Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 30.1.2015

Audio

Vapaavuori pyrkii tärkeään työhön Euroopan unionissa

Jan Vapaavuori.
Ministeri Jan Vapaavuori pyrkii Euroopan investointipankkiin. Kuva: Yle

Ministeri Jan Vapaavuori hakee Euroopan unionin tärkeää tehtävää. Vapaavuori pyrkii Euroopan investointipankin varapääjohtajaksi. Vapaavuori on nyt Suomen hallituksen elinkeinoministeri.

Vapaavuori ei ole ehdokkaana Suomen seuraavissa vaaleissa, jos hän saa työpaikan Euroopan investointipankista. Seuraavat vaalit ovat huhtikuussa. Vaaleissa valitaan uusi eduskunta eli parlamentti, ja vaalien jälkeen Suomi saa uuden hallituksen.

Euroopan investointipankin omistajia ovat Euroopan unionin jäsenmaat. Euroopan investointipankki esimerkiksi lainaa rahaa erilaisia eurooppalaisia projekteja varten.

Suomalaiset kaipaavat lapsuuden maisemia

Kynnetty viljapelto ja koivu.
Moni suomalainen asuu kaupungissa, mutta kaipaa maalle. Kuva: YLE / Petri Aaltonen

Monet suomalaiset kaipaavat lapsuuden kotipaikkaa. Yle Uutiset kysyi internetissä ihmisiltä, missä on heidän henkinen kotinsa. Usein suomalaisen henkinen koti on paikassa, jossa hän asui lapsena.

Monet suomalaiset ovat muuttaneet työn takia. Helsingin, Turun ja Tampereen alueet saavat koko ajan lisää asukkaita. Monet kuitenkin kaipaavat vanhaa kotipaikkaa, ystäviä ja sukulaisia. Monet haluavat myös puhua omaa murretta.

Ruotsissa puhutaan maahanmuutosta

Ruotsalaisia koululaisia tunnilla.
Maahanmuuttajalapsia ruotsalaisessa koulussa. Kuva: Ove Thews / Yle

Suomen naapurimaassa Ruotsissa asuu paljon maahanmuuttajia ja turvapaikanhakijoita. Tänä vuonna Ruotsiin tulee ehkä 100 000 uutta turvapaikanhakijaa. Ruotsissa puhutaan maahanmuutosta nyt paljon.

Ruotsissa on myös puolue, joka haluaa vähentää maahanmuuttoa. Puolueen nimi on ruotsidemokraatit. Ruotsidemokraatit on jo Ruotsin kolmanneksi (3.) suurin puolue.

Ruotsi toivoo, että muut Euroopan maat ottavat vastaan enemmän turvapaikanhakijoita. Ruotsin mielestä kaikki Euroopan maat ovat vastuussa ihmisistä, jotka hakevat turvapaikkaa Euroopasta.

Ulkomaalaiset ihmettelevät suomalaista äitiyspakkausta

Vuoden 2011 äitiyspakkauksen laatikko.
Äitiyspakkaus on kaunis laatikko, josta saa vauvalle sängyn. Laatikossa on vauvan vaatteita ja hoitotarvikkeita. Kuva: Annika Söderblom / Kela

Suomalainen äitiyspakkaus kiinnostaa ulkomaalaisia. Britannian yleisradio eli BBC teki uutisen suomalaisesta äitiyspakkauksesta kesäkuussa 2013. Ihmiset ovat käyneet lukemassa uutisen BBC:n internet-sivuilta yhteensä jo 10 miljoonaa kertaa.

BBC kertoo, että ulkomaalaiset ovat innostuneet uutisesta, koska suomalainen äitiyspakkaus on heille uusi asia. Monia kiinnostaa myös uutisen otsikko "Miksi suomalaisvauvat nukkuvat pahvilaatikossa".

Suomessa kaikki äidit saavat äitiyspakkauksen. Pakkauksessa on vauvan vaatteita ja hoitotarvikkeita. Ne on pakattu kauniiseen pahvilaatikkoon, jossa vauva voi myös nukkua.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä