Yle Uutiset selkosuomeksi

Lauantai 25.10.2014

Audio

Myös suomalaisilla on salaisia rahoja Sveitsissä

Kaksi koiraa.
Rahakoirat Poppe ja Massi etsivät salaisia rahoja matkatavaroista. Kuva: Yle.

Suomen viranomaiset ovat kiinnostuneet rahoista, joita suomalaisilla on Sveitsin pankeissa. Jotkut suomalaiset ovat vieneet rahaa Sveitsiin, koska he eivät halua maksaa veroja. Tähän asti Sveitsin pankit eivät ole antaneet tietoja asiakkaistaan.

Ensi vuoden alussa tilanne muuttuu. Euroopan eri maiden veroviranomaiset alkavat vaihtaa tietoja tehokkaammin kuin ennen. Silloin myös Sveitsin pankkien täytyy antaa tietoja asiakkaidensa rahoista.

Sveitsin pankkien ulkomaalaiset asiakkaat yrittävät ehkä hakea rahansa pois Sveitsistä, ennen kuin veroviranomaiset saavat tietää niistä. He yrittävät ehkä tuoda kotimaahansa suuria summia käteistä rahaa.

Myös Suomen tulli seuraa matkustajia nyt tarkkaan. Tullilla on esimerkiksi kaksi (2) rahakoiraa. Ne haistavat, jos matkatavaroissa on salaista rahaa.

Venäjän mielestä suomalaisissa juustoissa on antibioottia

Valion laktoositonta maitoa venäjänkielisillä teksteillä.
Suomalainen Valio on aikaisemmin vienyt laktoosittomia maitotuotteita Venäjälle. Kuva: Yle

Venäjä sanoo, että se on löytänyt antibioottia suomalaisista juustoista. Venäjän mielestä antibioottia oli laktoosittomissa juustoissa. Sen takia Venäjä ehkä kieltää laktoosittomien maitotuotteiden ostamisen Suomesta.

Suomalainen maitofirma Valio ei usko, että suomalaisissa juustoissa on antibioottia. Valio sanoo, että suomalaiset eivät edes hoida lehmiä sillä antibiootilla, jota Venäjä on löytänyt. Valio haluaa, että maitotuotteet tutkitaan uudelleen.

Venäjä ei ole ostanut suomalaisia maitotuotteita elokuun alun jälkeen. Syynä ovat Euroopan unionin ja Venäjän riidat Ukrainan tilanteesta. Venäjä on kuitenkin harkinnut, että se ostaa Suomesta laktoosittomia maitotuotteita, koska Venäjällä niitä ei tehdä.

Eustace hyppäsi maahan 41 kilometrin korkeudesta

Avaruuspukuinen henkilö laskeutuu laskuvarjolla.
Alan Eustacella oli avaruuspuku, kun hän hyppäsi avaruuden rajalta maahan. Kuva: Paragon Space Development Corporation

Yhdysvaltalainen Alan Eustace on hypännyt laskuvarjolla korkeammalta kuin kukaan muu. Eustace hyppäsi maahan 41 kilometrin korkeudesta. Se on laskuvarjohypyn uusi korkeusennätys.

Alan Eustace hyppäsi maahan avaruuden rajalta. Hänellä oli aivan uudenlainen avaruuspuku. Eustace syöksyi maata kohti valtavan nopeasti, ennen kuin hän avasi laskuvarjon. Eustace ylitti äänennopeuden.

Laskuvarjohypyn vanha korkeusennätys oli 39 kilometriä. Itävaltalainen Felix Baumgartner teki sen vuonna 2012.

Sunnuntaiaamuun tulee tunti lisää

Graafi
Kelloja siirretään tunti taaksepäin kello 4 sunnuntaiaamuna. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Sunnuntaina alkaa talviaika eli normaaliaika. Kelloja siirretään tunti taaksepäin aamulla kello 4.

Talviaika alkaa aina lokakuun viimeisenä sunnuntaina. Talviaika jatkuu maaliskuun viimeiseen sunnuntaihin asti. Sitten alkaa taas kesäaika.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä