Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 19.12.2014

Audio

Oikeus antoi rangaistukset terrorismijutussa

Terrorismin rahoitusepäilystä syytettynä olevat.
Neljä (4) ihmistä sai rangaistuksen, koska he antoivat rahaa terrorismiin. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Oikeus on antanut rangaistukset Suomen ensimmäisessä terrorismijutussa. Oikeus antoi rangaistuksen neljälle (4) ihmiselle. Oikeuden mielestä he ovat lähettäneet rahaa terroristeille.

Oikeus tuomitsi kaikki neljä (4) tekijää vankeuteen. Jokaisen tuomio on ehdollinen. Se tarkoittaa, että he joutuvat vankilaan vain, jos he tekevät lisää rikoksia.

Tekijät lähettivät yhteensä yli 3000 euroa Somaliaan. Oikeus sanoo, että rahat menivät terroristijärjestö Al-Shabaabin sotilaille. Tekijät itse sanovat, että he lähettivät rahaa tavalliseen avustustyöhön.

Yksi tekijöistä sai rangaistuksen myös siitä, että hän sai veljensä liittymään Al-Shabaabiin. Hän aikoi myös lähettää veljen lapset Al-Shabaabin koulutusleirille Somaliaan. Lapset asuvat Suomessa.

Tekijät ehkä valittavat tuomiosta. He ovat sitä mieltä, että he eivät ole tehneet rikosta.

Suomalaisten matkapuhelimia on kuunneltu

Suojelupoliisin ovi.
Suojelupoliisi sanoo, että salaisista asioista ei kannata puhua matkapuhelimessa. Kuva: Yle

Muut maat ovat kuunnelleet matkapuhelimia Suomessa. Asiasta kertoo Suojelupoliisi eli Supo. Suojelupoliisi huolehtii Suomen turvallisuudesta.

Suojelupoliisi kertoo, että jotkut maat ovat kuunnelleet suomalaisten matkapuhelimia salaa ja ilman lupaa. Ne yrittävät saada tietoja esimerkiksi Suomen politiikasta ja suomalaisten firmojen keksinnöistä.

Suojelupoliisi ei kerro, mitkä maat ovat kuunnelleet suomalaisten puhelimia. Suojelupoliisi kuitenkin sanoo, että ihmisten ei kannata puhua salaisista asioista matkapuhelimessa.

Japanin lumimyrskyssä on kuollut ihmisiä

Katunäkymää Niigatan aluella.
Japanissa on satanut jopa kaksi (2) metriä lunta. Kuva: NHK

Japanissa on kova lumimyrsky. Myrskyssä on kuollut yli kymmenen (10) ihmistä. Lunta on satanut yli kaksi (2) metriä.

Myös tuuli on ollut kovaa eri puolilla Japania. Huono sää on haitannut liikennettä. Esimerkiksi satoja lentoja on peruttu.

Japanin ilmatieteen laitos kertoo, että lumimyrsky ehkä jatkuu viikonloppuna.

Ähtärin eläinpuistoon tulee ehkä pandoja

Panda.
Pandakarhut ovat harvinaisia. Niitä elää Kiinassa. Kuva: China-Wild Panda Rescue

Suomeen saadaan ehkä pandakarhuja. Pandakarhuja elää Kiinassa, mutta niitä on enää vähän. Kiina ehkä vuokraa Suomelle kaksi (2) pandakarhua.

Jos Suomi saa pandakarhut, ne tulevat Ähtärin eläinpuistoon. Ähtäri on Pohjanmaalla. Ähtärin eläinpuistossa elää myös suomalaisia karhuja.

Suomi ja Kiina alkavat nyt neuvotella pandakarhuista. Voi kestää vielä monta vuotta, ennen kuin pandat tulevat Suomeen.

Pandakarhu on harvinainen. Eläintarhoissa on noin 300 pandaa. Luonnossa elää noin 1600 pandakarhua.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä