Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 26.5.2016 (tv)

Sotkamon Talvivaaran kaivos ehkä suljetaan. Ohjelmistofirma Microsoft lopettaa Suomesta ehkä yli 1300 työpaikkaa. Monet koululaiset ovat tänä keväänä harjoitelleet tietoisuustaitoja. Didrichsenin taidemuseo esittelee Tamara Piilolan maisemamaalauksia. Sää.

Keskiviikko 25.5.2016 (radio)

Microsoft vähentää Suomessa yli 1300 työntekijää

Microsoftin työntekijöitä Metro-Areenalla Espoossa keskiviikkona.
Microsoftin työntekijöitä matkusti Espooseen kuulemaan huonot uutiset firman irtisanomisista. Kuva: Petteri Paalasmaa / AOP

Ohjelmistofirma Microsoft vähentää Suomessa ehkä 1 350 työntekijää. Muualta maailmasta työpaikkoja vähenee ehkä 500.

Microsoft lopettaa matkapuhelinliiketoimintansa Suomessa. Microsoft Mobile Oy:n toiminta loppuu kokonaan Tampereella. Espoossa säilyy joitakin tuotekehityksen työpaikkoja. Microsoft sanoo, että markkinatilanne on vaikea.

Työ- ja elinkeinoministeriö aikoo tukea työttömiksi jäävien työllistymistä. Hallitus selvittää esimerkiksi sitä, saako Euroopan globalisaatiorahastolta rahaa.

Hallitus valmistautuu Talvivaaran kaivoksen sulkemiseen

Bioliuotuskasat
Talvivaaran kaivos sai tänään seitsemän kuukautta armonaikaa. Kuva: Terrafame

Hallitus valmistautuu siihen, että Terrafamen Talvivaaran kaivos suljetaan hallitusti. Kaivos on Sotkamossa Kainuussa. Lopullinen päätös sulkemisesta tehdään tämän vuoden lopussa. Terrafame Group etsii edelleen yksityistä rahoitusta toiminnan jatkamiseksi.

Tulevassa lisäbudjetissa Terrafame saa lisärahaa 144 miljoonaa euroa. Sen avulla kaivos toimii tämän vuoden ajan.

Terrafame työllistää suoraan 600 ihmistä ja välillisesti melkein tuhat.

Puolueiden imagot ovat heikkoja - kokoomusta pidetään ylimielisenä

Mielikuvissa puolueista on eroja. Puolueiden imagotutkimus kertoo, että kansalaisten mielikuvat kokoomuksen johdosta ovat huonontuneet. 51 prosenttia vastaajista sanoo, että kokoomuksen johto on taitamaton. 61 prosenttia sanoo, että kokoomus on myös ylimielinen.

40 prosenttia pitää perussuomalaisten johtoa taitamattomana. 37 prosenttia sanoo, että keskustan ja SDP:n johto on taitamaton. Vasemmistoliittoa piti taitamattomana 34 prosenttia ja vihreiden johtoa 22 prosenttia.

Kysely kertoo, että paras imago on edelleen keskustalla. Seuraavaksi tulevat vihreät ja SDP.

Tutkimuksen teki TNS Gallup.

Uusi hätänumero  116 000 kadonneille lapsille

Isä ja lapsi kävelevät.
Euroopassa kadonneiden lasten numeroon tulleista puheluista puolet on on koskenut karanneita lapsia. Kuva: Olichel / Pixabay

Hätäkeskus ottaa käyttöön kadonneiden lasten ilmoitusnumeron. Se on 116 000. Numero on sama koko Euroopan unionissa. Suuntanumeroa ei tarvita, ja puhelut ovat ilmaisia kaikissa EU-maissa.

Numerossa 116 000 annetaan neuvoja lapsen katoamiseen tai karkaamiseen liittyvissä asioissa.

Yleinen hätänumero 112 on silti edelleen se numero, johon pitää soittaa, jos lapsi on kadonnut.

Kansainvälisten lapsikaappausten määrä on kasvanut.  Keskiviikkona on vietetty kansainvälistä kadonneiden lasten päivää.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä