Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 29.4.2016 (tv)

Pohjois-Suomessa juodaan alkoholia enemmän kuin Etelä-Suomessa. Afrikassa yritetään suojella norsuja. Vauva ymmärtää huumoria. Teekkariopiskelijoille vappu on tärkeä juhla. Sää on lämmintä.

Lauantai 30.4.2016 (radio)

Opiskelijat juhlivat vappua

Lakitettu Manta.
Manta sai tänä vuonna lakin Taideyliopiston opiskelijoilta. Kuva: Yle

Suomalaiset juhlivat tänä viikonloppuna vappua.

Lauantaina vappuaattona opiskelijat ovat järjestäneet tapahtumia eri puolilla Suomea. Monessa yliopistokaupungissa opiskelijat lakittavat patsaan eli panevat patsaan päähän ylioppilaslakin.

Helsingissä ylioppilaslakin saa joka vuosi Havis Amandan patsas kauppatorilla. Tänä vuonna Havis Amanda eli Manta sai lakin Taideyliopiston opiskelijoilta.

Manta on saanut lakin vappuna jo yli 100 vuoden ajan. Aluksi opiskelijat lakittivat Mantan ilman lupaa keskiyöllä. Nykyään Manta saa lakin jo kello 18, ja siihen on ihan virallinen lupa.

Itä-Suomessa Joensuussa nähtiin rohkeita metsätieteen opiskelijoita. He hyppäsivät Ilosaaren laguunin kylmään veteen. Niin tekevät aina vappuna ensimmäisen vuoden metsätieteen opiskelijat.

Ruotsin kuningas 70 vuotta

Kuningaspari.
Kuningas Kaarle Kustaa ja kuningatar Silvia. Kuva: Kungahuset.se

Suomen naapurimaassa Ruotsissa on juhlittu kuningasta. Kuningas Kaarle XVI Kustaa täytti lauantaina 70 vuotta.

Ruotsin pääkaupungissa Tukholmassa järjestettiin monia tapahtumia kuninkaan syntymäpäivänä. Musiikkiesitykset ja kunnialaukaukset toivat juhlatunnelmaa kaupunkiin. Tukholman kaduilla oli paljon ihmisiä, jotka halusivat nähdä kuninkaan ja kuninkaan perheen.

Myös monet suomalaiset ovat seuranneet Ruotsin kuninkaan syntymäpäiväjuhlia televisiosta ja verkosta. Ruotsin kuninkaallisten elämä kiinnostaa suomalaisia. Suomi oli osa Ruotsin kuningaskuntaa yli 600 vuotta, vuoteen 1809 asti.

Irakissa pommi-isku

Autopommin jälkiä.
Irakin pääkaupungissa Bagdadissa räjähti autopommi. Kuva: Reuters

Irakissa on tapahtunut pommi-isku. Yli 20 ihmistä kuoli, kun Irakin pääkaupungissa Bagdadissa räjähti autopommi. Lisäksi yli 40 ihmistä loukkaantui.

Irakin viranomaiset sanovat, että isku tehtiin shiiamuslimeja vastaan.

Terroristijärjestö Isis sanoo, että se teki iskun. Isis on äärisunnalainen terroristijärjestö. Isisin mielestä shiiat ovat ansainneet kuoleman.

Kevään uusi lämpöennätys

Anonyymi vappukuva vappupallo ihmisiä
Osassa Suomea vappuaatto oli aurinkoinen. Kuva: Essi Peijariniemi / Yle

Vappuaaton sää on ollut erilainen eri puolilla Suomea.

Osassa Suomea vappuaatto on ollut lämmin. Lämpimin alue oli Itä-Suomi. Lieksassa lämpötila nousi melkein 20 asteeseen. Tarkka luku oli 19,8 astetta. Se on tämän kevään uusi lämpöennätys.

Osassa Suomea vappuaatto on ollut sateinen ja kylmä. Vettä satoi esimerkiksi Lahdessa, jossa oli vain 6 astetta lämmintä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä