Yle Uutiset selkosuomeksi

Sunnuntai 19.10.2014

Audio

Lämmitysöljy on nyt halpaa

Öljyauto omakotitalon pihassa.
Monet kodit tilaavat lämmitysöljyä tähän aikaan vuodesta. Kuva: YLE

Lämmitysöljyn hinta on laskenut. Litra lämmitysöljyä maksaa nyt alle yhden euron.

Suomessa on 200 000 kotia, jotka lämmittävät öljyllä. Ne voivat nyt ostaa talven lämmitysöljyt halvalla. Monet kodit säästävät yli 100 euroa vuodessa.

Öljy on nyt halpaa, koska maailman taloustilanne on huono. Öljyä ei osteta niin paljon kuin hyvinä aikoina. Suomessa lämmitysöljyn hinta kuitenkin nousee jo tammikuussa, koska lämmitysöljyn vero nousee.

Uskonnonopettajan täytyy antaa tietoa

Pappi Pete Hokkanen.
Pete Hokkanen sanoo, että oppilaat tarvitsevat asiallista tietoa uskonnoista. Kuva: Mirva Korpela / Yle

Oppilaat tarvitsevat uudenlaista uskonnonopetusta kouluissa. Uskonnonopetuksen pitää muuttua, koska kouluista on tullut monikulttuurisia. Näin sanoo pappi ja tutkija Pete Hokkanen.

Hokkanen ehdottaa, että koulut opettavat vain tietoa uskonnoista. Hokkasen mielestä uskonnonharjoittamista eli esimerkiksi rukoilemista ei kouluissa tarvita ollenkaan. Hokkanen sanoo, että koulun täytyy antaa asiallista ja puolueetonta tietoa kaikista uskonnoista.

Hokkanen ehdottaa myös, että vain koulut antavat uskonnonopetusta. Hokkasen mielestä koulun täytyy huolehtia siitä, että oppilas saa ajatella vapaasti. Koulun täytyy kunnioittaa vanhempien uskontoa, mutta myös oppilaan omaa uskonnonvapautta.

Oma perhe on paras apu yli 90-vuotiaille

Kaksi vanhaa naista kävelee rollaattoreineen sisään hoivakodin ovesta.
Yli 90-vuotiaita on Suomessa jo 45 000. Kuva: Heli Sirviö / Yle

Yli 90-vuotiaiden määrä kasvaa Suomessa. Uusi tutkimus kertoo, että oman perheen apu on heille tärkeää. Tutkimus on tehty Tampereella.

Tutkimus kertoo, että suurin osa yli 90-vuotiaista on naisia. Monet heistä asuvat yksin tavallisessa asunnossa.

Usein sanotaan, että suomalaiset eivät huolehdi vanhoista perheenjäsenistään. Tutkijat sanovat nyt, että se ei ole totta. Yli 90-vuotiaat saavat eniten apua omalta perheeltään.

Kaikilla vanhuksilla ei ole omaa perhettä. He ovat usein yksinäisiä omassa kodissaan. Heidän luonaan käy hoitajia, mutta hoitajilla on kiire ja vain vähän aikaa yhdelle vanhukselle.

Suomalaiset pitävät vanhasta valittajasta

Antti Litja.
Näyttelijä Antti Litja esittää Mielensäpahoittajaa. Kuva: Nordisk Film

Jo yli 300 000 ihmistä on käynyt katsomassa elokuvan, jonka nimi on Mielensäpahoittaja. Katsojamäärä on suuri suomalaiselle elokuvalle. Mielensäpahoittaja tuli elokuvateattereihin syyskuun alussa.

Kirjailija Tuomas Kyrö on kirjoittanut Mielensäpahoittajan tarinat. Mielensäpahoittaja on vanha mies, joka valittaa monenlaisista asioista. Mielensäpahoittajaa esittää näyttelijä Antti Litja. Hän on lukenut Kyrön tarinoita myös radiossa.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä