Keski-Suomi |

Suullinen arvio korvaa joulutodistuksen

Alakoulujen käytäntö joulutodistusten antamisesta on muuttunut Jyväskylässä. Aiemmin koulut ovat saaneet valita syyslukukauden päätteeksi joko todistuksen tai suullisen keskustelun. Nyt arviointi tehdään suullisesti kaikissa Jyväskylän alakouluissa.

Jyväskylän Lohikosken koululaiset arvioidaan ensimmäistä kertaa suullisesti.
Kuva: YLE Keski-Suomi / Jarkko Riikonen

Kaikkien Jyväskylän alakoulujen opettajien on käytävä syyslukukauden päättyessä oppilaan ja oppilaan huoltajan kanssa arviointikeskustelu. Tänä vuonna uudessa Jyväskylässä on otettu mallia entisestä Jyväskylän maalaiskunnasta. Lainsäädäntö edellyttää kouluissa vain lukuvuoden lopussa annettavaa todistusta.

Jyväskylän Normaalikoulun alakoulussa arviointikeskusteluja on käytetty väliarviointina kuitenkin jo 20 vuoden ajan.

Alakoulun rehtori Sari Keinonen Normaalikoulusta kertoo, että arviointikeskustelussa on kysymys oppimisprosessista ja vuorovaikutuksesta.

- Numero kuvaa oppilaan osaamista: arviointikeskustelussa pystytään myös käymään läpi oppilaan edistymistä ja oppilaan oppimisprosessia. Tietenkin kysymys on vuorovaikutuksesta oppilaan, perheen ja opettajan välillä, mikä on minusta hyvin tärkeä asia.

Oppilaan käyttäytymiseen liittyvistä asioista voidaan keskustella yhdessä vanhemman kanssa.

- Käyttäytymiseen voidaan asettaa tavoitteita ja saada myös oppilas tietoiseksi hänen omasta osaamisestaan, vahvuuksistaan ja kehittymisen haasteista, sanoo rehtori Keinonen.

Palaute korostuu kaikissa kouluissa

Kaikissa maamme kouluissa halutaan nykyisin korostaa palautteen merkitystä. Arviointikeskustelut kestävät 20 - 30 minuuttia. Keskustelut vaativat myös opettajilta taitoa antaa palautetta oikein.

Palautteen antaminen oikein voi kuitenkin olla haasteellista, sanoo Keljonkaankaan koulun rehtori Kari Fagerholm.

- Varsinkin, jos asioita joutuu tarkastelemaan kriittisesti. Mutta objektiivisuuteenhan pitäisi pyrkiä ja nimenomaan se on tärkeintä, miten me viemme oppilasta omalla koulupolulla eteenpäin.

Vanhemmat ottaneet muutoksen myönteisesti

Perinteisesti ajattelemme, että arviointi tarkoittaa todistusta. Monet vanhemmat ovat kuitenkin ottaneet muutoksen vastaan myönteisesti.

- Minusta keskustelu oli oikein positiivinen kokemus: tästä sai eri tavalla käsitystä siitä, miten muut opettajat ajattelevat. Yleensähän pidetään yhteyttä ainoastaan luokanopettajaan, sanoo äiti Anu Pelkonen.

Myös oppilaat ovat kokeneet keskustelun myönteisenä.

- Se oli kiva kokemus. Sai kuulla, että mitä muutkin opettajat ovat kirjottaneet ylös, kertoo puolestaan Anna Pelkonen.

Kommentoi aihetta (0 kommenttia)

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

Tuoreimmat aiheesta: Keski-Suomi

Pääuutiset

Politiikka

105 kannatti ja 92 vastusti – näin kansanedustajat äänestivät avioliittolaista

Grafiikka

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä