Kotimaa |

Sosiaalinen media houkuttelee liikkumaan

Hyvinvointiin ja liikuntaan keskittyvät internetsovellukset ovat lisääntyneet viime vuosina. Käyttäjät jakavat internetissä hyvin yksityiskohtaista tietoa arjestaan ja liikunnastaan.

Ruutukaappaus tietokoneen ruudulta, joka kertoo palveluun rekisteröityneen liikkujan mieleisimmät liikuntalajit.
Ruutukaappaus tietokoneen ruudulta, joka kertoo palveluun rekisteröityneen liikkujan mieleisimmät liikuntalajit. Kuva: YLE

Eero Kuusiston kuntoprojekti alkoi nollasta yhdeksän kuukautta sitten.

- Olin yrittänyt aloittaa liikunnan monta kertaa, mutta jättänyt aina kesken. Sitten ajattelin, että tehdään tämä eri tavalla. Laitoin kaiken julkiseksi alusta alkaen eli kerroin saman tien, mikä on homman nimi ja miten lähdetään eteenpäin.

Kuusisto pitää kuntoprojektistaan blogia, päivittää treeninsä Facebookiin sekä kirjaa matkansa, sykkeensä ja painonsa juoksusovellus Runkeeperiin.

- Treeneistä on vaikeampi luistaa, kun joutuu selittelemään kavereille, miksi ei ole treenannut. On helpompi lähteä ulos lenkille.

Runkeeperin kaltaiset liikuntaan ja hyvinvointiin keskittyvät internetpalvelut ovat lisääntyneet viime vuosina. Alan odotetaan kasvavan tulevaisuudessa voimakkaasti, sillä nuoret aikuisten ovat valmiita käyttämään yhä enemmän aikaa ja rahaa hyvinvointiin ja liikuntaan.

Tavoittaa aktiiviset

Palveluita käyttävät eniten jo valmiiksi aktiiviset 30 - 40-vuotiaat kaupunkilaiset. Esimerkiksi Kuntoliikuntaliitosta todetaan, että tärkeintä olisi kehittää palveluja, jotka tavoittavat ne ihmiset, jotka eivät liiku ollenkaan.

Suomalaisessa Heiaheiassa voi kirjata ylös myös arkiliikuntaa. Maria Hietto pitää tätä tärkeänä.

- Yritän liikkua puoli tuntia päivässä. Kävelyä, puutarhanhoitoa, rappusia. Vaikka liikunnan tekee 15 minuutin pätkissä, siitä tulee merkittäviä tuntimääriä viikossa.

Maria Hietolle myös sosiaalinen ulottuvuus on palvelussa tärkeää.

- Arki on kiireistä, eikä välttämättä ehdi soittaa tai nähdä. Palvelun avulla voi kertoa, mitä on päivän aikana tehnyt.

Paljon tietoa

Käyttäjät jakavat sovelluksissa hyvin yksityiskohtaista tietoa vapaa-ajastaan, liikunnastaan ja painostaan. Yritykset voivat hyödyntää tietoa ja myydä sitä eteenpäin. Näin käyttäjille voidaan esimerkiksi räätälöidä hyvin yksityiskohtaisia mainoksia. Käyttäjiä tämä ei häiritse.

- En koe, että se on niin yksityistä tietoa. Jos joku näkee, missä olen käynyt juoksemassa, mitä sillä tiedolla pystyy tekemään. Ei minulla ole sitä mitään vastaan, että palveluun tulee esimerkiksi juoksuun liittyviä mainoksia, Eero Kuusisto sanoo.

- Jos kokisin, että asia on ongelma, en käyttäisi palvelua, Maria Hietto vahvistaa.

Kommentoi aihetta (6 kommenttia)

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

  • Ilmo

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Voi miten hömelöitä nykyihmiset ovat. Rehvastelevat vielä sitten valtakunnan mediassa "saavutuksillaan"....

  • nopea yleistys

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Vai että räätälöityjä mainoksia. Se siitä yksityiseedestä. "Käyttäjiä tämä ei häiritse. " - älkää nyt vaan sanoko, että toi perustuu vain tuon yhden käyttäjän mielipiteeseeen. Mahtaa virhemarginaali olla lähellä ääretöntä.

  • M

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ei liikuntaan tarvitse vaatteita ja kenkiä suurempia investointeja tehdä. Ilmeisesti ihmiset, jotka kuluttavat paljon rahaa "terveyden" eteen, tahtovat sillä nostaa omaa statustaan tuttujen ja tuntemattomien silmissä.

  • ci

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Uskomattoman hölmöä, että nykyään kaikki omat tekemiset pitää jakaa netissä!

  • S.Piira

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Minua houkuttelee liikkumaan vain tuo Yle-sosiaalinen media elikkä katson Ylen dokumentteja ja uutta sarjaa telkkarista ja poljen uutta tuliterää kuntopyörää. Pitäisi mahan seutu saada bikinikuntoon eli paino 55 kiloon, jotta ne sixpack-miehet pyörtyy Hietsussa.

  • Jonne

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Mielestäni paras sovellus tähän on Endomondo, joka toimii lähes kaikilla älypuhelimilla. Paljon selkeämpi ja toimivampi, kuin esim. HeiaHeia.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä