Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 27.2.2015

Audio

Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistus vaikuttaa veroihin

Potilas istuu vuoteella vuodeosaston käytävällä.
Terveyspalvelut ovat asukkaille tärkeitä, mutta niiden järjestäminen maksaa paljon. Kuva: Tommi Parkkinen/Yle

Verot voivat nousta monissa kunnissa sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksen takia. Valtiovarainministeriö on laskenut, miten uudistus vaikuttaa kuntien talouteen, jos se tulee voimaan. Ministeriö kertoo, että verot voivat nousta erityisesti pienissä kunnissa.

Uusi ehdotus sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksesta valmistui eduskunnassa tällä viikolla. Uudessa ehdotuksessa kuntien menot eivät saa kasvaa tai vähentyä enemmän kuin 200 euroa asukasta kohti vuodessa. Kunnat jaetaan 19 alueeseen, jotka järjestävät sosiaali- ja terveyspalvelut asukkaille.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistus ei ole vielä valmis. Eduskunta ehtii ehkä hyväksyä uudistuksen ennen vaaleja, jotka ovat huhtikuussa. Uudistuksen avulla halutaan varmistaa, että rahat riittävät palveluihin myös tulevaisuudessa.

Tallink tilaa laivan Turusta

Tallink Shuttle
Tallink tilaa Turusta autolautan, joka on yli 200 metriä pitkä. Kuva: Tallink Silja Line

Suuri virolainen laivafirma Tallink ostaa uuden laivan Turusta. Laiva rakennetaan Meyr Turun telakalla.

Uusi laiva on autolautta. Siitä tulee yli 200 metriä pitkä, ja siihen mahtuu 2800 matkustajaa. Laiva on valmis vuoden 2017 alussa. Se tulee Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen.

Uutinen on hyvä Meyr Turun telakalle. Laivan rakentaminen antaa työtä monille telakan työntekijöille.

Suomen miesten viestijoukkue ei menestynyt

Iivo Niskanen
Iivo Niskanen oli yksi Suomen viestijoukkueen hiihtäjistä. Kuva: EPA

Suomen miehet eivät menestyneet kovin hyvin hiihdon MM-kilpailujen viestihiihdossa. Suomen joukkue tuli sijalle 8. Voitto meni Norjaan.

Suomalaiset odottivat, että Suomi menestyy paremmin. Torstaina Suomen naiset hiihtivät hyvin ja saivat viestihiihdon pronssimitalin.

Hiihdon MM-kilpailut jatkuvat Ruotsin Falunissa vielä viikonloppuna.

Karjalankieliset uutiset alkoivat

Natalia Giloeva lukee karjalankielisiä uutisia
Natalia Giloeva lukee karjalankielisiä uutisia. Kuva: Maiju Immonen / Yle

Suomessa voi nyt kuunnella uutisia myös karjalan kielellä. Yle lähettää karjalankieliset uutiset aina perjantaina. Myös suomenkieliset ymmärtävät karjalankielisiä uutisia melko hyvin, koska karjalan kieli on suomen lähin sukukieli.

Suomessa on noin 30 000 karjalankielistä, mutta vain 5000 ihmistä käyttää karjalan kieltä joka päivä. On vaara, että karjalan kieli katoaa. Karjalan kieli säilyy paremmin, kun karjalankieliset voivat kuunnella uutisia omalla kielellään.

Karjalankielisiä uutisia voi kuunnella Pohjois-Karjalan Radiosta tai internetistä. Uutisten nimi on karjalan kielellä Yle uudizet karjalakse.

Kuuntele karjalankieliset uutiset Yle Areenasta

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä