Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 28.1.2015

Audio

Eduskunta kiisteli paperittomien terveydenhoidosta

Lääkäri mittaamassa potilaan verenpainetta.
Potilaat paperittomien klinikalla ovat maassa laittomasti ja pelkäävät karkotusta. Kuva: Yle

Eduskunta on kiistellyt paperittomien ihmisten terveydenhoidosta. Hallitus haluaa, että kunnat järjestävät terveydenhoitoa myös paperittomille. Osa kansanedustajista vastustaa hanketta.

Paperittomat ihmiset ovat ulkomaalaisia, jotka ovat Suomessa laittomasti. Heillä ei ole esimerkiksi viisumia tai oleskelulupaa Suomeen. Paperittomia ihmisiä on Suomessa ehkä pari tuhatta.

Helsingissä, Oulussa ja Turussa toimii salainen klinikka, jossa vapaaehtoiset lääkärit hoitavat paperittomia ihmisiä ilmaiseksi. Valtaosa klinikan asiakkaista on Romanian ja Bulgarian romaneita.

Klinikan lääkärit sanovat, että jokaisella ihmisillä on oikeus saada terveydenhoitoa.

Suomen Hornetit kutsuttiin Yhdysvaltoihin

Hornet laukaisee soihtuja harhauttamaan lämpöhakuisia torjuntaohjuksia
Hornet-hävittäjät lähtevät ehkä harjoituksiin Yhdysvaltoihin. Kuva: Vesa Vaarama / Yle

Suomen Ilmavoimat on saanut kutsun harjoituksiin Yhdysvaltoihin. Suomen Ilmavoimien Hornet-lentokoneita on pyydetty osallistumaan kansainvälisiin Red Flag -harjoituksiin Yhdysvalloissa.

Red Flag -harjoituksia järjestetään Nevadassa ja Alaskassa. Esimerkiksi Ruotsi on aiemmin osallistunut harjoituksiin, mutta Suomi on ollut mukana vain tarkkailijana.

Puolustusministeri Carl Haglundin mielestä on hyvä, jos myös Suomen Hornetit osallistuvat harjoitukseen. Ilmavoimat sanoo, että Suomi voi ehkä osallistua harjoitukseen muutaman vuoden kuluttua.

Radiolla on paljon ystäviä

Espoon 326-metrinen radio- ja tv-torni
Radiota kuuntelee joka päivä noin 3,7 miljoonaa suomalaista.

Suomalaiset kuuntelevat paljon radiota. Finnpanelin tutkimus kertoo, että radiota kuuntelee joka päivä noin 3,7 miljoonaa suomalaista.

Suomalaiset kuuntelevat radiota keskimäärin kolme (3) tuntia päivässä. Nuoret kuuntelevat radiota autossa tai työpaikalla, vanhemmat ihmiset kotona.

Nuoret kuuntelevat eniten kaupallisia kanavia ja yli 45-vuotiaat Ylen kanavia. Eniten ihmisiä on radion ääressä aamulla kello 8. 

Huippukokit kisaavat Ranskassa

Bocuse d'Or kilpailu Ranskassa. Kuvassa Martti Jämsén.
Matti Jämsén tarjosi Bocuse d'Or-kilvan tuomareille purotaimenta ja helmikanaa. Kuva: JEAN-PHILIPPE KSIAZEK / AFP / EPA

Ranskan Lyonissa on käyty "kokkien olympialaiset" eli maailman arvostetuin kokkikilpailu Bocuse d'Or. Kilpailun finaalissa oli mukana suomalainen huippukokki  Matti Jämsén.

Finaalissa kokkien piti valmistaa viidessä (5) tunnissa yksi (1) kala- ja yksi (1) liharuoka. Jämsén tarjosi tuomareille purotaimenta, ostereita ja suomalaista kaviaaria. Liharuoka oli helmikanaa, ilmakuivattua poroa, katajanmarjoja ja metsäsieniä. 

Bocuse d'Or -kilpailussa ruuan pitää näyttää ja maistua hyvältä. Annoksessa pitää myös näkyä kilpailijan kotimaa.

Matti Jämsén osallistui Bocuse d'Or -kisaan myös neljä (4) vuotta sitten. Tuolloin hän oli viides (5.).

Tänä vuonna Norja voitti Bocuse d'Or -kisan, Yhdysvallat oli toinen (2.) ja Ruotsi kolmas (3.).

Bocuse d'Or -kilpailu Ranskassa. Kilpailun tuomarit maistavat ruokia.
Bocuse d'Or -kilpailu Ranskassa. Kilpailun tuomarit maistavat ruokia. Kuva: JEAN-PHILIPPE KSIAZEK / AFP / Lehtikuva

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä