Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 18.12.2014

Audio

Putin puhui Venäjän taloustilanteesta

Vladimir Putin.
Venäjän presidentti Vladimir Putin tapasi toimittajia torstaina. Kuva: RTR

Venäjän presidentti Vladimir Putin uskoo, että Venäjän taloustilanne paranee. Venäjän taloudella menee nyt huonosti. Putin sanoo, että Venäjän taloustilanteen paraneminen alkaa ehkä jo ensi vuonna.

Putin uskoo myös, että Venäjän rahan eli ruplan arvo nousee. Nyt ruplan arvo on pieni. Yhdellä eurolla saa nyt noin kaksi kertaa niin paljon ruplia kuin viime kesänä.

Presidentti Putin sanoo, että pakotteet ovat yksi syy Venäjän huonoon taloustilanteeseen. Yhdysvallat ja Euroopan unioni ovat määränneet Venäjälle pakotteita, koska Venäjä on mukana Ukrainan sodassa. Pakotteiden takia esimerkiksi pankit eivät lainaa rahaa venäläisille firmoille.

Jari Aarniota epäillään huumerikoksista

Jari Aarnio.
Jari Aarnio oli aikaisemmin Helsingin huumepoliisin päällikkö. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Jari Aarnion tapauksen käsittely on jatkunut. Jari Aarnio oli aikaisemmin Helsingin huumepoliisin päällikkö. Nyt epäillään, että hän on tehnyt monenlaisia rikoksia.

Syyttäjä vaati torstaina, että Aarnio saa rangaistuksen myös huumerikoksista. Syyttäjä sanoo, että Aarnio on järjestänyt hasiksen tuomista Hollannista Suomeen.

Syyttäjä haluaa, että Aarnio joutuu yhteensä 13 vuodeksi vankilaan. Aarnio itse sanoo, että hän ei ole tehnyt rikoksia.

Presidenttiparin joulu alkoi

Suomen Lucia-neito Sandra Eriksson tapaamassa presidentti Sauli Niinistöä ja Jenni Haukiota Mäntyniemessä.
Lucia-neito Sandra Eriksson lauloi presidenttiparille Mäntyniemessä. Kuva: Yle

Presidentti Sauli Niinistö ja hänen vaimonsa Jenni Haukio ovat saaneet joulutervehdyksiä. Presidenttipari sai esimerkiksi joulukuusen metsätieteiden opiskelijoilta.

Presidenttipari sai myös jouluruokia, esimerkiksi joulukinkun. Korppoolaiset kalastajat toivat presidentille joulukalan. Presidentin joulukala on hauki.

Presidenttipari sai joulutervehdyksiä Mäntyniemessä, Helsingissä. Mäntyniemi on presidentin virallinen asunto. Mäntyniemessä kuultiin myös musiikkia, kun Lucia-neito lauloi presidenttiparille.

Suomalainen metsämustikka on terveellinen

Roskaista mustikkaa lähikuvassa.
Mustikka vähentää lihavuuden haittoja. Kuva: Jarkko Remahl / Yle

Mustikka on terveellinen marja. Itä-Suomen yliopiston tutkijat ovat saaneet uutta tietoa mustikan terveysvaikutuksista. Tutkijat sanovat, että mustikka vähentää lihavuuden haittoja.

Monet kärsivät lihavuuden takia esimerkiksi korkeasta verenpaineesta. Itä-Suomen yliopiston tutkimuksessa mustikka laski verenpainetta. Mustikka myös vähensi tulehdusta, jota lihavuus aiheuttaa.

Itä-Suomen yliopiston tutkimus tehtiin hiirillä. Hiiret saivat rasvaista ruokaa, ja ne lihoivat. Hiiret olivat kuitenkin terveempiä, jos ne saivat myös suomalaista metsämustikkaa.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä