Internet |

Väitös: kukaan ei synny diginatiiviksi

Virtuaalimaailmoihin keskittyneen väitöstutkimuksen mukaan nuoret käyttävät virtuaalimaailmoja ensisijaisesti viihteellisyyden ja helpon käytettävyyden vuoksi. Väitöstutkimuksen tekijä pitää ajatusta niin kutsutuista diginatiiveista harhaanjohtavana.

Lapsi pelaa nettipeliä tablet-tietokoneella.
Kuva: Yle

Turun yliopiston kaupakorkeakoulussa tarkastettava väitöstutkimus kumoaa perinteisiä käsityksiä niin sanotuista diginatiiveista. Diginatiiveiksi on ollut tapana kutsua 1980-luvun jälkeen syntyneitä lapsia, joille median käyttö on luontaista.

Väitöstutkimuksen tehnyt kauppatieteiden maisteri Jani Merikivi kuitenkin huomauttaa, että tilannetta saatetaan toisinaan katsoa väärältä kantilta. Tiettyjä internet-palveluja tehdään esimerkiksi jo vauvaikäisille.

- Virtuaalimaailmat ovat helppokäyttöisiä, koska palveluntarjoajat panostavat tähän. Kyse ei ole siitä, että uudet sukupolvet olisivat väistämättä aikaisempia sukupolvia kehittyneempiä tekniikan käyttäjiä, Merikivi sanoo.

Merikivi viittaa oman väitöstutkimuksensa ohella EU Kids Online 2013 -tutkimukseen, jonka mukaan entistä nuoremmat käyttävät ja tulevat käyttämään nettiä. Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että 0–12-vuotias lapsi katsoo netistä piirrettyjä mobiililaitteella, jonka hän on saanut vanhemmiltaan. Tällöin vanhemmat vastaavat tutkimukseen, että heidän lapsensa käyttävät internetiä.

- On tietysti eri asia, kuinka hyvin 0-vuotias tiedostaa käyttävänsä internetiä. Siinä voi tulla pientä tilastollista harhaa. Tosiasia kuitenkin on, että yhä nuoremmat käyttävät nettiä. On jo olemassa sovelluksia ja virtuaalimaailmoja, joita alle 10-vuotiaat käyttävät. Se on ikään kuin valvottu tila, johon vanhemmat uskaltavat laskea lapsensa. Ei välttämättä tarvitse koko ajan seurata tietokoneen äärellä, mitä tapahtuu, Merikivi sanoo.

Virtuaalimaailmojen yhteisöllisyys ei kiinnosta nuoria

Merikivi keskittyi väitöstutkimuksessaan Habbo Hotel -virtuaalimaailmaan. Yksi väitöksen keskeisimpiä ja samalla yllättävimpiä havaintoja on, että nuoret eivät koe virtuaalimaailmoja erityisen yhteisöllisiksi - vaikka sosiaalista kanssakäymistä ne nimenomaan korostavat.

- Vaikka käyttäjät haluavat keskustella keskenään, yhteydet saattavat jäädä lyhytkestoisiksi. Yhteisöllisyys edellyttää, että käyttäjistä tulee toisilleen ajan mittaan tuttuja, ja että he ovat valmiita tukemaan toisiaan. Tällaiselle asteelle käyttäjät eivät kuitenkaan päässeet. Virtuaalimaailmoissa viihteellisyys on se, joka nuoria viehättää. Kun ottaa huomioon virtuaalimaailmojen pelilliset juuret, se ei ole ihan yllätyskään, Merikivi sanoo.

Kyse ei ole siitä, että uudet sukupolvet olisivat väistämättä aikaisempia sukupolvia kehittyneempiä tekniikan käyttäjiä.

– Kauppatieteiden maisteri Jani Merikivi

Nuorten yhteisöllisyys on kuitenkin digitalisoitumassa virtuaalimaailmojen ulkopuolella kovaa vauhtia. Nuorisotutkimusseuran julkaisemien nuorisobarometrien mukaan vielä vuonna 2008 vain joka viides 16–29-vuotiaista koki kuuluvansa itselleen merkitykselliseen nettiyhteisöön. Vuonna 2012 osuus oli jo 54 prosenttia.

Osuuden nopea kasvu saattaa johtua siitä, että vuonna 2008 esimerkiksi Facebook ja Twitter eivät olleet Suomessa ja maailmalla lainkaan niin suosittuja kuin nykyään. Merikivi uskoo silti, että virtuaalimaailmoilla tulee olemaan sijansa jatkossakin, vaikka sosiaalinen media jyllää.

- Erityisesti pelilliset virtuaalimaailmat, joissa on jokin juoni, tulevat pärjäämään. Esimerkiksi World of Warcraft on edelleen todella suosittu niin nuorten kuin aikuistenkin keskuudessa. Sitä en kuitenkaan osaa sanoa, mihin käyttäjämäärä asettuu, Merikivi pohtii.

Muut käyttäjät tekevät selailusta mutkatonta

Virtuaalimaailmoissa käyttökokemukseen vaikuttavat teknisten ominaisuuksien lisäksi myös käyttäjien keskinäiset vuorovaikutussuhteet. Myös tästä syystä Merikivi pitää ajatusta diginatiiveista harhaanjohtavana. Hän toivoo keskustelun keskittyvän enemmän teknologian käytön sosiaalisiin kuin teknisiin piirteisiin.

- Kun puhutaan sosiaalisesta mediasta, enää ei ole kyse tietokoneen ja käyttäjän suhteesta, vaan siellä ovat muutkin käyttäjät läsnä. Heillä on oma vaikutuksensa mutkattomaan käytettävyyteen. Ja vaikka vain kuuntelisimme musiikkia tai klikkaisimme itsemme jollekin sivustolle, annamme koko ajan tietoa itsestämme. Minusta se on melko kaksisuuntaista koko ajan. Kyllä internet on aina melko sosiaalinen ollut.

Tuoreimmat aiheesta: Internet

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä