Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 12.2.2016 (tv)

Syyrian taistelut yritetään lopettaa. Joissakin vastaanottokeskuksissa on ongelmia. Moni suomalainen sairastaa nyt influenssaa. Tänään on Viittomakielen päivä. Sää.

Sunnuntai 14.2.2016 (radio)

Turvapaikanhakijoita ei palauteta Unkariin

Turvapaikanhakijoita Hegyeshalomin rautatieasemalla Unkarissa.
Turvapaikanhakijoita Unkrarissa syksyllä 2015. Kuva: Csaba Krizsan / EPA

Suomi ei tällä hetkellä palauta turvapaikanhakijoita Unkariin. Suomi epäilee, että turvapaikanhakijoita ei kohdella Unkarissa oikein.

Euroopan unionin sopimus sanoo, että turvapaikanhakija palautetaan siihen EU-maahan, johon hän on turvapaikanhakijana ensiksi tullut. Siksi turvapaikanhakija ei tähän asti ole saanut siirtyä Unkarista Suomeen.

Perheen yhdistäminen vaikeutuu

Ihmisten varjoja.
Kuva: Yle

Suomalaisen on vaikea tuoda ulkomaalaista puolisoa Suomeen, jos hallituksen suunnitelmasta tulee totta. Hallitus suunnittelee, että Suomen kansalainen saa tuoda puolison Euroopan unionin ulkopuolelta vain, jos hän ansaitsee tarpeeksi paljon.

Jos suomalainen ansaitsee alle 1700 euroa kuukaudessa ja puolisolla ei ole työpaikkaa Suomessa, puoliso ei saa oleskelulupaa Suomesta. Jos perheessä on lapsia, myös palkan täytyy olla isompi.

Vielä ei ole varmaa, tuleeko uusi laki voimaan.

Ystävänpäivä

Suklaasydämet.
Sydän on rakkauden symboli, mutta rakkaus asuu aivoissa. Kuva: Arja Lento / Yle

Romanttinen rakkaus on aivokemiaa. Näin sanovat tutkijat. He kertovat myös, että rakastuminen vaikuttaa aivoissa samalla tavalla kuin kokaiini.

Romanttinen rakkaus kestää kauemmin kuin tavalliset tunteet, esimerkiksi ilo ja suru. Romanttinen rakkaus voi kestää jopa monta vuotta. Kun se loppuu, tilalle tulee kiintymys. Kiintymys voi jatkua vaikka kuinka kauan.

Sunnuntaina on vietetty ystävänpäivää. Se on monissa maissa juuri rakkauden juhla.

Suomessa on tavallista, että ihmiset muistavat kaikkia ystäviä. Ystäville lähetetään esimerkiksi postikortteja.

Ennätyssuuri lottovoitto

Lottokuponki
Suomalaiset ovat pelanneet lottoa jo 45 vuotta. Kuva: Veikkaus

Lauantaina Suomen lotossa tehtiin historiaa. Voittaja sai 14,1 miljoonaa euroa. Se on suurin voitto, joka Suomen lotossa on koskaan jaettu.

Suomalaiset ovat voittaneet vielä suurempia rahasummia eurooppalaisessa lotossa, Eurojackpotissa. Suurin Eurojackpot-voitto, joka Suomeen on tullut, on yli 60 miljoonaa euroa.

Keskustelu YKIstä

Shadi Hatem ja Mirja Tarnanen.
Shadi Hatem ja Mirja Tarnanen. Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

Yleiset kielitutkinnot eli YKI on tärkeä aihe suomen kielen opiskelijoille. Suomen kansalaisuuden saamiseen tarvitaan YKIn keskitaso eli YKI 3.

Selkouutisten verkkosivuilla voi nyt kuunnella keskustelun YKIstä. Professori Mirja Tarnanen vastaa kysymyksiin, joita suomen kielen opiskelijat ja selkouutisten kuuntelijat ovat tehneet. Kysymykset esittää opiskelija Shadi Hatem.

Mirja Tarnasen ja Shadi Hatemin keskustelu löytyy osoitteesta yle.fi/selkouutiset, osasta Kotoutujan Suomi.

Kuuntele keskustelun osa 1

Kuuntele keskustelun osa 2

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä