Yle Uutiset selkosuomeksi

Maanantai 27.7.2015

Audio

Suomalaisten luottamus talouteen on heikko

Kaupalla on mennyt pitkään huonosti ja hintakilpailu on kovaa. Alennusmyynnin mainoksia vaateliikkeen näyteikkunassa Helsingissä keskiviikkona 22. heinäkuuta 2015.
Talouden heikko tilanne näkyy kaupoissa. Kaupoilla on mennyt jo pitkään huonosti, ja hintakilpailu on kovaa. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Suomalaiset kuluttajat luottavat talouteen vähemmän kuin ennen. Tutkimus kertoo, että luottamus on huonontunut jo pitkän aikaa.

Tilastokeskus mittaa luottamusta indikaattorin avulla. Heinäkuussa indikaattorin arvo oli vain 6,9. Vielä kuukausi sitten se oli 10,8. Kuluttajat suhtautuvat varovaisesti oman talouden ja koko Suomen talouden kehitykseen.

Lähes puolet tutkimuksen vastaajista ajattelee, että Suomen työttömyys kasvaa seuraavan vuoden aikana.

Hotelli-iskussa Mogadishussa on kuollut paljon ihmisiä

Jazeera Palace Hotelli
Jazeera-hotellin kokonainen seinä tuhoutui iskussa. Kuva: Said Yusuf Warsame / EPA

Somaliassa hotelli-iskussa on kuollut ainakin 15 ihmistä. Isku tehtiin Mogadishussa Jazeera-hotelliin. Hotellin yksi seinä tuhoutui iskussa täysin.

Hieno hotelli on kansainvälisen lentoaseman lähellä. Ulkomaiden edustajat asuvat yleensä siellä. Iskussa kuolleiden joukossa on kenialainen diplomaatti, Kiinan suurlähetystön vartija ja kolme (3) toimittajaa. 

Terrorijärjestö al-Shabaab ilmoitti, että se on iskun takana.

Vuoden unikeko on Timo Koivusalo

Timo Koivusalo
Vuoden virallinen unikeko Timo Koivusalo nousi viileästä merestä pian takaisin laiturille haastateltavaksi. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Maanantaina Suomessa on taas vietetty unikeon eli aamu-unisten päivää. Naantalin kaupungissa unikeon päivää on vietetty 1880-luvulta asti. Unikeko heitetään unikeon päivänä Naantalissa satamalaiturilta mereen.

Viralliseksi unikeoksi valitaan aina joku ihminen, joka on tuonut hyvää mainetta Naantalille. Unikeko on tänä vuonna elokuvaohjaaja Timo Koivusalo.

Timo Koivusalo on tehnyt monta elokuvaa Naantalissa.  

Maailman suurin heinäseiväs on Suomessa

Maailman suurin heinäseiväs on 15,03 metriä korkea
Maailman suurin heinäseiväs on kerrostalon korkuinen. Se tehtiin elävään puuhun, josta karsittiin ensin oksat pois. Kuva: Kuva: Johanna Salonen

Suomessa on tehty maailman suurin heinäseiväs, jossa kuivataan heinää. Heinäseipään korkeus on 15 metriä ja kolme (3) senttiä. Kylän väki teki heinäseipään yhdessä eli talkoilla Vuolenkosken kylässä Kymenlaaksossa. Tekoon osallistui noin 20 ihmistä.

Heinät pantiin puuhun, koska sähkötolppa oli liian lyhyt. Heinäseipään teko kesti kahdeksan (8) tuntia, ja apuna käytettiin nosturia.

Suomalaiset tykkäävät tehdä maailmaennätyksiä hassuissa lajeissa. Vuolenkosken kyläläiset yrittävät saada heinäseipään Guinnesin ennätysten kirjaan.

Sää jatkuu vaihtelevana

Alkanut viikko jatkuu vaihtelevassa säässä.

Tiistaina on poutaisempaa, mutta keskiviikosta alkaen on taas vaihtelevampaa ja vettä voi sataa monin paikoin.

Lämpötila on noin 20 astetta, Lapissa ehkä vain kymmenen (10) astetta.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä