Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 26.7.2016 (tv)

Alkon myynti kasvaa. Nokia maksaa monelle ulkomaalaiselle liian pientä palkkaa. Jättiputki pitää hävittää. Polkuja tehdään teräksestä ja kivimurskasta.

Tiistai 26.7.2016 (radio)

Vammaisten joukkomurha Japanissa

Poliisi tiesulun luona.
Poliisi murhapaikalla Sagamiharassa. Kuva: KimiMasa Mayama / EPA

Japanissa on tehty joukkomurha.

Mies tappoi veitsellä 19 vammaista ihmistä hoitolaitoksessa Sagami-haran kaupungissa. Mies oli hoitokodin entinen työntekijä. Hän oli talvella mielisairaalassa, koska hän sanoi, että hän haluaa tappaa vammaisia.

Ranskassa kaksi miestä hyökkäsi kirkkoon, tappoi veitsellä papin ja piti vähän aikaa ihmisiä panttivankeina. Poliisi ampui hyökkääjät. Terroristijärjestö Isis sanoo, että miehet olivat sen jäseniä. 

Alkon myynti kasvaa pitkästä aikaa

Alko
Alkon myynti väheni 8 vuotta. Kuva: Yle

Alkon myynti on kasvanut tänä vuonna.

Valtion viinakaupan Alkon myynti väheni 8 vuotta, mutta tänä vuonna alkoholia on myyty enemmän kuin viime vuonna.  Alkon myynti kasvaa siksi, että Suomen taloudella alkaa ehkä mennä vähän paremmin. Siksi ihmiset uskaltavat käyttää enemmän rahaa.

Toinen syy on se, että suomalaiset tuovat nyt ulkomailta vähemmän alkoholia. Suomalaiset tuovat alkoholia matkoiltaan esimerkiksi Virosta, koska alkoholi on siellä halvempaa. 

Nokia maksanut liian vähän 100 ulkomaalaiselle

Risto Siilasmaa ja Rajeev Suri Nokian tiedotustilaisuudessa.
Nokian johtajat Risto Siilasmaa (vas.) ja Rajeev Suri. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Iso suomalainen firma Nokia maksaa monille ulkomaalaisille insinööreille liian pientä palkkaa.

Monet Suomessa Nokialla töissä olevat intialaiset, kiinalaiset ja puolalaiset asiantuntijat ovat saaneet paljon pienempää palkkaa kuin suomalaiset. Liian pientä palkkaa on saanut noin 100 työntekijää.

Asia tuli tietoon, kun viranomaiset tutkivat Nokian palkkoja. Suomen laki määrää, että ulkomaalaisten pitää saada Suomessa suunnilleen samaa palkkaa kuin suomalaiset saavat. 

Jättiputki pitää hävittää

Jättiputki.
Jättiputki voi olla 3 metriä korkea. Kuva: Jukka Piironen, Jyväskylä

Eri puolilla Suomea hävitetään nyt jättiputkea. Jättiputki on iso kasvi, joka voi olla 3 metriä korkea. Se on myös myrkyllinen.

Jättiputkea hävitetään, koska se ei kuulu Suomen luontoon. Se leviää nopeasti ja vie tilaa muilta kasveilta.

Laki määrää, että jättiputki pitää hävittää omalta pihalta ja omasta metsästä. Hyvä aika hävittää jättiputki on nyt, ennen kuin sen kukat kukkivat.

Teräspolkuja metsään

teräsristikko portaat Auttiköngäs retkeilyalue Metsähallitus
Teräspolku Lapissa. Kuva: Jarmo Honkanen / Yle

Retkeilyalueille tehdään nykyään polkuja myös teräksestä ja kivimurskasta.

Retkeilyalueiden polkuja on usein päällystetty puulla siksi, että polulla on silloin  helpompi kävellä. Nyt polkuja tehdään myös teräksestä ja kivimurskasta siksi, että sellaiset polut pysyvät kauemmin kunnossa. Teräs- ja kivipolkuja ei tarvitse korjata yhtä usein kuin puupolkuja.

Moni retkeilijä ajattelee kuitenkin, että puupolku on kauniimpi ja tuntuu paremmalta jalkojen alla.  

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä