Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 1.9.2015

Audio

Rikesakot kallistuivat

Turussa polkupyöräpoliisit kirjoittavat rikesakkoja liikennerikkomuksista.
Poliisi kirjoittaa rikesakkoja esimerkiksi autoilijoille ja jalankulkijoille. Alin rikesakko nousi 10 eurosta kaksinkertaiseksi. Kuva: YLE / Petra Ristola

Rikesakot ovat koventuneet tiistaina. Rikesakko on rahallinen rangaistus, joka on kaikille sama ja joka ei riipu saajan tuloista.

Pienin rikesakko nousee 20 euroon. Se voidaan määrätä, jos kävelee esimerkiksi punaisia liikennevaloja päin. Suurin rikesakko on nyt 200 euroa. Se voidaan määrätä ylinopeudesta. Korotuksia perustellaan sillä, että palkat ovat nousseet.

Suomessa kirjataan vuosittain noin 300 000 rikesakkoa. Rikesakot tuovat valtion kassaan ehkä 40 miljoonaa euroa vuodessa. Ensi vuonna sakot voivat nousta lisää.

Työttömän kannattaa tehdä satunnaista työtä

Satasen euron seteleitä.
Suomessa työtön saa työskennellä jonkin verran, ilman että päiväraha pienenee. Tuloraja on 300 euroa kuukaudessa. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Kymmenet tuhannet työttömät tekevät nyt satunnaista työtä. Määrä on suurempi kuin aiemmin.

Yksi syy tähän on lakimuutos. Työtön saa tienata 300 euroa kuukaudessa, ilman että päiväraha pienenee. Jos tulot ovat enemmän kuin 300 euroa, päiväraha pienenee. Esimerkiksi 400 euron kuukausipalkka vähentää päivärahasta 50 euroa. Lakimuutos tuli voimaan viime vuoden alussa.

Niin sanottuja "työttömien satasia" tienataan eniten osa-aikatyöstä.

Arktiset maat lupaavat hillitä pohjoisen alueen lämpenemistä

Timo Soini ja John Kerry
Suomen ulkoministeri Timo Soini ja Yhdysvaltain ulkoministeri tapasivat Alaskassa, jossa järjestettiin arktinen ilmastokonferenssi. Kuva: Raili Lahnalampi / UM

Arktinen ilmastokonferenssi on päättynyt hyvässä yhteishengessä. Konferenssi pidettiin Alaskassa Yhdysvaltain johdolla. 

Arktisen alueen valtiot lupasivat toimia siten, että pohjoisen alueen lämpenemistä voidaan hidastaa. Kokouspäivän lopussa Suomen ulkoministeri Timo Soini tapasi Yhdysvaltain ulkoministeri John Kerryn.

Arktisen neuvoston puheenjohtajuus siirtyy kahden (2) vuoden kuluttua Yhdysvalloilta Suomelle. Puheenjohtajuus kestää kaksi (2) vuotta. Arktiseen neuvostoon kuuluu kahdeksan (8) maata.

Testaa, mitä tiedät Ylen kirjeenvaihtajamaista

Testaa tietosi: Seitsemän visaa maailmasta
Tunnetko näiden maiden liput? Mitä tiedät näistä maista? Testaa se Yle Uutisten nettisivuilla! Kuva: Yle

Ylellä on maailmalla seitsemän (7) kirjeenvaihtajaa. Yle Uutisten nettisivuilla voit testata, mitä tiedät kirjeenvaihtajien asuinpaikoista.

Testissä on kymmenen (10) kysymystä jokaisesta maasta. Kysymyksiä on esimerkiksi Euroopan unionista ja Belgiasta, Kiinasta ja sen naapureista sekä Lähi-idästä. Asemapaikkoja ovat myös Ruotsi, Saksa, Venäjä ja Yhdysvallat.

Testissä kysytään esimerkiksi Belgiasta ja jalkapallosta, Ruotsista ja sukellusveneistä sekä Venäjän presidentti Vladimir Putinista.

Testi löytyy netistä osoitteesta yle.fi/uutiset, ja sen otsikko on Yle maailmalla.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä