Kotimaa |

Tabletissa on perusopetuksen tulevaisuus

Tablettitietokoneista on nopeasti tulossa arkipäivää perusopetuksessa. Laite motivoi lapsia ja sen avulla oppilailla on käytössään koko internetin laaja tietopankki. Huonoja puolia ei juuri löydetä.

Video: tabletti sormitietokone iPad koulussa
01:52
Video: Yle

Itä-Suomen koulun lappeenrantalaiset oppilaat ovat saaneet henkilökohtaiset iPadit opetuksen tueksi. Koulun 1 - 3- ja 6-luokkalaiset saivat tablettitietokoneet opetusministeriön ja paikallisen yhteistyökumppanin rahoituksella.

Rehtori Petri Kyyrän mukaan opetusministeriön kaksivuotisessa hankkeessa on tarkoitus selvittää tablettitietokoneiden hyödyt opetuksessa.

Jo ensimmäisen viikon kokemusten jälkeen tulokset näyttävät positiivisilta. Koululaiset ovat muun muassa itse kehitelleet uusi käyttötapoja iPadeilleen.

-  Pari kertaa olen jutellut kaverin kanssa läksyistä ja ihan muuten vaan. Se on sellanen sovellus, mistä pystyy soittamaan toiselle, kertoo kuudesluokkalainen Elli Martikka.

Auttaa oppimaan

Uuden tekniikan uskotaan auttavan opiskelussa merkittävästi.

- Itse luulen, että oppimisen syvyys paranee. Ei välttämättä se, miten paljon muistaa hetkellisesti ulkoa, vaan asiat jää pidempikestoiseen muistiin, sanoo Itä-Suomen koulun opettaja Sami Puurtinen.

Niillä kouluilla missä tablettitietokoneita on ollut käytössä jo reilun vuoden ajan, ovat kokemukset olleet  lähes poikkeuksetta hyviä.

- Ainakin oma kokemus on, että se lisää huomattavasti motivaatiota ja yhteistyötä oppilaitten välillä ja korostuu se mitä nykyaikainen oppiminen on. Oppiminen luokassa muuttuu, eli se ei ole enää sellasta opettajajohtoista vaan se on yhteistoiminnallista ja tutkivaa, kertoo Saimaan mediakeskuksen kouluttaja Jenni Koskinen.

Ja luokassa ollaan samaa mieltä.

- Ainakin tuntuu, että siinä oppii paremmin, kun se tuntuu kivalle, sanoo kuudesluokkalainen Roope Airinen.

Ajantasaista materiaalia

Yhtenä tablettien käytön parhaana puolena pidetään sitä, että internetistä löytyy ajantasaista tietoa. Oppikirjoissa tieto voi vanhentua jo muutamassa vuodessa.

Oppitunneilla pystytään käyttämään internetin lähes rajatonta materiaalipankkia. Erityisesti apua odotetaan kielten opiskeluun, kun tabletilla voidaan videoida omaa puhetta tai katsella vaikkapa vieraskielisiä uutisia.

Tablettia voi käyttää muistiinpanovälineenä, tehdä sillä powerpoint-tyyppisiä esityksiä, kuvata videoita, tehdä animaatioita, käyttää sanakirjasovelluksia ja erilaisia oppimispelejä.

- Oikeastaan, mitä pidempään tätä asiaa on tutkinut, sitä enemmän löytyy hyödynnettävää sisältöä, opettaja Sami Puurtinen sanoo.

Huonoja puolia tableteista ei juuri löydetä. Pelaaminen voi tietysti häiritä keskittymistä tunneilla, mutta sekin on saatu pidettyä melko hyvin kurissa yhteisillä pelisäännöillä.

Kommentoi aihetta (11 kommenttia)

Kirjoita uusi kommentti

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

  • Kokoomusnainen käärmeennahassa

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Eikö teoriaa opeteta enää kouluissa?

  • Toni

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Tuntuu jotenkin oudolta, ettei keksittäisi yhtään huonoja puolia. Kuitenkin uutisissa usein valitetaan siitä, että nettiä pitäisi sensuroida ja kauhistellaan kun pienet lapset jo pääsevät esim. pornosivuille.

    Onhan näissä tableteissa nyt hyvät sisällönhallintaohjelmat asennettuna? Etteivät lapset nyt ihan mitä tahansa voi niihin itse asentaa.

    Ja jos kerran kotonakin saa näitä käyttää niin onhan varmistettu, että kotona vanhemmat myös ymmärtävät mitä kaikkea haitallistakin tablettien kautta voi tehdä?

    Joillakin kun ei mahdollisesti ole kotona ollut aikaisemmin tietokoneita, joten tietoturva, ym asiat saattavat olla hakusessa.

    Ja miksi Ipad? Jonkinlainen kustomoitu android ratkaisu olisi voinut olla parempi. Ainakin halvempi jos veronmaksajat näitäkin joutuvat jatkossa maksamaan. Esim joku ~100 euroa maksava tabletti voisi olla lapsille sopiva, kuitenkin herkästi rikkovat laitteet.

    • Anja

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Jos huonoja puolia etsitään, niin tietääkö kukaan minkälainen on tablettien sähkömagneettisen säteilyn taso esim. läppäreihin verrattuna? Jotkuthan eivät suosittele läppäreitä lainkaan lapsille (eikä aikuisillekaan) säteilyn takia.

    • Future Matters

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Google tekee tyhmäksi.

      Enää et muista mitään, muistat vain miten löydät tarvitsemasi...

  • Integraalifunktio

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Oppikirjoissa on kahdenlaista tietoa sellaista joka ei vanhene ihmisiässä ja sellaista joka vanhenee seuraavaan kirjan painokseen mennessä. Edelliseen ryhmään kuuluu mm. matematiikan, äidin- sekä vieraiden kielten perusteet. Jälkimmäiseen ryhmään kuuluu esimerkiksi jonkun tietokonevalmistajan ns. suljettu käyttöliittymä.

    Nuoren paras oppimisvaihe tulisi käyttää ensimmäisen ryhmän tietojen pänttäämiseen.

    Olen ollut tietokonealalla liki 40 vuotta. Minulla ei enää vuosikymmeniin ole ollut mitään hyötyä siitä, miten tiedot koodataan reikäkorteille, joka oli vallitseva tapa syöttää tietoja järjestelmiin kun aloitin työni. Sama pätee aivan varmasti 20 vuoden kuluttua IPadiin.

    • mamma

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Tässä ei varmaankaan olennaista ole itse oppimisen väline, vaan se, että oppimisen tapa tuodaan lähemmäs lasten arkea ja tapaa tutkia maailmaa. Tekniikka on tässäkin apuväline, jonka avulla saadaan motivaatio ja ehkä myös opettajan silmät auki sille, miten monenlaista oppiminen on. Lapsi on luonnostaan tutkiva, joten sitä kannattaa hyödyntää. Mitä tulee muuttumattomaan oppisisältöön, kannattaa tutustua kielioppeihin - nehän ovat muuttuneet osin jo kymmenessä vuodessa. Lirissä ovat tulevaisuudessa ne, jotka uskovat yhteen kiveen hakattuun tietoon, kun taas ne, jotka ovat valmentautuneet etsimään ja päivittämään tietoa, pärjäävät paremmin. Kyse on jälleen asenteesta: otetaanko oppi annettuna (pänttäysmetodi) vai käytetäänkö päätä sen pohtimiseen, kyseenalaistamiseen ja jalostamiseen.

  • mäntyranta

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Opetusministeriön tulisi kustantaa kaikille ilmaiset

    englannin ja ruotsinkielen kurssit eskarista lukioon.

    Ohjelmat voisi ladata omalle koneelle tai käyttää

    tietoverkon kautta.

    Luokkakoko voisi olla 500 000 oppilasta per luokka.

    Kokeet tarkistaa tietokone samantien kun oppilas on vastannut.

    Koulut nelivuorojärjestelmään aamu ja iltavuorot.

    Koulupäiviä viikossa 3 loput nettiopiskelua,

    Opettajilla ja oppilailla 5pv vapaa joka viikko.

    Luantai koulupäivä lyhennetty 4h.

    Koulujen määrä neljäsosaan ja koulumatkojen

    lukumäärä lähes puoleen. Hiilidioksiidipäästöt puoleen.

    Investointikustannukset neljäsosaan.

    Kyllä suomessa voi vielä säästää.

  • Wanhempi Atk-konsultti

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Tablettien huonoin puoli on näppäimistön puute. Oman tekstintuotannon kehittyminen vaatii ehdottomasti kunnon näppäimistön. ja kymmensormijärjestelmän opetuksen pohjaksi. Lisäksi laitteiden käyttöä tulee rajoittaa, jotta lapsen kaikkia kykyjä tulisi hyödynnettyä. Itse tekemällä, kirjoittamalla, piirtämällä, muotoilemalla, lapsi parhaiten oppii, ei niinkään lukemalla, puhumattakaan copy-pastesta. Tehokkainta laitteiden hyödyntömistä lienee tiedon haku netistä ja sen prosessointi vihkoon tai kirjoitustaidon ja kaluston salliessa tekstidokumenttiin. Jälkimmäinen vaatii copy-paste kontrollin. Kaikki uudet lelut kiinnostavat lapsia, mutta aikuinen voi vähän laajemmin arvioida, mikä työkalu on sopivin. Ennemmin hyödyntäisin tietotekniikkaa koulussa kunnon tietokoneilla avoimilla ohjelmistoilla. Tabletti on vain muotilelu.

  • Sosi

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    "Huonoja puolia tableteista ei juuri löydetä." Ei tietenkään, koska niitä ei ole kerta kaikkiaan sopivaa löytää, tabletit ja netti ja ylipäänsä kaiken mahdollisen ja mahdottoman virtualisointi kun nyt sattuu olemaan suurta muotia.

    Minäpä puolestani sanon, että erityisesti alakoululaisille, joiden motoriikka on vielä kehittymisvaiheessa, kaiken oppimisen siirtäminen sileän lasin taakse etusormella tönkösti tökittäväksi on pahemman luokan karhunpalvelus. Ihmiset yleensä, mutta etenkin lapset, tarvitsevat konkreettisia esineitä, joita voi tuntea ja koskettaa: konkreettisia kirjoja, joiden sivuja voi kääntää, konkreettisia kyniä, joiden päätä voi pureskella, konkreettisia ovenkahvoja, joita painettaessa kuuluu naks ja ovi avautuu, konkreettista toisten ihmisten kohtaamista ilmeineen, eleineen ja äänensävyineen, eivätkä virtuaalista, sähköistä, vain ajatuksen tasolla läsnä olevaa maailmaa.

    Lasin takana kasvaa entistä sairaampi sukupolvi.

    • Tosion

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Sosi on oikeassa.

      Konkreettisuus ja oikeat ihmiskontaktit. Oikeaa, perinteistä opetusta. Sitä kouluihin. Tekniikka on vain apuväline - mutta se saa monesti liikaa valtaa.

      Pienetkin lapset käyttävät ihan liikaa aikaa ruudun äärellä. On tarpeetonta lisätä sitä enää koulussa. Tekniikan lapset kyllä oppivat, opettamattakin.

    • IT Konsultti

      Ilmoita asiattomasta kommentista

      Kiitos loistavista kommenteista. Hienoa, että on aikuisia, jotka osaavat ajatella asiaa laajemmin. Digitaaliset laitteet ovat hyviä renkiä, mutta lasten käsissä niistä tulee isäntiä. Lapset addiktoituvat helposti laitteisiin ja "sovelluksiin" ja se kapeuttaa dramaattisesti lapsen kokemus- ja oppimismaalimaa.

      TV:n katselun ja tietokoneen käytön jälkeen lapsi on yleensä väsähtänyt ja kaipaa jotain elävöittävää tekemistä, vaikkapa vuorovaikutusta ihmisen kanssa ja liikuntaa.

      Kännykät ja tietokoneet ovat ensisijaisesti aikuisten tuotannollisia työvälineitä. Lapsia pitäisi suojella niiltä.

      Lapsil

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä