Talous |

SLSY ei lähde neuvottelemaan kilpailukykysopimuksesta

24 tunnin työajan pidennys merkitsisi matkustamohenkilökunnan työajan pidentämistä 204 tuntiin vuodessa, joka vastaa lähes 26 kahdeksantuntista työpäivää, SLSY:stä perustellaan. Se katsoo jo aiemmalla sopimuksellaan turvanneensa 750 matkustamohenkilön työsuhteen ja mahdollistaneensa 450 suomalaisen henkilön palkkaamisen.

Lentoemäntä tarjoilee matkustajille lentokoneessa matkan aikana.
Kuva: Arja Lento / Yle

Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys SLSY ry:n hallitus päätti sunnuntaina yksimielisesti, että se ei lähde neuvottelemaan kilpailukykysopimuksesta.

SLSY kertoo syksyllä 2014 toteuttaneensa oman "kilpailukykysopimuksensa" Finnairin ja Blue1:n säästösopimusten muodossa. SLSY:n mukaan säästösopimuksilla heikennettiin matkustamohenkilökunnan työ- ja lepoaikasäännöksiä tilanteessa, jossa esimerkiksi Finnair uhkasi korvata kaukoliikenteessään suomalaisen matkustamohenkilökunnan halvemmalla aasialaisella matkustamohenkilökunnalla. 

Tällöin vaakalaudalla oli yhtiön ilmoituksen mukaan noin 750 työpaikkaa, eli yli puolet yhtiön silloisesta suomalaisesta matkustamohenkilökunnasta. Aktiivisessa työsuhteessa työskenteli tuolloin noin 1 150 lentoemäntää ja stuerttia.

SLSY:n tiedotteen mukaan Finnairin säästösopimuksella saavutettiin noin 18 miljoonan euron säästö, joka vastasi lähes 20 prosenttia matkustamohenkilökunnan 60 miljoonan suuruisista henkilöstökuluista. 

– Nyt kilpailukykysopimukseen sisältyvän 24 tunnin työajan pidennyksen myötä matkustamohenkilökunnan työajan pidennys kasvaisi jo 204 tuntiin vuodessa, joka vastaa lähes 26 kahdeksantuntisen työpäivän pidennystä, SLSY:stä perustellaan päätöstä.

SLSY:n hallituksen kanta on, ettei sillä ole edellytyksiä lähteä neuvottelemaan uusista työehtojen heikennyksistä.

Yhdistyksen hallitus katsoo, että se on osaltaan jo vaikuttanut suomalaisten työllisyyteen turvaamalla 750 matkustamohenkilökunnan jäsenen työsuhteen ja mahdollistamalla 450 suomalaisen matkustamohenkilökunnan jäsenen palkkaamisen.

SLSY:n hallitus jatkaa valmistautumistaan syksyn 2016 liittokierrokselle.  Jäsenkyselyn perusteella matkustamohenkilökunnan osalta suurimmat epäkohdat liittyvät työssä jaksamiseen ja palkkaukseen. 

Ratkaistavana on myös kysymys koskien Finnairin osakkuusyhtiön Norran työehtoja. Norran matkustamohenkilökunnasta enemmistö on Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys SLSY ry:n jäseniä ja yhdistys haluaa jatkossa olla sopimassa jäseniään koskevista työehdoista.

SAK:n jäsenliitoista jo Palvelualojen PAM, kuljetusalojen AKT ja elintarvikealan SEL ja Rakennusliitto ovat torjuneet sopimuksen. Sen sijaan julkisten alojen työntekijöitä edustava JHL, Metalliliitto, teollisuusalojen TEAM, Paperiliitto, Sähköliitto, Puuliitto, merimiesten SMU ja postialan PAU ovat hyväksyneet sopimuksen. Osa liitoista on asettanut hyväksymiselle tiukat ehdot.

Tuoreimmat aiheesta: Talous

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä