Yle Uutiset selkosuomeksi

Lauantai 4.7.2015

Audio

Suomalaiset ovat tyytyväisiä hallitukseen

Grafiikka tyytyväisyydestä Sipilän hallituksen toimintaan
Noin 60 prosenttia suomalaisista on tyytyväisiä hallitukseen. Kuva: Taloustutkimus / Yle Uutisgrafiikka

Suurin osa suomalaisista on tyytyväisiä pääministeri Juha Sipilän hallitukseen. Uusi mielipidemittaus kertoo, että melkein 60 prosenttia suomalaisista on tyytyväisiä hallituksen työhön. Sipilän hallitus aloitti työnsä toukokuun lopussa.

Miehet ovat tyytyväisempiä hallitukseen kuin naiset. Melkein 70 prosenttia miehistä on tyytyväisiä hallituksen työhön. Samaa mieltä on vain vähän yli 50 prosenttia naisista.

Hallituksen säästöistä on puhuttu Suomessa paljon. Mielipidemittaus kertoo, että rikkaat ja hyvin koulutetut ovat tyytyväisempiä hallitukseen kuin köyhät ja huonosti koulutetut.

Taloustutkimus teki mielipidemittauksen Yle Uutisia varten.

Liikenneonnttomuudessa kuoli yksi ihminen

Ojaan kaatunut bussi onnettomuuspaikalla.
Bussi kaatui ojaan, kun henkilöauto törmäsi siihen. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Karkkilassa on tapahtunut paha liikenneonnettomuus. Onnettomuudessa kuoli 1 ihminen ja loukkaantui 18 ihmistä. Karkkila on noin tunnin automatkan päässä Helsingistä.

Onnettomuudessa bussi ja henkilöauto törmäsivät toisiinsa. Henkilöauton kuljettaja kuoli. Bussin matkustajia loukkaantui, kun bussi kaatui ojaan. Bussissa matkusti ryhmä eläkeläisiä.

Mies joutuu vankilaan, koska suunnitteli siskon tappamista

Lähikuva naisesta huiviin pukeutuneena.
Mies aikoi tappaa siskonsa, koska sisko ei hänen mielestään noudattanut islamin perinteitä. Kuva: Jaipal Singh / EPA

Helsingissä oikeus on määrännyt vankilatuomion nuorelle irakilaiselle miehelle, joka aikoi tappaa siskonsa. Mies joutuu vankilaan 2 vuodeksi ja 1 kuukaudeksi.

20-vuotias mies suunnitteli 16-vuotiaan siskon tappamista. Miehen mielestä sisko ei noudattanut perheen kulttuurin ja islamin uskonnon perinteitä. Mies aikoi tappaa siskon perheen kunnian takia.

Tämä on luultavasti ensimmäinen kerta, kun oikeus antaa Suomessa tuomion ihmiselle, joka suunnitteli oman perheenjäsenen tappamista kunnian takia.

Eukonkannon MM-kilpailuissa oli paljon osallistujia

Eukonkannon mestaripari vesiesteellä.
Mestaripari Ville Parviainen ja Sari Viljanen vesiesteessä. Kuva: Veli-Pekka Hämäläinen / Yle

Suomessa on taas kilpailtu siitä, kuka on maailman paras eukonkantaja. Eukonkannon MM-kilpailut järjestettiin Sonkajärvellä Savossa.

Vuoden 2015 eukonkannon maailmanmestarit ovat Suomen Ville Parviainen ja Sari Viljanen. Tänä vuonna kilpailuun osallistui enemmän pareja kuin koskaan ennen. Kilpailussa oli mukana noin 70 paria eri maista.

Kilpailussa mies kantaa naista noin 250 metriä. Naisen täytyy painaa vähintään 49 kiloa. Kilparadalla on myös 2 aitaa ja vesieste, jossa on metri vettä.

Tämä oli jo 20. kerta, kun Eukonkannon MM-kilpailut järjestettiin Sonkajärvellä. Eukonkanto on levinnyt Suomesta myös muihin maihin. Tänä vuonna kilpailuja on ainakin Ukrainassa, Puolassa, Yhdysvalloissa ja Australiassa.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä