Yle Uutiset selkosuomeksi

Maanantai 29.8.2016 (radio)

Luottamus talouteen on noussut Suomessa

Ilmakuva Helsingin keskustasta.
On harvinaista, että talouteen uskotaan heikosti pääkaupunkiseudulla ja vahvasti Pohjois-Suomessa. Kuva: Jouko Tapper / Yle

Suomalaiset uskovat nyt talouden paranemiseen enemmän kuin vuosi sitten. Luottamus oli näin korkealla viimeksi toukokuussa 2015 ja keväällä 2011.

Tilastokeskus mittaa kuluttajien luottamusta luottamusindikaattorilla eli luottamusluvulla. Se oli elokuussa 15,7. Vuosi sitten luku oli vain 8,3.

Luottamus on nyt poikkeuksellisesti heikointa pääkaupunkiseudulla ja vahvinta Pohjois-Suomessa.  Eläkeläiset uskovat talouden paranemiseen vähemmän kuin muut.

Suomi sai ensimmäisen nestemäisen kaasun tankkausaseman

 

kuorma-autoa tankataan kaasulla
Nesteytettyä kaasua käytetään raskaassa liikenteessä, jossa sähkö ei ole tarpeeksi tehokas energiamuoto. Kuva: Yle

Helsinkiin on avattu nestemäisen maakaasun tankkausasema. Suomen ensimmäinen LNG-asema avattiin Vuosaaren satama-alueelle.

Kaasufirma Gasumin tankkausasema on osa hanketta, jota tukee Euroopan unioni eli EU. EU on antanut hankkeelle tukea 1,65 miljoonaa euroa. Asemia tulee vielä 3 lisää.

Nesteytetty maakaasu tulee kuorma-autojen ja muiden raskaiden ajoneuvojen polttoaineeksi.

Tervanpolttoperinne halutaan säilyttää

Tervahaudan tappi avataan perjantaina ja katsotaan, joko siitä saadaan tervaa.
Tervaa valmistetaan tervahaudassa. Tervaan tarvitaan paljon puuta. Kuva: Johanna Manu/Yle

Mäntytervan pelastustalkoot ovat tuottaneet tulosta. EU:n byrokratia on uhannut Suomessa perinteisen mäntytervan valmistamista.

Tavoite on kerätä tarpeeksi rahaa tervan rekisteröintiin, jota EU vaatii. Ilman rekisteröintiä tervan kaupallisesta polttamisesta tulee laitonta. Kallis rekisteröinti pitää tehdä kesään 2018 mennessä. Rahaa on kerätty jo noin 130 000 euroa.

Tervaa on poltettu tervahaudoissa jo satoja vuosia. Terva oli 1700-luvulla Suomen tärkein vientituote.

Tervalla maalataan esimerkiksi kirkkojen paanukattoja. Suomessa on yli 300 paanukattoa, jotka pitää säännöllisesti tervata. Ruotsissa paanukattoja on vielä enemmän. Myös veneenrakentajat ja perinnerakentajat tarvitsevat tervaa.

Tutkijat testasivat Marsissa asumista

Valkoinen pyöreä rakennus ja avaruuspukuun pukeutunut henkilö suuren aavikon laidalla.
Eristäytymiskoe tehtiin Mauna Loa -tulivuoren pohjoisrinteellä Havaijilla. Kuva: Neil Scheibelhut / AFP

Mars-planeetan simulaatio Havaijilla on päättynyt. Simulaatiossa jäljiteltiin planeetalla asumista. 6 tutkijaa asui kokonaisen vuoden kupolissa tulivuorella Havaijilla. Ympäristö on hyvin samanlainen kuin planeetta Marsin elinympäristö.

Kupolin koko on vain 93 neliömetriä. Tarkoitus oli testata, kuinka ihmiset selviytyvät ilman raitista ilmaa, tuoretta ruokaa ja yksityisyyttä pitkällä avaruuslennolla.

Tutkijat poistuivat vuoden aikana kupolista vain simuloituja avaruuskävelyjä varten. Tutkijoilla oli kävelyllä avaruuspuvut. Projektin tavoite on luoda ohjeet Mars-lennoille. Tutkijat uskovat, että lento Marsiin voi onnistua.

Maanantai 29.8.2016 (tv)

Sähkökatkoja korjataan edelleen eri puolilla Suomea. Helsinkiin on avattu nestemäisen maakaasun tankkausasema. Mäntytervan  valmistamista yritetään pelastaa Suomessa. Särkänniemen huvipuiston delfiinit on siirretty Kreikkaan.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä