Helsinki |

Uudenmaan ELY-keskus kritisoi Helsingin yleiskaavaehdotusta: Bulevardit hidastavat liikennettä ja luonto kärsii

ELY-keskuksen mielestä kaupunkibulevardit on suunniteltava ja ajoitettava koko seudun näkökulmasta.

Hämeenlinnanväylä voi näyttää tältä vuonna 2050, jos siitä tulee kaupunkibulevardi.
Hämeenlinnanväylä voi näyttää tältä vuonna 2050, jos siitä tulee kaupunkibulevardi. Kuva: Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus arvostelee Helsingin yleiskaavaan suunniteltuja kaupunkibulevardeja.

–  Bulevardisointi vaikuttaa koko Helsingin seutuun, sillä bulevardien rakentaminen vähentäisi sisääntuloväylien liikenteen välityskykyä noin puoleen nykyisestä. Bulevardien toteuttamiseen liittyy myös haitallisia vaikutuksia ja suuria epävarmuuksia, muun muassa ruuhkamaksut ovat edellytyksenä bulevardien toteuttamiselle, ELY-keskuksen tiedotteessa kirjoitetaan.

ELY-keskuksen mukaan kaupunkibulevardit olisi suunniteltava koko seudun näkökulmasta.

– Suunnittelussa tulee ottaa huomioon niin liityntä- ja joukkoliikenteen kehitys kuin henkilö- ja tavaraliikenteen sujuvuus.

Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston yleiskaavasuunnittelija Heikki Salmikivi vakuutti helmikuun alussa, että pelko liikenteen ruuhkautumisesta on turha.

– Myös Helsinki pitää erittäin tärkeänä, että nämä toimivat, mutta tarkemmassa suunnittelussa nämä pystytään ratkaisemaan.

Salmikivi tyrmäsi tuolloin myös yksityisautoilijoiden huolen liikenteen ruuhkautumisesta.

– Meidän tarkastelujemme perusteella yksityisautoilijan matka Helsingin kantakaupunkiin pitenee ehkä noin muutaman minuutin.

ELY-keskuksen mukaan yleiskaavaehdotus ei myöskään noudata Itä-Helsingin merellisten kaupunginosien osalta riittävästi maakuntakaavan sisältöä.

Samoin ripitystä saavat Melkin saaren merkitseminen asuntovaltaiseksi alueeksi sekä Vanhankaupunginlahden lintuvesien luonnonarvojen heikentyminen.

Tuoreimmat aiheesta: Helsinki

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä