Kotimaa |

UM selvittää voidaanko puutullit palauttaa teollisuudelle valtion varoista

Ulkoministeriö selvittää, voitaisiinko teollisuuden Venäjälle maksamat puutullit palauttaa teollisuudelle Suomen valtion varoista. Tutkittavassa mallissa Suomen valtio maksaisi metsäyhtiöille Venäjän raakapuun viennistä perimiä tullimaksuja.

Palautus voisi koskea tulleja, jotka ylittävät vuonna 2004 Venäjän ja EU:n välillä solmitun sopimuksen mukaisen tason.

Ministeriö tutkii myös, voitaisiinko puutullien palautus rahoittaa perimällä Venäjälle suuntautuvalta kauttakulkuliikenteeltä ajoneuvokohtaisia maksuja, kertoi ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen (kesk.) torstaina pitämässään tiedotustilaisuudessa.

- Nopealla aikataululla täytyy nyt selvittää eri tahojen kanssa nämä molemmat kysymykset eli voidaanko tullituki maksaa ja toisaalta voidaanko tämä rahoitusjärjestely toteuttaa, Väyrynen totesi.

Väyrynen myöntää, että järjestelyissä on monenlaisia ongelmia, joita ei pidä ennakolta väheksyä. Tilanne on hänen mukaansa silti niin vakava Suomen metsäteollisuuden kannalta, että kaikki vaihtoehdot täytyy selvittää.

- Yön yli pohdittuani totesin, että muuta vaihtoehtoa ei ole kuin selvittää mahdollisuuden antaa teollisuudellemme tukea, että se pääsisi siirtymävaiheen yli, Väyrynen totesi.

Väyrynen sanoi, että kauttakulkuliikenteestä aiheutuu valtiolle ja kunnille suuria kustannuksia, joita ei tällä hetkellä kateta mitenkään.

Maksujärjestelmä voisi Väyrysen mukaan astua voimaan syksyllä ja se koskisi niin tullinpalautusta kuin transito-maksuja. Jos vientitullien korotukset toteutuvat vuoden 2009 alussa, transito-maksuja voitaisiin jopa korottaa.

Suunnitelmaan sisältyviä talouslukuja Väyrynen ei silti käynyt yllättaen koolle kutsutussa tiedotustilaisuudessa arvioimaan. Nopea laskutoimitus viime vuonna Suomen läpi ajaneista lastatuista rekoista osoittaa, että läpiajon lisämaksun pitäisi olla noin 800 euroa rekkaa kohden. Väyrynen melkein paljasti, että tarkoitus on lähinnä lisätä painetta EU:n ja Venäjän neuvotteluihin puutulleista ja WTO-jäsenyydestä.

- Saattaahan olla että tämän päivän selvitys nopeuttaa neuvotteluja, koska tämä osoittaa Venäjälle, että Suomen kannalta tilanne on todella vakava, Väyrynen pohti.

EU-oikeuden asiantuntijat olivat tuoreeltaan sitä mieltä, että kilpailulaki ei hyväksy erillistä metsäteollisuuden tukea. EU-laki tuskin hyväksyisi myöskään ilman koko unionin päätöstä EU:n ulkorajalle tulevaa liikennettä rasittavaa erillistä läpikulkumaksua. Metsäteollisuus ei antanut uutta lausuntoa vaan pysyy kannassaan, että puutullit pitäisi ratkaista koko EU:n ja Venäjän neuvotteluilla.

Korkea vientitulli koettelee teollisuutta Väyrynen keskusteli puutulleista eilen keskiviikkona puhelimitse Venäjän talouskehitysministeri Elvira Nabiullinan kanssa. Nabiullinan mukaan Suomen ehdotusta loppukäyttöön perustuvasta koivupuun tullausjärjestelmästä ei voida toteuttaa. Venäjän talouskehitysministeri perusteli esitystään sillä, että järjestelmä pitäisi siten toteuttaa myös Kiinaan suuntautuvassa viennissä, jonka osalta sen valvontaa ei voitaisi järjestää. Ministeri Nabiullinan mukaan ratkaisu voidaan tehdä Venäjän WTO-jäsenyysneuvotteluissa, jolloin pitäisi löytää myös pysyvä ratkaisu puutulleihin. Väyrynen korosti, että Suomen teollisuuden kannalta katsoen tilanne on kuitenkin käymässä täysin kestämättömäksi. Kun koivupuun lajittelua ei ole saatu toimimaan, teollisuus joutuu maksamaan lähes kaikesta tuontipuusta vientitullin. Tullimaksu nousee ensi vuoden alussa 15 eurosta 50 euroon kuutiolta. Haminan satamajohtaja ei ymmärrä Väyrystä

Haminan satamajohtaja Seppo Herrala tyrmäsi samantien Väyrysen kaavailut. Hän kertoi YLE Uutisille, ettei ymmärrä ajatuksia venäläisrekoille mahdollisesti määrättävistä ajoneuvokohtaisista maksuista.

Herralan mukaan ne on todettu sopimusten ja kansainvälisen käytännön vastaisiksi.

- Kuulostaa eksoottiselta, tosi omituiselta, Herrala sanoo. Herrala uskoo, että mikäli ajoneuvokohtaiset maksut otetaan aseeksi ratkottaessa elinkeinonharjoittamisen ydinkysymyksiä, Venäjä tulkitsisi sen provokaatioksi.

- Maksu olisi Haminan ja Kotkan satamien liiketoiminnalle hirveä riski. Se siirtäisi yritykset käyttämään muita kuljetusvaihtoja, jos niitä on, Herrala toteaa.

Kommentoi aihetta (0 kommenttia)

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä