Kulttuuri |

Tutkimus: Uutiset tulivat nettiin rytinällä

Suuret suomalaiset uutistalot siirtyivät nettiin isolla rahalla, mutta vaihtelevin tuloksin. Yksittäiset työntekijät saivat uudistuksissa hämmästyttävän suuren roolin, kertoo tuore väitöstutkimus.

Näkymä YLE Uutisten uutistoimistosta
Kuva: Jyrki Valkama

Tomi Lindblomin väitöskirja on ensimmäinen laajamittainen suomenkielinen uuden median kehityksen katsaus. Se kattaa vuodet 1994 - 2004 ja kertoo, kuinka perinteisistä tv- ja lehtiyhtiöistä tuli internetin käyttöönoton myötä monimediataloja.

Tutkijan mukaan Alma Media ja Sanoma haaskasivat rutkasti rahaa, kun ne vuosituhannen vaihteessa yrittivät kilpaa hyödyntää verkon avaamia mahdollisuuksia. Yleisradio sen sijaan säästyi suurilta virheinvestoinneilta.

- YLE ei koskaan sortunut investoimaan miljoonia euroja nettihörhöilyyn tai mobiiliportaaleihin. Joko johto oli riittävän viisas, tai ehkä ei edes ajateltu, että se olisi julkisen palvelun yhtiölle mahdollista, pohdiskelee Lindblom.



Työntekijöiden keksintöä

Tutkija sanoo yllättyneensä työnsä äärellä siitä, kuinka paljon yksittäisillä ihmisillä, työntekijöillä tai johtajilla, on vaikutusta yritysten toimintaan suurissakin asioissa. Esimerkiksi Yleisradiossa aloite TV-uutisten, A-Studion ja Radiomafian sivustojen avaamiseen tuli selkeästi työntekijöiltä.

Tunnetuin Yleisradion työntekijän synnyttämä uuden median menestystuote on vaalikone. Erkki Vihtonen sai idean huomatessaan, että CNN:n sivuilla pystyi alkeellisesti vertailemaan eri ehdokkaiden vastauksia.

1990-luvun lopulla MTV3 avasi Luukku.com-sähköpostipalvelun, joka oli alkuun suuri menestys, mutta sittemmin suosio on hiipunut. Myös Yleisradio suunnitteli käynnistävänsä koko kansan sähköpostin.

- Uskallan arvioida, että YLEn olisi kannattanut tehdä niin. Nyt se voisi olla hyvinkin johtava sähköposti Suomessa, sanoo Lindblom.



”Maltilla eteenpäin”

Nykyisin Eastway-konsernissa tiedotuspäällikkönä työskentelevä tuleva tohtori on ollut itsekin aitiopaikalla uuden median murroksessa. Hän työskenteli pitkään MTV3:n nettihankkeissa ja käynnisti muun muassa Valittujen Palojen ensimmäisen maailmanlaajuisen nettisivuston.

- Vuosituhannen vaihde oli todellista huumaa. Tuli jatkuvasti työtarjouksia firmoista, joista useimmat ovat jo kaatuneet, Lindblom kertoo.

- Viime aikoina kuumenemista on ollut aistittavissa Sanoma Digital Oy:ssä, joka palkkasi vielä vähän aikaa sitten runsaasti uutta väkeä. Nyt siellä vedetään käsijarrusta ja peruutellaan. Maltti on edelleen valttia näissä hommissa, havainnoi Lindblom.



Kommentoi aihetta (1 kommenttia)

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

  • Heikki L.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ihan hyvä katsaus historiallisesti kiinnostavaan palaseen mediamaailman murrosta.

    Kannattaa lukea. Antaa arvon yksilöille Heli Tourusta ja kumppaneista lähtien.

Tuoreimmat aiheesta: Kulttuuri

Pääuutiset

Ukraina

Ukraina asetti Venäjälle 48 tunnin aikarajan

Venäläiset sotilaat istuskelevat sotilastankin päällä.

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä