Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 29.4.2016 (tv)

Pohjois-Suomessa juodaan alkoholia enemmän kuin Etelä-Suomessa. Afrikassa yritetään suojella norsuja. Vauva ymmärtää huumoria. Teekkariopiskelijoille vappu on tärkeä juhla. Sää on lämmintä.

Sunnuntai 1.5.2016 (radio)

Suomalaiset ovat viettäneet vappua

Vapunviettoa Ullanlinnanmäellä.
Helsingin Ullanlinnanmäellä ihmiset juhlivat vappua auringonpaisteessa. Kuva: Leila Oksa / Yle

Sunnuntaina on ollut vappupäivä.

Vappupäivää on vietetty suuressa osassa Suomea lämpimässä säässä. Esimerkiksi Helsingissä paistoi aurinko, kun ihmiset nauttivat vappuherkkuja ulkona Ullanlinnanmäellä ja Kaivopuistossa.

Lämmin sää innosti nuoria juhlimaan vappua koko yön. Monet nuoret tarvitsivat apua, koska he joivat liikaa alkoholia. Poliisilla oli paljon töitä eri puolilla Suomea, kun ihmiset tappelivat ja aiheuttivat häiriötä.

Vappupäivänä poliittiset puolueet ovat järjestäneet vappujuhlia. Vappu on tärkeä juhla vasemmistopuolueille. Sosiaalidemokraattien ja vasemmistoliiton vappujuhlissa kritisoitiin Suomen hallitusta. Vasemmistopuolueet eivät ole hallituksessa, ja niiden mielestä hallitus tekee huonoa talouspolitiikkaa.

Suomen luonnonvedet ovat puhtaita

Auringonlasku
Puhdas luonnonvesi on suomalaisille tärkeä asia. Kuva: Antti Eintola / Yle

Luonnonvedet ovat Suomessa hyvässä kunnossa. Järvien ja jokien vesi on yleensä puhdasta. Puhtain vesi löytyy suurista järvistä.

Pohjoisessa ja idässä vedet ovat puhtaita. Etelästä ja lännestä löytyy vesiä, joiden laatu on vähän huonompi. Etelässä Suomenlahdella meriveden laatu on nyt huonompaa kuin ennen.

Puhdas luonnonvesi on kirkasta, ja siinä on kiva uida. Kun vedenlaatu huononee, vedessä kasvaa usein levää. Esimerkiksi maatalouden lannoitusaineet likaavat vesiä, kun ne valuvat pelloilta jokiin ja järviin.

Suomen ympäristökeskus tutkii vesien kuntoa. Se on tehnyt internetiin kartan, josta näkee, missä kunnossa vedet ovat eri puolilla Suomea.

Tutustu ympäristökeskuksen vesikarttaan

Vappupallo voi tehdä pitkän matkan

Vappupalloja taivasta vasten.
Kuva: Pekka Kauranen / Yle

Suomessa myydään vappuna paljon ilmapalloja. Mutta mihin ilmapallot menevät, jos ne pääsevät karkuun?

Tavallinen pyöreä ilmapallo voi nousta noin kilometrin korkeuteen. Jos ilmapallo on kumia, se pysyy ehjänä monta päivää. Se voi kulkea tuulen mukana jopa tuhansia kilometrejä. Suomesta on löytynyt ilmapalloja, jotka ovat tulleet esimerkiksi Britanniasta ja Saksasta. Tänä vappuna tuulen suunta on sellainen, että ilmapallo kulkee kohti Ruotsia, jos se pääsee karkuun Helsingissä.

Monet suuret ja hienot vappupallot on tehty foliosta. Ne menevät ilmassa helposti rikki. Siksi ne eivät kulje yhtä pitkiä matkoja kuin ilmapallot, jotka on tehty kumista.

Luonnossa ilmapallo on roska. Ilmapallon naru on maassa vaarallinen. Esimerkiksi linnut voivat kuolla, jos ne sotkeutuvat naruun tai syövät narua kasvien mukana.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä