Kotimaa |

Talvipyöräilyn Mekka panostaa keskustan pyöräilyreitteihin

Maan alle viety paikoitus tuo uutta tilaa entistä toimivimmille kevyenliikenteen väylille Oulun keskustassa.

Video: Talvipyöräilyssä olennaista on pukeutua kunnolla
05:56
Oulussa on 750 kilometriä kaupungin ylläpitämään pyöräreitistöä ja noin 100 kilometriä Ely-keskuksen hoidossa olevaa pyöräilyreitistöä. Video: Ari-Pekka Sirviö / Yle
Oulu

Oulu tunnetaan Suomen pyöräilypääkaupunkina, missä lähes joka neljäs työmatka tehdään pyörällä.

Vertailun vuoksi esimerkiksi Helsingissä vain joka kymmenes työmatka ajetaan fillarilla.

Oulu tunnetaan maailmallakin ennen kaikkea talvipyöräilykaupunkina.  Asema perustuu hyvään pyöräverkostoon ja kaupungin 750 kilometrin pyöräreittiverkoston talvikunnossapitoon.

Omaehtoinen pyöräilyreitistö saa jatkoa

Oulun nykyinen pyöräily-ystävällisyys on puolen vuosisadan määrätietoisen työn tulosta.

Kivisydämen ansiosta keskustan kaduille vapautuu parkkipaikoilta tilaa pyörille. Se antaa mahdollisuuden tämäntapaiseen kehittämiseen nyt kun pysäköintitilaa on riittävästi.

– Jorma Heikkinen, liikenneinsinööri

Johtava periaate Oulussa on ollut, että kevyt liikenne on kokonaan erotettu autoliikenteestä aina kuin vain se on mahdollista. Tästä selkeimpiä esimerkkejä ovat Oulujoki-suiston kevyen liikenteen sillat.

Ja tällä tiellä myös jatketaan. Eli keskustan tuntumaan erillisliikenteenä sisään tulevien pyöräilyväylien jatkeeksi luodaan keskustaan lisää toimivaksi todettuja kaksisuuntaisia pyöräteitä. Yksi tällainen on Isokatu.

– Se tuo ihan kaupungin keskeisimmille alueille ja meidän pitää saada siihen lisää pyöräpysäköintiä, jotta Limingantullin suunnasta tulevalla on paikka mihin pyöränsä panna ja jalkautua keskustaan. Me joudumme sieltä jonkin verran autojen parkkipaikkoja vähentämään kaduilta mitä pyöräilyn pääreitteinä kehitetään, kertoo liikenneinsinööri Jorma Heikkinen.

Kallioparkki kehittää pyöräilyä

Kyse ei totuuden nimessä ole pelkästään pyöräilijöiden edusta. Pelastuslaitos on jo vuosia viestinyt Oulun kaupungille, että toiselta puolelta katua pitäisi poistaa parkkipaikat, koska kaikissa paikoissa ei voi olla varma pääseekö siitä kuorma-autolla läpi.

Oulun maanalainen pysäköintilaitos Kivisydän (eli kallioparkki) on varsinaisesti autoja varten, mutta samalla se mahdollistaa Oulun keskustan pyöräreitistön parantamisen entisestään.

– Kivisydämen ansiosta keskustan kaduille vapautuu parkkipaikoilta tilaa pyörille. Se antaa mahdollisuuden tämäntapaiseen kehittämiseen nyt kun pysäköintitilaa on riittävästi, toteaa Heikkinen.

Pyöräilyn pääreitit aiotaan erottaa muusta ympäristöstä ja asettaa mahdollisuuksien mukaan risteäviin teihin nähden etuajo-oikeutetuiksi.

Pakkahuoneenkadulla kokeillaan hidaskatua ensi kesänä

Keskustan alueella liikennevalot halutaan nykyistä enemmän pyöräilyä suosiviksi ja erityisillä hidaskaduilla harkitaan nopeusrajoitusten laskemista jopa 20 kilometriä tunnissa. Ensi kesänä tällaista kokeillaan kevyesti Pakkahuoneenkadulla, mistä on ajateltu ruutukaava-alueen poikkittaisreittiä nimenomaan pyörille.

– Pakkahuoneenkatu on yksi meidän keskustan suunnitteluun liittyviä hidaskatuesimerkkejä. Sitä kokeillaan ensi kesänä kevyin toimenpitein. Nimenomaan siten, että pyörät voivat liikkua siellä suurin piirtein samaa vauhtia kuin autot. Kävelijät ovat edelleen reunoissa ja heille varattua tilaa on paikoitellen varmasti syytä lisätä.

– Siitä ei kuitenkaan tulisi kävelykatu vaan sekaliikennekatu, jossa autot ja pyörät ovat samassa tilassa, sanoo Heikkinen.

Pyöräliikenteen sujuvuudelle on eduksi mitä lähempänä autojen ja pyörien nopeudet ovat toisiaan.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Talous

Arvostettu saksalaisprofessori: EU:n on uudistuttava selviytyäkseen Brexit-kriisistä

Saksalainen ekonomisti ja Ifo-instituutin pääjohtaja Hans-Werner Sinn.

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä