Yle Uutiset selkosuomeksi

Lauantai 28.3.2015

Audio

Jemenin presidentti vaatii Jemeniin lisää pommeja

Egyptin presidentti Abdel Fattah al-Sisi ja Jemeinn presidentti Abedrabbo Mansour Hadi
Egyptin ja Jemenin presidentit keskustelivat Arabiliiton kokouksessa. Kuva: Egyptin presidentinkanslia / EPA

Jemenin presidentti Abdi Rabbihi Mansur Hadi haluaa, että Saudi-Arabia ja sen liittolaiset jatkavat ilma-iskuja Jemenin kapinallisia vastaan. Jemenin presidentti kertoi vaatimuksen Arabiliiton kokouksessa Egyptissä. Arabiliitto pohtii siellä, miten Jemenin kriisi pitää hoitaa.

Saudi-Arabia ja sen liittolaiset ovat tehneet ilmaiskuja Jemeniin kolmen päivän ajan. Presidentti Hadin mielestä operaation pitää jatkua niin kauan, että huthi-kapinalliset antautuvat. Kapinalliset ovat vallanneet Jemenin pääkaupungin Sanaan. Saudi-Arabia on vakuuttanut, että sotilasoperaatio jatkuu.

YK on alkanut poistaa työntekijöitään Sanaasta, koska siellä on liian vaarallista.

Alppien lentoturman uhreille muistotilaisuus

Haltern am Seen lukio
Germanwingsin lentoturman uhrien muistoksi pidetään muistotilaisuus Kölnissä. Kuva: Rolf Vennenbernd/EPA

Ranskan Alppien lentoturman uhreille järjestetään muistotilaisuus huhtikuun puolessa välissä.

Tilaisuus pidetään Saksassa Kölnin tuomiokirkossa, koska monen lentoturman uhrin koti oli Kölnin alueella. Muistotilaisuuteen osallistuvat Saksan liittokansleri Angela Merkel ja presidentti Joachim Gauck.

Lentoyhtiö Germanwings on sanonut, että se maksaa uhrien omaisille korvauksia. Korvausta voidaan maksaa 50 000 euroa.

Ensi yönä muutetaan kellonaikaa

Kuvassa havainnollistetaan kesäaikaan siirtyminen kellon viisarein. Kello kolmelta aamuyöllä kelloja siirretään tunnin verran eteenpäin.
Kellon viisareita siirretään tunnilla eteenpäin. Kuva: Anssi Leppänen / Yle

Suomessa alkaa ensi yönä kesäaika. Se tarkoittaa, että kellonaika muuttuu yöllä. Kellojen aika muutetaan aamuyöllä kello kolme niin, että kello onkin jo neljä.

Kesäaika on ollut Suomessa käytössä vuodesta 1981. Silloin kesäaikaan siirtymistä perusteltiin sillä, että se säästää sähköä, koska illalla on enemmän valoa. Toivottiin, että kun illoista tulee valoisampia, niin sähkövalojen käyttö vähenee.

Kellojen aikaa muutetaan taas lokakuussa. Silloin siirrytään talviaikaan ja kellojen viisareita siirretään tunnilla taaksepäin.

Pääsiäisviikolla on pilvistä ja sateista

Pääsiäisen sää.
Pääsiäisen sää näyttää tällä hetkellä tällaiselta.

Kohta alkaa pääsiäisviikko. Sen sää ei näytä aurinkoiselta ja keväiseltä. Sääennusteiden mukaan ensi viikolla Suomessa sataa monessa paikassa.

Viikko ei ole kuitenkaan kovin kylmä, koska taivas on pilvinen ja sää on kosteaa. Suuressa osassa maata on päivisin plusasteita.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että myös pääsiäinen on melko sateinen ja pilvinen. Sadetta tulee suuressa osassa Suomea. Pääsiäisen sääennusteet voivat vielä kuitenkin muuttua.

Keskiviikkona kannattaa olla myös vähän varuillaan. Silloin on huhtikuun ensimmäinen päivä. Huhtikuun ensimmäinen päivä on aprillipäivä, eli silloin saa olla vähän hassu.

Silloin on tapana, että ihmiset voivat esimerkiksi puijata toisiaan.

 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä