Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 27.7.2016 (tv)

Hillary Clinton on virallinen presidenttiehdokas. Syyrialaisen pakolaisperheen yhdistäminen vaikeaa. Naantalin unikeko. Helle.

Keskiviikko 27.7.2016 (radio)

Hillary Clinton on nyt virallinen presidenttiehdokas

Hillary Clinton
Hillary Clinton sai selvän tuen presidenttiehdokkuudelle demokraattien puoluekokouksessa. Kuva: Shawn Thew / EPA

Hillary Clinton on nyt virallisesti presidenttiehdokas Yhdysvalloissa. Clintonin valinnasta tuli varma asia, kun hän sai tukea tarpeeksi monelta ihmiseltä Yhdysvaltain demokraattipuolueen puoluekokouksessa.

Clintonia tuki yli 2800 puoluekokousedustajaa. Jos Hillary Clinton voittaa Yhdysvaltain presidentinvaalit marraskuussa, hän on ensimmäinen Yhdysvaltain naispresidentti.

VR:n kilpailija aloitti kuljetukset rautateillä

Fenniarailin ensimmäinen yksityinen tavarajuna Kemijärvellä
Fenniarail kuljettaa puutavaraa Kemijärveltä satamiin. Kuva: Mauri Monto

Suomen rautateillä on ollut tänään historiallinen päivä. Rautateillä aloitti tavarakuljetukset ensimmäinen yksityinen junayhtiö Fenniarail Oy. Se kuljettaa tavaraa.

Fenniarail on valtionyhtiö VR:n kilpailija. Aiemmin vain valtionyhtiö VR on saanut ajaa junia Suomen rautateillä.

Fenniarailin omistajia ovat monet yritykset ja yksityiset. Se kuljettaa puutavaraa Lapista Kemijärveltä etelään Kotkan satamaan.

Anttilan konkurssimyynti aiheutti ruuhkia

Anttila, Kotka, Jumalniemi
Anttilan loppuunmyynnissä oli ruuhka. Kuva: Mari Pekkanen / Yle

Tavaratalo Anttila, joka meni vähän aikaa sitten konkurssiin, on aloittanut loppuunmyynnin eri puolilla Suomea.

Konkurssiloppuunmyynti sai paljon suomalaisia liikkeelle, koska Anttila on ollut kuuluisa ja iso tavaratalo Suomessa. Loppuunmyynti on myös alennusmyynti.

Ihmisiä oli ostoksilla niin paljon, että myymälöissä oli ruuhkaa eikä kaikkia voitu päästää heti kauppaan sisään.

Anttila- ja Kodin Ykkönen -tavarataloja on yhteensä 31 eri puolilla Suomea.  Anttilalla on melkein 1300 työntekijää.

Robottibussit tulevat Suomen kaduille

Robottibussi.
Robottibussia kokeillaan kolmessa kaupungissa tänä vuonna. Kuva: Yle

Helsingin, Espoon ja Tampereen kaduilla voi tänä vuonna nähdä robottibusseja. Robottibussit tulevat kaduille testissä, jonka järjestää ammattikorkeakoulu Metropolia.

Robottibussien toimintaa kokeiltiin viime vuonna jo asuntomessuilla Vantaalla. Nyt bussit tulevat kaupunkien liikenteeseen.

Suomessa testataan pieniä busseja, jotka voivat kuljettaa 8 matkustajaa. Testibussien kyydissä on aina myös henkilö, joka valvoo bussin toimintaa.

Robottibussit on suunniteltu esimerkiksi työmatkan loppuosan kuljetuksiin. Niillä ei ole tarkoitus ajaa pitempiä bussireittejä.

Robottibussin kehittäjät sanovat, että tarkoitus ei ole tehdä bussinkuljettajista työttömiä. Robottibussilla halutaan lisätä joukkoliikenteen suosiota ja saada ihmiset pohtimaan, täytyykö heillä olla oma auto. 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä