Kotimaa |

Tablettitietokone avaa sulkeutuneenkin oppilaan lukkoja

Moni opettaja on ollut ihmeissään, kun alaluokkalaisen käsissä syntyy kätevästi dokumentti merenrantakasveista, uutislähetys tai satukirja. Tarvitaan vain tablettitietokone ja innostunut opettaja.

Sirkku Lähdesmäki esittelee tablettitietokoneelle kehitettyä matematiikkasovelluista.
Sirkku Lähdesmäki esittelee tablettitietokoneelle kehitettyä matematiikkasovellusta. Kuva: Ari Vihanta / Yle

Kokkolalainen luokanopettaja Sirkku Lähdesmäki on toiminut viime syksynä ja tänä keväänä tablettitietokoneiden matkasaarnaajana kotimaakunnassaan Keski-Pohjanmaalla. Hän opastaa kollegoitaan, kuinka tablettia voidaan hyödyntää opetuksessa. Lähdesmäki puhuu ilmiölähtöisestä opetuksesta.

– Periaatteena on aina se, että opiskelu kiinnittyy luokan oppimistavoitteisiin. Laite tulee lisänä ja tukena eli pääasia on tabletin pedagogisessa käytössä, kertoo Lähdesmäki.

Lähdesmäen kokemuksen mukaan oppilailta sujuu ryhmätyöskentely hyvin taulutietokoneita käytettäessä, opettajille jää puolestaan enemmän aikaa niille, jotka tarvitsevat enemmän tukea.

Lapset murtavat estojaan

Oppilaat pysyvät tablettien kanssa myös hyvin asiassa eli esimerkiksi pelien pelaamiseen kesken kaiken on Lähdesmäen tarvinnut puuttua hyvin harvoin. Hän on ollutkin hyvin odotettu vieras kouluilla, monelle oppilaalle Sirkun mukanaan tuomat iPadit ovat olleet ensimmäinen kosketus taulutietokoneisiin.

– Tabletit ovat opetuksessa lähitulevaisuutta, oppikirjasidonnaisuus vähenee. Opettajat ovat kokeneet, että niiden avulla on helppo luoda opetuskokonaisuuksia.

Tietokoneiden käyttö on saanut monen lapsen piilevät taidot puhkeamaan kukkaan, kaikki eivät osaa ilmaista itseään vihkon ja kynän avulla.

Tabletit ovat opetuksessa lähitulevaisuutta, oppikirjasidonnaisuus vähenee. Opettajat ovat kokeneet, että niiden avulla on helppo luoda opetuskokonaisuuksia.

– Sirkku Lähdesmäki, luokaopettaja

– Oppilaat pystyvät uskomattomiin saavutuksiin. Monelta opettajalta kuulin, että nyt tuon lapsen ääni kuului, en ole kuullut sitä moneen kuukauteen. Kun hän pääsi jonnekin pöydän alle supattamaan siihen tablettiin, niin koko luokka pääsi kuulemaan lasta. Laite rikkoo lapselta estoja. 

Rajattomat mahdollisuudet opetuksessa

Oppimista tukevia, tablettitietokoneisiin ladattavia sovelluksia on netti jo pullollaan. Lähdesmäki sanoo kuulleensa niitä olevan jo 75 000. Hän on perehtynyt tarjontaan koulutuksissa ja iltaisin. Lähdesmäen opastuksella lapset ovat muun muassa tehneet Toholammilla Sykäräisten koulun uutisia, Perhossa syntyi kirja lemmikkieläimistä ja Kannuksessa tehtiin mykkäelokuvia.

– Yhdellä koululla kakkos- ja kuutosluokkalaiset tekivät hienoa yhteistyötä ja valmistivat lyhytelokuvia kiusaamisesta ja koulun ristiriidoista, ihastelee Lähdesmäki.

Ilmiölähtöisessä opetuksessa oppiaineiden rajat kaatuvat. Esimerkiksi dokumenttielokuvaan voi yhdistää itse sävellettyä ja soitettua musiikkia.

– Mäntykankaan koululla oppilaat tekivät Kokkolaa esitteleviä matkaesitteitä, jotka käännettiin englanniksi eli siinä yhdistyivät paikallistuntemus ja kieltenopiskelu.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä