Yle Uutiset selkosuomeksi

Maanantai 8.2.2016 (tv)

Maanantai 8.2.2016 (radio)

Muovijäte saastuttaa maailman meriä

Jätettä koralliriutalla.
Jos roskaaminen ei lopu, meressä on pian enemmän muovia kuin kaloja. Kuva: Mike Nelson / EPA

Maailman merissä on paljon muoviroskaa. Meriin tulee uutta muoviroskaa joka vuosi 8 miljoonaa tonnia. Jos roskaaminen ei lopu, vuonna 2050 merissä on enemmän muovia kuin kalaa, kertoo uusi tutkimus.

Pahimpia merien roskaajia ovat Kiina, Indonesia, Filippiinit, Vietnam ja Thaimaa.

Roska eli jäte aiheuttaa vahinkoa esimerkiksi kalastukselle ja turismille. Miljoona merilintua kuolee joka vuosi muovijätteen takia.  Myös ihmisten terveys kärsii, jos muovijätteen myrkyt päätyvät kalojen kautta ihmisiin.

Meressä muovijäte kulkeutuu isoihin pyörteisiin. Maailman merissä on jo 5 jätepyörrettä. Pyörteet ovat tosi isoja. Ne kattavat jo 40 prosenttia merten pinta-alasta

Pohjois-Korea uhmasi ohjuskoekieltoa

Raketti nousemassa lähtöalustalta.
Pohjois-Korea laukaisi raketin avaruuteen. Kuva: KCTV

YK uhkaa Pohjois-Koreaa uusilla talouspakotteilla. Pakotteet ovat rangaistus siitä, että Pohjois-Korea laukaisi sunnuntaiaamuna raketin.

Pohjois-Korea sanoo, että raketti vei avaruuteen satelliitin. Muut maat epäilevät, että Pohjois-Korea testasi ohjusta.

YK on sanonut, että Pohjois-Korea ei saa tehdä ohjuskokeita eikä ydinkokeita.

Tammikuussa Pohjois-Korea teki ydinkokeen, jota se väitti vetypommiksi.

Britannia epäilee suomalaista terrorismista

Westminster Magistrates Court on oikeusistuin Lontoossa.
Lontoolainen oikeusistuin käsitteli suomalaismiehen tapausta maanantaina. Kuva: EPA/WILL OLIVER

Britanniassa on pidätetty Suomen kansalainen, jota epäillään terrorismista. Poliisi kertoo, että mies aikoi matkustaa Syyriaan ja liittyä Isis-terroristijärjestöön.

Mies pidätettiin perjantaina Lontoon Stansteadin lentokentällä. Miehellä oli mukanaan tavaroita, joista voi ehkä olla apua taistelussa.

Poliisi kertoo, että epäilty mies on 19-vuotias. Hän on somalitaustainen Suomen kansalainen. Mies on asunut jo monta vuotta Lontoossa.

Mies tuotiin oikeuden eteen maanantaina. Mies sanoi, että hän ei ollut matkalla Syyriaan eikä aikonut liittyä Isisin jäseneksi.

Juuan jääsilta romahti

Romahtanut jääsilta Juuassa
Lauha sää romahdutti Juuan jääsillan. Kuva: Thomas Meijerman

Ennätyspitkän jääsillan rakentaminen Juukaan Pohjois-Karjalaan on epäonnistunut. Silta romahti maanantaiaamuna.

Jääsilta oli hollantilaisen teknillisen yliopiston harjoitustyö. Sillan piti olla yli 30 metriä pitkä. Sillan suunnitteli Leonardo Da Vinci vuonna 1502.  

Silta ehti romahtaa, ennen kuin se saatiin valmiiksi. Romahdus johtui lauhasta ja sateisesta säästä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä