Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 17.4.2015

Audio

Yli 300 Valion työntekijää voi menettää työnsä

Jogurttipurkkeja rivissä
Valiolla menee huonosti, koska Venäjä ei osta maitotuotteita EU-maista. Kuva: Yle

Suuri suomalainen maitofirma Valio vähentää työntekijöitä. Työ voi loppua jopa 320 työntekijältä. Valiolla on Suomessa nyt yhteensä 3600 työntekijää.

Valiolla menee huonosti, koska se myy Venäjälle vähemmän maitotuotteita kuin ennen. Venäjä on kieltänyt monien ruokatavaroiden ostamisen EU-maista, koska Venäjä ja EU ovat riidelleet Ukrainan kriisin takia. Valion tulot ovat vähentyneet noin 20 prosenttia Venäjän tilanteen takia.

Valiolla ei mene hyvin myöskään Suomessa. Nykyään alle 30 prosenttia maidosta, joka myydään Suomessa, tulee Valiolta. Se on selvästi vähemmän kuin ennen.

Saksassa oli muistotilaisuus lento-onnettomuuden uhreille

Saksan liittopresidentti Joachim Gauck hiljentyi kunnioittamaan lentoturman uhreja Kölnin katedraalissa.
Saksan presidentti Joachim Gauck osallistui muistotilaisuuteen Kölnin tuomiokirkossa. Kuva: Oliver Berg / EPA

Saksalaiset ovat muistaneet ihmisiä, jotka kuolivat Germanwingsin lento-onnettomuudessa maaliskuussa. Kölnin tuomiokirkossa oli perjantaina suuri muistotilaisuus. Tilaisuudessa oli mukana satoja ihmisiä, joiden perheenjäseniä kuoli onnettomuudessa.

Saksalaisen Germanwingsin lentokone putosi Ranskassa maaliskuun 24. päivä. Lentokone oli matkalla Espanjasta Saksaan. Onnettomuudessa kuoli 150 ihmistä, joista suurin osa oli saksalaisia ja espanjalaisia.

Lentokoneen toinen ohjaaja aiheutti onnettomuuden tahallaan. Hän lensi päin vuorta, ja kaikki matkustajat kuolivat hänen mukanaan.

Suomalaisten englannin kielen taito on hyvä

Englannin sanakirja
Suomalaiset opiskelevat englantia ahkerasti. Kuva: Yle

Suomalaiset osaavat hyvin englantia. Suomalaiset ovat sijalla neljä (4), kun verrataan eri maiden asukkaiden englannin kielen taitoa. Koulutusfirma EF-Education First tutki aikuisten kielitaitoa yli 60 maassa.

Aikuisten englannin taidot ovat hyvät koko Pohjois-Euroopassa. Tanskalaiset, hollantilaiset ja ruotsalaiset osaavat englantia vielä paremmin kuin suomalaiset. Myös norjalaiset osaavat englantia paremmin kuin suomalaiset, kun verrataan kielitaitoa työelämässä.

Tutkimus kertoo myös, että suomalaisissa firmoissa pikkupomot osaavat englantia paremmin kuin suuret johtajat.

Myös kissat voivat olla sankareita

Sankarikissa Simba
Sankarikissa Simba. Kuva: Kissaliitto

Suomessa on nyt myös sankarikissoja. Suomen Kissaliitto on antanut ensimmäisen kerran sankarikissan arvonimiä. Arvonimen sai viisi (5) kissaa.

Sankarikissat ovat pelastaneet ihmisiä. Esimerkiksi sankarikissa Simba pelasti omistajansa, kun omistajalla oli paha sairauskohtaus. Simba puri ja raapi omistajaansa niin kauan, että omistaja heräsi ja pystyi hoitamaan itseään.

Suomessa on valittu sankarikoiria jo monta vuotta. Myös Kissaliitto aikoo tulevaisuudessa valita sankarikissoja joka vuosi.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä