Kotimaa |

Tom of Finland -merkit olivat liikaa tavarataloketjulle

Kristillisten arvojen pohjalta toimiva Halpa-Halli -ketju katsoi, että Tom of Finland -postimerkit eivät edusta yhtiön arvoja. Toimitusjohtajan mukaan yhtiö ei kuitenkaan ota kantaa päätöksellään vähemmistöjen asemaan.

Tom of Finland -postimerkki.
Kuva: Itella Posti Oy / Finland

Kokkolalainen Halpa-Halli -ketju korostaa toiminnassaan kristillisiä arvoja, se ei myy esimerkiksi alkoholi- tai tupakkatuotteita ja pitää myymälänsä kiinni sunnuntaisin. Yhtiö on nyt tehnyt päätöksen, ettei se myy Tom of Finland -postimerkkejä 38 myymälässään. Kaikissa ketjun liikkeissä myydään postimerkkejä, lisäksi Ylivieskan, Kaustisen ja Haapajärven myymälät toimivat myös asiamiesposteina.

Toimitusjohtaja Janne Ylisen mukaan asiasta keskusteltiin jo keväällä kun Itella lanseerasi merkin ja päätyi siihen, että Tom of Finland ei edusta yhtiön arvoja.

Haluan alleviivata, että emme tässä ota kantaa vähemmistöjen asemaan tai sen tyyppiseen kokonaisuuteen. Kaikki asiakkaat ovat meille samanarvoisia.

– Janne Ylinen, toimitusjohtaja

– Olimme silloin sitä mieltä, että merkki ei välttämättä edusta arvojamme. Saimme sitä puoltavaa asiakaspalautetta hyvinkin paljon. Merkin lanseerauksen jälkeinen palauteryöppy vahvisti käsitystämme. Emme halua loukata asiakaskuntamme mielipidettä ottamalla merkkiä valikoimiimme.

Janne Ylisen mukaan kaikki asiakkaat ovat ketjulle samanarvoisia.

– Haluan alleviivata, että emme tässä ota kantaa vähemmistöjen asemaan tai sen tyyppiseen kokonaisuuteen. Kaikki asiakkaat ovat meille samanarvoisia, tämä ei ole poliittinen kannanotto vaan selkeästi tuotetaktinen kannanotto, jossa kunnioitetaan asiakkaiden mielenrauhaa. Emme halua turhaan provosoida alueella, jossa meillä on myymälöitä, korostaa Ylinen.

Halpa-Halli -ketju käy Ylisen mukaan jatkuvasti keskusteluja tuotevalikoimastaan, eikä Tom of Finland ollut ensimmäinen hylätty tuote.

– Esimerkiksi leluissa on välillä keskustelua siitä, että onko tämä sovelias tuote lapselle. Haluamme pitää perinteisiä arvoja kunniassa. Olemme joutuneet tekemään paljon päätöksiä, jotka eivät ole kassakoneen kilinälle suotuisia, vaan olemme tehneet puhtaasti eettisiä päätöksiä. Tällaisiä tulee aika ajoin esille, varsinkin lasten ja nuorten tuoteryhmissä, sanoo Ylinen.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Keskipohjanmaa-lehti.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä