Kotimaa |

Vaaralliset tasoristeykset kalliita parannuskohteita

Vaarallisia tasoristeyksiä pyritään poistamaan, mutta näissäkin asioissa raha näyttelee suurta roolia. Vaarallisimmat tasoristeykset ovat yleensä korjauskustannuksiltaan niitä kalliimpia. Viimeisen kymmenen vuoden aikana tasoristeyksiä on poistettu tuhat, mutta edelleen onnettomuuksia tapahtuu.

Pahkamäen tasoristeys Liedossa.
Pahkamäen tasoristeys Liedossa. Kuva: Petri Vilén

Tasoristeysonnettomuuksia on tänä vuonna sattunut enemmän kuin viime vuonna yhteensä. Elokuun loppuun mennessä on kirjattu jo viisi kuolemantapausta, kun viime vuonna onnettomuuksissa kuoli vain kaksi ihmistä. Keskimäärin vuodessa tasoristeysonnettomuuksissa kuolee 2-10 ihmistä.

Tasoristeyksiä poistetaan silloin, kun rataosuudella muutenkin tehdään parannustöitä. Seinäjoki-Oulu- ja Tornio-Kolari -rataosuuksilla poistetaan tänä vuonna kymmeniä tasoristeyksiä. Myös Parikkala-Joensuu- ja Kouvola-Kuopio -rataosuuksilla tullaan tulevaisuudessa poistamaan tasoristeykset. Tasoristeyksiä poistetaan noin sata vuosittain.

VTT on kehittänyt turvallisuusarviointityökalun, joka laskee jokaiselle tasoristeykselle ennusteen tapahtuvasta onnettomuusmäärästä. Tämän mukaan riskialttiita tasoristeyksiä Suomessa on vajaa 150. Vaarallisia tasoristeyksiä on eniten Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Etelä-Pohjanmaalla.

- Tämä on vain laskennallinen luku. Tietysti jokainen tasoristeys on vaarallinen, jos siellä käyttäydytään huolimattomasti, sanoo Liikenneviraston ylitarkastaja Mikko Räsänen.

Liikennevirasto poistaa tasoristeyksiä rataosilta, joissa tavoitteena on nostaa rataosan nopeutta. Tasoristeyksiä ei sallita radoille, joiden nopeus tulee olemaan yli 140 km/h.

Liedossa tasoristeystyö käynnissä

Liedon asemalla sijaitseva kevyelle liikenteelle tarkoitettu Pahkamäen tasoristeys poistuu käytöstä ensi syksyyn mennessä. Kilometrin päähän rakennetaan kevyen liikenteen silta olemassa olevan maantiesillan viereen. 60-luvulta peräisin oleva maantiesilta on niin kapea, että kevyt liikenne ei mahdu sinne. Uuden sillan myötä radan ylitys tulee turvallisemmaksi.

- Tätä on odotettu hyvinkin 20 vuotta, eli tämä on pitkän odotuksen täyttymys. Lapsiperheet rakentavat tänne ahkerasti, joten koululaisliikenne radan yli on suurta. Tarve uudelle sillalle on todella akuutti, toteaa Liedon kaavoitusjohtaja Markku Niemi.

Liedon asemalla junaradan ylittävä kevyen liikenteen silta tulee maksamaan reilun miljoonan. Kunta maksaa kustannuksista puolet ja valtio puolet.

Viime vuosina tasoristeysten poistoon on käytetty 7-14 miljoonaa euroa vuodessa. Tasoristeyksiä poistetaan vuosittain noin sata, mutta silti onnettomuuksia sattuu. Ongelmana on raha, sillä tasoristeysten poisto tai turvallisuuden parantaminen maksaa.

Tietysti jokainen tasoristeys on vaarallinen, jos siellä käyttäydytään huolimattomasti.

– Mikko Räsänen

- Vaarallisia tasoristeyksiä on todella paljon. Niitä on viime vuosina poistettu erittäin vähän, koska rahoitus on olematonta. Tämän takia vakavia onnettomuuksia Turunkin alueella on sattunut, toteaa tieinsinööri Pauli Laivo Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta.

- Ongelma on se, että ns. helpot tasoristeykset on jo korvattu. Jäljelle jääneet ovat kalliita toimenpiteitä vaativat tasoristeykset, sanoo Liikenneviraston ylitarkastaja Mikko Räsänen.

Valtion rataverkolla on edelleen noin 3 000 tasoristeystä. Junaradan ylittäjän on siis syytä muistaa varovaisuus.

- Risteyksessähän se väistämisvelvollisuus on aina tienkäyttäjällä. Se on se lähtökohta, muistuttaa Liikenneviraston ylitarkastaja Mikko Räsänen.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Ulkomaat

Kerry varoitti Venäjää taas uusista pakotteista

John Kerry

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä