Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 2.6.2015

Audio

Kiinan laivaonnettomuudessa on paljon kuolleita

Pelastajat siirtämässä pelastuslauttoja veteen matkustajalauttaturman tapahtumapaikalla.
Pelastajat siirtävät pelastuslauttoja Kiinan Jangtse-joella. Ehkä vain 20 ihmistä on pelastunut. Kuva: Yuan Zheng / EPA
Kiinassa on sattunut paha laivaonnettomuus. Satoja (100) ihmisiä on kateissa. Jangtse-joella kaatui laiva, jossa oli melkein 460 ihmistä. Pelastuneita on ehkä vain 20.

Laiva kaatui maanantai-iltana Kiinan aikaa. Kiinan radio kertoo, että laiva upposi kahdessa (2) minuutissa ja ettei hätäkutsua annettu.  Onnettomuusalueella on ollut huono sää ja myrskytuulta.

Kaikki matkustajat ovat ehkä kiinalaisia.

Jari Aarnio on saanut vankeustuomion

Jari Aarnio.
Huumepoliisin entinen pääällikkö Jari Aarnio on tällä viikolla vielä uudestaan käräjäoikeudessa, kun huumeoikeudenkäynti alkaa torstaina. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Helsingin huumepoliisin entinen päällikkö Jari Aarnio on saanut vankeustuomion. Helsingin käräjäoikeus antoi tuomion, joka on yksi (1) vuosi ja kahdeksan (8) kuukautta ehdotonta vankeutta.

Tuomiossa sanotaan, että Aarnio käytti virka-asemaansa väärin ja otti lahjuksia.  Aarniota syytettiin oikeudessa siitä, että hän on hankkinut Trevoc-firmalta laitteita Helsingin poliisille ja samalla ollut mukana firman toiminnassa.

Syyttäjä vaati Aarniolle ainakin neljän (4) vuoden pituista vankeustuomiota. Aarniolla alkaa myös huumeoikeudenkäynti torstaina. Häntä syytetään esimerkiksi kahdeksasta (8) törkeästä huumerikoksesta.

Oppositio on arvostellut uuden hallituksen ohjelmaa

Hallitus aloitti työnsä valtioneuvoston linnassa.
Uusi hallitus on aloittanut työnsä avokonttorissa valtioneuvoston linnassa. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Uuden hallituksen hallitusohjelmaa käsitellään eduskunnassa. Keskustelu alkoi tiistaina, ja se jatkuu keskiviikkona.

Pääministeri Juha Sipilän hallitus ja sen ohjelma ovat nyt esillä eduskunnassa ensimmäistä kertaa. Hallitus nimitettiin tehtäväänsä perjantaina.

Eduskunnassa oppositio on arvostellut hallitusohjelmaa. Hallitusta on arvosteltu esimerkiksi siitä, että se on vähentänyt rahoja opetuksesta.

Linnunlaulua on harvinaisen vähän

Tervapääskyt
Ihan näin harvassa linnut eivät luonnossa ole, vaikka iso osa kesälinnuista ei ole tullutSuomeen kylmän kevään takia. Kuva: Anna Huittinen / Yle
Iso osa kesälinnuista ei ole tullut Suomeen. Esimerkiksi tervapääskyt ovat lähes kokonaan poissa. Lintutieteilijä eli ornitologi sanoo, että viimeksi näin hiljainen alkukesä on ollut ehkä 40 vuotta sitten. Viime vuonna lintuja ja linnunlaulua oli paljon enemmän.

Satakielistä Suomeen on saapunut ehkä puolet. Myös esimerkiksi räystäspääskyjä ja harmaasieppoja on vain vähän.

Syynä on kylmä alkukesä. Toukokuu oli Suomen eteläosassa sateinen ja normaalia kylmempi. Kylmyys on huono asia linnuille, jotka syövät ravinnokseen hyönteisiä.   Muuttolinnut ovat nyt Baltiassa ja Venäjällä Pietarin alueella, koska siellä on lämpimämpää.

Myös kevätkylvöt ovat myöhässä viikon tai kaksi (2). Yhtä myöhään viljaa alettiin kylvää viimeksi vuonna 2010.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä