Yle Uutiset selkosuomeksi

Maanantai 1.6.2015

Audio

Työssäkäyvät hyötyvät hallituksen toimista

Grafiikkaa
Näin leikkaukset ja veromuutokset vaikuttavat eri ryhmiin. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Valtiovarainministeriö on laskenut, ketkä saavat hyötyä uudesta hallitusohjelmasta ja ketkä häviävät. Laskelma kertoo, miten leikkaukset ja verojen muutokset vaikuttavat eri väestöryhmiin.

Leikkauksista eli menojen vähennyksistä kärsivät eniten eläkeläiset, vanhat, lapsiperheet, työttömät ja opiskelijat.

Työssäkäyvät ovat ainoa ryhmä, joka hyötyy hallituksen toimista.

Bangladeshissa on annettu murhasyytteitä tehtaan romahduksesta

Rana Plaza -tehtaan rauniot 24. huhtikuuta 2013.
Rana Plaza -tehtaan rauniot huhtikuussa 2013 romahduksen jälkeen. Kuva: Abir Abdullah / EPA

Bangladeshissa 41 ihmistä saa syytteen murhasta vaatetehtaan romahduksen takia. Rana Plaza -rakennus tuhoutui romahduksessa vuonna 2013. Yli 1 100 ihmistä kuoli ja 2500 loukkaantui.

Syytettyjen joukossa ovat esimerkiksi rakennuksen omistaja, hänen vanhempansa, rakennuksen viiden (5) tehtaan omistajat sekä viranomaisia. Syyttäjien mukaan he kaikki ovat vastuussa ihmisten kuolemista. Jos syytetyt tuomitaan murhasta, he voivat saada kuolemantuomion.

Poliisiraportissa tapausta sanottiin joukkosurmaksi. Ennen onnettomuutta talon rakenteissa huomattiin suuria halkeamia.  Tutkinnassa selvisi, että työläisten käskettiin mennä rakennukseen, vaikka he pelkäsivät turvallisuutensa puolesta. 

WC-pönttöön heitetään haitallista tavaraa

Jätevedenpuhdistamolle päätynyttä roskaa.
Vedenpuhdistamossa näkee, mitä kaikkea haitallista ihmiset heittävät tai pudottavat vahingossa WC-pönttöön. Kuva: HSY

WC-pönttöön heitetään usein tavaraa ja materiaalia, joka voi aiheuttaa pahan vesivahingon. Pönttöön ei saa panna mitään muuta kuin WC-paperia, pesuvettä ja sitä, mitä ihmisestä tulee. Esimerkiksi käsipaperia, pumpulipuikkoja, vanua, siteitä ja tamponeja ei saa panna WC-pönttöön.

Sinne ei saa heittää myöskään ruokaa. Viemärissä se lisää rottavaaraa. Ruoka on biojätettä ja kuuluu biojäteastiaan.

Viemäriin kuitenkin heitetään monenlaista tavaraa. Vedenpuhdistamosta löytyy esimerkiksi tekohampaita, puhelimia ja leluja.

Kesäkuu alkoi epävakaassa säässä

Sääkartta
Kesäkuu on alkanut, mutta kesäistä säätä joudutaan vielä odottamaan. Kuva: Yle

Kesäkuu on alkanut, mutta sää ei vielä ole kovin kesäinen. Sadealue liikkuu kohti koillista eli pohjoisen ja idän välille. Maanantai-iltana poutaantuu eli sade lakkaa, mutta idässä sataa vettä.

Päivälämpötila on lännessä 10...15 astetta, idässä melkein 20 astetta ja pohjoisessa 5...15 astetta.

Tiistai on suuressa osassa maata poutainen ja aurinkoinen. Lapissa sataa vähän. Keskiviikkona on taas epävakaista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä