Terveys |

Sydänasiantuntijat: Enemmän suklaata ja hauskoja elokuvia

Syö tummaa suklaata, katso hauskoja elokuvia, vältä stressaavaa työtä ja polje lujaa pyöräillessäsi. Siinä Pariisissa tällä viikolla kokoontuvien sydänasiantuntijoiden reseptit terveempään sydämeen.

Tutkimuksen mukaan eniten tummaa suklaata syövien sydän- ja verisuonisairaudet vähenivät. Kuva: Riikka Sipilä / Yle

Jo pitkään on ollut tiedossa se, että elämäntavat vaikuttavat sydämen terveyteen. Terveellisten elämäntapojen yksityiskohtia on kuitenkin syytä hioa, katsovat asiantuntijat.

Esimerkiksi pyöräilyn osalta ei niinkään ole merkittävää, kuinka pitkään pyörällä ajaa, vaan kuinka lujaa polkee. Tanskalaisen sydäntutkijan Peter Schnohrin tutkimuksessa ilmenee, että miehet jotka säännöllisesti polkevat pyörällä lujaa vauhtia elävät 5,3 vuotta pidempään kuin hitaammin polkevat miehet.

Keskivauhtinen polkeminen tuottaa sekin 2,9 lisävuotta. Naisten kohdalla ero on hieman pienempi: nopea vauhti tuo 2,9 ja keskivauhti 2,2 lisäelinvuotta.

Nauru todella pidentää ikää

Amerikkalaisen Marylandin yliopiston professori Michael Miller puolestaan näyttäisi todistavan, että nauru todellakin pidentää ikää. Tutkimuksessa Miller pyysi vapaaehtoisia katsomaan stressiä aiheuttavia elokuvia, kuten sotaelokuvaa.

Raatelevien taistelukohtausten aikana koehenkilöiden verisuonet supistuivat niin, että veren virtaus väheni. Kun samoille henkilöille vähän myöhemmin näytettiin lämminhenkisiä komedioita, verisuonet laajenivat takaisin. Millerin mukaan ero oli 30 - 50 prosentin luokkaa nauraessa ja stressaavana hetkenä.

Suklaa vähentää sairauksia

Cambridgen yliopiston tutkimusryhmä puolestaan on tutkinut suklaan vaikutusta verisuonisairauksiin. Sadan tuhannen ihmisen tutkimusryhmässä osalla oli sydänsairauksia, osalla ei ollut. Heidän suklaan käyttöään seurattiin.

Tutkimuksessa ilmeni, että eniten suklaata syövien sydän- ja verisuonisairaudet vähenivät 37 prosenttia ja aivohalvaukset 20 prosenttia. Sydänkohtausten vähenemistä ei havaittu.

Tutkijat kuitenkin muistuttavat, että terveellistä on kitkerä kaakao, ei sokeri tai rasva, johon se useimmiten kaupallisissa suklaissa yhdistetään.

Kommentoi aihetta

(0 kommenttia)

Kirjoita kommentti

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Kiitos! Kommenttisi on lähetetty Yle Uutisten toimitukseen. Julkaisemme kommentteja klo 07-23 välisenä aikana.

Yle Uutisten toimitus lukee kommentit ennen julkaisua. Asiattomia ja hyvien tapojen vastaisia kommentteja ei julkaista. Pitkiä kirjoituksia voidaan lyhentää, muuten kommentit julkaistaan sellaisenaan.

Kiitos! Ilmoituksesi asiattomasta kommentista on lähetetty Yle Uutisten toimitukseen. Käsittelemme ilmoituksia asiattomista kommenteista klo 07-23 välisenä aikana.

Toimitus tarkastaa kommentin, josta ilmoitus on annettu ja poistaa tarvittaessa kommentin verkkosivuilta.

Tuoreimmat aiheesta: Terveys

Juuri nyt

Kotimaa

Hyvinkään ampumatapaus vaati toisen kuolonuhrin

Poliisi on saanut Hyvinkään ammuskelusta epäillyn kiinni.

Hyvinkään aamuöinen ampumatapaus on vaatinut toisen kuolonuhrin. Loukkaantuneita on seitsemän. Yksi kuolleista menehtyi heti paikalla, toinen puolestaan aamulla sairaalassa.Poliisi otti aamulla kiinni ampumisista epäillyn miehen. Epäilty on 18-vuotias hyvinkääläismies. Poliisi kuvaa hänen taustaansa "lähes puhtaaksi". Aselupia miehellä ei ole.

  • Ylimääräiset uutislähetykset klo 13.30 ja 15, TV1. Ylimääräinen ajankohtaisohjelma aiheesta klo 14, Radio Suomi.

  • Olitko paikalla? Lähetä meille kuvauksesi tapahtumista osoitteeseen yle.uutiset@yle.fi. Kuvan tai videon voit lähettää samaan osoitteeseen tai numeroon 16149.

  • Hyvinkään kaupunki on avannut sairaalan tiloihin kriisiapupisteen. Kriisiavun tavoittaa myös numeroista (019) 415550 ja (019) 415551

Tapahtumat hetki hetkeltä

  • 09.40

    Katso poliisin tiedotustilaisuus täältä

  • 09.00

    Poliisi pitää Hyvinkään ampumavälikohtauksesta tiedotustilaisuuden

  • 08.41

    Poliisi peruu hätätiedotteen ja kertoo, että vaaraa alueen asukkaille ei enää ole

Lue lisää

Pääuutiset

Suosittelemme

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä