Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 31.5.2016 (tv)

Suomessa tehdään tänä kesänä paljon tietöitä. Varhaisperunaa nostetaan jo. Hossan kansallispuistoon rakennetaan reittejä, joita voi kulkea myös pyörätuolilla. Pohjois-Korea teki ohjuskokeen. Säätiedotus.

Maanantai 30.5.2016 (radio)

Liitoilla on kiire neuvotella

Ammattiliittojen kylttejä talon seinässä Helsingin Hakaniemessä.
Ammattiliittojen kylttejä Helsingin Hakaniemessä. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Työntekijöiden ja työnantajien liitoilla on kiire. Niiden täytyy maanantain ja tiistain aikana saada valmiiksi neuvottelut kilpailukykysopimuksesta.

Kilpailukykysopimus tarkoittaa esimerkiksi, että suomalaiset tekevät enemmän työtä samalla palkalla. Työaika pitenee 24 tuntia vuodessa. 

Kilpailukykysopimuksella yritetään parantaa suomalaisten firmojen kykyä kilpailla ulkomaisten firmojen kanssa. Jos suomalaisilla firmoilla menee hyvin, työpaikkoja on enemmän.

Merikarhu palasi Välimereltä 

Poliisisoittokunta Merikarhua vastassa.
Poliisien yhtye oli vastassa Merikarhua. Kuva: Jyrki Lyytikkä/Yle

Suomen valtion Merikarhu-laiva on tullut Välimereltä takaisin kotiin.

Merikarhu oli Välimerellä neljä kuukautta. Se pelasti merihädässä olevia ihmisiä ja paljasti ihmisten salakuljettajia. Merikarhu tarkasti merellä 60 venettä, joissa oli yhteensä noin 2 500 ihmistä. Suurimman osan veneistä Merikarhu saattoi rantaan, missä Kreikan viranomaiset olivat ihmisiä vastassa.    

Helsingin seudulla taas parhaat lukiot

Ylioppilastutkintotodistus
Tällaisen todistuksen ylioppilas saa. Kuva: Tapio Rissanen / Yle

Helsingin seudun lukiot olivat taas Suomen parhaita ylioppilaskokeissa. Kymmenen parhaan lukion joukossa on vain yksi lukio, joka ei ole Helsingin seudulla.

Kaikkein parhaita ylioppilaskokeissa olivat espoolaisen Etelä-Tapiolan lukion oppilaat. Lukion rehtori Harri Rinta-aho sanoo, että hänen koulussaan oppilaat ja opettajat tekevät paljon työtä yhdessä. Koululainen Emma Hietanen Helsingistä sanoo, että myös hyvä tunnelma on koulussa tärkeää. 

Monet lukiot pärjäävät vertailussa siksi, että niihin pääsee opiskelemaan vain, jos on ollut peruskoulussa hyvä oppilas.

Perhejuhlia pidetään paljon

Nuori mies sovittaa ylioppilaslakkia.
Monessa perheessä on ensi lauantaina ylioppilasjuhlat. Kuva: Berislav Jurišić / Yle

Suomalaiset pitävät paljon perhejuhlia nykyään. 

Ennen vain häät ja ehkä 50-vuotisjuhlat olivat isot. Nyt isoja juhlia järjestetään myös esimerkiksi ylioppilaille ja rippikoulun käyneille. Ihmiset ajattelevat, että juhlat ovat mukavia ja heillä on myös rahaa järjestää niitä. Monet palkkaavat ammattilaisia tekemään ruuat ja tarjoilemaan juhlissa. Se maksaa, mutta silloin perheen äitikin saa juhlia rauhassa.

Moni haluaa kansalliskoiran

Koiranpentua nukuttaa
Pieni suomenpystykorva. Kuva: Bikka Puoskari / Yle

Suomenpystykorva on maamme kansalliskoira. Niitä on nykyisin paljon vähemmän kuin ennen.

Moni haluaisi ottaa pystykorvan pennun, mutta niistä on pulaa. Yksi syy on se, että miehet eivät metsästä lintuja enää yhtä paljon kuin ennen. Pystykorva on metsästyskoira. 

Suomenpystykorva on suosittujen koirien listalla numero 17. Suosituin koira Suomessa on labradorinnoutaja.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä