Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 30.10.2014

Audio

Keskusta on saanut lisää kannattajia

Grafiikkaa.
Keskustan kannatus kasvaa. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Keskustan kannatus nousee Suomessa edelleen. Yle Uutiset on jälleen tutkinut puolueiden kannatusta ja tutkimuksen mukaan Keskusta on selvästi Suomen suurin puolue.

Keskustaa äänestäisi nyt 25,5 prosenttia vastanneista.

Toiseksi suurin puolue on kokoomus. Sitä kannattaa nyt vähemmän ihmisiä kuin kuukausi sitten. Kokoomusta kannatti vastanneista 19,4 prosenttia.

SDP ei ole menettänyt kannattajia. Se on nyt Suomen kolmanneksi suurin puolue mutta ero perussuomalaisiin on hyvin pieni. SDP:tä kannatti 15,2 ja perussuomalaisia 15,1 prosenttia.

Kyselyyn osallistui noin 3400 ihmistä. Suomessa pidetään eduskuntavaalit ensi keväänä.

Ruotsi tunnusti Palestiinan valtion

Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström kertoo tiedotustilaisuudessa Tukholmassa 30. lokakuuta, että maan hallitus päätti tunnustaa Palestiinan valtion.
Ruotsin ulkoministeri ilmoitti, että Palestiinan valtio tunnustetaan. Kuva: SVT

Ruotsi on virallisesti tunnustanut  Palestiinan valtion. Tunnustaminen tarkoittaa, että Ruotsin mielestä Palestiinalla on oma alue, kansa ja hallinto.

Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström sanoo, ettei Ruotsi asetu nyt palestiinalaisten puolelle israelilaisia vastaan. Wallströmin mielestä Palestiinan tunnustaminen tarkoittaa, että Ruotsi asettuu rauhanprosessin puolelle.

Palestiinan on tunnustanut kahdeksan EU-maata. Maailman valtioista yli 130 on tunnustanut Palestiinan. Suomi ei ole tunnustanut Palestiinaa.

Sairaanhoitaja vangittiin vanhuksen murhasta

Käräjäoikeus vangitsi murhasta epäillyn sairaanhoitajan. Miehen oikealla puolella hänen oikeusavustajansa.
Sairaanhoitaja vangittiin oikeudessa. Kuvassa on myös hänen oikeusavustaja. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Suomessa on vangittu sairaanhoitaja, jota poliisi epäilee vanhuksen murhasta. Poliisi kertoi eilen, että se epäilee murhaa hoitokodissa Salossa Etelä-Suomessa.

Poliisi epäilee, että mieshoitaja murhasi naisvanhuksen, koska hän halusi vanhuksen omaisuuden. Poliisi sanoo, että vanhus myrkytettiin.

Oikeus vangitsi myös mieshoitajan vaimon, koska häntä epäillään huijauksista. Vaimo työskenteli samassa hoitokodissa. Poliisi epäilee, että mies ja nainen ovat tehneet rikoksia yhdessä.

Maitovalas synnytti poikasen akvaariossa Kiinassa

Kiinalaisessa akvaariossa on nähty, miten maitovalas, eli beluga, synnyttää poikasen. Synnytys kesti viisi tuntia ja se saatiin videolle.

Video: Maitovalasnaaras kiinalaisessa merieläinpuistossa.
01:20
Maitovalasnaaras synnytti poikasen kiinalaisessa merieläinpuistossa keskiviikkona. Video: CCTV

Merieläinpuisto on Kiinan keskiosassa Changshan kaupungissa. Puiston työntekijät sanovat, että tämä on ensimmäinen kerta, kun maitovalas synnytti akvaariossa Kiinassa.

Maitovalaita on luonnossa vielä noin 150 000. Maitovalas kasvaa monen metrin kokoiseksi. Niitä elää Pohjoisella Jäämerellä, Pohjois-Amerikan itärannikolla ja Japanin rannikolla.

 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä