Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 22.5.2015

Audio

Kaupat eivät halua heittää ruokaa roskiin

Kaupan hedelmä- ja vihanneosasto.
Kaupat antavat avustusjärjestöille ruokaa, joka on menossa vanhaksi. Kuva: Vilja Vehkaoja / Lehtikuva

Suomessa kauppoihin jää paljon ruokaa, jolle ei löydy ostajaa. Kaupat eivät kuitenkaan halua heittää suuria määriä ruokaa roskiin. Usein kaupat myyvät alennuksella ruokaa, joka on menossa vanhaksi.

Kaupat antavat ruokaa myös järjestöille, jotka auttavat köyhiä. Järjestöt kertovat, että ne saavat kaupoilta melko paljon ruokaa. Vanhasta leivästä tehdään Suomessa myös polttoainetta.

Ranskassa suuret supermarketit eivät saa heittää ruokaa roskiin enää ollenkaan.

Ulkosuomalaisten oma parlamentti kokoontuu

Suomalainen koulu Espanjassa.
Esimerkiksi Espanjassa asuu niin paljon suomalaisia, että heillä on oma koulu. Kuva: Jyrki Palo / Yle

Helsingissä on tänä viikonloppuna ulkosuomalaisparlamentin kokous. Ulkosuomalaisparlamentti tekee työtä ulkosuomalaisten hyväksi. Ulkosuomalaisia ovat ne suomalaiset, jotka asuvat ulkomailla.

Ulkosuomalaisparlamentin kokoukseen osallistuu yli 200 ulkosuomalaista eri maista. He miettivät esimerkiksi, miten Suomi voi parantaa ulkosuomalaisten mahdollisuuksia äänestää Suomen vaaleissa ja opiskella Suomessa.

Ulkosuomalaisparlamentti perustettiin vuonna 1997. Sen toimintaan osallistuu yli 500 ulkosuomalaisten järjestöä melkein 40 maasta.

Ulkosuomalaisparlamentin suurin saavutus on se, että Suomi hyväksyi kaksoiskansalaisuuden vuonna 2003. Sen jälkeen suomalainen ei ole enää menettänyt Suomen kansalaisuutta, vaikka hän on ottanut myös jonkin toisen maan kansalaisuuden.

Eiffel-torni suljettiin

Eiffel-torni pimeänä
Eiffel-torni oli perjantaina kiinni taskuvarkaiden takia. Kuva: Jose Rodriguez / EPA

Ranskan pääkaupungin Pariisin kuuluisa Eiffel-torni on ollut perjantaina kiinni. Eiffel-torni suljettiin taskuvarkaiden takia. Eiffel-torni on hyvä paikka varkaille, koska tornissa käy joka päivä tuhansia turisteja.

Taskuvarkaiden määrä on kasvanut niin paljon, että Eiffel-tornin työntekijät päättivät lähteä pois työpaikalta. Tilanne oli harvinainen. Eiffel-torni on tavallisesti auki joka päivä.

Eiffel-torni avattiin uudelleen perjantaina illalla.

Yle Uutisten verkkosivut ovat esteettömiä

Esteettömyys huomioitu -leiman logo
Yle Uutisten verkkosivuilla on esteettömyys-leima.

Yle Uutisten internet-sivut ovat saaneet tänä keväänä esteettömyys-leiman. Ne ovat Suomen ensimmäiset verkkosivut, joilla on esteettömyys-leima.

Esteettömyys tarkoittaa esimerkiksi sitä, että lukija voi vaihtaa tekstiin suuremmat kirjaimet. Näkövammaisilla on myös mahdollisuus lukea esteettömiä sivuja laitteilla, jotka muuttavat kirjoituksen puheeksi.

Lauantaina sataa, sunnuntaina paistaa

Sauvakävelijöitä metsätiellä.
Sunnuntaista tulee hyvä ulkoilupäivä Etelä-Suomessa. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Viikonlopun sää on vaihtelevaa. Lauantaina sataa vettä ja tuulee kovaa eri puolilla Suomea.

Sunnuntai on melko aurinkoinen päivä etelässä. Pohjoisessa voi kuitenkin sataa vettä myös sunnuntaina.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä