Yle Uutiset selkosuomeksi

Sunnuntai 29.5.2016 (radio)

Välimerellä on hukkunut tällä viikolla jopa 700 ihmistä

Vakavailmeisiä nuoria jonottaa laivan partaalla.
Välimereltä on pelastettu tällä viikolla noin 14 000 turvapaikanhakijaa Kuva: Cesare Abbate / EPA

YK kertoo, että ehkä jopa 700 turvapaikanhakijaa on hukkunut tällä viikolla Välimerellä.  On mahdollista, että hukkuneita on vieläkin enemmän.

YK ja Italian rannikkovartiosto kertovat, että Välimereltä on tällä viikolla pelastettu noin 14 000 ihmistä.

Salakuljettajat ovat jälleen lisänneet viime aikoina turvapaikanhakijoiden kuljetuksia Libyasta Italiaan.

Seksuaalinen ahdistelu on lisääntynyt

Miehen käsi naisen pakaralla.
Seksuaalinen ahdistelu on laiton teko Kuva: John Powell / AOP

Yhä useampi suomalainen kokee, että on joutunut seksuaalisen ahdistelun kohteeksi. Seksuaalinen ahdistelu on esimerkiksi koskettelua tai suutelemista ilman lupaa.

Poliisi uskoo, että runsas keskustelu julkisuudessa on voinut vaikuttaa asiaan niin, että moni uskaltaa tehdä poliisille rikosilmoituksen ahdistelusta helpommin.

Tilastojen mukaan kantasuomalaiset ovat syyllisiä noin puoleen tapauksista. Toinen puoli on ulkomaalaisten tekemiä. Ulkomaalaisten osuus on aikaisempaa suurempi.

Ahdistelu on Suomen lain mukaan rikos.

Salamaniskut aiheuttivat vaaraa eri puolilla Eurooppaa

Grafiikka ukkospilven ja salaman synnystä
Ukkospilvissä on pisaroita, jotka törmäilevät ja hankaavat toisiaan vasten. Hankaaminen aiheuttaa sähkövarauksia, jotka lopulta purkautuvat salamoina. Kuva: Tero Juuti

Eri puolilla Eurooppaa kova ukkonen on yllättänyt ihmiset, ja moni on joutunut sairaalaan salamaniskujen takia.

Saksassa 30 ihmistä joutui sairaalaan, kun salama iski jalkapallokentälle kesken lasten jalkapallo-ottelun. Ranskassa 11 ihmistä sai vammoja puistoon iskeneen salaman takia, suurin osa oli lapsia. Puolassa yksi ihminen kuoli salamaniskuun.

Yhdysvalloissa hurrikaanien kausi alkoi aikaisin

bonni_myrsky
Kansainväliseltä avaruusasemalta otettua kuvaa Bonnie-myrskystä Kuva: Nasa / EPA

Trooppinen Bonnie-myrsky saapuu Yhdysvaltain kaakkoisrannikolle vielä sunnuntain aikana.

Myrskytuulet puhaltavat kovimmillaan nyt 45 metriä sekunnissa. Luvassa on myös runsaita sateita ja mahdollisesti tornadoja.

Bonnie on tämän vuoden ensimmäinen trooppinen myrsky Yhdysvaltain rannikolla. Se tulee hieman etuajassa, sillä virallisesti hurrikaanikausi alkaa kesäkuussa.

Perjantai 27.5.2016 (tv)

Presidentti Obama kävi Hiroshimassa. Kesämökkien jätevesistä ollaan eri mieltä. 90 prosenttia nuorista turvapaikanhakijoista odottaa yhä päätöstä. Nightwish-yhtyeen faneista tehdään dokumenttielokuva. Viikonloppuna on kaunis sää.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä