Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 26.2.2015

Audio

Keskustan kannatus on laskenut

Puoluekannatus
Keskusta, sosiaalidemokraatit, kokoomus ja perussuomalaiset ovat mielipidekyselyn suurimmat puolueet. Kuva: Yle Uutiset / Taloustutkimus

Keskustapuolueen kannatus on laskenut. Keskusta on kuitenkin uuden mielipidekyselyn suurin puolue. Taloustutkimus teki kyselyn Yle Uutisille.

Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Jari Pajunen sanoo, että työntekijämiehet eivät kannata keskustaa yhtä paljon kuin ennen. Se on syy siihen, että keskustan kannatus on laskenut. Keskustan kannatus on nyt noin 25 prosenttia.

Mielipidekyselyn toiseksi (2.) suurin puolue on SDP eli sosiaalidemokraatit. Kolmanneksi (3.) suurin puolue on kokoomus. Molempien kannatus on 16 ja 17 prosentin välillä. SDP:n ja kokoomuksen kannatus on vähän laskenut.

Perussuomalaisten kannatus on noussut. Puolueen kannatus on nyt yli 15 prosenttia. Tutkimusjohtaja Pajunen sanoo, että perussuomalaisten kannatus on noussut, koska Kreikan lainaohjelmasta on puhuttu uutisissa paljon. Perussuomalaiset on kritisoinut Kreikan lainaohjelmaa.

Monet mielipidekyselyn vastaajat eivät vielä tienneet, mitä puoluetta he aikovat äänestää. Monet miettivät nyt, mikä on heidän mielestään paras puolue, koska Suomessa on vaalit huhtikuussa.

Suomen naishiihtäjät menestyivät

Suomen viestinaiset
Suomen naishiihtäjät olivat iloisia pronssimitalista. Kuva: Lehtikuva

Suomi on saanut pronssimitalin hiihdon maailmanmestaruuskilpailuissa. Suomen naisten joukkue oli kolmas (3.) viestihiihdossa. Suomen joukkueessa hiihtivät Aino-Kaisa Saarinen, Kerttu Niskanen, Riitta-Liisa Roponen ja Krista Pärmäkoski.

Suomalaiset ovat hyvin iloisia naisten pronssimitalista, koska se on Suomen ensimmäinen mitali näissä MM-kilpailuissa. MM-kilpailut alkoivat jo viime viikolla, mutta Suomi ei ole menestynyt kovin hyvin. Suomi voi saada vielä lisää mitaleja, koska MM-kilpailut jatkuvat Ruotsin Falunissa sunnuntaihin asti.

UMK:n finaali on viikonloppuna

Järjestyshäiriö kisaa vuoden 2015 Uuden Musiikin Kilpailussa.
Monet uskovat, että Järjestyshäiriö-bändi menestyy UMK:n finaalissa hyvin. Kuva: Yle

Lauantaina selviää, kuka on Suomen edustaja Euroviisujen laulukilpailussa. Suomen edustaja valitaan Uuden Musiikin Kilpailussa. Finaalissa eli loppukilpailussa on mukana yhdeksän (9) esiintyjää.

Suomi on voittanut Euroviisut vain kerran. Se tapahtui vuonna 2006, kun Lordi voitti kilpailun laululla Hard Rock Hallelujah.

Euroviisut täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Ensimmäiset Euroviisut järjestettiin vuonna 1956. Silloin oli mukana vain seitsemän (7) maata, nykään Euroviisuihin osallistuu 40 maata.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä