Ehkäisypillereiden syöminen tietää pitkää elinikää

julkaistu 14.3.2010 klo 02:19, päivitetty 15.3.2010 klo 08:24

[näytä kuva:  Pitkällä aikavälillä pillereiden syömisestä onkin todettu olevan enemmän hyötyä kuin haittaa. (Yle) ]

Ehkäisypillereitä käyttävät naiset elävät pidempään sekä välttyvät yleisimmiltä vakavilta taudeilta kuten syövältä ja sydänsairauksilta, kertoo uusi brittiläinen tutkimus. Tutkijat kertovat, että yhteyttä ehkäisypillereiden syömisen ja ennenaikaisen kuoleman välillä ei löytynyt.

Pitkällä aikavälillä pillereiden syömisestä onkin todettu olevan enemmän hyötyä kuin haittaa.

Tutkimus julkaistiin British Medical Journal -lehdessä perjantaina. Tutkimukseen osallistui 40 vuoden ajan 46 000 naista.

Tutkimus pitääkin todennäköisemmin paikkansa naisilla, jotka ovat käyttäneet "vanhanaikaisia" ehkäisypillereitä, sillä tutkimustyö aloitettiin jo vuonna 1968. Modernimpien lääkkeiden seurantavaikutuksista ei ole vielä ehtinyt kertyä tietoa yhtä useiden vuosien ajalta.

Reuters

Kommentit

Kommentit

Uusimmat kommentit ensin | Vanhimmat kommentit ensin

Mainos

15.3.2010 klo 01:20

Taitaapi olla mainosuutinen..move along people, nothing to see here..

Tuntematon potilas

14.3.2010 klo 21:01

Jos on todettu, ettei ehkäisypillereiden käytön ja ennenaikaisen kuoleman välillä ole yhteyttä, niin ei se silti tarkoita sitä, että ennenaikainen kuolemattomuus johtuisi juuri ehkäisypillerien popsimisesta. Lienevät popsineet "ennenaikaisen kuoleman ehkäisy"-pillereitä ...tai sitten vaan niillä on ollut terveemmät elintavat tai hyvää tuuria elämässä!

Tuoreimmat