Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 30.8.2016 (tv)

Yhä useampi suomalaisnuori opiskelee tutkinnon ulkomailla. Maanjäristyksen uhreja haudataan Amatricessa. Tulivuori Hekla voi purkautua koska tahansa. Nyt kannattaa lähteä sienimetsään. Säätiedotus.

Tiistai 30.8.2016 (radio)

Rauli-myrsky kaatoi eniten puita Pohjois-Savossa

Rauli-myrskyn kaatama puu.
Rauli-myrsky kaato puita noin 5 miljooonan euron edestä. Kuva: Matti Myller / Yle

Lauantain Rauli-myrsky aiheutti miljoonatuhot.

Suomen metsäkeskus sanoo, että myrsky kaatoi puita noin 5 miljoonan euron arvosta. Puuta kaatui koko maassa ehkä noin 150 000 kuutiota.

Suurinta tuhoa myrsky aiheutti Pohjois-Savossa.  Toinen iso tuhoalue on Oulun lähellä Kiimingissä.

Monet nuoret tekevät tutkinnon ulkomailla

Opiskelijavaihtoon lähtevä nuori Helsinki-Vantaan lentokentällä vuonna 1993.
Ulkomailla opiskelu kiinnostaa suomalaisnuoria. Kuva: Pekka Sipilä / Yle

Yhä useammat suomalaiset nuoret lähtevät opiskelemaan ulkomaille.

Lyhyen opiskelijavaihdon sijaan nuoret haluavat nyt tehdä koko tutkintonsa ulkomaisissa korkeakouluissa ja oppilaitoksissa.

Viime vuonna tutkintoa ulkomailla teki melkein 8400 opiskelijaa. Määrä on melkein tuplaantunut vajaassa 10 vuodessa.

Suosituimmat opiskelumaat ovat Iso-Britannia, Ruotsi, Viro ja Yhdysvallat.

Apple saa 13 miljardin euron veromätkyt

Applen logo yhtiön myymälän julkisivussa Hampurissa.
EU-komission mielestä Apple on saanut Irlannilta laitonta valtiontukea. Kuva: Maja Hitij / EPA

EU-komissio on määrännyt teknologiafirma Applelle tosi isot lisäverot. EU määrää, että Irlannin täytyy periä Applelta yli 13 miljardia euroa.

Komissio sanoo, että Irlanti on antanut Applelle laitonta valtiontukea.

Apple on saanut Irlannilta luvan maksaa paljon vähemmän veroa kuin muut yritykset, jotka toimivat Irlannissa. Irlanti salli Applen veronkierron sillä ehdolla, että Apple säilyttää työpaikkoja Irlannissa.

Islannissa odotetaan tulivuorenpurkausta

Höyryävä laavavirta, joka hehkuu osin punaisena.
Hekla purkautui viimeksi vuonna 2000. Kuva: Kjartan Thorbjörnsson / Nordfoto-Morgunblad / EPA

Islannissa Hekla-tulivuori on valmis purkautumaan. Tutkijat sanovat, että paine tulivuoressa on jo niin suuri, että se voi purkautua koska tahansa.

Hekla purkautui edellisen kerran vuoden 2000 helmikuussa.  Purkaus aiheutti isoja laavavirtoja yli 2 kilometrin päähän.

Geofysiikan professori Páll Einarsson sanoo, että Heklan purkaukset ovat yleensä alkaneet nopeasti ja ne ovat olleet räjähdysmäisiä. Sen takia Heklan rinteille ei nyt kannata lähteä vaeltamaan. On myös parempi, jos lentokoneet eivät enää lennä Heklan yli, Einarsson sanoo.

Sienisato on ennätyshyvä

Sieniä.
Sienisato on tänä vuonna runsas ja laadultaan hyvä. Kuva: Helmi Nykänen / Yle

Nyt kannattaa lähteä metsään poimimaan sieniä. Sienisato on tänä vuonna ennätyshyvä.

Tutkija Kauko Salo Luonnonvarakeskuksesta sanoo, että kesä on ollut sienille juuri sopivan lämmin ja kostea. Sen takia sato on runsas ja sienien laatu on hyvä.

Satokausi on myös ennätyspitkä. Kauko Salo sanoo, että tänä vuonna ruokasieniä poimitaan toukokuusta marraskuulle asti.  

Metsässä kasvaa nyt esimerkiksi kantarelleja tai mustatorvisieniä. Myös rouskuja ja tatteja tulee koko ajan lisää, Kauko Salo sanoo.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä