Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 28.8.2015

Audio

VR  vähentää satoja työntekijöitä

VR:n junia Helsingin rautatieasemalla.
VR vähentää työntekijöitä ja lipunmyyntipisteitä. Se aikoo myös laskea hintoja, sillä kilpailu matkustajista on kovaa. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Valtion rautatiefirma VR aikoo vähentää ehkä 570 työntekijää.

VR:n tavoitteena on 50 miljoonan euron säästöt. VR aloittaa yt-neuvottelut, jotka koskevat 2 800:aa ihmistä.

VR sulkee ehkä joidenkin asemien lipunmyyntipisteitä. VR aikoo myös vähentää veturinkuljettajia. Lippujen hintaa aiotaan laskea pysyvästi.

Kristillisdemokraateilla on uusi puheenjohtaja

Sari Essayah.
Kristilllisdemokraattien uusi puheenjohtaja Sari Essayah on kansanedustaja sekä entinen Euroopan parlamentin jäsen ja kilpakävelyn maailmanmestari. Kuva: Jukka Lintinen / Yle

Kristillisdemokraattien puheenjohtaja vaihtuu. Puoluekokous valitsi uudeksi puheenjohtajaksi Sari Essayahin.

Puheenjohtajasta ei äänestetty, koska toinen ehdokas, Sari Tanus, vetäytyi ennen äänestystä.

Kristillisdemokraattien puheenjohtajana oli yli kymmenen (10) vuotta Päivi Räsänen.

Poliisi on pidättänyt ihmisiä pakolaiskuolemien takia

Poliisit tutkivat moottoritien laitaan pysäköityä kuorma-autoa lähellä Parndorfin kaupunkia Itävallassa.
Poliisit tutkivat kuorma-autoa lähellä Pandorfin kaupunkia Itävallassa. Tutkijat ovat löytäneet kuorma-autosta yli seitsemänkymmentä ruumista. Kuva: Roland Schlager / EPA

Unkarin poliisi on pidättänyt neljä (4) ihmistä epäilynä pakolaisten kuolemaan Itävallassa. Itävallassa löytyi eilen kuorma-auto, jossa oli yli 70 kuollutta ihmistä. Joukossa oli neljä (4) lasta ja kahdeksan (8) naista.

Poliisi sanoo, että ainakin osa kuolleista on syyrialaisia. Poliisi uskoo, että pidätetyt kuuluvat bulgarialais-romanialaiseen organisaatioon, joka salakuljettaa ihmisiä. 

Välimerestä on jälleen löytynyt kymmeniä kuolleita pakolaislaivasta.

Tekniikka tekee kuorma-autoista turvallisempia kävelijöille

Työtehoseura ja VTT ovat kehittäneet kuorma-autoon turvalaitteita, joiden avulla kuljettaja näkee 360 astetta ympärilleen. Pimeällä auto valaisee havaitun kohteen.
Työtehoseura ja VTT ovat kehittäneet kuorma-autoon turvalaitteita. Niiden avulla kuljettaja näkee 360 astetta ympärilleen. Pimeässä auto valaisee kohteen, joka on havaittu. Kuva: Arto Kyytinen / TTS

Suomessa on kehitetty tekniikkaa, joka tekee kuorma-autoista turvallisempia kävelijöille. Työtehoseura ja Valtion teknillinen tutkimuskeskus VTT ovat tehneet laitteita, joilla kuljettaja näkee hyvin autosta ulos. Laitteiden avulla kuljettaja voi nähdä 360 asteen alueen.

Kaksi (2) lasta on kuollut viikon aikana Suomessa, kun kuorma-auto tai rekka on ajanut lasten päälle suojatiellä. Kumpikin auto kääntyi risteyksessä oikealle. Vaikka autoissa on sivupeilit, kävelijöitä on vaikea nähdä. Peilit eivät näytä koko ympäristöä, ja siksi kävelijä voi jäädä katvealueelle eikä näy.

Testiautossa on esimerkiksi 14 kameraa, radiotutka, törmäysvaroitin ja lasertekniikkaa. Kamera kertoo esimerkiksi sen, onko auton lähellä ihminen, koira vai liikennemerkki. Kuljettaja näkee auton ympäristön myös pimeällä.

Viikonloppuna on vaihtelevaa säätä

Viikonloppu alkaa sateisena, ja idässä voi sataa paljon. Lauantaina eniten sataa Lapissa, muualla tulee sadekuuroja.

Sunnuntaina on taas melko aurinkoista.

Lämpötila on päivällä noin 20 astetta. Pohjoisessa lämpötila on 10 ja 15 asteen välillä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä