Yle Uutiset selkosuomeksi

Sunnuntai 26.4.2015

Audio

Nepalin maanjäristyksessä kuoli yli 2000 ihmistä

Ihmiset raivaavat pahasti vaurioutunutta UNESCON maailmanperintökohteeksi nimettyä Durbarin toria Kathmandussa 25. huhtikuuta.
Nepalissa etsitään maanjäristyksen uhreja. Kuva: Prakash Mathema / AFP / Lehtikuva

Nepalin maanjäristyksestä on saatu uusia tietoja. Nepalin viranomaiset kertoivat sunnuntaina, että maanjäristyksessä on kuollut yli 2000 ihmistä. Pelastustyöntekijät löytävät todennäköisesti vielä lisää kuolleita.

Pelastustyöntekijöiden työ on hankalaa. He etsivät ihmisiä taloista, jotka ovat romahtaneet kasaan. Lisäksi Nepalissa on vielä paljon paikkoja, jonne pelastajat eivät ole päässeet.

Monet maat ovat luvanneet Nepalille apua. Esimerkiksi Nepalin naapurimaa Intia on vienyt nepalilaisille ruokaa ja telttoja. Lisäksi monet maat ovat luvanneet Nepalille rahaa pelastustöitä varten.

Nepalin suuri maanjäristys tapahtui lauantaina. Maanjäristyksen tarkka voimakkuus oli 7,8 magnitudia. Se tarkoittaa, että maanjäristys oli erittäin voimakas.

Suomalaisia pelastustyöntekijöitä lähtee Nepaliin

Esa Ahlberg
Kriisinhallintakeskuksen koulutuspäällikkö Esa Ahlberg on kouluttanut suomalaisia pelastajia. Kuva: Anu Rummukainen / Yle

Myös Suomi lähettää apua Nepaliin. Suomi lähettää Nepaliin pelastustyöntekijöitä. He matkustavat Nepaliin maanantaina.

Suomalaiset pelastustyöntekijät lähtevät etsimään ihmisiä taloista, jotka ovat romahtaneet kasaan. Suomalaiset ottavat mukaan teknisiä välineitä ja koiria, joista on apua ihmisten etsimisessä. Suomalaiset voivat myös antaa ensiapua loukkaantuneille.

Nepaliin lähtee 29 suomalaista pelastustyöntekijää. Suurin osa heistä on palomiehiä. Suomalaiset ovat Nepalissa noin 10 päivää.

Puiden siitepölyä ei tule paljon

Koivun norkoja.
Koivun kukinta aiheuttaa oireita allergisille. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Täällä Suomessa kevät ei ole allergisille tänä vuonna niin hankalaa aikaa kuin tavallisesti. Puiden siitepölyä ei tule ilmaan yhtä paljon kuin vuosi sitten.

Koivujen kukinta on alkamassa Etelä-Suomessa, mutta koivujen siitepölyä tulee vain vähän. Leppäpuun kukinta on Etelä-Suomessa jo ohi. Pohjois-Suomessa lepän kukinta vielä jatkuu, mutta lepän siitepölyn määrä on melko pieni.

Suomalaiset nyrkkeilijät voittivat mestaruuksia

Eva Wahlström kuvassa
Maailmanmestari Eva Wahlström. Kuva: Lehtikuva

Sitten urheilu-uutisia. Suomalaiset ovat menestyneet hyvin nyrkkeilyssä. Helsingissä oli tärkeitä ammattinyrkkeilyn otteluja lauantai-iltana.

Suomen Eva Wahlström voitti ammattinyrkkeilyn maailmanmestaruuden. Wahlström on ensimmäinen suomalainen nainen, josta on tullut ammattinyrkkeilyn maailmanmestari. Kaikki ottelun tuomarit olivat sitä mieltä, että Wahlström oli parempi kuin argentiinalainen vastustajansa.

Suomen Edis Tatli voitti ammattinyrkkeilyn Euroopan mestaruuden. Tatli voitti miesten kevyen sarjan EM-ottelun. Tatlin ja hänen ranskalaisen vastustajansa ottelu oli tasainen ja jännittävä.

Edis Tatli ja Yvan Mendy
Euroopan mestari Edis Tatli. Kuva: Lehtikuva
 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä