Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 26.5.2016 (tv)

Sotkamon Talvivaaran kaivos ehkä suljetaan. Ohjelmistofirma Microsoft lopettaa Suomesta ehkä yli 1300 työpaikkaa. Monet koululaiset ovat tänä keväänä harjoitelleet tietoisuustaitoja. Didrichsenin taidemuseo esittelee Tamara Piilolan maisemamaalauksia. Sää.

Torstai 26.5.0216 (radio)

Suomi voi saada tukirahaa EU:lta

Alexander Stubb ja Valdis Dombrovskis.
EU-komission varapuheenjohtaja Valdis Dombrovskis (oikealla) tapasi Suomessa rahaministeri Alexander Stubbin. Kuva: Yle

Suomi saa ehkä tukea Euroopan unionilta, koska Suomessa on ollut suuria irtisanomisia.

Ohjelmistofirma Microsoft kertoi keskiviikkona, että se lopettaa Suomesta ehkä yli 1300 työpaikkaa. Lisäksi Sotkamon Talvivaaran kaivos ehkä suljetaan. Kaivos antaa työtä melkein 1000 ihmiselle.

EU-komission varapuheenjohtaja Valdis Dombrovskis sanoo, että Suomi voi saada tukirahaa EU:lta irtisanomisten takia. Dombrovskis vieraili Helsingissä torstaina.

Koululaiset keskittyvät

Suklaalevy.
Keskittymistä voi harjoitella vaikka syömällä suklaata. Kuva: Miika Jalonen / Yle

Monet koululaiset ovat tänä keväänä harjoitelleet tietoisuustaitoja.

Koululaiset esimerkiksi syövät suklaata ja keskittyvät vain siihen. He eivät ajattele mitään muuta.

Tutkijat uskovat, että tällaisilla harjoituksilla lapset ja nuoret oppivat hallitsemaan tunteita ja stressiä.

Myös nuoret sanovat, että harjoituksista on apua. He esimerkiksi nukkuvat paremmin, ja tulevat paremmin toimeen kavereiden kanssa.

Tutkimuksessa on mukana 3000 suomalaista nuorta. Tutkimus kiinnostaa ihmisiä myös ulkomailla. Tulokset ovat valmiita syksyllä.

Piilolan maalauksia Didrichsenissä

Tamara Piilola
Taiteilija Tamara Piilola. Kuva: Tamara Piilola

Didrichsenin taidemuseon kesänäyttely on avattu.

Museossa on maalauksia, jotka vievät katsojan veden lähelle tai metsään.

Maalausten tekijä on taitelija Tamara Piilola.

Piilola on saanut tänä vuonna Didrichsenin taidemuseon palkinnon. Nyt museo esittelee Piilolan maalauksia koko kesän.

Didrichsenin taidemuseo on Helsingissä.

Kysy presidentiltä

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö tiedotustilaisuudessa Mäntyniemessä Helsingissä 24. helmikuuta 2016.
Presidentti Sauli Niinistö. Kuva: Sini Liimatainen / Yle

Presidentti Sauli Niinistö on vieraana televisiossa lauantaina. Niinistö on ohjelmassa Ykkösaamu. Ohjelma alkaa TV1:ssä lauantaiaamuna kello 10.

Myös katsojat voivat ehdottaa, mitä presidentiltä kysytään. Kysymyksiä voi lähettää verkkolomakkeella tai sähköpostiosoitteella tv1.ykkosaamu@yle.fi.

Kuala Lumpurin Suomi-koulu

Kuala Lumpurin Suomi-koulun ryhmä.
Kuala Lumpurin Suomi-koulun oppilaita (vasemmalta oikealle): Ilona, Matleena, Joel, Isabella, Adam, Sofia, Oliver ja Julius. Apuopettaja Marjukka Kujanpää (vasemmalla takana) ja opettaja Tiina Seppälä (pöydän takana oikealla). Kuva: Kuala Lumpurin Suomi-koulu

Tiedätkö, mikä on Suomi-koulu? Suomi-koulut opettavat suomen kieltä ja suomalaista kulttuuria ulkomailla. Oppilaat ovat suomalaisia lapsia. Vanhemmat haluavat, että lapset opiskelevat äidinkieltä, vaikka perhe asuu ulkomailla.

Suomi-kouluja on ympäri maailmaa. Suomi-koulu löytyy myös Kuala Lumpurista, joka on Malesiassa, Aasiassa. Koulun puheenjohtaja Tiina Seppälä kertoo koulusta ja sen oppilaista selkouutisten haastattelussa. Haastattelu on osoitteessa yle.fi/selkouutiset, osassa Kotoutujan Suomi.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä