Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 22.7.2016 (tv)

Presidenttiehdokas Donald Trump puhui republikaanien puoluekokouksessa. Lääkepakkauksia muutetaan turvallisuuden takia. Virtuaalitodellisuus voi tulevaisuudessa auttaa ihmistä. Turussa kulkee ehkä maailman ensimmäinen kirjastopyörä. Sää on lämmintä koko maassa.

Perjantai 22.7.2016 (radio)

Liikenneonnettomuus Hämeenlinnassa

Hämeenlinnan moottoritiella kolaroituja autoja
Onnettomuudessa oli mukana 1 kuorma-auto ja 8 henkilöautoa. Kuva: Kati Turtola / Yle

Hämeenlinnassa on tapahtunut paha liikenneonnettomuus. Onnettomuudessa kuoli 2 ihmistä. Loukkaantuneita on monta.

Onnettomuus tapahtui moottoritiellä. Siinä oli mukana monta autoa, ja moottoritie suljettiin onnettomuuden jälkeen. Onnettomuuden takia liikenteessä oli ruuhkaa Hämeenlinnan kohdalla.

Trump puhui puoluekokoukselle

Trump puhujapöntössä, taustalla iso valkokangas, jolla hän näkyysuurennettuna, sekä rivi Yhdysvaltain lippuja.
Donald Trump republikaanien puoluekokouksessa. Kuva: Shawn Thew / EPA

Republikaanien puoluekokous USA:ssa on loppunut.

Kokouksen lopuksi puhui republikaanien presidenttiehdokas Donald Trump. Trump lupasi, että USA:ssa on turvallisempaa, jos hänestä tulee presidentti. Trump haluaa, että rikokset ja luvaton maahanmuutto vähenevät.

Trump sanoi, että demokraattien Hillary Clinton ei saa päästä USA:n presidentiksi. USA on heikko, jos valta on demokraateilla, Trump sanoi.

USA:n presidentinvaalit ovat tämän vuoden lopussa. Vaaleissa kilpailevat republikaanien ja demokraattien ehdokkaat.

Lääketurvallisuutta parannetaan

Lääkepakkauksen koodeja.
Tulevaisuudessa kaikissa lääkepakkauksissa on koodi. Kuva: Yle

Euroopan unioni haluaa parantaa lääkkeiden turvallisuutta. Siksi lääkkeiden pakkauksia muutetaan.

Tulevaisuudessa jokaisessa lääkepakkauksessa on oma koodi. Pakkaukset myös suljetaan niin, että asiakas huomaa heti, jos pakkaus on avattu.

Uusien pakkausten avulla halutaan varmistaa, että apteekkeihin ei tule väärennettyjä lääkkeitä. Väärennetty lääke ei ole yhtä hyvä kuin oikea lääke. Väärennetty lääke voi olla jopa vaarallinen.

Pyörätuolilla Oulusta Helsinkiin

Marko Oinas rullaa pyörätuolilla Oulunsalosta Helsinkiin.
Marko Oinas matkalla Oulusta Helsinkiin. Kuva: Ensio Karjalainen / Yle

Oululainen Marko Oinas on kulkenut pyörätuolilla Oulusta Helsinkiin. Matkaa oli 600 kilometriä. Oinas tuli perille Helsinkiin perjantaina.

Oinas käyttää pyörätuolia, koska hän menetti toisen jalan onnettomuudessa monta vuotta sitten. Hän halusi nyt näyttää kaikille, että kannattaa lähteä ulos ja tavata muita ihmisiä, vaikka käyttää pyörätuolia.

Harvinainen karhuvideo

Video: Karhu imettää pentuja.
Video

Karhuopas Joona Kaltio on kuvannut harvinaisen videon Suomussalmella, Pohjois-Suomessa. Videolla näkyy karhuäiti, jolla on 4 pentua.

Videon alussa pennut ovat korkealla puussa. Ne tulevat kiltisti alas, kun karhuäiti käskee. Kun pennut ovat maassa, karhuäiti antaa niille ruokaa. Se menee selälleen makaamaan, ja pennut tulevat imemään maitoa.

Kaltiolla oli paljon hyvää onnea, kun hän kuvasi videon. Tilanne oli tosi harvinainen, ja kameran akku kesti juuri kuvaamisen ajan. Sitten kamera sammui.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä