Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 10.2. (tv)

Saksassa etsitään junaonnettomuuden syytä. Monelta turvapaikanhakijalta puuttuu koulutus. Saimaasta nostetaan sodanaikaisia pommeja.  Nuoria innostetaan elokuvatekoon. Sää on yhä lämmintä ja sateista.

Keskiviikko 10.2.2016 (radio)

Kiinalaisfirma pohtii suurinvestointia Kemiin

Havainnekuva Ajoksen biodiesellaitoksesta.
Kemiin on ennenkin suunniteltu biodieseljalostamoa. Kuva: Forest BtL

Kiinalainen firma Kaidi aikoo rakentaa biodieseljalostamon Kemiin.

Biodiesel on polttoainetta. Sitä valmistetaan luonnon raaka-aineista. Kiinalaisfirma aikoo käyttää raaka-aineena energiapuuta eli esimerkiksi puiden oksia ja kantoja.

Jalostamon rakentaminen työllistää ehkä noin 4000 ihmistä. Valmiissa jalostamossa on ehkä noin 150 työpaikkaa.

Lopullisen päätöksen jalostamon rakentamisesta kiinalaisfirma tekee tämän vuoden lopussa.

Monelta turvapaikanhakijalta puuttuu koulutus

Pakolainen opiskelee.
Turvapaikanhakijoista korkeasti koulutettuja on alle 10 prosenttia. Kuva: Pasi Takkunen / Yle

Turvapaikanhakijoilla on heikompi koulutus kuin on luultu, sanoo työ- ja elinkeinoministeriö.

Ministeriö sanoo, että ehkä noin 20 prosentilla turvapaikanhakijoista on ammatillinen koulutus. Korkeasti koulutettuja on alle 10 prosenttia. Noin 20 prosenttia ei osaa lukea eikä kirjoittaa.

Moni turvapaikanhakija on kotimaassaan tehnyt kokin, parturin tai autonkuljettajan työtä. Joukossa on myös kymmeniä lääkäreitä, ministeriö kertoo

Suomeen saapui viime vuonna noin 32 000 turvapaikanhakijaa.  Heistä noin 30 prosenttia saa ehkä turvapaikan Suomesta.

Saimaan pohjasta nostetaan vanhoja pommeja  

Kaksi lentopommia kuorma-auton kyydissä
Pommit upotettiin Saimaahan, kun sota loppui. Kuva: Kare Lehtonen/Yle

Suomen armeija nostaa vanhoja pommeja ylös Saimaa-järvestä Lappeenrannassa Etelä-Karjalassa. Järvessä on noin 70 pommia.

Suomi osti pommit Saksasta sodan aikana 1940-luvulla. Pommit upotettiin järveen, kun sota loppui.

Armeija kertoo, että pommit ovat yhä hyvässä kunnossa. Sukeltaja nostaa ne ylös. Sen jälkeen armeija tuhoaa pommit.

Kuvaa oma elokuva!

Kaksi teinityttöä kameroiden kanssa
Talman koulun 6.-luokkalaiset Sipoosta olivat mukana Kaikki kuvaa -kilpailussa. Kuva: Yle

Lapsia ja nuoria innostetaan tekemään oma elokuva.

Kaikki kuvaa -kilpailu on tarkoitettu 8-15-vuotiaille lapsille ja nuorille. Nuoret voivat kuvata omia elokuvia esimerkiksi kännykällä. Nuoret voivat tehdä esimerkiksi oman musiikkivideon tai animaation tai kuvata jotain harrastusta.

Parhaat elokuvat palkitaan gaalajuhlassa toukokuussa.

Anne ja Jaana ovat Reelikan selkosankarit

Jaana Dalvik, Reelika Jegorov ja Anne Vistbacka.
Jaana Dalvik, Reelika Jegorov ja Anne Vistbacka. Kuva: Jaana Dalvikin albumi

Puhu selkokieltä -kampanja jatkuu. Kampanja on levinnyt jo ympäri Suomea.

Selkouutisten internet-sivuilta voi nyt lukea tarinan Pohjanmaalta. Reelika Jegorov oli työharjoittelussa Alavetelissä. Työharjoittelu meni tosi hyvin, koska työkaverit puhuivat selkokieltä ja auttoivat Reelikaa oppimaan lisää suomea.

Reelikan selkosankarit ovat Jaana Dalvik ja Anne Vistbacka. Lisää osoitteessa yle.fi/selkouutiset.

Lue lisää Reelikan selkosankareista

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä