Kotimaa |

Vanha ope neuvoo – pelkästä hikarista ei tule hyvää opettajaa

Opettaja tarvitsee ennen kaikkea tunnetaitoa. Kaikilla on halua oppia, mutta luokassa on tultava tunne, että oppilaasta välitetään oikeasti. Kouluun tarvitaan vain ihmisiä, jotka ymmärtävät muita ihmisiä. Näin lataa eläkkeelle jäänyt opettaja, jonka vuosikymmenten opetustyön jälkeen syntynyt väitöskirja tarkasteli hyviä oppimisympäristöjä.

Matematiikan laskuja liitutaululla.
Kuva: AP Graphics Bank

Opettaja Elsi Thorin eläkkeelle jäännistä on aikaa jo noin kymmenen vuotta. Mutta hänet tavatessa tulee tunne, että haluaa hänen oppitunnilleen heti opiskelemaan kemiaa. Ja minä sentään inhoan kemiaa, sydämeni pohjasta.

– Kaikilla oppilailla on halua oppia, mutta se vaatii oppimisympäristöltä henkistä turvallisuutta. Oppilaalle on tultava tunne, että häntä kunnioitetaan ja hänet hyväksytään oikeasti. Opettajalla on pakko olla tunnetaitoa. Muuten oppilas ajattelee, että hänestä ei välitetä, joten on myös aivan sama opinko tällä tunnilla mitään. Opettajan työtä tehdään vain ja ainoastaan omalla persoonalla, ei millään muulla, sanoo Elsi Thor.

Opettajan työtä tehdään vain ja ainoastaan omalla persoonalla, ei millään muulla.

– Elsi Thorn

Hän kertoo, että vuosikymmenten uran aikana järjestyshäiriöitä ei juuri ollut. Pinnaamista varmasti jonkin verran, mutta ei huomattavia määriä. Aina on osattu keskustella asiat selviksi. Tunnin jälkeen norkoilemaan jääneen oppilaan ohi ei ole kävelty.

Väsynyt opettaja ei jaksa enää opettaa eikä huomata sitä lasta, joka olisi häntä tarvinnut.

– Elsi Thorn

– Minulla on ollut tietynlaista "äitiauktoriteettia". Minä olen aidosti pitänyt oppilaistani, mutta en ole holhonnut heitä vaan pyrkinyt saamaan heidät ajattelemaan syitä miksi jokin asia opiskellaan loppuun. Opettajan työtä rasittavat jatkuvat raportoinnit, kyselyihin osallistuminen ja alituinen kehittäminen. En sano, etteikö osa tästä työstä olisi tärkeää, mutta siinä on liikaa opettajaa rasittavaa työtä, joka on suoraan pois tärkeimmästä eli opettamisesta. Väsynyt opettaja ei jaksa enää opettaa eikä huomata sitä lasta, joka olisi häntä tarvinnut, sanoo Elsi Thor.

Opettajan työ ei sovi kaikille

Kansankunnankynttilä. Opettajan arvovallalla oppilaitaan tarkasteleva henkilö, jolla oma oppiminen koulussa oli helppoa.

– Se on yksinkertaisesti väärin, että vain monen laudaturin oppilaat ovat opettajaksi hakiessa etusijalla eivätkä selvästi sellaiset, joilla olisi lasten ja nuorten kasvattamisen kykyjä. Testejä asian selvittämiseen kyllä olisi. Toista ihmistä kohtaan pitää kyetä tuntemaan empatiaa ja sympatiaa, muuten opettajan ammattiin ei kertakaikkiaan kannata ryhtyä. Numeroiden ja arvosanojen perässä juoksijoita ei pitäisi ihmissuhdetyöhön koskaan valita, sillä ihmissuhdetyötä opettaminen nimenomaan on, lataa Elsi Thorn.

Toista ihmistä kohtaan pitää kyetä tuntemaan empatiaa ja sympatiaa.

– Elsi Thorn

Viime aikoina julkisuuteen on noussut jälleen, miten opettajat kokevat väkivaltaa ja pelkäävät. Vanhemmat ovat mahdottomia vaatijoita, jotka tunnistavat kyllä oikeutensa, mutta eivät velvollisuuksiaan. Tulee sellainen tunne, että Elsi Thor puhuu ajoista, joista on raamatun verran aikaa.

– Nyt on jo täysin hyväksyttävää, että voit sanoa kenelle tahansa oikeastaan mitä tahansa. Rajoja ei tunnu olevan missään. Näissä perheissä kasvaa nuoria, jotka tulevat tekemään ympäristölleen pahimman laatuista henkistä väkivaltaa. Vanhempien pitäisi keskustella keskenään ja uskaltaa katsoa peiliin. Täytyy uskaltaa kasvattaa muitakin kuin omia lapsia eikä siitä saa loukkaantua, jos joku sitä omaa murua ojentaa. On hyvä muistaa, että omassakin perheessä on lapsen molemmat puolet; sekä muru että kakara, nauraa Elsi Thorn.

Mitä tapahtuu tulevaisuudessa, jos koulun resursseja koko ajan höylätään pienemmäksi?

– Meillä ei ole kohta tarjolla jatkokoulutuspaikkoihin sellaisia ihmisiä, joista tulee yhteiskuntaan hyvä työntekijöitä. Jos jatkokoulutuspaikat joutuvat koko ajan parsimaan sitä, mikä edellisen olisi pitänyt hoitaa, niin se parsiminen ei lopu koskaan.

Opetusalan eläkeläisten valtakunnallinen edunvalvontajärjestö Opetusalan Seniorijärjestö OSJ viettää senioriopettajapäiviä Riihimäellä 26.–27.4.2014.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä