Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 24.8.2016 (tv)

Italiassa tapahtui aamuyöllä voimakas maanjäristys. Pohjois-Korea teki ohjuskokeen. Lounastauko vähentää työssä uupumisen riskiä. Suomalainen mölkky leviää maailmalla. Sää on sateista.

Keskiviikko 24.8.2016 (radio)

Italiassa etsitään maanjäristyksen uhreja

Kartta.
Maanjäristyksen keskus oli vuoristoisella seudulla Keski-Italiassa lähellä Perugian kaupunkia. Monet alueen pikkukaupungit kärsivät suuria tuhoja. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Voimakas maanjäristys on aiheuttanut suurta tuhoa Italiassa. Maanjäristys sattui keskiviikkona aamuyöllä Keski-Italiassa lähellä Perugian kaupunkia.

Maanjäristyksen tuhoja Amatricessa.
Amatricen pikkukaupunki tuhoutui pahoin maanjäristyksessä. Kuva: Petri Burtsov / Yle

Järistyksessä on kuollut kymmeniä ihmisiä ja sadat ovat loukkaantuneet. Kuolleiden määrä voi vielä kasvaa.

Pelastustyö on hankalaa. Järistysalue sijaitsee vuoristossa ja monet tiet ja sillat ovat katkenneet. Alueella on pieniä kyliä ja kaupunkeja, joissa monet rakennukset ovat romahtaneet. Esimerkiksi Amatricen pikkukaupunki on suurelta osin tuhoutunut.

Maanjäristyksen jälkeen alueella on ollut useita jälkijäristyksiä.

Maa järisi myös Myanmarissa

Yleiskuva, jossa näkyy useita buddhalaisia temppeleitä, jotka nousevat vihreän kasvillisuuden yläpuolelle.
Myanmarin maanjäristys vahingoitti buddhalaisia temppeleitä Baganin rauniokaupungissa. Kuva: Rungroj Yongrit / EPA

Myös Myanmarissa on ollut voimakas maanjäristys. Järistyksessä kuoli ainakin 3 ihmistä. 

Järistys aiheutti myös vahinkoa Baganin rauniokaupungissa Myanmarin keskiosissa. Järistys vahingoitti Baganin kuuluisia buddhalaisia temppeleitä, kertoo Myanmarin turistipoliisi.

Baganin temppelialueella on 2500 buddhalaista rakennusta. Unesco on aikonut nimetä alueen maailmanperintökohteeksi. Se tarkoittaa sitä, että Unescon mielestä alue on niin ainutlaatuinen, että sitä täytyy suojella.

Lounastauko tuo tarmoa työhön

Mies ottaa salaattia lautaselle
Työasiat kannattaa unohtaa lounastauon ajaksi. Kuva: Sini Ojanperä / Yle

Lounaan syöminen työpäivän aikana kannattaa.

Tampereen yliopiston uusi tutkimus kertoo, että säännöllinen lounastauko lisää ihmisen tarmokkuutta ja vähentää työssä uupumisen riskiä.  

Kaikkien paras on, jos ihminen voi lähteä lounaalle työpaikan ulkopuolelle ja unohtaa työasiat tauon ajaksi, sanoo professori Ulla Kinnunen.

Tutkimuksessa huomattiin myös, että ihmiselle on hyväksi tehdä syömisen jälkeen pieni kävelylenkki tai rentoutua hetki. Se vähentää väsymystä työpäivän jälkeen.

Mölkky on helppo ja halpa harrastus

Mölkkyn pelaamista.
Suomalainen heittopeli mölkky on tosi suosittua Ranskassa. Kuva: Yle

Suomalainen heittopeli mölkky leviää maailmalla.

Mölkyn maailmanmestaruuskisoihin osallistui tänä vuonna jo 1300 pelaajaa. He olivat kotoisin 14 eri maasta.

Erityisen suosittua mölkky on Ranskassa. Ranskassa mölkkyä harrastaa jo miljoona ihmistä. Mölkyn MM-kisoissa Bretagnessa Ranska otti kolmoisvoiton.

Mölkkyharrastajat sanovat, että mölkky on suosittua, koska se on edullinen ja ekologinen peli ja se sopii kaikille.

Mölkyssä yritetään kaataa puisia keiloja, joissa on numerot. Keiloja heitetään nurin puisella palikalla eli mölkyllä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä