Liikenne |

Sylvi Kekkosen Elite oli aikansa huippupeli

Sylvi Kekkonen oli harvinainen nainen aikanaan, sillä monellakaan naisella ei ajokorttia ollut. Sylvi Kekkosen lahjaksi saama Moskvitsh Elite nyt näytteillä Mobiliassa Kangasalla.

Sylvi Kekkosen auto Mobiliassa
Mossessa oli poikkeuksellisesti neljä etuvaloa. Nahkaverhoilu on kirkkaan punainen. Mosse on myös korkearunkoinen, joten hattu päässä oli helppo autoilla. Kuva: Antti Eintola / Yle

Tasavallan Presidentti Urho Kekkosen puoliso Sylvi Salome Kekkonen (o.s. Uino,1900-1974) korosti oikeuttaan itsenäiseen elämään tasavallan ensimmäisen naisen tehtävien rinnalla. Sylvi Kekkonen hankki myös oman auton ja ajokortin aikana, jolloin ajokortti oli naisilla vielä harvinainen, omasta autosta puhumattakaan.

- Ajokortti oli vielä 1960-luvulla tyypillisesti miesten kapistus, mutta Sylvi hankki sen. Hänhän oli itsenäinen ihminen, ja halusi korostaa sitä omalla ajelulla, sanoo Martti Piltz Mobiliasta. 

Sylvin nähtiin edustavan Suomen eliittiä.

– Martti Piltz

Kun neuvostoliittolainen Moskvitsh-tehdas toi uuden 408-mallin markkinoille vuonna 1964, auton ulkomaan markkinointi aloitettiin Suomesta. Uudelle mallille annettiin markkinointinimeksi Elite. Oy Konela Ab esitteli Eliten kevätnäyttelyssään vuonna 1965.

Ensimmäinen neuvostomaiden ulkopuolelle rekisteröity Elite lahjoitettiin Sylvi Kekkoselle. Lahjoituksen päivämääräksi on kirjattu 24.4.1965.

- Sylvin nähtiin edustavan Suomen eliittiä, Piltz kertoo.

Mainettaan parempi Mosse

Moskvitsh Eliteä valmistettiin kahden vuoden aikana kaksi miljoonaa kappaletta. Osittain suuri määrä selittyy vähäisellä muulla tarjonnalla.

Sylville tuli autoharrastajien mukaan liukuhihnan kolmas Mosse, Ainoa musta auto oli tehty länsimaisia esitteitä varten. Sylvin auto oli ensimmäinen länsimaihin tuotu Mosse.  Teknisesti se vastasi edeltäjäänsä, sillä moottori oli samanlainen.

Huippunopeus on 130 km/h, mikä varmasti riitti Suomen teille 1960-luvulla.

– Martti Piltz

– Huippunopeus on 130 km/ h, mikä varmasti riitti Suomen teille 1960-luvulla. Se on mainettaan parempi auto, Martti Piltz sanoo.

Tunnettu autoileva nainen

Reuma vaivasi Sylvi Kekkosta jo siinä vaiheessa kun hän sai Mossen lahjoituksena. Rouva Kekkosen edellinen auto, Englannin kuningattaren luovuttama Morris Mini oli kovassa käytössä, vaikka Sylvi kolaroikin raitiovaunun kanssa. Vaurio oli vähäinen, mutta herätti melkoista julkisuutta ja ainakin välillisesti johti siihen, että hän luopui auton ajamisesta. Tiettävästi tämä Mini on yhä tallella.

– Autonaisena Sylvi oli Helsingissä ihan tunnettu. Tai ei hän tyypillisesti ollut autonainen, vaan itsenäinen nainen, joka halusi ajaa omalla autollaan, Martti Piltz luonnehtii.

Tuoreimmat aiheesta: Liikenne

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä