Kuva: Yle

Poliisi valvoo viikonloppuna liikennettä enemmän kuin tavallisesti. Poliisi etsii rattijuoppoja, eli ihmisiä, jotka ajavat autoa humalassa. Poliisi valvoo eniten sellaisissa paikoissa, joissa ihmiset juhlivat pikkujoulua. Pikkujoulu on juhla, jossa juodaan paljon alkoholia.

Poliisi haluaa estää auto-onnettomuudet, joita rattijuopot aiheuttavat. Tänä vuonna Suomessa on kuollut 27 ihmistä, kun rattijuoppo on aiheuttanut auto-onnettomuuden.

Rattijuopot aiheuttavat Suomessa 25 prosenttia sellaisista auto-onnettomuuksista, joissa kuolee ihminen.

Helsingissä avattiin neljä luistinrataa

Helsingin Rautatientorin jääpuisto avattiin yleisölle lauantaina 22. marraskuuta 2014.
Helsingissä Rautatientorin luistinradalla oli lauantaina paljon ihmisiä. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Helsingissä avattiin lauantaina neljä (4) luistinrataa, eli jääkenttää, joilla voi luistella. Suosituin luistinrata on Helsingin keskustassa Rautatientorilla.

Rautatientorintorin luistinradalla on viikonloppuna paljon ohjelmaa. Esimerkiksi pienille lapsille opetetaan luistelua ja jääkiekkoa.

Rautatientorilla opetetaan myös aikuisille luistelua.

 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä