Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 28.4.2016 (tv)

Terrafamen kaivos saa laskea vesiä järveen. Tulli paljasti ison huumeliigan.Etelä-Korean kisa-asut suojaavat zikavirukselta. Siitepölyallergiaa on vähemmän.

 

Torstai 28.4.2016 (radio)

Terrafamen kaivos sai vesiluvan

Terrafamen purkuputken kyltti.
Terrafame on rakentanut putken kaivoksesta Nuasjärveen. Kuva: Jarmo Nuotio / Yle
Talvivaaran eli Terrafamen kaivos saa jatkaa vesien laskemista kaivoksesta ulos Sotkamossa. Vaasan hallinto-oikeus on antanut luvan siihen, että kaivoksesta saa laskea putkea pitkin vettä Nuasjärveen. Oikeus sanoo, että lupa ei vahingoita kaloja järvessä. Kaivoksen toiminnasta on valitettu, koska ihmiset pelkäävät vesien pilaantumista.

Lupa on kuitenkin voimassa vain vuoden 2018 loppuun saakka. Lupaa ei voida antaa pitemmäksi aikaa, koska kaivoksen toiminnassa on vielä paljon selvitettävää.

Lupa on tärkeä kaivokselle, koska kaivoksessa on liikaa vettä. Kaivos ei voi toimia, jos ylimääräisiä vesiä ei saada pois alueelta.

Suuri huumeliiga jäi kiinni

Ekstaasitabletteja.
Ekstaasitabletteja. Kuva: Tulli
Tulli on paljastanut suuren huumeliigan. Rikolliset tilasivat internetistä huumeita ja myivät niitä Helsingin seudulla. Huumeet tulivat Hollannista postin ja pikakuljetusfirmojen kuljetuksilla. Rikos paljastui, kun postitulli huomasi paketin, jossa oli

yli 2 000 ekstaasitablettia. Tulli takavarikoi rikollisilta yhteensä yli 12 000 ekstaasitablettia ja paljon muita huumeita. Huumeiden rahallinen arvo oli melkein 900 000 euroa.

Huumerikoksista epäillään 5 ihmistä. Huumerikoksista voi saada jopa 10 vuoden vankeustuomion.

Etelä-Korea julkaisi suojaavat kisa-asut

Kartta Zikaviruksen levinneisyydestä.
Zikavirusta on paljon Etelä-Amerikassa. Kuva: Yle Uutisgrafiikka
Etelä-Korea suojelee urheilijoitaan zika-virukselta vaatteiden avulla. Etelä-Korea antaa urheilijoille, jotka menevät Rion kesäolympialaisiin Brasiliaan, suojaavat kisa-asut. Puvuissa on pitkät hihat ja puntit. Vaatteet on peitetty myös aineella, joka karkottaa hyönteiset.

Brasiliassa zika-viruksen on saanut yli 1,5 miljoonaa ihmistä. Tauti aiheuttaa lapsille vakavia sairauksia.

Siitepölyallergiaa vähemmän tänä keväänä

Koivun silmuja maaliskuussa.
Koivun siitepöly on yleisin siitepölyallergian aiheuttaja. Kuva: Yle
Siitepölyallergia vaivaa Suomessa tänä vuonna aika vähän. Asiantuntijat arvioivat, että esimerkiksi koivun siitepölyä on tänä keväänä vähemmän kuin yleensä.

Asiantuntijat ovat laskeneet, että koivun kukintoja on nyt vähän, koska viime vuonna kesän alku oli kylmä ja viileä.

Koska norkkoja on vähän, tulee myös siitepölyä vähän. Noin 20 prosentilla suomalaisista on siitepölyallergia.

Kotoutujan Suomi -sarjassa esitellään palkittava äiti

Mukakarera ja tytär Dorcine Mukarugira.
Immaculée Mukakarera ja tytär Dorcine Mukarugira. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Sunnuntaina toukokuun 8. päivä on äitienpäivä. Silloin Suomen presidentti antaa kunniamerkin pienelle joukolle äitejä, jotka ovat tehneet hyvää työtä kasvattajina. Yksi heistä on Immaculée Mukakarera.

Hän pakeni lasten kanssa Ruandan sotaa. Turvapaikka löytyi Suomesta.

Selkouutiset tapasi Immaculée Mukakareran, jonka haastattelun voi kuunnella osoitteesta yle.fi/selkouutiset, osasta Kotoutujan Suomi.

Kuuntele Immaculée Mukakareran haastattelu

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä