Yle Uutiset selkosuomeksi

Sunnuntai 24.5.2015

Ruotsi voitti euroviisut

Mans Zelmerloew.
Måns Zelmerlöw Ruotsista voitti euroviisut hienolla esityksellään. Kappaleen nimi on Heroes. Kuva: Georg Hochmuth / EPA

Ruotsi on voittanut tämän vuoden euroviisut. Laulun nimi on Heroes ja sen esitti Måns Zelmerlöw.

Yhteensä Ruotsi sai 365 pistettä. Toiseksi sijoittui Venäjä 303 pisteellä. Kolmas oli Italia.

Ruotsi on voittanut euroviisut jo 6 kertaa. Viimeksi maa voitti kilpailun 3 vuotta sitten. Irlannilla on vielä enemmän voittoja. Se on voittanut laulukilpailun 7 kertaa.

Irlanti hyväksyi tasa-arvoisen avioliittolain

Mies tuulettaa sateenkaarilipun kanssa väkijoukossa.
Irlantilaiset äänestivät tasa-arvoisen avioliittolain puolesta. Dublinin linnan luokse kerääntyi väkeä juhlimaan tulosta. Kuva: Aidan Crawley / EPA

Irlantilaiset päättivät kansanäänestyksessä, että he hyväksyvät tasa-arvoisen avioliittolain. Lakia kannatti yli 62 prosenttia irlantilaisista.

Vaalitulos on ensimmäinen kerta, kun tasa-arvoinen avioliittolaki hyväksytään kansanäänestyksessä.

Kaikki maan pääpuolueet kannattivat lakimuutosta. Myös useat suuret yritykset kertoivat, että ne tukevat lakia.

Irlannin katolinen kirkko ilmoitti sunnuntaina, että se kunnioittaa kansan päätöstä. Arkkipiispa Diarmuid Martin sanoi, että katolisen kirkon täytyy ottaa huomioon kansalaisten mielipiteet.

Eri puolilla maailmaa mielenosoituksia kemikaalifirma Monsantoa vastaan

Monsanton vastainen mielenosoitus Morgesin kaupungissa Sveitsissä 22. toukokuuta.
Monsanton vastainen mielenosoitus Morgesin kaupungissa Sveitsissä. Kuva: Laurent Gillieron / EPA

Sadoissa kaupungeissa eri puolilla maailmaa osoitettiin lauantaina mieltä Monsanto-firmaa vastaan. Amerikkalainen Monsanto valmistaa tuholaismyrkkyjä ja geenimuunneltuja tuotteita.

Mielenosoituksia järjestettiin yli 40 maassa. Mielenosoittajat vastustavat geenimuunneltujen kasvien viljelyä ja Roundup-nimistä rikkaruohojen torjunta-ainetta. Maailman terveysjärjestö WHO pitää mahdollisena, että siinä oleva glyfosaatti -niminen aine saattaa aiheuttaa syöpää.

Satamaito sai luvan valmistaa taas maitoa

maitoa Satamaito
Satamaito saa taas tehdä maitoa. Meijeriä on puhdistettu bakteereista melkein 2 viikkoa. Kuva: Katja Halinen / Yle

Porilainen meijerifirma Satamaito aloittaa maidontuotannon jälleen maanantaina. Meijeri on saanut Porin kaupungin terveysvalvojalta siihen luvan. 

Satamaito joutui keskeyttämään maidontuotannon melkein 2 viikkoa sitten, kun sen maidosta löytyi liikaa listeria-bakteeria. 

 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä