Kotimaa |

Suomen koulujen it-opetus Jordanian tasolla – uutta mallia haetaan Virosta

Viro on kärkimaita e-palveluiden käytössä ja se näkyy myös koulujen it-opetuksessa. Suomi  sen sijaan on Euroopan häntäpäätä tietotekniikan kouluopetuksessa.  Nyt Suomi pyrkii yhteistyöhön Viron kanssa kouluopetuksen parantamiseksi..

Virossa lapset pääsevät alusta asti tekemään käsillään, sillä oppikirjoja ei ole. Suomessa koulujen tietotekninen varustus on huippuluokkaa, mutta kalliit laitteet seisovat käyttämättöminä. Niitä käytetään eurooppalaisista kouluista vähiten.

- Kyllä tästä on vedettävissä se johtopäätös, että nämä kansainväliset tutkimukset kertovat karua kieltään siitä, että me ollaan noin Jordanian tasoa kansainvälisissä vertailuissa. Tunnettuna ict-maana meillä ei ole varaa siihen, että me ei tätä samaa digitaalista ympäristöä käytettäisi hyväksi, opetusministeri Krista Kiuru myöntää.

Suomalaiset opettajat pitävät suurimpana esteenä tieto- ja viestintätekniikan opetukselle hyvien mallien puuttumista, vähäistä täydennyskoulutusta ja digitaalisten oppimateriaalien puutetta. Kiuru on käynyt neuvotteluja yhteistyöstä Viron opetusministeri Jaak Aaviksoon kanssa it-palveluiden ja koulutuksen kehittämisestä. Ideana olisi rakentaa yhteisiä digitaalisia pilvipalveluita, johon kuuluisi myös koulutuspilven kehittäminen.

- Suomi on kuuluisa opetuksen tasostaan ja olemme ottaneet useita ideoita suomalaisesta koulutusjärjestelmästä. Mutta it-taitojen ja koodaamisen opetuksessa jo nuorille meillä on varmasti tarjottavaa Suomelle, Aaviksoo toteaa.

Kiuru pitää mahdollista yhteistyötä Viron kanssa hedelmällisenä ajatuksena.

- Sen kautta meille avautuisi tilaisuus oppia, miten tällainen mahdollisesti rajat ylittävä koulutuspilvi rakennettaisiin. Näitä keskusteluja me olemme nyt syvässä hiljaisuudessa käyneet ja kohta sitten kerrotaan lisää, Kiuru lupaa.

Koodausta ja robottien ohjelmointia

Virossa aloitetaan tietyissä kouluissa it-opetus jo ensimmäiseltä luokalta, ja se jatkuu lukion loppuun asti. Lapset opetetaan koodaamaan ja tekemään itse pelejä sekä ohjelmoimaan robotteja. Tavoitteena on laajentaa opetus viiden vuoden aikana jokaiseen kouluun. Se vaatii opettajien lisäkoulutusta, tietoteknisten välineiden ja ohjelmien hankintaa.

- Nuoret ovat innostuneita, kun he voivat tehdä käsillään ja opettaa robottia tekemään asioita eivätkä vain oppia teoriaa. Se on erittäin tehokas keino opettaa näinkin vaikeaa asiaa kuin koodaaminen, Aaviksoo iloitsee.

Hän toteaa, että nykymaailma vaatii käytännön taitoja, loogista ajattelua ja tietotekniikan hallintaa. Koodaaminen on erittäin tehokas keino opettaa niitä kaikkia. Virolla on viisivaiheinen opetusmetodi.

- Ensin oppilaiden mielenkiinto herätetään. Sen jälkeen he saavat tutkia ja selittää mitä he ovat tehneet. Sen jälkeen heille annetaan lisätietoa, jotta he ymmärtävät mitä he tekevät akateemisesti, tietotekniikka opetuksen kehityksestä vastaava Birgy Lorentz kertoo.

Suomi hakee mahdollisia vaihtoehtoja digitaalisuuden tuomiselle kouluihin. Viro on yksi erittäin vahva ehdokas yhteistyökumppaniksi.

- Useat maat etsivät keinoja opettaa kaksituhattaluvun taitoja. Se on maailmanlaajuinen haaste ja olen iloinen, jos olemme tässä Suomen kanssa eturintamassa, Aaviksoo pohtii.

Kiuru on samaa mieltä ja toteaa, että Suomella on vain yksi tie ja se on ylöspäin.

- Ranska on jo liikkeellä ja Viro on ollut jo pitkään liikkeellä. Suomen ei pidä olla viimeinen maa joka tähän suuntaan omaa nokkaansa kallistaa.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Kotimaa

Suurin osa lukioista vaatii tai suosittelee omaa kannettavaa – katso kuntasi lukion tilanne

Nuori mies käyttää tablettitietokonetta.

Suurin osa lukioista suosittelee tai jopa vaatii opiskelijoitaan hankkimaan oman kannettavan tietokoneen opintoja varten. Yle Uutiset kysyi asiaa lähes kolmelta sadalta lukiolta. Osassa lukioista kaikille opiskelijoille kustannetaan koneet omiksi, kun taas suurin osa lukiolaisista joutuu maksamaan sen omasta rahapussista. Osa ylioppilaskirjoituksista tehdään sähköisesti jo kahden vuoden päästä.

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä