Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 25.11.2014

Audio

Fergusonissa rajuja mielenosoituksia

ihmisiä liekkien lähellä
Yhdysvalloissa Fergusonissa leimahti mellakoita, kun selvisi, että poliisi ei saa syytettä mustan nuoren miehen tappamisesta. Kuva: Epa / Tannen Maury

Yhdysvalloissa, Fergusonissa oli viime yönä pahoja mielenosoituksia. Ne olivat pahimmat sen jälkeen, kun poliisi ampui elokuussa aseettoman mustan nuoren miehen. Tällä kertaa mellakat alkoivat, kun ihmiset saivat kuulla, että poliisia vastaan ei nosteta syytettä.

Mielenosoittajat sytyttivät tulipaloja, ryöstivät kauppoja ja heittelivät kiviä ja pulloja. Kaupungissa on kuulunut myös laukauksia.  Presidentti Obama kehotti mielenosoittajia pysymään rauhallisina.

Ukrainan energiantuotannolla suuria ongelmia

Hiilikaivos Makeevkassa.
Suurin osa Ukrainan hiilikaivoksista sijaitsee kapinallisten alueella. Hiilikaivos Makeevkassa. Kuva: Dima Gavrish / EPA

Venäjä on keskeyttänyt hiilitoimitukset Ukrainaan. Se on vakava ongelma Ukrainan sähköntuotannolle, sillä Ukraina tuottaa hiilellä noin 40 prosenttia sähköstään. 

Ukraina on tähän saakka pärjännyt omilla hiilikaivoksilla. Nyt ongelma on se, että suurin osa näistä kaivoksista sijaitsee kapinallisten hallitsemalla alueella Itä-Ukrainassa. Ukraina ei halua ostaa hiiltä kapinallisilta.

Venäjä ja Ukraina sopivat lokakuun lopulla, että Venäjä toimittaa maakaasua Ukrainaan talvella. Kaasutoimituksia ei ole kuitenkaan vielä aloitettu, koska Ukraina ei ole pystynyt maksamaan vanhoja laskuja.

Sikarutto uhkaa levitä Suomeen

Villisiat ruokailemassa
Villisiat voivat levittää sikaruttoa sikaloihin. Villisikojen määrä arvioidaan, ja ehkä niitä sitten vähennetään. Kuva: Yle

Kaikille sioille vaarallinen tauti uhkaa levitä Suomeen. Afrikkalainen sikarutto voi levitä villisikojen kautta myös sikaloihin.

Tauti on levinnyt nopeasti Liettuassa, Latviassa, Puolassa ja Venäjällä. Virossa on ollut muutama tapaus. Sikaruttoa on havaittu 200 kilometrin päässä maamme rajoilta.

Jos sikarutto leviää Suomeen, se tarkoittaa valtavia tappioita sianlihatuotannolle. Nyt selvitetään, pitääkö villisikojen määrää vähentää, jotta tauti ei saavuta maatamme.

Afrikkalainen sikarutto on virustauti, joka leviää siasta toiseen. Hoitoa tautiin ei ole, vaan eläin kuolee aina. Ihmiseen se ei tartu, mutta se voi levitä esimerkiksi vaatteiden välityksellä.

Kaamos alkoi Nuorgamissa

Kaamos ohi Ivalossa.
Kaamoksen aikana aurinko ei nouse taivaanrannan yläpuolelle. Suomen pohjoisimmassa kylässä Nuorgamissa kaamos alkoi 25.11. Kuva: Kari Kiviniemi

Kaamos alkaa tänään tiistaina Suomen pohjoisimmassa kylässä Utsjoen Nuorgamissa. Kaamoksen aikana aurinko ei nouse taivaanrannan yläpuolelle. Silloin myös päivällä on pimeää.

Kaamosta kestää Nuorgamissa liki kaksi kuukautta. Lapissa kaamos koetaan myös muilla napapiirin pohjoispuolella olevilla alueilla, mutta lyhyempänä. Esimerkiksi Sodankylässä kaamos kestää vain neljä päivää juuri ennen joulua.

 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä