Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 29.5.2015

Audio

Suomella on uusi hallitus

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ottaa vastaan Keskustan pääministeri Juha Sipilän (kesk.) johtaman uuden hallituksen presidentinlinnassa.
Presidentti Sauli Niinistö nimitti uudet ministerit perjantaina. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Suomen uusi hallitus on aloittanut työnsä. Presidentti Sauli Niinistö nimitti uuden hallituksen perjantaina. Hallituksen johtaja on pääministeri Juha Sipilä.

Hallituksessa on 3 puoluetta. Ne ovat keskusta, perussuomalaiset ja kokoomus. Keskustalla on 6 ministerinpaikkaa, perussuomalaisilla 4 ja kokoomuksella 4.

Uusi hallitus on saanut paljon kritiikkiä säästöjen takia. Hallitus aikoo säästää suuria summia rahaa myös koulutuksesta. Vielä ennen vaaleja keskustan ja kokoomuksen puoluejohtajat sanoivat, että koulutuksesta ei säästetä. Nyt puoluejohtajat ovat ministereitä ja aikovat säästää koulutuksesta yli 500 miljoonaa euroa.

Mark Levengood on Vuoden ulkosuomalainen

Ruotsin lippu ja Suomen lippu
Mark Levengood on tehnyt Suomea tutuksi ruotsalaisille. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Vuoden ulkosuomalainen 2015 on Mark Levengood. Levengood on suomalainen toimittaja ja kirjailija, joka tekee työtä Ruotsissa.

Levengood sai Vuoden ulkosuomalainen -palkinnon Suomi-Seuralta perjantaina Helsingissä. Suomi-Seura antoi palkinnon Levengoodille, koska Levengood on tehnyt hienon työuran Ruotsissa.

Mark Levengood muutti Ruotsiin 19-vuotiaana. Sitä ennen hän asui Helsingissä. Ruotsissa Levengoodista on tullut kuuluisa tv-toimittaja. Hän esimerkiksi selosti kruununprinsessa Victorian häät Ruotsin televisiossa.

Suomi-Seura on järjestö, joka tekee työtä ulkosuomalaisten hyväksi. Ulkosuomalaisia ovat ne suomalaiset, jotka asuvat ulkomailla. Suomi-Seura valitsee Vuoden ulkosuomalaiseksi suomalaisen, joka menestyy ulkomailla ja pitää huolta myös suomalaisesta kulttuuristaan.

Ammattikoulujen lukuvuosi loppui

Opiskelija saa todistusta.
Ammatillinen tutkinto on hieno saavutus. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Perjantaina on juhlittu opiskelijoita, jotka ovat valmistuneet ammattiin. Melkein 70 000 opiskelijaa sai nyt ammatillisen tutkinnon valmiiksi.

Yle Uutisten internet-sivuilla on lista opiskelijoista, jotka ovat tänä keväänä valmistuneet ammattiin. Yle Uutisten sivujen osoite on yle.fi/uutiset.

Lista opiskelijoista, jotka valmistuivat ammattiin

Peruskoulu 8 kuukaudessa

Kajaanilaisia maahanmuuttaja opiskelijoita
He suorittivat peruskoulun tosi nopesti - suomeksi! Kuva: Kalle Heikkinen / Yle

Myös Kajaanissa on vietetty iloista kevätjuhlaa. 12 maahanmuuttajaa sai peruskoulun päättötodistuksen perjantaina. He ovat ensimmäiset opiskelijat, jotka ovat suorittaneet maahanmuuttajien aikuisperuskoulun Kajaanissa.

Opiskelijat ovat nuoria maahanmuuttajia, jotka suorittivat peruskoulun tosi nopeasti. Opiskelu kesti vain 8 kuukautta, ja opetus oli suomeksi. Peruskoulun päättötodistus antaa opiskelijoille mahdollisuuden hakea suomenkielisiin jatko-opintoihin, esimerkiksi lukioon tai ammattikouluun.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä