Yle Uutiset selkosuomeksi

Sunnuntai 1.3.2015

Audio

Venäläiset surevat Boris Nemtsovia

Marssijat muistivat murhattua oppositiojohtaja Boris Nemtsovia 1. maaliskuuta Moskovassa.
Ihmiset kantoivat Moskovan surumarssilla Boris Nemtsovin kuvia. Kuva: Sergei Ilnitsky / EPA

Venäjällä on järjestetty surumarsseja Boris Nemtsovin muistoksi. Boris Nemtsov oli tärkeä poliitikko, joka murhattiin perjantaina Moskovassa. Nemtsov kuoli, kun murhaajat ampuivat häntä monta kertaa.

Suurin surumarssi oli Moskovassa. Marssille osallistui kymmeniä tuhansia ihmisiä. Surumarsseja on ollut myös muissa kaupungeissa.

Nemtsovin murhan tutkiminen Venäjällä jatkuu. Venäjän viranomaiset sanovat, että murhaajat ehkä haluavat, että Venäjän poliittisesta tilanteesta tulee rauhaton.

Nemtsovin kannattajat muistuttavat, että Nemtsov arvosteli presidentti Vladimir Putinia. Nemtsov kritisoi esimerkiksi Venäjän toimintaa Ukrainassa. Nemtsovin kannattajat pelkäävät, että Nemtsovin murhaajia ei saada koskaan kiinni.

Laukaassa tapahtui paha rikos

Laukaa Midia pizzeria
Rikos tapahtui laukaalaisessa pizzeriassa. Kuva: Yle

Keski-Suomessa on tapahtunut rikos, jossa kuoli kolme (3) ihmistä. Rikos tapahtui sunnuntaina Laukaassa, joka on lähellä Jyväskylää.

Rikospaikka oli laukaalainen pizzeria. Poliisi otti rikospaikan läheltä kiinni yhden ihmisen, joka ehkä on rikoksen tekijä.

Suomalaiset juhlivat Pertti Kurikan Nimipäiviä

Pertti Kurikan Nimipäivät
Pertti Kurikan Nimipäivät pääsee Euroviisuihin edustamaan Suomea. Kuva: Yle

Punk-bändi Pertti Kurikan Nimipäivät on voittanut Uuden Musiikin Kilpailun. Pertti Kurikan Nimipäivät voitti kilpailun laululla, jonka nimi on Aina mun pitää.

Voitto tarkoittaa, että Pertti Kurikan Nimipäivät edustaa Suomea Euroviisuissa. Tänä vuonna Euroviisut järjestetään Itävallan pääkaupungissa Wienissä toukokuussa.

Myös monet ulkomaalaiset lehdet kirjoittavat Pertti Kurikan Nimipäivien voitosta. Lehtien mielestä on hienoa, että suomalaiset valitsivat voittajaksi kehitysvammaisten miesten bändin. Lehdet kirjoittavat myös, että Pertti Kurikan Nimipäivät soittaa rajua punk-musiikkia. Esimerkiksi englantilainen Metro-lehti kirjoittaa, että ihmiset eivät ole ennen kuulleet mitään samanlaista Euroviisuissa.

Kehitysvammaiset miehet perustivat Pertti Kurikan Nimipäivät vuonna 2009. Bändistä on tehty myös elokuva, jonka nimi on Kovasikajuttu.

Kesä on tullut autoille

Mies vaihtamassa auton rengasta.
Taas on aika vaihtaa autoon kesärenkaat. Kuva: Yle

Autoihin saa jo vaihtaa kesärenkaat. Talvirenkaita voi vielä käyttää, mutta niiden käyttäminen ei ole enää pakollista.

Poliisi sanoo, että kesärenkaat kannattaa vaihtaa, kun ajokeli on tarpeeksi hyvä. Nastarenkaita, joilla on turvallista ajaa lumisella tiellä, saa käyttää vielä noin kuukauden ajan.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä