Tiede |

Tutkimus: Jo vauvoilla matemaattisia valmiuksia

Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan kuuden kuukauden ikäisellä vauvalla ilmenevä kyky hahmottaa lukumääriä ennakoi matemaattisten taitojen kehittymistä vuosia myöhemmin.

vauva
Kuva: Pekka Sipilä / Yle

Jo puolen vuoden ikäisillä vauvoilla on matemaattisia valmiuksia, jotka osaltaan ennustavat lapsen myöhempien matemaattisten taitojen kehitystä. Tämä ilmenee tuoreesta yhdysvaltalaistutkimuksesta, jossa tutkittiin vauvojen "numerotajua" ja sen kehittymistä muutaman vuoden iässä.

Proceedings of the National Academy of Sciences -tiedelehdessä julkaistusta tutkimuksesta ovat raportoineet muun muassa tiedelehdet Nature ja Science verkkosivuillaan.

Tutkijat havainnoivat aluksi 48:ää kuuden kuukauden ikäistä lasta laboratorio-olosuhteissa. Vauvoille näytettiin kahdella eri näytöllä vaihtuvia kuvioita ja tutkittiin, miten vauvan katse kohdistuu näyttöihin. Molemmilla ruuduilla näkyi joukko täpliä. Toisella oli koko ajan 10 täplää, joiden muodostelma vaihtui säännöllisin väliajoin. Myös toisella ruudulla oli täpliä, mutta niiden lukumäärä vaihtui samaan tahtiin 10:n ja 20:n välillä.

Tutkijat päättelivät, että niillä vauvoilla, joiden katse kiinnittyi näyttöön, jossa kuvion lisäksi vaihtui myös täplien lukumäärä, oli jo tässä vaiheessa kehittynyt intuitiivinen lukumäärän hahmotuskyky.

Jatkotutkimuksessa samoille lapsille tehtiin kolme vuotta myöhemmin matemaattisia valmiuksia mittaavia testejä. Tutkijat sulkivat tässä kohtaa pois yksilökohtaisen älykkyyden vaikutuksen.

Tulosten mukaan samat lapset, jotka pärjäsivät testeissä parhaiten, olivat osoittaneet jo vauvaiässä muita enemmän kykyä hahmottaa lukumääriä.

Tutkimus antaa osviittaa sille näkemykselle, että jo pienellä vauvalla ilmenevä lukumäärien taju näyttäisi osaltaan ennakoida matemaattisten taitojen kehittymistä hieman vanhemmilla lapsilla. Osa tästä hahmotuskyvystä saattaa olla synnynnäistä, mutta tutkimus ei näytä tätä toteen. Tutkijaryhmään kuulunut Elizabeth Brannon pohtii Nature-lehdessä, että jopa kuuden ensimmäisen elinkuukauden aikana ympäristö saattaa vaikuttaa eri tavoin vauvan matemaattisten valmiuksien kehittymiseen.

Tutkijat korostavat, että vauvana osoitettu havainnointikyky ei määrää sitä, miten hyvä lapsi tulee olemaan matematiikassa, sillä myös hyvin monet monet ulkopuoliset tekijät – kokemus, koulutus, motivaatio ja niin edelleen – vaikuttavat matemaattisten taitojen kehittymiseen.

Tuoreimmat aiheesta: Tiede

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä