Liikenne

Suot ja vetiset jokitörmät haastoivat radan tekijät – Pohjanmaan radan suururakka loppusuoralla

Suomen mittavin rautatietyömaa on kääntymässä loppusuoralle. Pohjanmaan radan peruskorjauksen ja rinnakkaisraiteen on määrä valmistua ensi vuonna. Töitä 335 kilometriä pitkällä junaliikenteen valtaväylällä on tehty jo vuodesta 2007 lähtien.

Pikajuna ajaa pohjoiseen Sievissä Pohjanmaan radan talvisella työmaalla 16.2.2016.
Vielä talven ajan pikajunat kiitävät Pohjanmaan radalla hiljaisten työmaiden läpi Sievissä. Talven aikana työt painottuvat suunnitteluun ja pieniin maastotöihin. Massiiviset työt jatkuvat taas keväällä maan sulamisen jälkeen. Kuva: Antti Pylväs / Yle
Sievi

Suomen mittavimman rautatietyömaan loppusuora häämöttää. Pohjanmaan radan peruskorjauksen ja rinnakkaisraiteen on määrä valmistua ensi vuonna.

Seinäjoki–Oulu-ratahanke käynnistyi vuonna 2007. Kokkolan ja Ylivieskan välille valmistuvan kaksoisraiteen rakentaminen alkoi vuonna 2012.

Rahaa koko rataosuuden perusparantaminen nielee noin 880 miljoonaa euroa.

– Kyllä tämä Seinäjoki- Oulu ratahanke taitaa olla Suomen suurimpia hankkeita. Ja kyllä tässä kaikki mahdolliset tilanteetkin on tullut eteen: maamassan vaihdot, sillat ja kaiken näköiset erikoisrakenteet, paalutukset sun muut, kuvailee ratatyön haasteita Proxion Oy:n projektipäällikkö Simo Sariola.

Talvi kuluu suunnittelupöydän ääressä

Maatöiden painopiste radan varressa on sulan maan aikana. Talven aikana töitä tehdään pääasiassa suunnittelupöytien ääressä. Pieniä maansiirtotöitä mittauksia tehdään kuitenkin myös talven aikana.

Sievissä kaivinkoneet kauhovat ratapihan eteläpuolella vanhaa ratapohjaa, josta poistetaan vanhaa likaantunutta sepeliä ja tehdään maan pinnan muotoiluja.

– Tässä työmaalla on nyt viisi kaivinkonetta, muutama auto ja ehkä viitisen miestä, mutta kesäaikana väkeä on kymmenen kertaa enemmän, kertoo työmaan vastaava työnjohtaja Emil Sundström urakointiliike Sundströmiltä.

Isojen jokien maastot ovat olleet erittäin pehmeitä ja ovat vaatineet paljon erikoistyötä, paalulaattoja ja vahvistuksia. Lisäksi suoperäisillä maalla turpeiden poisto on vaatinut paljon työtä

– Simo Sariola

Haasteellinen maasto

– Tällä hetkellä on täysin valmiina Kokkolasta Kannukseen asti ja ensi kesänä juhannuksen aikana tehdään Kannuksen ratapiha ja heinä-elokuun aikana valmistuu rata Sieviin asti. Marras-joulukuussa työ etenee Karhukankaalle ja ensi vuodelle jää rakennettavaksi Ylivieskan ratapiha.

Ratatöiden lisäksi reitillä joudutaan tekemään myös huomattavia siltatöitä. Niistä suurimpia ovat Kalajoen, Pyhäjoen ja Vääräjoen ylittävät sillat sekä Siikajoen sillan kunnostus. Niiden lisäksi tehdään vielä koko joukko pienempiä siltoja.

Maasto ratatyömaalla on ollut paikoin vaativaa. Jokien penkat ovat monissa kohdissa olleet pehmeitä, jonka vuoksi ne ovat vaatineet erikoisrakenteita.

– Isojen jokien maastot ovat olleet erittäin pehmeitä ja ovat vaatineet paljon erikoistyötä, paalulaattoja ja vahvistuksia. Lisäksi suoperäisillä mailla turpeiden poisto on vaatinut paljon työtä, kertoo projektipäällikkö Simo Sariola.

Aina ei alkuperäisistä ajatuksista ole voinut tai kannattanut pitää kiinni. Esimerkiksi Sievin Kukonkyläläisille piti alun alkean rakentaa alikulku uuden radan alitse, mutta kun maaperää tutkittiin paikan päällä, siitä luovuttiin.

Tilalle rakennettiin muhkea kaksoisraiteen ylittävä Sikanevan silta. Tällä vältettiin mahdolliset pohjavesiongelmat ja mittavat maaperän muokkaukset.

Kyläläisille uusi silta taas merkitsi alkuperäistä leveämpää yhteyttä radan yli ja ikiomaa maamerkkiä.

Tuoreimmat aiheesta: Liikenne

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä