Helsinki |

Vantaan Kehärata-projekti etenee kuin juna

Runsaan 600 miljoonan euron kehärata yhdistää kaupunkiradan päärataan sekä Helsingin rautatieaseman Helsinki-Vantaan lentoasemaan. Kahdeksantoista kilometrin rataurakka on edistyy aikataulussaan ja pysyy budjetissaan.

Kone poraa tunnelia
Helsinki-Vantaan 300-metrinen tunneliasema on louhittu peruskallioon 40 metrin syvyyteen. Kuva: YLE / Jukka Koski

Helsinki-Vantaan lentoaseman junaliikenteen 300 metriä pitkä tunneliasema on louhittu lähes valmiiksi. Porakoneiden jylinä 40 metrin syvyydessä peruskallion uumenissa päätyy pian. Urakkaa painetaan 50 työntekijän voimin taukoamattomassa kolmivuorotyössä seitsemän päivää viikossa.

Skanska Infran projekti-insinööri Tuomas Laamanen kertoo, että kyseessä on tällä hetkellä Suomen suurin maanalainen louhintatyömaa. Hän sanoo, että osaurakka valmistuu vuoden päästä.

Kehäradalle rakennetaan ensivaiheessa neljä asemaa, joista Kivistö ja Leinelä rakennetaan maanpäälle, Aviapolis ja lentoasema tunneleihin. Pituutta radalle kertyy kaikkiaan 18 kilometriä.

Kolmannes urakoista tehtynä

Liikenneministeriön suuriin liikenneinvestointeihin lukeutuva kehärata työllistää tällä hetkellä noin 250 henkeä. 605 miljoonan euron projektin investoinnesta neljännes on sidottu. Ennen Viinikkalan rautatietunnelin louhimista, kolmannes näistä urakoista on jo tehtynä.

Kehärata-projektin projektipäällikkö Maija Salonen kertoo, että ensisyksynä kilpailutusvuoroon tulevat juna-asemien varustelu-urakat.

– Sen jälkeen jatkamme Vantaankoskelta, missä kohteena on Vantaankosken asemankohentaminen. Tämän jälkeen kilpailutettaviksi tulevat vielä erikseen avorataurakat.

Lama toi säästöä

Hankesuunnitelmia laadittaessa vaikutti vielä varsin todennäköiseltä, että voimakkaiden kustannuspaineiden rakentaminen saattaisi tulla oletettu kalliimmaksi ja ajoittaisesta työvoimapulasta johtuen myös aikatauluissa pysyminen vaikutti haasteelliselta.

– Silloin oltiin nousukaudessa ja kustannusten pitävyys ja suunnittelijoiden ja tekijöiden riittävyys arveluttivat. Mutta taantuma toi mukanaan sen, että olemme saaneet hyviä suunnittelijoita ja urakoitsijoita, lisäksi olemme pysyneet budjetissa, kertoo projektipäällikkö Maija Salonen.

Rakentamisprojektin tavoite on, että Helsinki-Vantaan lentoaseman alittava junaliikenne alkaa neljän vuoden päästä kesäkuussa.

Kommentoi aihetta (0 kommenttia)

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

Tuoreimmat aiheesta: Helsinki

Pääuutiset

Ukraina

Ylen toimittaja: Molempien puolten sotilaat haluavat rauhanomaista ratkaisua

Ukrainalaissotilaita kuljetushelikopterin vierellä Izjumin kaupungin ulkopuolella lähellä Harkovaa.

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä