Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 12.2.2016 (tv)

Syyrian taistelut yritetään lopettaa. Joissakin vastaanottokeskuksissa on ongelmia. Moni suomalainen sairastaa nyt influenssaa. Tänään on Viittomakielen päivä. Sää.

Perjantai 12.2.2016 (radio)

Toivoa Syyriaan

Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov, Yhdysvaltain ulkoministeri John Kerry ja YK:n Syyria-lähettiläs Staffan de Mistura lehdistötilaisuudessa Münchenin neuvottelujen jälkeen.
Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov (vasemmalla) ja Yhdysvaltojen ulkoministeri John Kerry (keskellä) tapasivat Münchenin kokouksessa. Kuva: Sven Hoppe / EPA

Syyrian taistelut yritetään lopettaa. Asiasta sovittiin Münchenissä, Saksassa. Münchenin neuvotteluissa olivat mukana esimerkiksi Yhdysvallat ja Venäjä.

Yhdysvaltojen ulkoministeri John Kerry kertoi, että taistelut yritetään lopettaa viikon sisällä. Syyrialaisille viedään myös lisää apua, esimerkiksi ruokaa ja lääkkeitä.

Taistelut Isisiä ja muita terroristiryhmiä vastaan kuitenkin jatkuvat.

Syyrian sota alkoi 5 vuotta sitten. Sodassa on kuollut ehkä melkein 500 000 ihmistä.

Vastaanottokeskusten ongelmat

Turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskus kuvattuna ulko-oven edustalta.
Turvapaikanhakijoita vastaanottokeskuksen pihalla. Kuva: Toni Määttä / Yle

Joissakin vastaanottokeskuksissa on ongelmia. Ongelmia on vastaanottokeskuksissa, joita hoitavat yksityiset firmat. Niissä on esimerkiksi liian vähän terveydenhoitajia.

Vastaanottokeskusten asukkaat ja työntekijät ovat valittaneet asiasta Maahanmuuttovirastolle. Siksi Maahanmuuttovirasto parantaa vastaanottokeskusten valvontaa.

Vastaanottokeskuksissa asuu turvapaikanhakijoita. Viime syksynä perustettiin melkein 200 uutta vastaanottokeskusta, koska Suomeen tuli paljon uusia turvapaikanhakijoita.

Influenssa

Kuvassa rokotetaan.
Influenssaa vastaan voi ottaa rokotteen. Kuva: Susanna Wacklin / Yle

Moni suomalainen sairastaa nyt influenssaa. Influenssa on vakavampi sairaus kuin tavallinen flunssa. Se aiheuttaa esimerkiksi kovan kuumeen.

Noin miljoona suomalaista on ottanut rokotteen influenssaa vastaan tänä talvena. Pahin influenssa-aika on kohta ohi, mutta rokotteen voi vielä ottaa.

Viittomakielen päivä

Tämä viittoma tarkoittaa ystävyyttä
Näin viittomakielellä sanotaan "ystävä". Kuva: Markku Karvonen / Yle

Perjantaina on vietetty Viittomakielen päivää. Viittomakielen päivä on aina helmikuun 12. päivä. Tänä vuonna Viittomakielen päivä oli Helsingissä virallinen liputuspäivä.

Viittomakieltä käyttävät kuurot eli ihmiset, jotka eivät kuule. He käyttävät käsimerkkejä eli viittovat. Suomessa on noin 5000 kuuroa, jotka käyttävät viittomakieltä.

Suomeen tuli syksyllä myös noin 30 turvapaikanhakijaa, jotka käyttävät viittomakieltä.

Suomen televisiossa on viittomakieliset uutiset joka päivä.

Muuttolinnut

Video: Merihanhi
0:38

Ensimmäiset muuttolinnut ovat tulleet takaisin Suomeen. Muuttolinnut viettävät talven etelässä, mutta ne tulevat takaisin, kun sää Suomessa lämpenee.

Suomessa ei ole ollut vähän aikaan kovia pakkasia, ja siksi ensimmäiset muuttolinnut ovat tulleet takaisin jo nyt. Niitä on kuitenkin vielä hyvin vähän.

Suomeen palaa suurempi joukko muuttolintuja noin 2 viikon päästä eli helmikuun lopussa, jos sää on tarpeeksi lämmin.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä