Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 4.5.2016 (tv)

Donald Trumpin presidenttiehdokkuus yhä varmempaa. Suomi etsii kotipaikkoja turvapaikan saaneille. Bahamalla tehtiin sukeltamisen maailmanennätys. Formula-tähden motocrossrata suututtaa Kirkkonummella.

Keskiviikko 4.5.2016 (radio)

Uusi ehdokas kokoomuksen puheenjohtajakisaan

Petteri Orpo.
Sisäministeri Petteri Orpo. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Sisäministeri Petteri Orpo lähtee mukaan kokoomuksen puheenjohtajakisaan. Orpo kilpailee puheenjohtajan paikasta kansanedustaja Elina Lepomäen ja nykyisen puheenjohtaja Alexander Stubbin kanssa.

Petteri Orpo päätti lähteä puheenjohtajakilpaan, koska kokoomuksen kannatus on vähentynyt. Kokoomus päättää puolueen puheenjohtajasta puoluekokouksessa ensi kuussa. 

Hallituspuolueiden kannatus vähenee

Kahdeksan puolueen tunnukset
Suomalaisten puolueiden tunnuksia. Kuva: Yle

Kaikkien hallituspuolueiden kannatus on vähentynyt huhtikuussa. Ylen uusi kannatuskysely kertoo, että hallituspuolueita kannattaa nyt noin 45 prosenttia vastanneista. Niiden yhteinen kannatus ei ole vielä ollut näin alhaalla. Keskustan kannatus on 20,4, kokoomuksen 17 ja perussuomalaisten 8,5 prosenttia.

Suurin puolue on nyt oppositiopuolue SDP. Sen kannatus on 21,5 prosenttia. Vihreille mitattiin ennätyskannatus 13,5 prosenttia.

Suomessa epäillään suurta ihmissalakuljetusta

Rajavartijoita aseineen Nuijamaalla
ihmissalakuljetusta on ilmeisesti tehty itärajan kautta. Kuva: Tommi Parkkinen/Yle

Viranomaiset epäilevät, että kansainvälinen rikollisorganisaatio on syyllinen suureen ihmisssalakuljetukseen Suomessa.

Viranomaiset uskovat, että ryhmä salakuljetti talvella kymmeniä ihmisiä Venäjän kautta Suomeen. Suomesta ihmiset on kuljetettu muualle Eurooppaan.

Poliisi on ottanut kiinni 16 ihmistä ja heistä 13 on vieläkin vangittuna.

EU haluaa korjauksia turvapaikkajärjestelmään

Poliisi ohjaa pakolaista.
EU haluaa korjata turvapaikkajärjestelmää. Kuva: Tolga Bozoglu / EPA

EU-komissio haluaa korjata turvapaikkajärjestelmää. Komissio sanoo, että EU:n jäsenmaille täytyy antaa määräykset siitä, kuinka

paljon niiden täytyy ottaa vastaan turvapaikanhakijoita. Komission mielestä turvapaikanhakijoiden määrän täytyy vaihdella esimerkiksi väkiluvun mukaan.

Jos joku maa ei halua ottaa vastaan turvapaikanhakijoita, se joutuu maksamaan sakkoa.

Bongaa norppa netissä

Kuvakaappaus WWF:n norppakamerasta.
Norpan lepokiveä voi seurata netissä. Jos on hyvä tuuri, norppa voi tulla kivelle.

Netissä voi nyt yrittää tarkkailla saimaannorppaa. Luonnonsuojelujärjestö WWF Suomi on laittanut yhdelle norpan lepokivelle kameran, joka lähettää koko ajan suoraa kuvaa internetiin. Kamera toimii toukokuun ajan.

Se ei häiritse norppaa. WWF muistuttaa, että norppa ei ole aina kivellä mutta välillä se saattaa tulla siihen lepäämään. Jos norpan haluaa nähdä, täytyy olla kärsivällinen. Kamera on osoitteessa wwf.fi/elainlajit/saimaannorppa.

 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä