Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 27.3.2015

Audio

Turun telakalle suuri risteilijätilaus

Jan Meyer.
Turun telakan omistaja Jan Meyer sanoo, että sopimus Carnival Corporationin kanssa tuo paljon työpaikkoja Turun alueelle. Kuva: Yle

Turun telakalla ehkä rakennetaan kaksi uutta suurta risteilylaivaa.

Mayer Turku on allekirjoittanut yhteistyösopimuksen maailman suurimman risteilyvarustamon Carnival Corporationin kanssa. Telakan omistaja, toimitusjohtaja Jan Meyer sanoo, että tilaus tuo työtä moneksi vuodeksi tuhansille telakan ja sen alihankkijoiden työntekijöille.

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori sanoo, että tilaus on osoitus Turun telakan kilpailukyvystä. Se myös luo vahvaa uskoa suomalaisen telakkateollisuuden tulevaisuuteen.

Germanwingsin perämiehen motiivia ei vielä tiedetä

Andreas Lubitz
Andreas Lubitzin kuva Facebookissa. Kuva: Facebook

Vielä ei tiedetä syytä siihen, miksi Germanwingsin perämies Andreas Lubitz ohjasi matkustajakoneen tahallaan päin vuorta.

Saksan viranomaiset sanovat, että hän piilotteli sairauttaan. Andreas Lubitz oli määrätty sairauslomalle turmapäivänä. Hänen kotoaan löydettiin revitty sairauslomatodistus. Viranomaiset eivät kertoneet, mitä hän sairasti.

Suomalaistutkijat löysivät Alzheimerin taudin riskigeenin

Vanhus työntää rollaattoria
Itä-Suomen yliopiston tutkijat löysivät geenimuunnoksen, joka kaksinkertaistaa riskin sairastua Alzheimerin tautiin. Kuva: Ville Välimäki / Yle

Itä-Suomen yliopiston tutkijat ovat löytäneet tärkeän tekijän Alzheimerin tautiin. Se on muunnos yhdessä ihmisen geeneistä. Sellainen geenimuunnos lisää kaksinkertaisesti riskiä sairastua Alzheimerin tautiin. Tämä geenimuunnos on yhdellä (1) prosentilla ihmisistä.

Professori Hilkka Soininen Itä-Suomen yliopistosta kertoo, että nyt tehdään jatkotutkimuksia. Niiden tarkoituksena on löytää lääkkeitä ja kehittää Alzheimerin taudin hoitoa.

Alzheimerin tauti on vakava muistisairaus. Sen etenemistä voidaan hidastaa lääkkeillä, mutta sitä ei voi parantaa.

Aurinkolaseja kannattaa aina käyttää

Riia Ikonen aurinkolasit päässä veneessä.
Aurinkolaseja kannattaa käyttää usein. Myös lasten silmät pitää suojata. Kuva: Jari Vesa / Yle

Suomessa kannattaa käyttää aurinkolaseja nykyistä enemmän. Auringolta pitää suojautua, vaikka ulkona ei näytä niin kovin kirkkaalta.

Auringonvalo lisää silmäsairauksia. Myös auringon heijastuminen lumesta tai vedestä on ehkä vaarallista silmille.

Tärkeintä aurinkolaseissa on, että ne suojaavat sekä UV-A että UV-B-säteilyltä. Terveyden kannalta ei ole tärkeää, ovatko aurinkolasit polarisoidut vai ei.

 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä