Politiikka

Tiilikainen Raide-Jokerin korkeista asuntotavoitteista: Rakentajia löytyy, jos kaupungit kaavoittavat tarpeeksi tontteja

Valtio ilmoitti keskiviikkona, että se rahoittaa pääkaupunkiseudun Raide-Jokeria 83 miljoonalla euroalla asuntorahaston varoista. Valtion osuus Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välillä kulkevan pikaraitiotien kustannuksista olisi kolmasosa, loput maksaisivat Helsinki ja Espoo.

Video: Haastattelussa vasemmalta lukien SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen, Rakennusteollisuuden pääekonomisti Sami Pakarinen sekä asuntoministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.).
14:11
Suomen kasvukeskuksissa ja erityisesti pääkaupunkiseudulla on asuntopula. Apua rakentamisen vauhdittamiseen haetaan muun muassa joukkoliikenneinvestoinneista. Entä saadaanko investoinneista apua myös talouskasvuun? Haastattelussa asuntoministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.), SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen ja Rakennusteollisuuden pääekonomisti Sami Pakarinen. Video: Yle

Radan katsotaan edistävän yhtä hallituksen kärkihankkeista; pääkaupunkiseudun asuntorakentamista. Samalla parannetaan alueen poikittaisliikennettä.

Raide-Jokerin pitäisi tuoda asunnot nopeasti 10 000 ihmiselle. Pitkällä aikavälillä määrä nousisi jopa 80 000 asuntoon. Miten voidaan varmistaa, että asuntoja myös kaavoitetaan ja rakennetaan tavoiteltu määrä? Aiemmatkaan tavoitteet eivät ole toteutuneet.

Asuntoasioista vastaava maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.) heitti pallon Ylen aamu-tv:ssä pääkaupunkiseudun kunnille.

– Tähän tarvitaan nyt alueen ja seutukunnan kaupunkien sitoutumista. Jos valtio tulee tällaisella rahatarjouksella vastaan, niin silloin kaupunkien täytyy sitoutua riittävästi heidän käsissään olevassa kaavoituksessa. Kun sitä kaavoitettua maata on tarpeeksi, niin uskon, että rakentajia löytyy, ja sitä kautta myös nuo asuntomääräiset tavoitteet toteutuvat, Tiilikainen painotti.

Raide-Jokerin linja Keilaniemestä Pitäjänmäen, Pakilan ja Viikin kautta Itäkeskukseen.
Raide-Jokerin linja Keilaniemestä Pitäjänmäen, Pakilan ja Viikin kautta Itäkeskukseen. Kuva: Petteri Juuti / Yle
Asuntoministerin mukaan rakennuttajilta tullaan vaatimaan, että tietty osa tuotannosta on kohtuuhintaista asuntoja. SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen peräänkuulutti joustoja niiden osuuteen. Aiemmin on sovittu, että pääkaupunkiseudun asuntotuotannosta 20 prosenttia tulisi olla kohtuuhintaista.

– Tätä voisi nyt katsoa vähän tarkemmin, ettei se ole tällainen kaavamainen 20 prosenttia. Tämä ei oikeastaan perustua mihinkään, vaan sen on Pekka Korpinen (Helsingin entinen kaupunkisuunnittelujohtaja) aikanaan keksinyt jossain lounaspöydässä. Tämä pitäisi nyt haastaa, miten ne kohtuuhintaiset asunnot sijoitettaisiin järkevimmin. Keskus- tai asema-alueella voisi olla vaikka vähän enemmän ja muualla vähän vähemmän, Hievanen totesi.

Ajatus sai kannatusta ministeri Tiilikaiselta. Hänestä juuri näitä asioita on tarkasteltava valtion ja Helsingin seudun kuntien välisissä maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimusneuvotteluissa.

Tuoreimmat aiheesta: Politiikka

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä