yle.fi


Olet tässä

D-vitamiini lisää terveitä vuosia

julkaistu 15.12.2009 klo 13:32, päivitetty 16.12.2009 klo 07:59

Sopiva määrä D-vitamiinia hidastaa vanhenemista ja tuo lisää terveitä elinvuosia. Tamperelaisen tutkimusryhmän mukaan Suomessa kannattaisi arvioida uudelleen D-vitamiinin terveydelliset vaikutukset. Suurimmat hyödyt riittävästä annostelusta koituisi kroonisten, vanhuuteen liittyvien sairauksien ehkäisyssä.

Tamperelaisen tutkimusryhmän Psychoneuroendocrinology-lehdessä julkaisema tutkimus osoittaa, että D-vitamiini näyttäisi suojaavan keskushermoston rappeutumissairauksilta. Vanhenemista jarruttavan hormonin (FGF-23) vaikutus perustuu D-vitamiiniin.

D-vitamiinia ei pidä kuitenkaan käyttää liikaa, sillä sekä D-vitamiinin yliaktiivisuus että sen vaikutuksen puutos nopeuttavat fysiologista vanhenemista. Tutkimusryhmä on jo aikaisemmin raportoinut, että eturauhassyövän riski on pienimmillään, kun seerumin D-vitamiinipitoisuus on normaali. Riski lisääntyy sekä matalilla että korkeilla veripitoisuuksilla.

Tutkimusryhmä pitää mahdollisena, että oikealla D-vitamiinin annostelulla voitaisiin lykätä monien kroonisten sairauksien alkamista jopa vuosilla myöhemmäksi. Tällaisia sairauksia ovat muun muassa eräät yleiset syövät, sokeritauti, verisuonten kalkkeutuminen ja osteoporoosi.

Tutkimusryhmän vetäjä, Tampereen yliopiston emeritusprofessori Pentti Tuohimaa arvelee, että erityisesti Suomessa, jossa D-vitamiinin vajaus talvella on yleistä, olisi syytä kokonaan uudelleen arvioida D-vitamiinin terveydelliset vaikutukset.

Tästä voisi olla hyötyä myös kausi-influenssan torjunnassa. Suurimmat kansanterveydelliset vaikutukset saataisiin kroonisten vanhuuteen liittyvien sairauksien ehkäisyssä. D-vitamiinin riittävällä annostelulla voitaisiin arvioiden mukaan saada 2-5 tervettä elinvuotta lisää.

YLE Uutiset

Jatka tästä