Suomalaisten marjatutkimukset kiinnostavat maailmalla

julkaistu 15.3.2010 klo 10:13, päivitetty 16.3.2010 klo 08:39

Suomalaisten marjojen terveysvaikutukset ovat saaneet laajaa huomiota. Muun muassa Kiinan virallinen uutistoimisto Xinhua levittää tietoa Turun yliopistossa tehdystä tutkimuksesta, jonka mukaan marjojen syöminen lykkää kakkostyypin diabeteksen puhkeamista.

Turun yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa lievästi ylipainoiset naiset söivät päivittäin suomalaisia marjoja. Koehenkilöiltä mitattiin maksan ALAT-arvo, joka on herkkä terveyden mittari. Arvo laski huomattavasti.

- Tämä kertoo siitä että diabetes voi lykkääntyä. Olen yllättynyt siitä, kuinka paljon riski vähenee, sanoo elintarvikekemian professori Heikki Kallio.

[näytä kuva: Heikki Kallio (YLE) ]

Kallio arvioi, että tuloksella on jopa kansantaloudellista merkitystä, jos diabeteksen esiintymistä pystytään lykkäämään. Maksa-arvojen muutoksen lisäksi marjojen syönnin on todettu vähentävän painoa, mikä on edullista diabeteksen välttämisen kannalta, hän kertoo.

Koehenkilöt söivät päivittäin noin 160 grammaa marjoja esimerkiksi mehuina ja puolukkaruisleipänä. Määrä on noin kolminkertainen keskimääräisen suomalaisen annokseen verrattuna. Keskiarvoa laskee se, että osa suomalaisista ei syö marjoja ollenkaan. Kallio arvioikin, että tripla-annoksen popsiminen ei ole ylivoimaista.

Tutkimuksissa käytettiin suomalaisia mustikoita, mustaherukoita, puolukoita ja tyrnimarjoja. Parhaillaan Turussa tehdään jatkotutkimuksia, joissa yritetään selvittää mitkä aineet marjoissa johtavat maksa-arvojen paranemiseen. Muun muassa elintarviketeollisuus hyötyisi, jos tiedettäisiin mitä marjoja tai marjojen ainesosia tuotteissa tulisi suosia.

Kallio arvioi, että superruokana mainostetut goji-marjat ovat yhtä hyviä kuin suomalaiset marjat, mutta parasta olisi nauttia myös reippaasta marjastuksesta.

- Marjojen syömisen lisäksi metsään meneminen johtaa vyön lyhenemiseen, joten siinä on kaksinainen onni, hän tiivistää.

YLE Uutiset

Kommentit

Kommentit

Uusimmat kommentit ensin | Vanhimmat kommentit ensin

kaikkea kohtuudella..

15.3.2010 klo 20:48

Siis eiköhän joka maailman kolkkaa ole luotu samanlaisia ihmisten syötäviä marjoja..
Ehkä nämä marjat on tarkoitettu samalla seudulla asuvien ruuaksi..
Meillä on marjat toisilla on appelsiinit sun muut..
Kaikialla kasvaa yhtä terveellisiä marjoja/hedelmiä kansojen ravinnoksi..
Joten jokaiselle on "lääkkeet" omassa maassaan..
Metsän eläimetkin syövät vain sieltä, missä elävät!

Veke-Susi

15.3.2010 klo 20:21

Olen syönyt vuosikymmeniä väh puoli litraa päivässä omia puutarha ja metsämarjoja ja lisäksi oman puutarhan omenia kesällä tuoreita ja talvella soseita ja raasteita pakasteesta. Jos vaikutus on jutussa mainittua luokkaa niin kuuluisi varmaankin jonkinlainen verohelpotus omatoimisesta riskin pienentämisestä. Ei tosin anna takeita yksilötasolla mutta väestötasolla ilmeisesti säästää kustannuksia.

Tuoreimmat