Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 23.8.2016 (radio)

Presidentti Sauli Niinistö on puhunut turvallisuudesta

Sauli Niinistö puhuu eduskunnassa.
Presidentti Sauli Niinistö sanoo, että kansa ei luota Euroopan unioniin, jos EU ei pysty tekemään päätöksiä. Kuva: Petteri Paalasmaa / AOP

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö sanoo, että Suomi on aktiivinen ulkopoliittinen toimija. Niinistö sanoo, että Suomella on uskottava kansallinen puolustus. Niinistön mukaan Suomi ei seuraa asioita sivusta, vaan ottaa esimerkiksi Venäjän kanssa puheeksi lentoturvallisuuden Itämerellä.

Niinistö arvostelee Euroopan unionia heikosta päätöksenteosta. Niinistö sanoo, että oikeutus unionin toiminnalle horjuu, jos kansalaisten arjesta puuttuu turvallisuus.

Niinistön mukaan kansainvälinen turvallisuuspolitiikka on mennyt huonompaan suuntaan kuluneen vuoden aikana. Huolia ovat Syyrian sisällissota, Ukrainan konflikti ja Turkin tapahtumat.

Niinistö puhui suurlähettiläspäivillä Helsingissä.

Venäjä lupaa tulitaukoja Aleppoon

Tuhoja Aleppossa.
Huoltoreitti kapinallisten valvomalle alueelle Aleppossa on ollut poikki heinäkuusta lähtien. Kuva: SANA / EPA

Venäjä sanoo, että Syyrian Aleppoon voidaan saada tulitauko. Tulitauot alkavat heti, kun YK eli Yhdistyneet kansakunnat kertoo, että avustuskuljetukset ovat valmiina.

Venäjä sanoi viime viikolla, että se tukee YK:n ehdotusta 48 tunnin tulitauoista. 

YK ei ole päässyt viemään ruokaa ja lääkkeitä Aleppon piiritysalueille kuukauteen. Kapinalliset valvovat Aleppon itäosaa. Siellä elää ehkä 300 000 ihmistä.

Syyrian armeija katkaisi viimeisen huoltoreitin alueelle heinäkuun puolivälissä.

Suomeen on julistettu koulurauha

Lapsia koulupihalla.
Koulurauhan julistus yrittää estää koulukiusaamista. Tämän vuoden koulurauha julistettiin Seinäjoella Etelä-Pohjanmaalla. Kuva: Yle

Suomen kouluihin on julistettu koulurauha. Valtakunnallinen päätapahtuma on ollut Seinäjoella Etelä-Pohjanmaalla.

Koulurauha julistetaan joka vuosi koulukiusaamista vastaan. Tämä vuosi on jo 26:s. Seinäjoella tapahtumaan otti osaa noin 6000 koululaista.

Kouluille tehdään aina toimintaopas koulurauhan edistämisestä. Seinäjoen koululaiset valitsivat tämän vuoden teemaksi "Jokainen on arvokas".

Paino ja koulutus näkyvät Suomen kartalla

Henkilövaaka
Sosioekonomiset syyt selittävät vielä 2010-luvullakin liikalihavuutta ja tupakointia Suomessa. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Koulutus ja kilot jakavat Suomen kahtia. Idässä asuu enemmän ylipainoisia kuin lännessä. Maakunnista eniten ylipainoisia on Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa. Ihmiset ovat hoikempia Etelä-Suomessa, Pohjanmaalla ja länsirannikolla.

Ihmisen sosiaalinen ja taloudellinen asema eli sosioekonomiset syyt näkyvät terveydentilassa. Tutkimukset osoittavat, että korkeasti koulutetut ovat usein hoikempia kuin vähän koulutetut. Korkeasti koulutetut myös tupakoivat vähemmän.

 20 prosenttia työikäisistä suomalaisista on ylipainoisia.

Tiistai 23.8.2016 (tv)

Presidentti Sauli Niinistö on puhunut turvallisuudesta. Maksuhäiriömerkintä voi estää vakuutuksen saannin. Seinäjoella on julistettu koulurauha. Vuoden 1952 olympialaiset näkyvät yhä Helsingissä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä