Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 28.7.2016 (tv)

USA:n presidentti Barack Obama puhui demokraattien puoluekokouksessa. Suomen mahdollisuus saada isoja urheilutapahtumia paranee, koska Suomi on turvallinen maa. Monet haluavat oppia ensiapua. Saimaalla on paljon venelijöitä.

Torstai 28.7.2016 (radio)

Asiakastiedot

Ihmisiä ruokaostoksilla Savonlinnan Prismassa.
Saako kauppa kerätä tarkkoja tietoja siitä, mitä asiakas ostaa? Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

S-kaupparyhmä alkaa kerätä tarkkoja tietoja asiakkaiden ostoksista. Tietoja kerätään kaikista ostoksista, joita asiakkaat tekevät S-kortilla.

S-kauppojen suunnitelma saa kritiikkiä. Esimerkiksi tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio on huolestunut asiasta. Hän haluaa selvittää, muuttaako S-kaupparyhmä kanta-asiakkaiden ehtoja ilman asiakkaiden lupaa.

Perheenyhdistäminen

Kahden henkilön kädet karttakirjan päällä.
Perheenyhdistäminen alkaa matkalla Turkin pääkaupunkiin Ankaraan. Kuva: Katriina Laine / Yle

Suomen ulkoministeriö on kertonut tarkempaa tietoa syyrialaisten pakolaisten perheenyhdistämisestä.

Uutiset kertoivat tällä viikolla, että syyrialaisten pakolaisten on vaikea saada omia perheitä Syyriasta Suomeen. Uutiset kertoivat, että Libanonista ei pääse Turkkiin, koska viisumia ei saa. Nyt ulkoministeriö sanoo, että viisumin voi kyllä saada, mutta sitä pitää odottaa monta kuukautta. Syyriasta pääsee turvallisesti Turkkiin vain Libanonin kautta.

Suomen ulkoministeriö aloittaa syyrialaisten pakolaisten perheenyhdistämisen vain Turkin pääkaupungissa Ankarassa. Siksi pakolaisten perheiden on pakko matkustaa sinne.

Urheilutapahtumat

Helsingin Olympiastadion
Suomessa voidaan järjestää turvallisia urheilutapahtumia. Kuva: YLE

Suomen mahdollisuus saada isoja urheilutapahtumia ehkä paranee. Syy on se, että Suomi on turvallinen maa.

Turvallisuus on tärkeä asia, kun päätetään, missä maassa kilpailuja järjestetään. Turvallisuudesta on tullut tosi tärkeää, koska esimerkiksi terrorismin vaara on kasvanut.

Liikemies ja urheilujohtaja Harry Harkimo uskoo, että Suomi voi saada isoja urheilutapahtumia. Hän sanoo esimerkkeinä yleisurheilun ja jääkiekon MM-kilpailut. Suomi tunnetaan maana, joka osaa järjestää turvallisia urheilutapahtumia, Harkimo sanoo.

Ensiapukurssit

ensiapukurssilaiset harjoittelevat elvytystä
Maxime Voit, Jenny Nyström ja Elsa Palovaara harjoittelevat ensiapua. Kuva: Markus Heikkilä / Yle

Monet suomalaiset haluavat oppia ensiapua. Ihmisiä kiinnostaa, miten he voivat pelastaa toisia ihmisiä hätätilanteessa.

Esimerkiksi Suomen Punaisen Ristin ensiapukurssit ovat melkein aina täynnä. Monet tulevat kurssille uudestaan, koska he haluavat saada uutta tietoa.

Maxime Voit kävi ensiapukurssin edellisen kerran 9 vuotta sitten. Nyt hän on kurssilla harjoitellut vanhoja taitoja ja oppinut myös uusia asioita. Voit sanoo, että rohkeus lisääntyy, kun harjoittelee.

Karhukolari

Suomessa on tapahtunut harvinainen karhukolari. Ambulanssi törmäsi karhuun Juvalla. Karhu kuoli, mutta ihmisille ei käynyt mitenkään. Ambulanssin hoitajat ja potilas eivät loukkaantuneet.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä