Yle Uutiset selkosuomeksi

Maanantai 25.7.2016 (tv)

Monta ihmistä loukkaantui, kun Ansbachissa Saksassa räjähti. Vuokralaisia yritetään huijata. Hämeenlinnassa on meneillään iso partiolaisten leiri. Jaakko heitti kylmän kiven veteen. Sää jatkuu lämpimänä.

Maanantai 25.7.2016 (radio)

Saksassa terrori-isku

Poliisit kantavat laatikkoa.
Poliisit tutkivat Ansbachin räjäyttäjän asunnon. Kuva: Daniel Karmann / AOP

Saksan viranomaiset sanovat, että Ansbachin räjähdys oli terrori-isku.

Iskun tekijä räjäytti itsensä Ansbachin kaupungissa sunnuntaina. Tekijä kuoli ja 15 ihmistä loukkaantui.

Tekijän puhelimessa oli video, jossa hän lupasi uskollisuutta terroristijärjestö Isisille. Tekijä halusi kostaa saksalaisille, koska he vastustavat islamia.

Tekijä oli 27-vuotias turvapaikanhakija Syyriasta. Mies tuli Saksaan 2 vuotta sitten, mutta hän ei saanut turvapaikkaa. Miehellä oli mielenterveysongelmia, ja hän yritti kahdesti itsemurhaa.

USA:ssa ampumistapaus

Video: Poliiseja ampumispaikalla Floridan Fort Myersissa.
00:58
Video: Reuters

Myös USA:ssa on ollut ampumistapaus. Poliisi sanoo, että se ei ollut terroriteko.

Ampumisessa kuoli 2 ihmistä ja loukkaantui melkein 20 ihmistä.

Ampuminen tapahtui floridalaisessa yökerhossa, jossa oli nuorten juhlat. Kuolleet olivat 14 ja 18 vuotta vanhoja.

Poliisi on ottanut kiinni 3 ihmistä tapauksen takia.

Ammattiliitoissa vähän nuoria

Vain osa nuorista työntekijöistä liittyy ammattiliittoon. Kuva: YLE Mari Latva-Karjanmaa

Ammattiliitot eivät kiinnosta nuoria. Alle 50 prosenttia nuorista työntekijöistä kuuluu ammattiliittoon. Kun alle 25-vuotiaita vertaa vanhempiin työntekijöihin, ero on suuri.

Noin 70 prosenttia kaikista työntekijöistä kuuluu Suomessa ammattiliittoon. Eri alojen työntekijöillä on omat ammattiliitot, jotka ajavat työntekijöiden asioita.

Nuorilla on nykyään harvoin vakituinen työpaikka. Se on yksi syy siihen, että ammattiliitot eivät heitä kiinnosta.

Tiedot ovat Ylen uudesta kyselystä.

Kylmä kivi

Jaakko heitin kylmän kiven mereen Helsingin Kolera-altaalla 25. heinäkuuta.
Kylmä kivi heitetään veteen Helsingin kauppatorin rannassa. Kuva: Yle

Jaakko on taas heittänyt kylmän kiven veteen. Vanha perinne kertoo, että uimavedet alkavat kylmetä Jaakon nimipäivänä.

Siksi Suomen Epätieteellinen Seura järjestää Jaakon päivänä hauskan tapahtuman, jossa kylmä kivi heitetään veteen Helsingin kauppatorin rannassa.

Myös tänä vuonna kauppatorilla oli paljon ihmisiä seuraamassa Jaakon puuhia.

Kuuma kesä

Ihmisiä uimassa järvessä auringonlaskun aikaan.
Nyt on kuuma! Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Tiistaista tulee kuuma päivä. Ylen meteorologi Marjo Hoikkanen kertoo, että melkein koko Suomessa on hellettä. Lämpötila on lähellä 30 astetta.

Asiantuntijat sanovat, että kuumuus pitää ottaa työpaikalla huomioon. Jos lämpöä on yli 28 astetta, työssä on hyvä pitää tauko kerran tunnissa. Vettä kannattaa juoda 3 tai 4 kertaa tunnissa.

Kuumia työpaikkoja ovat esimerkiksi keittiöt ja leipomot. Ulkona kuumia töitä ovat esimerkiksi asfalttityöt.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä