Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 22.7.2016 (tv)

Presidenttiehdokas Donald Trump puhui republikaanien puoluekokouksessa. Lääkepakkauksia muutetaan turvallisuuden takia. Virtuaalitodellisuus voi tulevaisuudessa auttaa ihmistä. Turussa kulkee ehkä maailman ensimmäinen kirjastopyörä. Sää on lämmintä koko maassa.

Lauantai 23.7.2016 (radio)

Ampumistapaus Saksassa

Ryhmä poliisin erikoisjoukkoja.
Ampumistapaus aiheutti suuren poliisioperaation. Kuva: Andreas Gebert / EPA

Saksassa on ollut paha ampumistapaus. Siinä kuoli 10 ihmistä. Loukkaantuneita on monta.

Ampuja oli nuori mies. Hän ampui 9 ihmistä Münchenissä, Etelä-Saksassa. Mies ampui myös itsensä.

Ampumistapaus sattui müncheniläisessä ostoskeskuksessa. Ostoskeskuksessa oli paljon ihmisiä, koska oli perjantai-ilta. Melkein kaikki kuolleet olivat nuoria.

Ampuja oli 18-vuotias koululainen. Hän syntyi ja asui Saksassa, perheellä oli iranilainen tausta. Vielä ei tiedetä, miksi hän ampui ihmisiä. Miehellä oli psyykkisiä terveysongelmia, ja hän oli kiinnostunut ampumistapauksista.

Partiolaisten leiri

Partioleiriläisiä kännykkäkuvan otossa Piiru'14-leirillä
Partioleirillä saa ystäviä. Kuva: Lounais-Suomen Partiopiiri / Iisa Kinnunen

Etelä-Suomeen Evon metsiin on rakennettu iso leiri. Leirin nimi on Roihu. Leirillä asuu noin 17 000 eri-ikäistä ihmistä viikon ajan. He ovat partiolaisia.

Partio on maailman suurin nuorisoliike ja myös Suomessa suosittu harrastus. Partiossa lapset ja nuoret oppivat tekemään asioita yhdessä.

Partiolaiset ovat rakentaneet myös Evon leirin yhdessä. Leirille on rakennettu sairaala, päiväkoti ja radioasema. Kun leiri on ohi, partiolaiset myös purkavat ja siivoavat kaiken pois.

Suomen partiolaiset ovat saaneet leirille paljon vieraita myös ulkomailta. Vieraita on 45 maasta, heitä on yhteensä noin 3000.

Poliisin segwayt

Video: Poliisin uusi kulkupeli segway
01:02
Poliisi esitteli uusinta kulkupeliään toukokuussa 2016. Video: Antti Kolppo / Yle

Helsingin poliisi on tyytyväinen segwayhin. Poliisi on kulkenut segwayllä Helsingissä tänä kesänä.

Segwayssä on 2 pyörää, ja se kulkee sähköllä. Kuljettaja seisoo segwayssä.

Segwayllä kulkeminen on nopeampaa kuin käveleminen. Sillä on helppo liikkua myös puistoissa ja ihmisten keskellä. Segwayssä poliisi kuulee paremmin, mitä tapahtuu, kuin autossa.

Myös helsinkiläiset ovat tykänneet poliiseista, jotka liikkuvat segwayllä.

Helsingin poliisilla on nyt 4 segwaytä. Jos tämän kesän kokeilu onnistuu hyvin, poliisi ostaa niitä ehkä lisää.

Kalevan kisat

Kalevan kisojen kävely 2016.
Urheilijat tarvitsevat vettä kuumassa säässä. Kuva: Tomi Hänninen

Pohjois-Suomessa Oulussa on tänä viikonloppuna iso urheilutapahtuma, Kalevan kisat. Kalevan kisat ovat yleisurheilun Suomen mestaruuskilpailut.

Suomalaiset juoksijat, hyppääjät ja heittäjät kilpailevat tänä vuonna kuumassa säässä. Oulussa on ollut hellettä, eli lämpöä on ollut yli 25 astetta.

Lämmin lauantai

Mies makaa laiturilla.
Heinäkuun helle. Kuva: Kaisa Siren / AOP

Lauantaina mitattiin tämän kesän uusi lämpöennätys. Uusi ennätys on 29,1 astetta. Se mitattiin Lapissa Utsjoella.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä