Ulkomaat

Tekoäly päihitti jälleen ihmisen – go-suurmestari hävisi kolme peliä peräkkäin

Googlen AlphaGo-tekoälyn kehittäjätkin epäilivät sen mahdollisuuksia voittaa go-pelin suurmestari.

Go-pelin suurmestari Lee Se-Dol asettaa ensimmäisen pelimerkkinsä pelilaudalle aloittaessaan kolmannen pelin AlphaGo-tekoälyä vastaan.
Go-pelin suurmestari Lee Se-Dol asetti ensimmäisen pelimerkkinsä pelilaudalle aloittaessaan kolmannen pelin AlphaGo-tekoälyä vastaan Soulissa 12. maaliskuuta. Kuva: EPA / Yonhap

Googlen kehittämä AlphaGo-tietokoneohjelma otti lauantaina kolmannen voittonsa go-pelin eteläkorealaisesta suurmestarista Lee Se-Dolista. Voiton myötä tekoäly siirtyi tavoittamattomaan 3-0-johtoon viiden pelin turnauksessa.

Tapausta on pidetty huomattavana läpimurtona uudenlaisen tekoälyn kehittämisessä.

Lee on ollut pelin maailmanlistan kärkisijoilla suuren osan viimeisistä kymmenestä vuodesta ja hän on yksi parhaita go-pelaajia maailmassa. Hän uskoi etukäteen voittavansa AlphaGo:n helposti.

AlphaGo:n ja Leen ottelu oli kuitenkin täpärä. Monet pelin asiantuntijat sanoivat, että AlphaGo teki epätavallisia ja kyseenalaisia siirtoja, jotka hämmensivät ihmisiä, mutta joissa oli jälkeenpäin ajateltuna järkeä.

"Tekoälyn Mount Everest"

Eräs Leen entisistä valmentajista sanoi, että AlphaGo sai jatkuvasti suuremman yliotteen Leestä pelien edetessä.

– AlphaGo pelasi johdonmukaisesti alusta loppuun, kun taas Lee, joka on vain ihminen, osoitti jonkin verran henkistä haavoittuvaisuutta, valmentaja Kwon Kap-Yong sanoi.

AlphaGo:n kehittänyt Googlen tiimi saa palkintorahana voitosta miljoona dollaria. Tekoäly voitti go-pelin Euroopan mestarin Fan Huin viime lokakuussa viiden pelin turnauksessa puhtaasti 5-0.

AlphaGo:n kehittäjät kuvailivat go-peliä tekoälyn Mount Everestinä. Pelissä on enemmän mahdollisia siirtoja kuin maailmankaikkeudessa on atomeja ja pelin on aiemmin ajateltu olevan koneille liian vaikea täydellisesti hallittavaksi. Jotkut uskoivat, että kestäisi vielä ainakin vuosikymmenen ennen kuin pystyttäisiin kehittämään tekoäly, joka kykenisi voittamaan ihmisen go-pelissä.

3 000 vuotta vanhassa kiinalaisessa lautapelissä on kaksi pelaajaa, joista toisella on mustat ja toisella valkoiset nappulat. Voittaja on se, joka pystyy valtaamaan eniten ruutuja omilla nappuloillaan.

Tuoreimmat aiheesta: Ulkomaat

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä