Kotimaa |

Suomi voi joutua maksumieheksi arktisen alueen öljyonnettomuudessa

Suomalaiset jäänmurtajat ovat lähteneet kiisteltyihin Shellin öljynporauksiin Alaskan rannikolle. Tämän takia Suomi saattaa joutua korvausvastuuseen mahdollisessa öljyonnettomuudessa. Valtion omistajaohjaus kiistää Suomen korvausvelvollisuuden.

Merivartioston veneitä Shellille vuokratun jäänmurtaja Nordican ympärillä.
Merivartioston veneitä Shellille vuokratun jäänmurtaja Nordican ympärillä, johon Greenpeacen aktivistit nousivat estääkseen aluksen lähdön Arktiselle alueelle öljynporaukseen. Kuva: Lehtikuva

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan tuoreen raportin mukaan Suomen korvausvastuu voi tulla kyseeseen, jos Shellin öljynporauksissa arktisella merialueella sattuu öljyonnettomuus.

Raportin mukaan valtion osallistumiseen Yhdysvaltain lainsäädännön alaiseen offshore-toimintaan Yhdysvaltain aluevesillä ja mannerlaatalla sisältyy suuri potentiaalinen riski Yhdysvaltain Oil Pollution Actin takia. Mahdollisen öljyonnettomuuden sattuessa Suomen valtio voi joutua vastaamaan vahingostaan koko Arctia Shippingin omaisuudella (jäänmurtajat ja monitoimimurtajat) sekä viimekädessä valtion kassasta.

Raportista ollaan kuitenkin erimielisiä. Arctia Shipping vetoaa siihen, että aiheuttaja maksaa sotkun siivoamisen.

- Kysymys on normaalista osakeyhtiöiden välisestä sopimuksesta, ja tällaisessa vastuu rajautuu polluter base principlen mukaisesti, jolloin kyseisen päästön aiheuttaja on vastuussa, sanoo Arctia Shippingin toimitusjohtaja Tero Vauraste ja lisää, että Suomen valtiolla ei ole vastuita mahdollisessa öljyonnettomuudessa.

- Ei ole. Sopijaosapuolena on osakeyhtiö, eikä Suomen valtiolla ole vastuita asiassa.

Valtion omistajaohjausosastonkaan mukaan omistajaan kohdistuvaa vastuuta ei suomalaisen valtionyhtiön ja Shellin välisessä sopimuksessa synny, vaan Arctia Shipping vastaa mahdollisista vahingoista vain omalla varallisuudellaan. Jäänmurtajat siis saatetaan menettää, jos öljyonnettomuus tapahtuu, mutta syvemmälle valtion kirstuun Shell ei Timosen mukaan pääsisi käsiksi.

- Kun tieto raportista tuli, on varmistettu, että yhtiö on asiaa valmistellessaan teettänyt riittävät juridiset selvitykset. Niiden selvitysten mukaan tällaista riskiä ei ole, sanoo valtion omistajaohjausosaston päällikkö Pekka Timonen.

Meksikonlahdella alihankkijat joutuivat vastuuseen

Esimerkiksi vuonna 2010 Meksikonlahden öljyturmassa, jossa British Petroleumin öljynporauslautta syttyi räjähtäen palamaan, vastuuta on kuitenkin vyörytetty myös alihankkijoille. Etlan mukaan British Petroleumilla oli myös sopimuksia alihankkijoiden kanssa Meksikonlahdella.

- Sitovat sopimukset eivät olekaan sitovia, kun vahinko kasvaa suureksi, Etlan raportin tehnyt Hannu Hernesniemi sanoo.

Sitovat sopimukset eivät olekaan sitovia, kun vahinko kasvaa suureksi.

– Hannu Hernesniemi

Arctia Shippingin Vaurasteen mukaan Meksikonlahdella prosessi on ollut toisenlainen.

- Heillä on ollut toisenlainen rooli, he ovat toimineet itse poraustoiminnassa. Meidän tehtävämme on suojaaminen jäävuorilta ja jääkenttien paineelta.

Ruotsi ei halua tahria käsiään arktiseen öljyyn

Ruotsi on päättänyt, että se ei vuokraa murtajiaan arktisen alueen öljynporaukseen. Myös Suomessa asiassa on Timosen mukaan poliittisen harkinnan paikka. Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala (vihr.) ei halunnut kommentoida asiaa Yle Uutisille maaliskuussa, eikä nytkään. Ministerin mukaan asia on virkamiesten käsissä. Greenpeacelle Hautala on kuitenkin vastannut huhtikuun lopulla seuraavasti:

- Valtion uuden jäänmurtokaluston hankinnassa tulisi keskittyä Itämeren ympäristön tarpeisiin niin jäänmurtamisessa kuin siihen liittyvässä öljyntorjunnassakin, mikä käytännössä sulkee pois uuden kaluston käytön arktisessa offshore-toiminnassa.

Omistajaohjausosasto sälyttää vastuun asiassa poliittisille päättäjille. Ministerin avustaja vetoaa myös siihen, että sopimus on tehty liikenne- ja viestintäministeriön alaisuudessa ennen kuin Hautala tuli vastaamaan valtion omistajaohjauksesta.

Etlan raportin mukaan Suomen kannattaisi luopua offshore-liiketoiminnasta kokonaan. Omistajaohjauksen mukaan raportissa ei ole riittäviä perusteita kehotukselle. Suomi saa Timosen mukaan hyvää muttei yletöntä tuottoa tuovaa liiketoimintaa Shellin avustamisesta arktisella merialueella. Tero Vaurasteen mukaan Arctia Shipping ei edes voisi purkaa sopimustaan Shellin kanssa, ei eettisin eikä juridisin perustein.

Ympäristöjärjestö Greenpeace on vastustanut suomalaisten jäänmurtajien Fennican ja Nordican osallistumista Shellin öljynporauksiin kolmena tulevana kesänä muun muassa useaan otteeseen nousemalla arktisille merialueille matkaaville jäänmurtajille. Järjestön mukaan öljynporausta ei pitäisi tehdä koskemattomilla arktisilla vesillä lainkaan.

Keskustele uutisesta 27 kommenttia

Suomalaiset jäänmurtajat ovat lähteneet kiisteltyihin Shellin öljynporauksiin Alaskan rannikolle. Suomi saattaa joutua korvausvastuuseen mahdollisessa öljyonnettomuudessa. Valtion omistajaohjaus kiistää Suomen korvausvelvollisuuden. Onko Suomi mielestäsi korvausvastuussa?

Siirry keskusteluun

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Ukraina

Ukraina asetti Venäjälle 48 tunnin aikarajan

Venäläiset sotilaat istuskelevat sotilastankin päällä.

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä