Talous |

Viking Line irtisanoo vanhan laivatilauksen Espanjasta

Viking Line on irtisanonut espanjalaistelakka Astilleros de Sevillan kanssa solmiman laivanrakennussopimuksen, jonka se teki jo vuonna 2007. Aluksen rakentaminen ehdittiin jo aloittaa ja sen piti arvioiden mukaan aloittaa liikennöinti jo viime kesänä.

Irtisanominen tapahtuu toimituksen myöhästymistä koskevien sopimusehtojen mukaisesti, kertoo Viking Line pörssitiedotteessaan.

- Peruuntumisesta ei koidu Viking Linelle merkittäviä kustannuksia. Olimme suojanneet kyseisen tilauksen mahdollisten toimitusta koskevien ongelmien varalta, Viking Linen markkinointijohtaja Risto Peltola sanoo

Aluksen piti aloittaa liikennöinti Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä. Alukseen olisi mahtunut 1500 matkustajaa ja 320 henkilöautoa.

- Vastuu tilauksen purkautumisesta ja kustannuksista on laivaa rakentavalla telakalla, en usko että tästä mitään kiistaa syntyy, Peltola täsmentää.

Peltolan mukaan kyseessä oli Viking Linelle entuudestaan tuntematon laivanrakentaja.

- Tämä pidettiin mielessä kun suojauksia tilaukseen aikanaan tehtiin.

Laivan pituudeksi ilmoitettiin rakennusvaiheessa 133 metriä, leveydeksi noin 22 metriä. Alusta kehuttiin ympäristöystävälliseksi.

Samaan aikaan yhtiö on lupaillut, että se olisi tilaamassa tänä vuonna uusia risteilijöitä.

Kommentoi aihetta (13 kommenttia)

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

  • otto

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Halvalla hyvää! Noinhan siinä aina käy.

    Niinhän tuossa ja siinä surullisen kuuluisassa ydinvoimalassa on käynyt... Hurraa Eu ja vapaa kilpailu!

  • ihme

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kaunis kiitos varustamolle ratkaiusta. Parhat alukset tehdään osaavissa maissa.Paras suosia kotimaata. Koska alus on rakenteilla kannatta repiä hinta alas, huomaavat suuret puheet ja teot ovat eri laatikoissa.

  • DTK

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Veronmaksajien taakka EI voida lisätä antamalla tukea näitten kelluvien viinakauppojen rakentamiseen. Myöskin Korealaiset omistajat ovat vastuussa omistamastaan yhtiöstään. Suomen kovilla olevat veronmaksajat EIVÄT voi kantaa business riskiä telakkateollisuudesta vaan se on selkeästi ko. yritysten omistajien vastuu-aluetta.

    Oliko näin että Wärtsilän toimitusvaikeudet ovat syyllisiä siihen että tämä laiva ei ole vielä toimitettu?

  • Kotimaisuus kunniaan

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Hienoa. Tilatkaa nyt se laiva sitten Turun telakalta, kun valtiokin on jo luvannut investointitukia. Suomen telakkateollisuus uuteen nousuun!!

  • Alter Ego

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Olisiko kannattanut kysellä Suomesta, josko täällä joku olisi osannut laivoja rakentaa?

    Mutta kun halpaa ostaa, halpaa saa...

  • Men varför...

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Vikin Linehan on ahvenanmaalainen, ei suomalainen. Miksi he tukisivat suomalaista, kun halvalla saavat muualta? Kuitenkin 15 vuoden sisällä ahvenanmaalaiset ovat jo liittyneet Ruotsiin.

  • 1. Perämies

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ei niitä siihen aikaan saanut Suomesta, kun telakoiden varauslistat oli vuosien mittaisia. Ja tuonkin laivan suurin myöhästymissyy oli koneistojen toimitusvaikeudet, jotka toimittaa Wärtsilä :)

  • Perämies

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ei haittaa vaikka menettää muutaman miljoonan suunnitteluun käytettyjä rahoja, kun Suomen valtio antaa ne telakkatukina monin kerroin takaisin, kun tilaa laivan Suomesta!

    Kyllä ahvenanmaalaiset osaa rahaa tehdä...

  • Saku

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    "Men varför...: Vikin Linehan on ahvenanmaalainen, ei suomalainen." Eikös ahvenanmaalainen ole sama asia kuin suomalainen. Ja Ahvenanmaa tuskin koskaan tulee liittymään Ruotsiin.

    Jos suunnitelmat on jo tehty, miksi laivaa ei voisi samoilla piirrustuksilla tehdä Suomessa? Ei menisi suunnittelutyö hukkaan. Pääsisi työtkin aloittamaan heti.

  • kalle

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Nimim.Men varför...Tietääkseni Ahvenanmaa kuuluu edelleen Suomelle jos et satu tietämään.Toiseksi, Suomellehan olisi vaan hyötyä,kun svenskit ottaisivat Ahvenanmaan vaivoikseen,eivät osaa muuta kun valittaa joka asiasta.

  • Perutaan mieluummin lentokonetilaukset

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Entäs Finnairin tilaamat laajarunkokoneet? Jäävätkö ne valtion maksettaviksi. Vanhojen koneiden täyttämisessä on ongelmia eikä niistä saa käytettyinä juuri mitään hintaa.

    Pitäisikö palkata juristit etsimään jokin laillinen syy kaupan purkamiseen?

  • Jäätävä

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Vaihdetaan Ahvenanmaa Kalastajasaarentoon, niin itänaapuri saa rauhassa vahtia kaasuputkea. Meille jää mahdollisuus pohjoisen jäämeren hyödyntämiseen.

    Venäjä, se on uusi hallintokielenne.

  • näinonkäynyennenkin

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    tais mennä, olikos se nyt 39 miljoonaa espanjaan, jotenkin tuntuu ettei sieltä mitään takas saa...

Tuoreimmat aiheesta: Talous

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä