Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 29.10.2014

Audio

Ulkomaalaisille opiskelijoille tulee ehkä maksu

Ulkomaalaisia opiskelijoita Saimaan ammattikorkeakoulussa.
Ulkomaalaisia opiskelijoita Saimaan ammattikorkeakoulussa. Kuva: Yle

Joidenkin ulkomaalaisten täytyy ehkä tulevaisuudessa maksaa, jos he opiskelevat Suomessa. Hallitus suunnittelee, että opiskelijan täytyy maksaa opiskelusta, jos hän tulee muualta kuin EU-maista, Islannista, Norjasta tai Liechtensteinista.

Hallitus suunnittelee, että opiskelijan täytyy maksaa, jos hän tulee suomalaiseen yliopistoon tai ammattikorkeakouluun tekemään tutkinnon.

Vielä ei ole varmaa, tulevatko maksut vai eivät. Eduskunnan täytyy hyväksyä ne.

Hallituksen mielestä vaihto-opiskelijat saavat myös tulevaisuudessa opiskella Suomessa ilmaiseksi.

Poliisi epäilee, että sairaanhoitaja murhasi vanhuksen Salossa

Kartta
Kuva: Yle

Poliisi epäilee, että sairaanhoitaja on murhannut vanhuksen hoitokodissa. Murha tapahtui Etelä-Suomessa Salossa.

Sairaanhoitaja varasti vanhukselta rahaa toisen hoitajan kanssa. Poliisi sanoo, että sairaanhoitaja murhasi vanhuksen, koska hän ei halunnut jäädä kiinni.

Poliisi kertoo, että sairaanhoitaja on tehnyt hoitokodissa monta rikosta toisen hoitajan kanssa. He ovat varastaneet monilta vanhuksilta kultaa ja kelloja. Hoitajat ovat aviopari.

Irakin kurdit matkustavat puolustamaan Kobanen kaupunkia

Irakilaisen peshmerka-joukkojen sotilas kuvattuna Mosulin kaupungin läheisyydessä 18. elokuuta.
Irakilainen kurdisotilas Kuva: Ahmad Al-Rubaye / AFP / Lehtikuva

Irakilaisia kurdeja matkustaa Syyriaan sotimaan. Kurdit ovat saaneet Turkilta luvan matkustaa Syyriaan Turkin kautta.

Irakin kurdit matkustavat Syyriaan, koska he haluavat puolustaa Kobanen kaupunkia, jossa asuu paljon kurdeja.

Ääri-islamilainen Isis-järjestö yrittää vallata Kobanen kaupungin. Monet pelkäävät, että Isis-järjestö tappaa tuhansia siviilejä, jos se onnistuu valtaamaan Kobanen kaupungin.

Koulut antavat ruokaa köyhille

Oppilas ottaa kouluruokaa.
Koulut antavat oppilaille yhden aterian päivässä. Kuva: Ville Airaksinen / Yle

Suomalaiset koulut keksivät uusia tapoja käyttää ylimääräistä ruokaa. Jotkut koulut antavat ylimääräistä ruokaa esimerkiksi työttömille tai eläkeläisille. Työttömien määrä on kasvanut, ja siksi monet haluavat ilmaista ruokaa.

Koulut tarjoavat oppilaille ilmaisen aterian, mutta usein oppilaat eivät syö kaikkea. Isossa koulussa ylimääräistä ruokaa voi olla monta kymmentä kiloa. Yleensä ylimääräinen ruoka heitetään roskiin.

 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä