Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 27.5.2016 (tv)

Presidentti Obama kävi Hiroshimassa. Kesämökkien jätevesistä ollaan eri mieltä. 90 prosenttia nuorista turvapaikanhakijoista odottaa yhä päätöstä. Nightwish-yhtyeen faneista tehdään dokumenttielokuva. Viikonloppuna on kaunis sää.

Perjantai 27.5.2016 (radio)

Yhdysvaltojen presidentti ensi kertaa Hiroshimassa

Presidentti Obama tapasi 91-vuotiaan Hiroshimasta selvinneen Sunao Tsuboin.
Barack Obama tapasi Hiroshimassa eloon jääneen Sunao Tsuboin. Kuva: Kimimasa Mayama / EPA

Yhdysvaltojen presidentti Barack Obama vieraili Hiroshimassa Japanissa.

Obama on ensimmäinen Yhdysvaltain presidentti, joka on käynyt kaupungissa. Yhdysvallat pudotti vuonna 1945 Hiroshimaan ydinpommin, joka tappoi ainakin 140 000 ihmistä. 

Presidentti Obama piti Hiroshimassa puheen, mutta hän ei pyytänyt pommia anteeksi.

Jätevesistä kiistaa

Aurinko laskee mökkijärvellä.
Kesämökkien jätevesien puhdistuksesta ollaan eri mieltä. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Omakotitalojen ja kesämökkien jätevesien puhdistuksesta ollaan eri mieltä. Hallitus haluaa helpottaa sääntöjä niin, että jätevesiä ei tarvitse puhdistaa kovin hyvin, jos talo on yli 100 metrin päässä rannasta.

Luonnonsuojelijat vastustavat. He sanovat, että järvet ja joet likaantuvat, jos jätevesiä ei puhdisteta kunnolla. Firmat haluavat myydä puhdistuslaitteita myös taloihin, jotka ovat kaukana rannasta.  

Omakotitalojen ja kesämökkien omistajat vastustavat tiukkoja sääntöjä, koska puhdistuslaitteet ovat kalliita.

90 prosenttia nuorista odottaa turvapaikkapäätöstä

Nuoria Afganistanilaisia turvapaikanhakijoita
Suomen tunti vastaanottokeskuksessa Porvoossa. Kuva: Antti Kolppo / Yle

90 prosenttia alaikäisistä turvapaikanhakijoista odottaa yhä päätöstä siitä, saavatko he jäädä Suomeen.

Viime ja tänä vuonna Suomeen on tullut yksin 3 000 alle 18-vuotiasta turvapaikanhakijaa. Noin 200 heistä on saanut turvapaikan, noin 100 ei.  Muut odottavat, että viranomaiset haastattelevat heitä ja päättävät turvapaikasta.

Viranomaiset arvioivat, että noin 1500 nuorta saa turvapaikan.     

Nightwish-faneista tv-dokumentti

Fanimosaiikki
Fanit puhuvat Nightwish-yhtyeelle. Kuva: Yle

Suomalaisen Nightwish-yhtyeen faneista tehdään dokumenttielokuva.

Yle pyysi faneja kertomaan videolla, miksi yhtye on heille tärkeä. Fanit lähettivät satoja videoita. Niitä tuli 50 maasta.

Nightwishin muusikko Tuomas Holopainen yllättyi fanien vastauksista. Holopainen sanoo, että fanit ovat aitoja, lämpimiä ja hyvällä tavalla hulluja. Hän sanoo, että joskus musiikki on auttanut faneja, kun heillä on ollut vaikea aika elämässä.

Nightwish-fanidokumentti näytetään tv:ssä kesällä.

Kukilla kova vauhti

Mansikankukat kukkivat jo toukokuussa. Tarhamehiläinen kukalla.
Mehiläinen ja mansikankukka. Kuva: Mari Lukkari / Yle

Kevät on ollut tosi lämmin, mikä on saanut kukat kukkimaan tavallista aikaisemmin. Monessa paikassa Suomessa kukat kukkivat kolme viikkoa aikaisemmin kuin tavallisena kesänä. Esimerkiksi omenapuissa on myös paljon kukkia.

Kun monet kukat ovat puhjenneet näin aikaisin keväällä, on epävarmaa, onko mehiläisiä ja muita hyönteisiä jo tarpeeksi liikkeellä pölyttämässä kukkia. Esimerkiksi mansikan kukasta ei tule marjaa, jos hyönteinen ei käy pölyttämässä sitä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä