Yle Uutiset selkosuomeksi

Lauantai 20.12.2014

Audio

Pääministeri Stubb puhui Natosta

Alexander Stubb.
Pääministeri Alexander Stubb oli vieraana tv-ohjelmassa, jonka nimi on Ykkösaamu. Kuva: Ilkka Kemppinen / Yle

Pääministeri Alexander Stubb on puhunut sotilasliitto Natosta.

Pääministerin mielestä Suomen ei kannata hakea Nato-jäsenyyttä nyt. Maailman poliittinen tilanne on huono, Stubb sanoo. Hänen mielestään Suomella täytyy olla hyvät suhteet Venäjään.

Stubb toivoo, että Suomi on osa sotilasliitto Natoa joskus tulevaisuudessa. Stubbin mielestä Suomen seuraavan hallituksen täytyy miettiä asiaa. Suomi saa uuden hallituksen ensi vuonna eduskuntavaalien jälkeen.

Pääministeri Stubb oli vieraana TV1:ssä lauantaina.

Espanjalaiset hoitajat viihtyvät Ylä-Savossa

Nainen istuu sohvalla, hoitaja kurkottaa hänen eteensä olevan pöydän päälle.
Myös suomalaiset vanhukset tykkäävät espanjalaisista hoitajista. Kuva: Anu Pöntinen / Yle

Savossa on saatu hyviä kokemuksia espanjalaisista sairaanhoitajista. Espanjalaisia sairaanhoitajia on tullut Ylä-Savon alueelle, esimerkiksi Iisalmen kaupunkiin. Ylä-Savo on etsinyt sairaanhoitajia Espanjasta noin kahden (2) vuoden ajan.

Espanjalaiset sairaanhoitajat ovat viihtyneet Ylä-Savossa hyvin. Muualla Suomessa he eivät ole viihtyneet yhtä hyvin. Sairaanhoitajat ovat lähteneet Suomesta takaisin Espanjaan esimerkiksi siksi, että Suomessa on heidän mielestään tylsää.

Koulutuspäällikkö Marjo Heikkinen kertoo, että Ylä-Savo on ollut espanjalaisille rehellinen. Heille on kerrottu, että Ylä-Savossa on hiljaista ja talvella kylmää ja pimeää. Kun espanjalaiset tietävät, minkälaiseen paikkaan he tulevat, he eivät pety ja viihtyvät paremmin.

Espanjalaiset sairaanhoitajat saavat Ylä-Savossa myös henkilökohtaisen mentorin. Mentori auttaa sairaanhoitajaa kaikenlaisissa asioissa. Usein mentori on hoitajan työkaveri.

Koulutuspäällikkö Marjo Heikkinen kertoo, että myös asiakkaat ovat tyytyväisiä. He pitävät espanjalaisista hoitajista.

Ranuan jääkarhunpennut kuolivat

Ranuan jääkarhunpennut
Jääkarhu Venus hoiti pentuja huolellisesti. Kuva: Ranua Zoo

Jääkarhun pennut ovat kuolleet Ranuan eläinpuistossa. Pennut syntyivät joulukuun alussa. Ranuan eläinpuisto on Lapissa, lähellä Rovaniemen kaupunkia.

Jääkarhun pesästä ei enää kuulunut pentujen ääniä lauantaina. Eläinpuiston hoitaja tutki pesän. Pesässä ei enää ollut pentuja.

Ranuan eläinpuistosta kerrottiin, että jääkarhun pennut ovat kuolleet. Pentujen emo eli äiti on syönyt pennut niiden kuoleman jälkeen. Luonnossa on tavallista, että emo syö pennut, jos ne kuolevat.

Koululaiset aloittivat joululoman

Tonttulaulu
Joulujuhla on tärkeä alakoululaisille. Kuva: Juha Kemppainen / Yle

Koululaisten joululoma on alkanut. Monissa kouluissa vietettiin joulujuhlaa lauantaina.

Koulu jatkuu taas tammikuussa. Työ alkaa kouluissa tammikuun 5. tai 7. päivä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä