Liikenne |

Vähäliikenteisiä lentoasemia saatetaan sulkea lähivuosina

Liikenneministeriön juuri toimintansa aloittanut työryhmä pohtii Suomen lentoasemaverkoston tulevaisuutta.

Osa vähäliikenteisistä lentoasemista saatetaan sulkea lähivuosina. Lentoasemaverkoston karsimista vauhdittaa kiristyvä kilpailu lentoyhtiöistä, joka heikentää jatkossa Helsinki-Vantaan tulosta. Lopetettavat lentovuorot voitaisiin korvata bussiyhteyksillä lähimmälle maakuntakentälle.

Finavia tukee tappiollisten kenttien toimintaa Helsinki-Vantaan tuotoilla, mutta jatkossa raha on tiukemmassa, kun kentät joutuvat kilpailemaan lentoyhtiöistä.

- Varsinkin mannertenvälisissä yhteyksissä eli pitkän matkan yhteyksissä vaihtoliikenneasemina kilpailu on erittäin kovaa,  Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen kertoo.

Niinpä esimerkiksi Korean Air ja Emirates lentävät Helsinki-Vantaan sijasta Pietariin. Lähi-Idän suurten yhtiöiden tulo Eurooppaan näkyy myös perinteisten verkostolentoyhtiöiden tuloksessa, ja säästötalkoisiin vaaditaan mukaan myös lentokenttiä.

- Uskomme, että edistämme paikallista taloutta tuomalla liiketoimintaa ja matkailjoita, se pitäisi ottaa huomioon lentokenttämaksuissa, Lufthansan viestintäjohtaja Martin Riecken sanoo.

Bussilla tai junalla kotiin

Liikenneministeriön juuri toimintansa aloittanut työryhmä pohtii Suomen lentoasemaverkoston tulevaisuutta. Osaa nykyisistä Finavian 25 kentästä odottaa lähivuosina todennäköisesti sulkeminen tai yksityistäminen.

- Hyvä lentoasema saattaisi olla sellainen, jossa potentiaalisten matkustajien määrä olisi riittävän iso, jotta se on houkutteleva lentoasema lentoyhtiöille, eli se pystyisi takaamaan riittävästi frekvenssiä, halpoja hintoja ja kunnollista lentokalustoa, Savolainen arvioi.

Tällaisen kentän kautta matkustaisi vuosittain noin 300 000 matkustajaa. Siihen yltää nykyisin Suomessa puolenkymmentä kenttää. Samalla kentistä voitaisiin tehdä pieniä ostoskeskuksia, jolloin ne kattaisivat omia kulujaan.

Lakkautettaville kentille yhteydet säilyisivät, tosin matkustus tapahtuisi busseilla tai junilla, joilla olisi lennon numero. Liikenneneuvos Lassi Hilska liikenne- ja viestintäministeriöstä sanoo, etteivät matka-ajat kentälle saa olla kohtuuttoman pitkiä.

- Sanoisin, että pari tuntiakin on vielä ihan kohtuullinen.

Toimiaikaa vuoden 2014 loppuun

Liikenneministeriön työryhmällä on toimiaikaa vuoden 2014 loppuun. Viimeistään tuolloin tulee harkittavaksi, olisivatko kaupungit ja maakunnat halukkaita ottamaan hoitaakseen ainakin osan Finavian verkoston ulkopuolelle jäävistä kentistä.

Esimerkiksi Ruotsissa valtion hoidossa on enää vain neljännes maan kentistä. Suomessa kiinnostusta yksityistämiseen on tähän mennessä ollut lähinnä Lappeenrannassa, jossa kaupunkiin toivottaisiin uusia halpalentoyhteyksiä.

Tuoreimmat aiheesta: Liikenne

Pääuutiset

Ukraina

Venäjä aloittaa uudet sotaharjoitukset

Kaksi venäläissotilasta ja Venäjän lippua suuren savupiipun päässä.

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä