Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 6.5.2016 (tv)

Kanadassa on iso metsäpalo. Sunnuntaina on äitienpäivä, ja Immaculée Mukakarera saa kunniamerkin. Tänään on kansallinen mökkipäivä. Tänä vuonna luonnossa voi nähdä paljon kyykäärmeitä. Lapissa tulee sadekuuroja, muualla on aurinkoista.

Torstai 5.5.2016 (radio)

Posti palkkaa hoitoalan ammattilaisia

Postin työntekijä leikkaamassa ruohoa.
Posti haluaa tarjota apua myös pihatöihin. Kuva: Posti

Posti uskoo, että se saa hyvää liiketoimintaa eli bisnestä palvelusta ihmisten kotona. Posti aikoo palkata töihin hoitohenkilökuntaa, jotta se voi tehdä esimerkiksi hoitotyötä ihmisten kotona.

Posti tekee jo nyt myös muuta kuin jakaa postia. Se jakaa paljon koteihin esimerkiksi ruokaa. Tulevaisuudessa postinkantaja voi ehkä leikata myös nurmikon.

Lutikat tulivat takaisin Suomeen

Lutikoita
Lutikka on taas suomalaisen kodin harmi. Kuva: Anticimex Oy

Lutikka eli lude on taas myös suomalainen harmi. Lutikoita ei ollut Suomessa pitkään aikaan mutta 10 vuotta sitten ne tulivat takaisin Suomeen. Nyt niitä on paljon.

Lutikka imee ihmisestä verta, kun ihminen nukkuu. Lutikan hävittäminen on vaikeaa. Lutikoita hävittävillä firmoilla on joka vuosi tuhansia työtehtäviä. Lutikoiden hävittäminen kodista voi maksaa monta tuhatta euroa.

Aleppossa alkoi tulitauko

Pakolaisia suuressa salissa
Alepposta paenneita syyrialaisia helmikuussa 2016. Kuva: Sedat Suna / EPA

Syyriassa Aleppon kaupungissa on tulitauko. Yhdysvallat ja Venäjä tekivät tulitauosta sopimuksen ja tulitauko alkoi Aleppossa keskiyöllä. Sen jälkeen Aleppossa on ollut vähän rauhallisempaa.

Syyrian hallinnon lentokoneet eivät esimerkiksi ole tehneet ilmaiskuja. Aleppossa on kuitenkin taisteltu ilmeisesti vähän myös tulitauon aikana, koska kapinalliset ja Syyrian hallituksen joukot kiistelevät siitä, kuka on rikkonut tulitaukoa.

Tulitauko on kahden vuorokauden pituinen. Aleppon taisteluista tuli pahoja huhtikuun lopussa.

Turkin pääministeri eroaa

Turkin eroava pääministeri kävelee Angela Merkelin kanssa.
Ahmet Davutoglu tapasi huhtikuussa Angela Merkelin. Kuva: EPA / SEDAT SUNA

Turkin pääministeri Ahmet Davutoglu ei halua olla enää Turkin pääministeri. Davutoglu kertoo, että hän ei enää halua AK-puolueen puheenjohtajaksi. Davutoglu ja Turkin presidentti Recep Tayyip Erdogan ovat olleet eri mieltä monista asioista.

Republikaanien John Kasich lopetti kampanjan

John Kasich
John Kasich. Kuva: Shawn Thew / EPA

Yhdysvalloissa republikaanipuolueella on enää yksi henkilö, joka haluaa olla presidenttiehdokas. Ohion osavaltion kuvernööri John Kasich on kertonut, että hän lopettaa kampanjoinnin. Se tarkoittaa, että Donald Trump on ainoa henkilö, joka haluaa olla republikaanien presidenttiehdokas. 

Kanadassa suuri metsäpalo

Ilmakuva, jossa metsäpalo.
Satellitti kuvasi metsäpalon tiistaina. Nyt palo on lähellä kaupunkia. Kuva: NASA / EPA

Kanadassa on tosi iso metsäpalo. Metsäpalo raivoaa Kanadan keskiosassa Albertan provinssissa Fort McMurrayn kaupungissa. Metsäpalo on niin iso, että Albertassa on hätätila. Viranomaiset pelkäävät, että suuri osa Fort McMurrayn kaupungista voi tuhoutua. Yli 80-tuhatta ihmistä on evakuoitu metsäpalon takia.

 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä