Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 26.8.2016 (tv)

Turvapaikanhakijat eivät halua asua maaseudulla. Suomi sai uuden sosiaali- ja terveysministerin. Ranskassa oikeus ottaa kantaa burkinikieltoon.  Viljasato voi jäädä huonoksi. Säätiedotus.

Perjantai 26.8.2016 (radio)

Tulli paljasti huumekauppiaita

Värikäs
Salakuljettajat toivat Suomeen esimerkiksi noin 30 000 LSD-lappua. Kuva: Tulli

Tulli on paljastanut  Suomen suurimman nettihuumekaupan.

Tulli epäilee, että 3 suomalaista on tuonut maahan esimerkiksi yli 40 kiloa jauhemaisia huumausaineita, yli 40 000 ekstaasitablettia ja noin 30 000 LSD-lappua.

Huumeet ovat peräisin Saksasta ja Hollannista. Suomessa niitä myytiin internetissä.

Huumekauppaa käytiin vuodesta 2014 lähtien. Huumeita ehdittiin myydä noin 2 miljoonan euron arvosta. 

Turvapaikanhakijat haluavat asua kaupungissa

Turvapaikanhakijaperhe.
Maaseudulla on vapaita asuntoja, mutta turvapaikanhakijat haluavat mieluummin kaupunkiin. Kuva: Heli Mälkiä / Yle

Maaseudun vapaat asunnot eivät kiinnosta turvapaikanhakijoita.

Esimerkiksi Keski-Suomessa kunnat ovat halukkaita ottamaan turvapaikanhakijoita, mutta tulijoita ei ole. Vain muutama lapsiperhe on jäänyt maaseudulle. Valtaosa turvapaikanhakijoista haluaa muuttaa suuriin kaupunkeihin.

Suomen kunnissa on tarjolla yli 4000 paikkaa turvapaikanhakijoille, jotka ovat saaneet oleskeluluvan Suomeen. Eniten paikkoja on Uudellamaalla, Keski-Suomessa, Pohjanmaalla ja Pohjois-Savossa.

Italian järistysalueelle hätäapua

Pelastustyöt lopetettiin perjantaina Pescara del Trontossa.
Pelastustyöt jatkuvat. Toiveet löytää eloonjääneitä heikkenevät kuitenkin koko ajan. Kuva: Corpo dello stato Press Office / EPA

Italian maanjäristysalueelle on julistettu hätätila. Alueelle on myönnetty 50 miljoonaa euroa hätäapua varten.

Pelastustyöt alueella jatkuvat. Italian pelastuslaitos sanoo, että kuolleita on ainakin yli 260. Lisäksi sairaaloissa on melkein 400 ihmistä, jotka loukkaantuivat järistyksessä. 

Alueella on havaittu tähän mennessä yli 900 jälkijäristystä.

Hallinto-oikeus kumosi Ranskan burkinikiellon

Kuvassa nainen esittelee violetti-mustaa burkinia. Huppumallinen tunika on violetti ja siihen kuuluvat mustat housut.
Musliminaisten uima-asussa burkinissa on pitkät housut ja tunika, jossa on huppu. Kuva: EPA/Rob Voss

Ranskan korkein hallinto-oikeus on antanut väliaikaisen ratkaisun musliminaisten uimapuvuista eli burkineista. Oikeus sanoo, että kunnat eivät voi kieltää burkinien käyttöä uimarannoilla.

Hallinto-oikeuden ratkaisu on väliaikainen. Oikeus tekee lopullisen päätöksen myöhemmin.

Monet ranskalaiskaupungit ovat kieltäneet burkinit. Kieltoa on perusteltu esimerkiksi siten, että musliminaisten täytyy sulautua ranskalaiseen yhteiskuntaan.

Ihmisoikeusjärjestöt sanovat, että burkinikielto rikkoo kansalaisten perusoikeuksia.

Viljasato voi jäädä huonoksi

Ruista pellossa.
Ruissato jää pienemmäksi kuin viime vuonna. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Kotimaan viljasato uhkaa jäädä huonoksi. Luonnonvarakeskus sanoo, että sadosta voi tulla huonoin 5 vuoteen.

Paljon on kiinni säästä. Jos sadonkorjuun aikaan on hyvä sää, viljasato voi olla noin 3,6 miljardia kiloa. Se on pari prosenttia pienempi kuin viime vuonna.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä