Terveys |

Tutkimus: Vegaanit noudattavat ravitsemussuosituksia vaihtelevasti

Tutkijoiden mukaan tulokset osoittavat, että vegaanien on tärkeää saada ravitsemusohjausta ja käyttää suositeltuja ravintolisiä. Vegaanin ruokavalioon ei kuulu kala, mutta kalaöljyn hyötyjä voi saada myös rypsiöljystä.

Kasviksia
Kuva: Mari Siltanen / Yle

Osalla vegaaneista on puutteita ruokavaliossaan ja ravitsemussuosituksia noudatetaan vaihtelevasti, kertoo suomalaistutkimus.

Itä-Suomen yliopiston ja turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin johtaman tutkimuksen mukaan tyypillisiä puutteita vegaanien ruokavaliossa olivat proteiinilähteiden yksipuolisuus, vähäinen marjojen, hedelmien ja pähkinöiden käyttö sekä se, etteivät vegaanit käyttäneet ravintoaineilla täydennettyjä elintarvikkeita.

Tutkijoiden mukaan tulokset osoittavat, että vegaanien on tärkeää saada ravitsemusohjausta ja käyttää suositeltuja ravintolisiä. Vegaanien D-vitamiinin ja jodin saantiin on syytä kiinnittää entistä enemmän huomiota.

Positiivisena tuloksissa näkyy eläinperäisten rasvojen puuttuminen vegaanien ruokavaliosta. Vegaanien rasvahappokoostumus oli tyydyttyneiden eli kovien rasvojen suhteen parempi kuin verrokkiryhmällä.

Vegaani voi saada kalaöljyn hyödyt rypsiöljystä

Tutkimuksessa mukana ollut tutkimuspäällikkö Iris Erlund Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta sanoo yllättyneensä siitä, että mittauksissa vegaaneilta löytyi näinkin paljon elimistölle välttämättömiä kalasta saatavia rasvahappoja. Kala ei vegaanin ruokavalioon kuulu, mutta kalaöljyn hyötyjä voi saada rypsiöljystä.

– Rypsiöljystä imeytyy keholle välttämätöntä alfalinoleenihappoa, joka muuttuu elimistössä yleensä kalaöljystä saataviksi EPA-rasvahapoiksi. EPA-rasvahappo on eduksi aivoille ja sydämelle. Jos ei pidä kalasta, niin suosittelen ehdottomasti rypsiöljyn käyttöä ruokavaliossa, Erlund painottaa.

Yhä useampi suomalainen ryhtyy kasvissyöjäksi tai vegaaniksi, mutta vegaanien ruokavaliota ei kuitenkaan ole aikaisemmin juuri tutkittu.

Tutkimuksessa selvitettiin keskimäärin kahdeksan vuotta vegaaniruokavaliota noudattaneiden nuorten aikuisten ravitsemusterveydentilaa. Tutkimukseen osallistui kuusi mies- ja 16 naisvegaania. Verrokkeina toimivat sekaruokavaliota noudattavat kahdeksan miestä ja 11 naista.

Tutkijoita kiinnostivat erityisesti niiden ravintoaineiden saanti ja pitoisuus elimistössä, joita kasvisperäisissä ruuissa on niukasti tai ei lainkaan, kuten B12-vitamiini, D-vitamiini, seleeni, jodi ja välttämättömät rasvahapot. Ruuan käyttöä selvitettiin kolmen päivän ruokapäiväkirjalla ja ravitsemustila mitattiin veri- ja virtsanäytteistä.

Tuoreimmat aiheesta: Terveys

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä