Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 5.2.2016 (tv)

Sunnuntai 7.2.2016 (radio)

Yhteisvastuukeräys alkoi

Sauli Niinistö
Presidentti valmistautuu avaamaan Yhteisvastuukeräyksen tv-studiolla. Kuva: Ilkka Kemppinen / Yle

Presidentti Sauli Niinistö on avannut Yhteisvastuukeräyksen. Presidentti avasi keräyksen televisiossa sunnuntaina.

Tänä vuonna rahaa kerätään nuorten hyväksi. Yhteisvastuukeräys auttaa nuoria Suomessa ja Ugandassa, jossa pakolaisleirille rakennetaan ammattikoulu.

Yhteisvastuukeräys on joka vuosi. Sen järjestää Suomen luterilainen kirkko. Melkein 40 000 ihmistä tekee vapaaehtoista työtä keräyksen hyväksi. He kulkevat kaduilla ja keräävät rahaa hyvään tarkoitukseen.

Vesivahinko Sörnäisissä

Video: Kolme palomiestä.
00:46
Putkirikon jälkiä siivottiin sunnuntaiaamuna Hesingin Sörnäisissä. Video: Yle

Helsingin Sörnäisissä tapahtui iso vesivahinko sunnuntaina aamulla. Vettä valui Sörnäisiin, kun vesiputki meni rikki. Vesi haittasi liikennettä.

Vettä tuli myös Sörnäisten metroasemalle, ja metroliikenne oli sunnuntaiaamuna poikki. Vielä sunnuntaina päivällä metro kulki epäsäännöllisesti.

Suomelle MM-hopeaa

Jääpallo yleiskuva
Jääpallossa pelaajat lyövät mailalla palloa. Pallon väri on oranssi tai violetti, että se näkyy jäällä hyvin. Kuva: EPA

Suomi on menestynyt hyvin jääpallon MM-kilpailuissa. Suomi oli MM-kilpailujen toiseksi paras. Suomi hävisi loppuottelussa Venäjälle, joka voitti maailmanmestaruuden. Venäjä teki 6 maalia ja Suomi vain 1 maalin.

Jääpallo on joukkuepeli. Joukkueet pelaavat jääkentällä, ja pelaajilla on luistimet jalassa. Pelaajat yrittävät panna pallon maalin mailalla.

Jääpallo näyttää vähän samanlaiselta kuin jääkiekko, mutta jääpallolla on paljon yhteistä jalkapallon kanssa. Jääpallokenttä on yhtä iso kuin jalkapallokenttä. Myös monet jääpallon säännöt ovat samanlaisia kuin jalkapallon säännöt.

Tämän vuoden MM-kilpailut pelattiin Venäjällä.

Kiinalainen uusi vuosi

Video: Kiinalaisen uudenvuoden juhlintaa Lontoossa
01:10
Kiinalaista uuttavuotta on juhlittu muun muassa Brysselissä, New Yorkissa ja Lontoossa. Video: CCTV

Sunnuntaina on juhlittu kiinalaista uutta vuotta. Kiinalaisessa kalenterissa alkaa maanantaina Tuli-Apinan vuosi. Sanotaan, että se tuo menestystä ainakin naisille.

Kiinalaista uutta vuotta juhlitaan monissa kaupungeissa, joissa asuu kiinalaisia. Esimerkiksi New Yorkissa ja Lontoossa on järjestetty suuret juhlat.

Kiinalaista uutta vuotta on juhlittu myös Helsingissä. Ohjelmassa oli kiinalaisten ja suomalaisten taiteilijoiden esityksiä, kiinalaiset markkinat ja iso ilotulitus.

Uusi sarja Suomen säästä

Kuvassa talvinen pelto pakkasella. Aurinko laskee metsänreunan taakse.
Kuva: Anssi Leppänen / Yle

Selkouutisten internet-sivuilla on alkanut uusi sarja. Sen nimi on Suomen säästä.

Sarjassa Ylen meteorologit kirjoittavat erilaisista sääasioista. Ensimmäisen kirjoituksen aihe on suojasää.

Myös te kuuntelijat voitte kertoa, mistä sääasioista haluatte tietoa. Voitte lähettää ehdotukset osoitteeseen selko.uutiset@yle.fi.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä