Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 24.4.2015

Audio

EU lupaa lisää rahaa Välimeren valvontaan

Valokuvassa Italian viranomaiset auttavat veneessä olevia siirtolaisia laivaansa 22. huhtikuuta. Veneessä oli arviolta 200 matkustajaa.
Italian viranomaiset auttavat ihmisiä Välimerellä. Kuva: Alessandro di Meo / EPA

Euroopan unioni parantaa valvontaa Välimerellä. Välimerellä on hukkunut paljon ihmisiä, jotka ovat yrittäneet päästä Eurooppaan. Kuolleita on tänä vuonna jo yli 1600.

EU-maat antavat lisää rahaa Välimeren valvontaan. Ne lähettävät Välimerelle myös lisää laivoja ja helikoptereita. Suomi lähettää valvontalentokoneen Välimerelle toukokuussa.

Euroopan unioni aikoo myös tuhota salakuljettajien veneitä. EU haluaa rikkoa veneet, ennen kuin ne ottavat ihmisiä kyytiin Afrikan rannikolta. Salakuljettajat vaativat ihmisiltä paljon rahaa vaarallisesta matkasta kohti Eurooppaa.

Toimistotyöntekijät haluavat keskustella siivoojien kanssa

Toimistotyöntekijä ja siivooja nauravat keskenään toimistossa.
Toimistotyöntekijä Riitta Ulpovaara ja siivooja Tarja Kartano juttelevat mielellään. Kuva: Yle

Toimistotyöntekijät toivovat läheisempää suhdetta työpaikan siivoojiin. Toimistotyöntekijät haluavat esimerkiksi jutella siivoojien kanssa. Näin kertoo eurooppalainen kyselytutkimus.

Toimistotyöntekijät uskovat, että työ on hauskempaa ja jopa tehokkaampaa, jos siivoojat ovat osa ryhmää. Myös siivoojille on tärkeää, että he voivat jutella toimistotyöntekijöiden kanssa. Siivooja tekee omaa työtään tavallisesti yksin.

Asiantuntija Hannu Sironen Palvelualojen ammattiliitosta sanoo, että siivoojalla ei ole aina aikaa jutella. Siivooja ehtii tehdä kaikki työt vain, jos hän tekee työtä koko ajan. Lisäksi siivoojat vaihtuvat usein, eikä heillä ole aina yhteistä kieltä toimistotyöntekijöiden kanssa.

Pohjoismaat ovat onnellisten maiden joukossa

Lähikuva kädestä, joka piirtää hymynaamaa
Suomessa ja muissa Pohjoismaissa elämä on ihan mukavaa. Kuva: Raila Paavola / Yle

Länsi-Euroopan pienet maat ovat onnellisia maita. Maailman onnellisin maa on Sveitsi. Näin kertoo lista, jonka YK eli Yhdistyneet kansakunnat on julkaissut.

Kaikki Pohjoismaat ovat maailman kymmenen (10) onnellisimman maan joukossa. Suomi on sijalla kuusi (6). Islanti, Tanska ja Norja ovat listalla Suomen edellä, Ruotsi on Suomen takana.

Vähiten onnellisten maiden joukossa on monta Afrikan maata. Viimeisellä sijalla on afrikkalainen Togo. Myös Syyria ja Afganistan ovat listan loppupäässä.

Listalla on melkein 160 maata. Maita ei verrattu vain sillä perusteella, kuinka paljon ihmisillä on rahaa. Myös oikeudenmukaisuus, rehellisyys, luottamus ja terveys kuuluvat onneen.

Jättiläistonttu on suomalainen

Kuvanveistäjä Kalle Mustonen tarkastelee maailman suurimman puutarhatontun päätä.
Kalle Mustonen tekemässä maailman suurimman puutarhatontun päätä. Kuva: Tuija Veirto / Yle

Maailman suurin puutarhatonttu löytyy nyt Suomesta. Tonttu on yli kahdeksan (8) metriä pitkä. Sen tekijä on taitelija Kalle Mustonen Lahdesta.

Kiireinen tonttu matkustaa toukokuussa Helsinkiin. Myöhemmin kesällä tonttu vie iloa Turkuun. Ehkä vuoden päästä tonttu ehtii taas tavata ihmisiä kotikaupungissaan Lahdessa.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä