yle.fi


Olet tässä

Äidin ruokavaliolla vaikutusta sikiön sukupuoleen?

julkaistu 23.4.2008 klo 05:26, päivitetty 31.10.2008 klo 22:33
Äiti ja lapsi

lapsi sylissä

Kuva: YLE

Odottavan äidin ruokavaliolla saattaa olla vaikutusta sikiön sukupuoleen. Hedelmöittymisen aikaan ravinnostaan runsaasti kaloreita saavalla naisella on suurempi todennäköisyys saada poikalapsi, käy ilmi uudesta tutkimuksesta.

Vastaavasti vähäkalorinen ruokavalio johtaa todennäköisemmin tyttöön.

Tutkimus tehtiin Exeterin ja Oxfordin yliopistoissa Britanniassa. Siihen haastateltiin 740:tä ensimmäistä lastaan odottavaa naista, jotka eivät tienneet sikiön sukupuolta.

Niistä naisista, jotka söivät raskaasti hedelmöittymisen aikaan, pojan sai 56 prosenttia. Sen sijaan ravinnostaan vähän energiaa saaneilla vastaava luku oli 45 prosenttia. Pojan synnyttäneet naiset saivat ravinnostaan myös enemmän kalsiumia sekä C-, E-, ja B12-vitamiinia, kuin tytön saaneet naiset.

AFP

Jatka tästä