Pohjanmaa |

SYKE: Kaptain Boriksen tapaus kiusallinen

Autolautta Onyxin kohtalosta huolestunut Suomen ympäristökeskus on päättänyt lähestyä aluksen edellistä omistajaa sekä Pakistanin viranomaisia kirjeellä. SYKEN mukaan laivasta olisi nykytilanteessa pitänyt tehdä jätteensiirtoilmoitus.

Keulasta vaurioitunutta laivaa ohjataan.
Onyx Brestin edustalla. Kuva: YLE

Autolautta Onyx eli nykyinen Kaptain Boris on todennäköisesti rantautunut Pakistaniin Gadaniin. Laiva on saapunut sinne tiettävästi reilu viikko sitten.

Suomen ympäristökeskuksessa oltiin tänään koolla tilanteen johdosta ja päädyttiin kahteen toimenpiteeseen asian johdosta.

- Lähestymme kirjeellä aluksen edellistä omistajaa Attar Constructionia. Heiltä pyydetään selvitystä tapahtumien kulusta, kertoo Suomen ympäristökeskuksen kehitysjohtaja Esa Nikunen.

Pakistanilta saatava vahvistus

SYKE on myös pyytänyt Pakistanin viranomaisilta vahvistusta aluksen sijainnista. Ympäristökeskus aikoo myös lähettää Pakistanin viranomaisille heillä olevat tiedot aluksen koostumuksesta. Mikäli alus on päätynyt Pakistaniin olisi siitä kuulunut tehdä jätteensiirtoilmoitus.

- Alus on meidän tietojemme mukaan ongelmajätettä ja toivomme tietysti, että he ottavat sen huomioon, mikäli alus on päätynyt purettavaksi, sanoo Nikunen.

Tapaus kiusallinen

Suomen viranomaisten kannalta Nikunen pitää aluksen tapausta kiusallisena. Käytännössä olisi kuitenkin ollut mahdotonta olla antamatta lähtölupaa Vaasan satamasta.

- Kun miettii taaksepäin on vaikea keksiä, miten tässä olisi voitu toimia toisin, sanoo Nikunen. Päätökseen johtanut harkinta on tehty hyvin huolella ja tiedot käyty läpi tarkasti.

Pakistan toistaiseksi romutussääntöjen ulkopuolella

Ympäristökeskuksen toiveena on, että mikäli alus romutetaan, se tapahtuu terveyttä ja ympäristöä asianmukaisesti vaarallisilta aineilta suojellen.

- Suositamme myös edelleen, että Pakistan liittyisi mukaan IMO:ssa valmisteilla olevaan romutussopimukseen.

Kommentoi aihetta (4 kommenttia)

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

  • yt

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Jos tässä tapauksessa on todellakin menetelty kaikkien sääntöjen mukaan, olisi miettimistä olisiko säännöissä korjaamisen varaa.

    Oli aika ilmeistä, kun laiva päästettiin matkaan, että jotain tämän tapaista tapahtuu, väitti Attar Construction mitä tahansa. Attar Constructionin intressihän oli, että laiva saa lähteä Vaasasta, ja taustat olivat sellaiset, että tilanne oli odotettu, vaikka puheet olisivat mitä. Ja luonnollisesti puheet oli sellaiset, että laiva sai lähteä. Omistajanvaihdoksella vielä kätevästi siirsivät vastuunsa eteenpäin: yhtiölle, joka ei edes ole tehnyt mitään lupauksia Suomen viranomaisille.

    Miten sääntöjä sitten pitäisi muuttaa, onkin pulmallisempi kysymys. Pitäisikö yli tietyn ikäisten laivojen myynti OECD-maissa rekisteröityjen maiden ulkopuolisille tahoille (yhtiöille) kieltää? Tai auttaisiko sekään, jos laivan omistaja - olkoon vaikka suomalainen yhtiö - toimisi epärehellisesti? Parasta tietysti olisi, jos Intia, Pakistan, yms. saataisiin välittämään purkuolosuhteiden turvallisuudesta OECD-maiden tapaan, mutta se lienee asia, mille on Suomesta käsin kovin vähän tehtävissä.

  • Vieras

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Tyypillistä viranomaisvalitusta. Me eli Suomen kansa olimme täysin tietoisia laivasta ja sen tulevasta. Nyt sitten valitetaan, lähetetään kirjeitä ja sitten kohautetaan hartioita. Kun Pakistan ei ole jäsen siinä missä pitää noudattaa jotain sääntöä niin tottakai nykyinen omistaja vei sen sinne. Muuten omistajat vaihtuvat liian usein näissä "laivakaupoissa". Kyllä maailman pitää ottaa näistäkin parempi ote koska maksut useimmin jäävät saamatta. Nyt on Suomen vastuullisten kerrottava miten paljon me - suomalaiset - olemme kärsineet tässä kahinassa koko Suomen ajalta.

  • Jaska

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Hoh hoijakkaa suomalaisia maailmanhalaajaviranomaisia. Ei löydy omasta maasta ja lähiympäristöstä tarpeeksi huolta niin haetaanpa sitä vaikka Pakistanista. Ei puut kuin viranomaisten lähetys Pakistaniin seuraamaan että aluksen romutus tapahtuu "Suomessa hyväksyttyjen normien mukaisesti". Veronmaksajien rahan tuhlausta koko touhu mutta eihän oma raha olekaan kyseessä ja riittä puuhastelua.

  • Havainnoija

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    SYKE:n viranloisten itsetuntoko se kärsii, kun eivät päässeet lisää lupia vaatimaan?

Tuoreimmat aiheesta: Pohjanmaa

Pääuutiset

Politiikka

Presidentti Niinistö Yle Uutisille: Meillä on selkeä linja, eikä minkäänlaista suomettumista

Video: Presidentti Sauli Niinistö
03:05

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä