Yle Uutiset selkosuomeksi

Sunnuntai 25.1.2015

Audio

Suomi ei hyväksy Mariupolin raketti-iskua

Peitelty ruumis kadulla.
Mariupolissa kuoli 30 ihmistä raketti-iskun takia. Kuva: Sergei Vaganov / EPA

Suomi on huolissaan Ukrainan tilanteesta. Suomi toivoo, että Ukrainan hallitus ja kapinalliset lopettavat taistelut. Suomi myös tuomitsee Mariupolin raketti-iskun.

Ukrainalaiseen Mariupolin kaupunkiin osui lauantaina raketteja, jotka tappoivat noin 30 ihmistä. Melkein 100 ihmistä loukkaantui. Raketit tulivat ehkä kapinallisten alueelta.

Ukrainan kapinalliset haluavat, että Itä-Ukraina eroaa Ukrainasta. Kapinalliset saavat tukea Venäjältä. Ukrainan hallituksen ja kapinallisten sota on jatkunut jo kauan.

Suomen kieleen tulee paljon uusia sanoja

Kuva sanakirjan sivusta.
Suomen kieli saa uusia sanoja myös vieraista kielistä. Kuva: Sami Tammi / Yle

Suomen kieli saa joka vuosi uusia sanoja. Viime vuonna uusia sanoja tuli noin 7000. Listaa uusista sanoista pitää Kotimaisten kielten keskus.

Tutkija Riitta Eronen sanoo, että uudet sanat leviävät esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi instata tarkoittaa kuvien jakamista. Monet uudet suomen kielen sanat tulevat englannista.

Eronen sanoo, että jotkut uudet sanat ovat oikeastaan vanhoja sanoja, jotka tulevat uudestaan käyttöön. Ne tarkoittavat nyt eri asiaa kuin ennen. Esimerkiksi kivijalkakauppa ei ole enää pikkukauppa, vaan verkkokaupan vastakohta.

Kaikki uudet sanat eivät ole vaikeita. Yksi uusi sana on pystykahvit. Se tarkoittaa, että ihmiset seisovat ja juovat kahvia työpaikalla.

Kemin lumilinnan teema on suomalaisuus

Kemin lumilinnan ravintola vuonna 2015
Lumilinnan ravintolan seinästä löytyy Väinämöinen. Kuva: Laura Valta / Yle

Kemin lumilinna on avattu. Lumilinna on tehty lumesta ja jäästä. Tämän talven lumilinna on jo Kemin 20. lumilinna. Linnan teema on tänä vuonna suomalaisuus.

Suomalaisuus näkyy Kemin lumilinnassa monella tavalla. Linnan seiniin on tehty lumesta esimerkiksi Väinämöinen ja muumit. Linnasta löytyy myös traktori, joka on tehty jääpalikoista.

Kemin lumilinna on iso. Linnassa on esimerkiksi hotelli ja ravintola. Linnan kappelissa eli pienessä kirkossa voi järjestää jopa häät.

Talvesta tulee kylmä vasta helmikuussa

Kuvassa talvinen pelto pakkasella. Aurinko laskee metsänreunan taakse.
Pimein aika on jo ohi, mutta kovat pakkaset ovat ehkä vasta edessä. Kuva: Anssi Leppänen / Yle

Suomessa on kylmin sää tavallisesti tammikuun lopussa tai helmikuun alussa. Suomen kaikkien aikojen pakkasennätys on mitattu tammikuun lopussa. Lapin Kittilässä oli 51,5 astetta pakkasta tammikuun 28. päivä vuonna 1999.

Sääennuste kertoo, että tänä vuonna tammikuun loppu on lauhempi kuin tavallisesti. Lauha talvisää tarkoittaa, että pakkasta ei ole paljon. Helmikuun alussa sää kuitenkin kylmenee. Sääennuste kertoo, että helmikuun alku voi olla tänä vuonna jopa kylmempi kuin tavallisesti.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä