Yle Uutiset selkosuomeksi

Maanantai 26.1.2015

Syriza voitti ylivoimaisesti Kreikan vaalit

Syrizan kannattajat juhlivat vaalitulosta Ateenassa 25. tammikuuta.
Syrizan kannattajat juhlivat vaalitulosta Ateenassa 25. tammikuuta. Kuva: Yannis Kolesidis / EPA

Kreikan eiliset parlamenttivaalit voitti selvästi vasemmistolainen Syriza-puolue. Puolue sai äänistä yli 36 prosenttia, mutta se ei saa yksin enemmistöä parlamentissa.

Syriza-puolue löysi pian kumppanin hallitukseen. Oikeistolainen pieni puolue nimeltään Itsenäiset kreikkalaiset kertoi, että se haluaa Syrizan johtajan Alexis Tsiprasin Kreikan seuraavaksi pääministeriksi.

Näiden kahden puolueen yhteistyö oli yllätys, koska puolueilla on isoja mielipide-eroja sosiaalikysymyksissä. Yhteistä niille on se, että ne vastustavat voimakkaasti talouden säästökuuria.

Poliisi tutkii suurta taidehuijausta

Keskusrikospoliisi esitteli tiedotustilaisuudessaan tutkinnan aikana vastaan tulleita väärennöksiä. Tämä Akseli Gallen-Kallelan tekemäksi väitetty teos on todettu väärennökseksi Kansallisgalleriassa.
Tämä Akseli Gallen-Kallelan teos on todettu väärennökseksi. Se on yksi laajan huijauksen töistä. Kuva: Keskusrikospoliisi

Poliisi on tutkinut jo parin vuoden ajan suurta taidehuijausta. Suomalaista miestä epäillään siitä, että hän on tehnyt kuuluisista taideteoksista väärennöksiä. Väärennettyjä taideteoksia on myyty ainakin 15 miljoonalla eurolla. Väärennettyjä töitä on tehty esimerkiksi Fernand Lègerin, Repinin ja Kandinskyn nimiin. Mukana on myös tunnettujen suomalaistaiteilijoiden töitä.

Väärennöksiä on myyty koko 2000-luvun ajan. Rikosilmoituksia on tehty yli 80 - eli kyse on todella laajasta huijauksesta.

Kreikkalainen laulaja Demis Roussos kuoli

Demis Roussos laulaa sinisävyisessä kuvassa vuonna 2009.
Demis Roussos vuonna 2009. Kuva: Peter Kollanyi / EPA

Kreikkalainen laulaja Demis Roussos on kuollut. Hän kuoli sairaalassa Ateenassa viikonloppuna. Roussos nousi maailmalla tunnetuksi 70-luvulla laulullaan Forever and ever. Demis Roussos oli kuollessaan 68-vuotias.

Yhdysvalloissa varaudutaan rajuun lumimyrskyyn

Mies ostamassa lumilapiota supermarketissa.
Yhdysvaltain itärannikkoa uhkaa raju lumimyrsky. Mies ostamassa lumilapiota supermarketissa. Kuva: CBSN

Voimakas lumimyrsky uhkaa Yhdysvaltojen itärannikkoa. Paikallisen sääpalvelun mukaan myrskyn aikana voi sataa lunta ainakin 60, mutta jopa 90 senttimetriä.

Lumimyrskyn alle jäävät muun muassa Pittsburgh, Philadelphia ja New York. Washington välttyy ehkä pahimmalta, kun myrsky ohittaa kaupungin pohjoisen puolelta.

Lapissa varoitetaan lumivyöryistä

Laskettelurinne Levillä.
Ilmatieteen laitos varoittaa lumivyöryistä Lapin tuntureilla. Kuva: Teemu Hämäläinen

Täällä Suomessa Ilmatieteen laitos varoittaa lumivyöryistä Lapin tuntureilla. Lähipäivinä sataa lisää lunta, ja se lisää riskiä siihen, että tuntureilla suuret lumimassat alkavat liikkua. Pieniä lumivyöryjä on ollut ainakin Levi-tunturilla.

 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä