Yle Uutiset selkosuomeksi

Maanantai 6.7.2015

Audio

Kreikassa ei-äänet voittivat - valtiovarainministeri erosi yllättäen

Kahdeksan ihmistä kuuntelee tarkkaavaisen näköisesti kun keskellä oleva Yanis Varoufakis puhuu heille.
Valtiovarainministeri Gianis Varoufakis kansanedustajien ympäröimänä. Kuva: Alexandros Vlachos / EPA

Kreikan valtiovarainministeri Gianis Varoufakis on eronnut tehtävästään. Ero on yllätys, koska Kreikan kansaäänestys oli voitto Kreikan hallitukselle. Kreikkalaiset äänestivät sunnuntaina lainaohjelman ehdoista.  Ei-äänet voittivat noin 61 prosentin osuudella.

Pääministeri Alexis Tsipras toivoo, että Varoufakis ei ole mukana hallituksessa, kun Kreikan lainoista neuvotellaan. Varoufakis kertoi asiasta tiedotteessa. Euroyhmä on arvostellut Varoufakisia.

Euroopan valtionvarainministerit odottavat tiistaina uusia ehdotuksia Kreikalta.  Euroyhmän johtaja sanoo, että tavoite on pitää Kreikka euroalueessa.

Presidentti Sauli Niinistö on suosittu

Sauli Niinistö
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö Etyj-kokouksessa Helsingissä 6.7.2015 Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Tasavallan presidentti Sauli Niinistön suosio on korkeammalla kuin koskaan. Näin kertoo Helsingin Sanomien kysely, jonka teki TNS Gallup.

86 prosenttia vastaajista sanoo, että Niinistö on hoitanut tehtävänsä erittäin tai melko hyvin.

Naisia on päässyt pitkästä aikaa palomieskoulutukseen

Palomiehiä sammutustöissä.
Palomiehen työ on fyysisesti raskasta. Vain harva nainen on päässyt läpi rankasta kuntotestistä, jota ilman ei pääse palomieskoulutukseen. Kuva: Tenho Tornberg / Yle

Suomessa kaksi (2) naista on pääsyt palomieskoulutukseen. He aloittavat opiskelun syksyllä Helsingin pelastuskoulussa. Kouluun melkein pääsi kolmaskin (3) nainen, mutta viimeinen penkkipunnerrus jäi viisi (5) senttimetriä vajaaksi.

Hakijoiden joukossa on joka vuosi naisia, mutta he eivät ole päässeet läpi rankasta kuntotestistä.

Suomessa työskentelee palomies-sairaankuljettajana tällä hetkellä neljä (4) naista.

Kaikki vauvat saavat nyt vihreän terveyskortin sukupuolesta riippumatta

Vihreä lasten terveyskortti.
Neuvolat antavat nyt lapselle vaaleanvihreän kortin, oli hän sitten tyttö tai poika. Neuvoloilta on toivottu neutraalin värisiä kortteja. Tähän asti tytöt saivat vaaleanpunaisen ja pojat vaaleansinisen terveyskortin. Kuva: Lekolar

Suomalaisissa neuvoloissa vauvojen terveyskorttien väri on nyt vihreä.  Äitiysneuvolassa seurataan syntyvän lapsen terveyttä, ja siellä lapsen vanhemmat saavat neuvoja ja ohjeita.

Neuvolakortit ovat olleet tähän asti vaaleansinisiä pojille ja vaaleanpunaisia tytöille. Nyt kaikki saavat vaaleanvihreän kortin. Monet ovat toivoneet neutraalia väriä, josta ei käy ilmi lapsen sukupuoli.

Ensimmäiset neuvolat perustettiin Suomessa 1920-luvulla.

Suomessa oli paikoin pakkasyö

Joensuun Tuupovaarassa elohopea painui pakkaselle.
Autoilijat joutuvat heinäkuussa vain harvoin raaputtamaan tuulilasia jäästä. Sunnuntain ja maanantain välisenä yönä pakkasta oli monin paikoin, ja Sallan Naruskalla Lapissa mitattiin -1,7 astetta. Kuva: Jouko Ignatius

Suomessa on ollut sunnuntain ja maanantain välisenä yönä joissakin paikoissa pakkasta eli miinusasteita.  Lapissa Sallan Naruskalla mitattiin yöllä lukemaksi -1,7 astetta.

Pakkasta on vain harvoin heinäkuussa. Kaikkien aikojen pakkasennätys mitattiin vuoden 1958 heinäkuussa. Lapissa Enontekiön Kilpisjärvellä mitattiin silloin - 5 astetta.

 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä