Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 5.2.2016 (tv)

Lauantai 6.2.2016 (radio)

Sipilä pakolaistilanteesta

Juha Sipilä
Pääministeri Juha Sipilä haluaa, että ihmisten salakujetus loppuu. Kuva: Yle

Pääministeri Juha Sipilä toivoo, että Euroopan maat ottavat pakolaisia suoraan kriisialueilta. Ihmisiä täytyy myös auttaa lähempänä kriisialueita, Sipilä sanoo. Sipilän mielestä on tärkeää toimia niin, että ihmisten salakuljetus loppuu.

Ihmisoikeusjärjestö Amnesty International arvioi, että tilanne Syyriassa on huono. Amnesty sanoo, että yli 50 prosenttia syyrialaisista on joutunut jättämään kotinsa.

Sipilä osallistui tällä viikolla Lontoossa kokoukseen, jossa käsiteltiin Syyrian tilannetta.

Taiwanin maanjäristys

Video: Taiwanin maanjäristys
01:21
Taiwanin maanjäristys näkyi kosmetiikkaliikkeen valvontakamerassa. Tainanissa on pelastettu useita henkiijääneitä romahtaneista rakennuksista. Video: Su Hsing-Ying/CCTV/RTV

Aasiassa Taiwanissa on tapahtunut maanjäristys. Järistyksessä kuoli monta ihmistä. Kuolleita on löydetty jo yli 10, ja kuolleita voidaan löytää vielä lisää.

Järistys tapahtui lähellä Tainanin kaupunkia. Kaupungissa on noin 2 miljoonaa asukasta.

Maanjäristys tuhosi monta taloa Tainanissa. Pelastustyöntekijät ovat etsineet ja pelastaneet ihmisiä, mutta taloissa on vielä ihmisiä, jotka eivät ole päässeet ulos.

Pelastustyöt Taiwanissa jatkuvat.

Saamelaisten kansallispäivä

Vuorraset sámiolbmuid juovlafeasta Avvilis 15.12.2014
Saamelaisten puvut ovat värikkäitä. Kuva: Inger-Elle Suoninen/ Yle

Poroja.
Saamelaiset hoitavat poroja. Kuva: Jarmo Nuotio / Yle

Lauantaina on vietetty saamelaisten kansallispäivää. Saamelaisten kansallispäivä on helmikuun 6. päivä.

Saamelaiset ovat ainoa alkuperäiskansa koko Euroopan unionin alueella. He ovat asuneet Lapissa kauemmin kuin muut kansat.

Saamelaisia asuu Lapissa monen valtion alueella. Suomessa asuu noin 10 000 saamelaista. Saamelaisia asuu myös Norjassa, Ruotsissa ja Venäjällä.

Saamen lippu.
Saamen lippu. Kuva: YLE

Lapissa poronhoito on tärkeä osa saamelaisten elämää. Monet saamelaiset ovat kuitenkin muuttaneet Lapista etelän suuriin kaupunkeihin.

Saamen kielet ovat sukua suomen kielelle. Saamelaisilla on oma lippu, jossa on samoja kirkkaita värejä kuin saamelaisten puvuissa.

Brasilian karnevaalit

Video: Sambakarnevaalien 2016 ensimmäinen ilta
01:41
Sambakoulujen esityksillä on historiallisia ja vertauskuvallisia teemoja. Da Rocinhan sambakoulun teemana oli ihmisen evoluutio. Video: RTV

Brasilian kuuluisat karnevaalit ovat alkaneet. Rio de Janeiron kaupungin kaduilla nähdään suuria kulkueita. Kulkueissa tanssitaan sambaa värikkäissä vaatteissa.

Sambakarnevaalit kestävät 5 päivää. Odotetaan, että karnevaaleilla käy 5 miljoonaa ihmistä.

Suomen lumitilanne

Lumeton latupohja.
Hiihtäminen ei kohta enää onnistu etelässä. Kuva: Petri Lassheikki / Yle

Lumi sulaa Etelä-Suomesta kovaa vauhtia. Ylen meteorologi Matti Huutonen sanoo, että ensi viikolla etelässä ei ole pakkasta ja lisäksi sataa vettä.

Vaikka lumi sulaa pois etelästä, pohjoisessa sataa lisää lunta. Lapissa lämpötila on myös ensi viikolla nollassa tai vähän pakkasen puolella.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä