Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 10.2. (tv)

Saksassa etsitään junaonnettomuuden syytä. Monelta turvapaikanhakijalta puuttuu koulutus. Saimaasta nostetaan sodanaikaisia pommeja.  Nuoria innostetaan elokuvatekoon. Sää on yhä lämmintä ja sateista.

Tiistai 9.2.2016 (radio)

Saksassa vakava junaturma

Video: Helikopterit olivat valmiinä lähtöön onnettomuuspaikalle lähellä Bad Aiblingia, Saksassa tiistaina.
00:48
Saksassa Baijerissa törmänneet junat ovat suistuneet metsän ja joen väliin, mikä vaikeuttaa pelastustöitä. Video: Reuters-TV, ARD
Saksassa on sattunut vakava junaonnettomuus. 2 lähijunaa törmäsi Bad Aiblingissä Etelä-Saksassa tiistaiaamuna. Onnettomuudessa on kuollut melkein 10 ihmistä. Poliisi kertoo, että onnettomuudessa loukkaantui myös yli 120 ihmistä. Molemmat veturinkuljettajat kuolivat.

Uhreja on  paljon, koska junat suistuivat radalta metsän ja joen väliin. Vaikea maasto on haitannut pelastustöitä. Onnettomuuden syytä ei vielä tiedetä.

Poliisi esti turvapaikanhakijoiden hakkaamisen Ruotsissa

Mielenosoitus Tukholmassa.
Poliisi ja mielenosoittajia Tukholmassa. Kuva: Marcus Ericsson / AFP
Ruotsin poliisi on ottanut kiinni 14 ihmistä, jotka suunnittelivat turvapaikanhakijoiden pahoinpitelemistä. Poliisi otti kiinni ihmiset Nynäshamnissa pääkaupungin Tukholman eteläpuolella. Poliisi löysi ihmisten autoista lyömäaseita ja veitsiä. Poliisi kävi myös tarkastamassa vastaanottokeskuksen ympäristön.

Ruotsin sisäministeri on huolissaan levottomuuksista. Vähän aikaa sitten melkein 100 miehen ryhmä yritti hyökätä ulkomaalaisia katulapsia vastaan Tukholman rautatieaseman lähellä. Miehet ottivat yhteen myös poliisin kanssa.

Vakava ympäristörikos tapahtunut Nurmijärvellä

multakasa mutaisella kentällä
Poliisin kuvia rikospaikalta. Kuva: Poliisi
Poliisi tutkii vakavaa ympäristörikosta Nurmijärvellä Etelä-Suomessa. Maanrakennus- ja kuljetusalan firma on kuljettanut ilman lupaa maata paikkaan, joka on tärkeä pohjavesialue. Maata on tuotu melkein  4000 kuorma-autolastia. Viranomaiset pelkäävät, että pohjavesi on jo pilalla. Poliisi epäilee yhteensä 10 ihmistä rikoksesta. 

Ikea varoittaa valaisimista

Hyby-lamppu
Ikean vaarallinen lamppu. Kuva: Ikea
Huonekalufirma Ikea varoittaa vaarallisista valaisimista. Ikea kertoo, että kaikki Lock-, Hyby- ja Rinna-valaisimet ovat vaarallisia. Valaisimien lasikupu saattaa irrota ja pudota. Kuvun irtoaminen on jo aiheuttanut vammoja ihmisille. Valaisimet pitää palauttaa kauppaan.

Villisikoja liikkuu etelässä

Villisika
Villisika Kuva: Eemeli Peltonen / Yle
Villisiat ovat entistä yleisempiä Etelä-Suomessa. Tällä hetkellä Orimattilassa ihmetellään, miksi alueella liikkuu ainakin 3 suurta villisikalaumaa. Villisikoja on yleensä nähty vain yksittäin, mutta nyt niitä liikkuu paljon esimerkiksi Uudellamaalla.

Villisiat eivät ole ihmisille vaaraksi. Viranomaiset ovat kuitenkin huolissaan, koska villisiat levittävät afrikkalaista sikaruttoa. Jos rutto tarttuu tavallisiin sikoihin, maataloudelle tulee paljon taloudellisia tappioita. Villisikojen metsästystä ehkä lisätään ennen kuin tilanne pahenee.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä