Talous |

Verkkokauppa taapertaa Suomessa vielä lapsenkengissä – kotiin kannetaan vaikka sohva

Verkkokauppa kasvaa Suomessa selvästi muuta Eurooppaa hitaammin. Suomen liki 300 000 yrityksestä verkkokauppaa käy vain murto-osa. Yksi pullonkaula on se, että verkkomyynnin osajista on myös pulaa.

Postiautomaatti marketin aulassa.
Verkkokauppa asettaa vaatimuksia myös jakelulle. Kotiinkuljetuksen lisäksi nettiostoksia voi noutaa myös muiden ostosmatkojen yhteydessä. Kuva: Antti Pylväs / Yle
Oulu

Verkkokaupan asiakkaiden määrä on Suomessa kolminkertaistunut viimeksi kuluneen kymmenen vuoden aikana. Silti muun muun Euroopan kehityksestä ollaan vielä jäljessä.

– Meillä verkkokauppa kehittyy 10 – 15 prosenttia, korkeintaan 20 prosenttia vuodessa. Keski-Euroopassa ja Ruotsissa kasvu on ollut pitkään 30 – 35 prosentin luokkaa eli takamatkaa on, sanoo Postin Pohjois-Suomen aluejohtaja Aila Orabi.

Ne saattavat olla sohvia, huonekaluja ja pesukoneita.

– Aila Arabi

Kaikkein suosituinta verkkoasiointi on jo pitkään ollut esimerkiksi matkojen ja majoituksen ostamisessa. Myös erilaisten tilaisuuksien, teatterin ja elokuvien pääsyliput hankitaan useimmiten verkossa.

Pikkutilpehööristä isoihin mööbeleihin

Verkkokaupan sisältö on kuitenkin aivan viime vuosien aikana muuttunut yhä enemmän myös tavaroiden ja palveluiden välittämiseen.

– Pienimmät verkkokaupan tuotteet mahtuvat kirjekuoreen ja sitten ne saattavat olla sohvia, huonekaluja ja pesukoneita, melkein mitä tahansa.

Kaupan monimuotoisuus onkin haaste myös kuljetuspalveluyrityksille, sillä lähtökohtaisesti tilattava tuote toimitetaan asiakkaalle suoraan kotiin tai työpaikalle.

Postin lisäksi verkkokauppa tarjoaa kasvun mahdollisuuksia yhtä lailla myös Matkahuollolle, VR:lle kuin yksityisille kuriiripalveluillekin.

Verkkokauppa on muutakin kuin tekniikkaa

Verkkokaupasta hankittu tuote voi siirtyä valmistajalta suoraan asiakkaalle niin, että sen myynyt verkkokauppa ei käytännössä edes tiedä itse tuotteesta yhtään sen enempää kuin mitä se on tuotevalmistajalta omille verkkosivuilleen kopioinut.

Moni verkkokauppa saattaakin ainakin alkuvaiheessa keskittyä ainoastaan verkkokaupan tekniikkaan sen sijaan, että se panostaisi asiakaspalveluun.

Erikoistuote leviää verkon kautta

Oulussa pitkään verkkokauppaa harjoittaneen Musta-Pekka Oy:n toimitusjohtaja ja pääosin verkkokaupan avulla puisia kännykänkuoria myyvän ja valmistavan Droplet Hitech Design Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jussi Patopuro korostaa myyntityön merkitystä.

Kaikessa myynnissä pitää jollakin tavalla pystyä koskettamaan loppuasiakasta.

– Jussi Patopuro

– Sellaiseen naivismiin aina joskus törmää, että ajatellaan, että kun rakennetaan verkkokauppa ja sinne laitetaan tuotteita, niin sen pistäminen nettiin riittäisi, kertoo Jussi Patopuro.

– Kuitenkin niin kuin kaikessa myynnissä pitää jollakin tavalla pystyä koskettamaan loppuasiakasta ja rakentamaan oman liiketoiminnan ja asiakkaan välille jonkinasteista merkityksellisyyttä.

– Ihan perinteinen myyntiosaaminen brakaa minun käsitykseni mukaan Suomessa tässä asiassa, sanoo Patopuro. 

Tuoreimmat aiheesta: Talous

Pääuutiset

Ulkomaat

Yle Italiassa: Ihmiset kaivavat käsin raunioista omaisiaan esille

Maanjäristyksen tuhoja.

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä