Yle Uutiset selkosuomeksi

Maanantai 22.12.2014

Audio

Armeijan laivoilla on paljon valvontatehtäviä

Miinalaiva Uusimaa.
Suomen laivat valvovat Suomen merialueita. Kuva: Yle

Suomen armeijan laivat ovat tehneet tänä vuonna paljon tehtäviä. Tehtäviä on ollut tänä vuonna 70 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Kysymys ei ole sotilaallisista tehtävistä, vaan valvontatehtävistä.

Valvontatehtäviä on nyt enemmän, koska Venäjän laivat kulkevat paljon Suomenlahdella. Suomen armeijan laivat käyvät aina tunnistamassa muiden maiden laivat, kun ne kulkevat läheltä Suomen rajaa. Venäjän laivat kulkevat Suomen ohi esimerkiksi Kaliningradiin, jossa Venäjän armeija toimii.

Ruotsin kieli ei innosta koulussa

Ruotsin tunti koulussa.
Kaikki suomenkieliset suomalaiset opiskelevat ruotsia koulussa. Kuva: Yle

Suomalaisten mielestä on hyvä, että Suomessa puhutaan myös ruotsia. Suomalaiset eivät kuitenkaan pidä siitä, että suomenkielisten on pakko opiskella ruotsia koulussa. Näin kertoo Turun ruotsinkielisen yliopiston eli Åbo Akademin uusi tutkimus.

Noin 70 prosenttia suomalaisista haluaa, että ruotsin kieli säilyy Suomessa. Suurin osa suomalaisista on myös sitä mieltä, että ruotsinkielisten täytyy saada palvelut omalla kielellä.

Noin 60 prosenttia suomalaisista kuitenkin toivoo, että ruotsista tulee vapaaehtoinen aine suomenkielisissä kouluissa. Monet ajattelevat, että suomenkielisten kannattaa opiskella jotain muuta kieltä kuin ruotsia.

Noin 300 000 suomalaista puhuu ruotsia äidinkielenä. Ruotsinkielisiä suomalaisia eli suomenruotsalaisia on eniten Pohjanmaalla ja Etelä-Suomessa. Ruotsinkielisten on pakko opiskella koulussa suomea.

Nyt on vuoden pimein aika

Aurinko nousee vuoden pimeimpänä päivänä.
Aurinko näkyy nyt taivaalla vain lyhyen aikaa. Kuva: YLE

Maanantai on ollut vuoden lyhin päivä. Aurinko kävi pohjoisen pallonpuoliskon taivaalla vain lyhyen aikaa. Maapallon eteläisellä pallonpuoliskolla oli samaan aikaan vuoden pisin päivä, eli siellä auringonvaloa riitti pitempään kuin muina päivinä.

Täällä pohjoisessa päivät alkavat nyt tulla pitemmiksi. Valoisan ajan piteneminen on aluksi hidasta. Pohjoisen pallonpuoliskon pisin päivä on juhannuksen aikaan.

Kaupat ovat kiinni jouluna

Joulukauppa
Jouluruuhka jatkuu kaupoissa vielä tiistaina. Kuva: Raine Martikainen / Yle

Tiistai on viimeinen arkipäivä ennen joulua. Esimerkiksi kaupat ovat auki normaalisti vielä tiistaina.

Keskiviikkona eli jouluaattona kaupat menevät kiinni jo kello 12. Torstaina eli joulupäivänä kaupat ovat kiinni.

Joulu vaikuttaa myös liikenteen aikatauluihin. Esimerkiksi junaliikenne loppuu jouluaattoiltana eli keskiviikkoiltana. Jouluyönä junat eivät kulje. Junaliikenne alkaa taas joulupäivänä eli torstaina aamupäivällä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä