Tutkimus: Kasvisten syönti vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä
Suomalaistutkimuksessa on seurattu yli 2 000:ta lasta lähes 30 vuoden ajan. Tutkimuksen mukaan lapsuudessa kasvispitoista ruokavaliota nauttineiden riski sairastua metaboliseen oireyhtymään oli yli kymmenyksen alhaisempi kuin niukasti kasviksia nauttineilla.
Runsas kasvisten ja vihannesten käyttö lapsuudessa ja nuoruudessa saattaa pienentää metabolisen oireyhtymän riskiä aikuisiällä, kertoo tuore suomalaistutkimus. Tulos vahvistaa näkemystä, jonka mukaan lapsuuden elintavat vaikuttavat aikuisiän terveyteen.
Diabetes Care -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa hyödynnettiin laajan Lasten Sepelvaltimotaudin Riskitekijät (LASERI) -tutkimuksen aineistoa, jossa on selvitetty sydän- ja verisuonitautien syntyyn vaikuttavia tekijöitä lapsuudesta alkaen. 1980-luvulla käynnistetyssä tutkimuksessa on seurattu yli 2 000:ta lasta lähes kolmen vuosikymmenen ajan. Seurannan alussa lapset olivat 3–18-vuotiaita.
Tutkimus osoitti, että lapsuudessa kasvispitoista ruokavaliota nauttineiden riski sairastua metaboliseen oireyhtymään aikuisiällä oli hiukan yli kymmenyksen pienempi kuin niukasti kasviksia lapsuudessa saaneiden. Yhteys pysyi samankaltaisena senkin jälkeen, kun tutkijat olivat huomioineet aikuisiän ruokatottumukset ja vihannesten kulutuksen. Niukasti kasviksia sisältävä ruokavalio ennusti metabolisen oireyhtymän osatekijöistä erityisesti korkean verenpaineen ja rasva-aineenvaihdunnan häiriöitä.
Valtimonkovettumistaudin varhaismuutokset kehittyvät oireettomina jo varhain, minkä vuoksi lapsuusajan riskitekijöiden tunteminen on tärkeää. Nyt saadut tulokset korostavatkin terveellisen ruokavalion tärkeyttä lapsuudesta lähtien.
Tuoreimmat aiheesta: Terveys
Isien tukemiseen pitää panostaa enemmän
Myös isä tarvitsee tukea, kun perhettä kohtaa synnytyksen jälkeinen masennus. Isää pitää tukea yhtä paljon kuin äitiä, jo neuvoloissa, muistuttavat perheitä auttavat järjestöt.
Tutkijat äimistyivät - löytyykö C-vitamiinista hoito tuberkuloosiin?
C-vitamiini voi auttaa tappamaan tuberkuloosia aiheuttavia bakteereja. Löydös on merkittävä, sillä taistelu resistenttejä kantoja vastaan on osoittautunut vaikeaksi.
Rouva 47 - lääkäri käyttää nimeäsi vain luvan kanssa
Aluehallintovirasto on lähettänyt terveyskeskuksille paimenkirjeen, jossa se muistuttaa, että kaikki potilaasta tallennettu tieto on aina salassa pidettävää. Sukunimellä kutsumisen voi korvata esimerkiksi vuoronumerolla.
Lihastohtori vastaa: näin hyödyt lisäravinteista!
Jyväskylän yliopiston liikuntatieteiden tohtori Juha Hulmi vastaa Suoran linjan katsojien kysymyksiin urheilijan lisäravinteista.
Etäopetus tuo koulukaverit sairaan lapsen luo
Sairaat lapset säilyttävät yhteyden luokkakavereihinsa netin avulla järjestettävällä etäyhteydellä. Opetuksen lisäksi lapset voivat puhua omia asioitaan välituntisin. Etäopetus on tärkeä henkireikä sairaalle lapselle ja hänen perheelleen.
Ohjelmistovalmistaja värvää asiantuntijoiksi autisteja
IT-yhtiön tuottavuus on noussut Bangaloressa, missä työskentelee kuusi autistista henkilöä ohjelmistotestaajina.
"Tästä tulee iso lasku Suomelle" – aikapommi tikittää
Asiantuntijat pelkäävät, että suuret ikäluokat alkavat käyttää alkoholia suuria määriä eläkkeellä. Ehkäisemisen avainasemassa on perusterveydenhuolto.
Nimettömiin hiv-testeihin hakeutunut ennakoitua enemmän nuoria
Alkuun palvelun arveltiin olevan suosittu keski-ikäisten seksituristien keskuudessa.
Virhe potilastiedoissa voi tulla kalliiksi
Yhä useampi tarkistaa omat potilastietonsa ja huomaa samalla myös virheitä sairaskertomuksessaan. Vantaan potilasasiamies kehottaakin tarkkaavaisuuteen, sillä väärät tiedot voivat pahimmillaan maksaa maltaita.
Kehitysmaiden lapsia tappavaan ja turisteja kiusaavaan ripuliin kehitettiin Ruotsissa rokote
Tulokset ylittivät tavoitteet; rokote toimii, ja sivuvaikutukset ovat pieniä, kerrotaan Göteborgin yliopistosairaalasta. Apteekkeihin rokote voisi tulla jo lähivuosina.
