Yle Uutiset selkosuomeksi

Lauantai 1.8.2015

Audio

Äärioikeisto järjesti mielenosoituksen

Äärioikeiston mielenosoitus Jyväskylässä 1.8.2015
Äärioikeiston mielenosoitukseen Jyväskylässä osallistui noin 40 ihmistä. Kuva: Yle

Jyväskylässä on ollut lauantaina mielenosoitus. Mielenosoituksen järjestäjä oli Suomen Vastarintaliike, joka on äärioikeistolainen järjestö. Se vastustaa esimerkiksi maahanmuuttoa ja monikulttuurisuutta.

Poliisi kertoo, että mielenosoittajat olivat lopuksi aggressiivisia. He löivät ihmisiä ja aiheuttivat häiriötä Jyväskylän Sokoksessa. Mielenosoitukseen osallistui noin 40 ihmistä, joista poliisi otti kiinni noin 30.

Paperittomia siirtolaisia on Suomessa vähän

Ashraf Sahil
Ashraf Sahil oli ennen paperiton siirtolainen, nyt hän on töissä Uudenkaupungin autotehtaalla. Kuva: Johanna Numminen / Yle

Suomessa on paperittomia siirtolaisia melko vähän. Heitä on ehkä muutama sata tai muutama tuhat. Siirtolainen on paperiton, jos hänellä ei ole lupaa olla Suomessa.

Radio-ohjelma Maailmanpolitiikan arkipäivää kertoo paperittomista siirtolaisista. Ohjelmassa tavataan nuori afganistanilainen Ashraf Sahil, joka tuli Suomeen 7 vuotta sitten. Ashraf Sahil oli aluksi paperiton siirtolainen, mutta nyt hän on töissä Uudenkaupungin autotehtaalla.

Ashraf Sahilin tarinan voi kuunnella internetistä Yle Areenan sivuilta. Ohjelma löytyy nimellä Maailmanpolitiikan arkipäivää.

Kuuntele ohjelma Maailmanpolitiikan arkipäivää

Hillla-aika on alkanut

Hillaa pakasterasioissa hillasuolla
Hilla eli lakka maistuu hyvältä ja on terveellinen. Kuva: Timo Leponiemi / Yle

Lapin Ranualla on tänä viikonloppuna tapahtuma, jonka nimi on Hillamarkkinat. Hillamarkkinoilla on monenlaista ohjelmaa, mutta tärkein asia on tietysti hilla.

Hilla eli lakka on luonnonmarja, joka kasvaa suolla. Hilloja kasvaa eniten pohjoisessa.

Tällä marjalla on monta nimeä. Pohjoisessa puhutaan hillasta, etelässä tavallisesti lakasta. Myös nimet muurain ja suomuurain ovat mahdollisia. Suomen kielen sanonta "rakkaalla lapsella on monta nimeä" on totta, kun hillasta puhutaan.

Hillat ovat kypsyneet tänä kesänä hitaasti, koska sää on ollut melko kylmä. Monilla alueilla hillat kypsyvät vasta elokuun aikana. Hilloja kuitenkin jo myydään toreilla, kilohinta on noin 20 euroa.

Lähi-idässä on ennätyskuuma

Ihmisiä uima-altaassa.
Irakilaiset etsivät nyt viileitä paikkoja. Tämä kuva on pääkaupungista Bagdadista. Kuva: Ahmad Al-Rubaye / AFP

Sitten sääuutinen Lähi-idästä, jossa on nyt tosi kuuma. Esimerkiksi Irakissa ja Kuwaitissa on mitattu korkeita lämpötiloja. Lämpöä on ollut jopa yli 50 astetta.

Ilma tuntuu tosi kuumalta, koska se on myös kosteaa. Kosteuden takia noin 50 asteen lämpötila tuntuu yli 70 asteelta.

Irakissa hallitus on määrännyt kaikki ihmiset viikonloppuna 4 päivän lomalle kuumuuden takia.

Suomessa on melko kylmää

Kolea kesä pitää Pielisjoenkin viileänä.
Suomen kesä ei ole liian kuuma. Kuva: Mari Nupponen / Yle

Täällä Suomessa sää on mukavan viileä. Lämpötila ei nouse paljon yli 20 asteen edes etelässä. Pohjoisessa korkein lämpötila on noin 15 astetta.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä