Tekniikka |

Tablettitietokoneet laittavat opetustapoja uusiksi

Uusi tekniikka pakottaa opettajat uudistamaan opetustapojaan. Tablettitietokoneiden myötä oppilailla opiskelun painopiste kallistuu ulkoa pänttäämisen sijaan tiedon soveltamiseen.

Rantakylän yhtenäiskoulu, ipad koulutus
Tässä luokassa eivät muistiinpanovihkot näy. Mikkelin Rantakylän yhtenäiskoulun 4C-luokka aloittaa oppituntinsa tabletit kourassa. Kuva: Juho Liukkonen / Yle

Mikkelin Rantakylän yhtenäiskoulun 4C-luokan tunneilla lapset taittavat blogeihinsa videoita, piirustuksia ja tekstiä kuin kokeneet sosiaalisen median käyttäjät.

Seiniltä löytyy QR-koodeja, jotka ohjaavat kertotaulujen ja jakolaskujen muistisääntöihin. Tämä on vasta esimakua kouluopetuksesta tulevaisuudessa.

Rantakylän yhtenäiskoulu, ipad koulutus
Kuva: Juho Liukkonen / Yle

Monelle opettajalle on kova paikka joutua uudistamaan opetuskäytäntöjään uuden tekniikan vuoksi. Tablettiopetukseen ei ole olemassa mitään oppikirjaa, jonka mukaan opetuskäytäntöjä pitäisi muuttaa. Opettajien on heittäydyttävä kokeilemaan ja uhrattava aikaansa tekniikan sisäistämiseen.

Savonlinnassa kokoontuu 4.-5.4.2013 yli 200 opettajaa jakamaan kokemuksiaan ja oivalluksiaan tablettipohjaisessa opetuksessa. Apua kaivataan laitteiden hallitsemiseen, ylläpitoon ja niiden käytön jouhevoittamisen opetuskäytössä.

Opetusta joudutaan tuunaamaan laitteiden ehdoille

Tietokonepohjaisen opetuksen hyötyihin ja haittoihin ei ole mitään lopullista vastausta. Monet pitävät tablettitietokoneita huonoina esimerkiksi nippelitiedon pänttäämisessä, mutta tiedon soveltamisen opetuksessa ne koetaan hyödylliseksi.

Esimerkiksi lukioissa on järjestetty koetilaisuuksia, joissa tenttijällä on käytössään koko internetin lähdeaineisto. Koekysymykset on muotoiltu kuitenkin sen verran hankalasti, ettei niihin voi vastata suoraan verkkoa selaamalla.

Tiedon soveltamisen merkitys korostuu tulevaisuudessa entisestään.

- Meillä ei lueta kirjoista valmiita asioita, vaan oppilaita opetetaan etsimään ja tuottamaan tietoa. Oppilaat esittävät kysymyksiä ja niihin lähdetään etsimään vastauksia videoin, kuvin ja kirjoittamalla, Rantakylän yhtenäiskoulun 4C-luokan luokanvalvoja Mari Muinonen kertoo.

Myös etäopetusta saatetaan hyödyntää tulevaisuudessa. Esimerkiksi pienemmissä lukioissa on tällä hetkellä hankalaa järjestää oppilaille erikoiskursseja, kun kursseille ei löydy riittävästi opiskelijoita.

Tulevaisuudessa esimerkiksi harvinaisten kielten opintojen uskotaan olevan helpompaa järjestää, kun opiskelijoita haetaan useammalta paikkakunnalta verkko-opetukseen.

Tablettikoulutus edellyttää hintojen polkemista alas

Tietokonepohjainen koulutus vaikuttaa myös opetusmateriaaliin. Esimerkiksi Savonlinnan lyseon lukion kaikilla tablettikursseilla ei enää edes käytetä oppikirjoja, koska ilmankin on pärjätty.

- Meidän koulussa on järjestetty kursseja, joissa opettaja on itse laatinut kurssimateriaalin. Olen huomannut, että tukeudun aika harvoin oppikirjoihin. Tuolloin harmittaa, että olen tullut ostattaneeksi oppikirjan oppilaalla, rehtori Ismo Falck pohtii.

- Digitaalisissa oppikirjoissa on etuna, että materiaalia on helppo muokata ja päivittää. Maailma muuttuu jatkuvasti ja oppilaille pitää välittää tuorein tieto. Siksi on tärkeää myös rakentaa omaa aineistoa sellaisiin ympäristöihin, ettei se ole sidonnainen vain yhteen laitteeseen, vaan materiaalia voidaan lukea kännykällä tai tietokoneilla.

Sähköisten oppikirjojen markkinat ovat Suomessa vielä lapsenkengissä. Tarjonnan uskotaan parantuvan kuitenkin jo ensi syksynä. Hinnat kuitenkin arveluttavat.

- Minun visioni on, että oppimateriaalit tulisivat laskemaan, jolloin opiskelijalla olisi varaa hankkia jonkinlainen laite käyttöön. Koko järjestelmän toimivuus perustuu siihen, että sähköinen materiaali ei voi kustantaa oppilaalta yhtä paljon kuin oppikirjat tällä hetkellä, Falck linjaa.

Käsin kirjoittaminen ei ole katoamassa mihinkään

Rantakylän yhtenäiskoulu, ipad koulutus
Kuva: Juho Liukkonen / Yle

Tietokonepohjaisen opetuksen yllä leijuu myös kauhukuva kirjoittamisen kuolemasta. Käsinkirjoittaminen ei ole kuitenkaan katoamassa opetussuunnitelmista jatkossakaan mihinkään.

Suurempi huoli on, minkälaiset eväät nuorille on annettava, jotta he pärjäävät alati tietokoneistuvassa maailmassa.

- Jos mietitään meidän aikuisten maailman kannalta käsin kirjoittamista, niin kuinka moni meistä kirjoittaa enää muuta kuin kauppalapun käsin? Näppiksellä kirjoittaminen on tärkeä tuottaa myös opiskelijoiden haltuun, ettei työelämään mennä kahden sormen varassa, Rantakylän Yhtenäiskoulun luokanvalvoja Mari Muinonen kertoo.

Tablettien käyttö kouluissa moneltakin osin kynänkäyttöön. Laitteilla voi piirtää ja kirjoittaa muistiinpanoja aivan perinteiseen tapaan. Tablettien laitesuunnittelussa kaivataan kuitenkin kehitystyötä.

- Meillä on luokassa muutama vasenkätinen. Kun he yrittävät kirjoittaa tablettiin, niin laitteen oikeaan reunaan suunnitellusta rannetuesta ei ole mitään hyötyä. Vasenkätisten on meidän luokassa käännettävä tabletti pystyasentoon, jotta he pystyvät kirjoittamaan sillä, Muinonen kertoo.

Tuoreimmat aiheesta: Tekniikka

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä