Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 29.1.2015

Audio

Suomen talous tarvitsee lisää maahanmuuttajia

Musliminainen.
Maahanmuuttajia tarvitaan vauhdittamaan taloutta. Kuva: Yle
Maahanmuuttajia tarvitaan lisää Suomeen. Elinkeinoelämän valtuuskunnan raportissa lasketaan, että Suomeen tarvittaisiin joka vuosi 34 000 maahanmuuttajaa tai muuten työvoiman määrä pienenee. Jos työntekijöiden määrä kasvaa, myös firmojen into kasvattaa toimintaansa lisääntyy.

Tutkijat sanovat, että Suomen talous vaatii lisää maahanmuuttajia, vaikka Suomessa on paljon työttömiä. Nykyisten työttömien on vaikea saada työtä, koska heillä on huono koulutus tai he asuvat väärällä paikkakunnalla. Tutkijat sanovat. että työttömät ovat myös melko vanhoja, joten työnantajat eivät halua palkata heitä.

Kokoomuksen kannatus putoaa

Puoluekannatusarviot -grafiikka.
Keskusta on suosituin puolue. Kuva: Yle Uutisgrafiikka
Kokoomuksen kannatus laskee. Puolue on uudessa Ylen mittauksessa sijalla kolme (3). Kokoomuksen kannatus on vain hieman yli 16 prosenttia.

Kokoomuksen kannatus on huonoin pitkään aikaan. Viimeksi puolue sai yhtä huonon tuloksen 1990-luvulla. Kokoomus on pääministeripuolue, jota johtaa pääministeri Alexander Stubb.

Suosituin puolue on keskusta. Keskustalla on ylivoimainen johto, sillä sen kannatus on 26 prosenttia. Toiseksi suurin puolue on SDP, joka saa noin 17 prosentin kannatuksen.

Perussuomalaiset on sijalla neljä (4). Puolueen kannatus on melkein 15 prosenttia.

Kannatustulokset ovat mielenkiintoisia, koska Suomessa pidetään eduskuntavaalit huhtikuussa.

Ranska taistelee internetissä terrorismia vastaan

www-sivu
Ranska torjuu radikalisoitumista omilla videoilla. Kuva: francetvinfo.fr
Ranska taistelee islamismia ja terrorismia vastaan internetissä. Ranskan hallitus on julkaissut videon, jossa vastataan jihadistien omien videoiden uhkauksiin ja tekoihin. Vastauksilla yritetään saada nuoret ymmärtämään, mihin he ovat lähdössä, jos he päättävät osallistua Syyrian tai Irakin taisteluihin.

Ranskasta on lähtenyt yli 1 000 henkilöä taistelemaan Irakiin tai Syyriaan.

Nokia menestyy jälleen

Nokian pääkonttori Espoossa.
Nokia keskittyy verkkoihin ja karttapalveluihin. Kuva: Lehtikuva
Nokialla menee hyvin. Nokia teki voittoa viime vuoden lopussa melkein 500 miljoonaa euroa. Voitto kasvoi vuodessa 66 prosenttia.

Nokia valmisti aikaisemmin matkapuhelimia. Nykyisin Nokia valmistaa matkapuhelinverkkoja. Nokia myy myös karttapalveluja.

Nokia sanoo, että karttapalvelut ovat menestyneet, kun autoteollisuus on ostanut palveluja. Karttoja löytyy valmiiksi autojen kojelaudoista eli paikassa, missä ovat auton mittarit ja säätimet. Myös matkapuhelinverkkoja on myyty hyvin erityisesti Pohjois-Amerikkaan.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä